Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mitä on fuel trimmien arvot, prosentteja, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, esim 3000 r/min ? Ne kannattaa katsoa heti alkuunsa, koska seossäädön ongelmat muuttavat niitä, olipa sitten kyse ilman tai polttoaineen väärästätä määrästä. Vastaavat ihmisellä kuumeen ja verenpaineen mittausta. Niistä lääkärikin lähtee liikkeelle.
Omaan ongelmaani palaten:
Tänään tarkastettu vähä pa. paineita ja pa suodatin vaihdettu.
Vanha suodatin oli todella karun näkönen, sisältä tuli sellasta mustaa bensaa, näytti ihan salmiakkikossulta.
Koe ajolla edelleen samat oireet kun ennen. LTFT 18% ja pintakaasulla kaikki ok.
Seuraavaksi vaihtuu suutin/pa. kisko/paineensäädin kokonaan toiseesta toimivasta autosta, ihan varmistukseksi ettei tuo musta lika ole tukkinut suuttimia tai säädin ole rikkoontunut.
Tyhjäkäynnillä pa. paine 2,8-2,9bar. Eipä se miksikään siitä muuttunut vaikka mitä teki.
Sitä tuulettamisen määrää mitä tänään koettiin, nyt se on vihdoin korjattu!!
Koitin toisesta autosta bensanpaineen säätimen ja suutinkiskon ei vaikutusta. Sitten kaivoin varaston nurkasta edellisen auton toimivan polttoainepumpun jonka heitin paikalleen ja kappas, tehot tuli takaisin, kulutus putosi 2-3l/100km ja STFT ja LTFT alko näyttää oikeita arvoja.
Ei oo pitkään aikaan ollu näin hyvä fiilis, kymmenen paikkaa tarkastettiin korjattiin tai vaihdettiin ja viimein löyty.
Vika oli hyvin yksin kertainen, pa pumppu ei nostanut ajossa painetta tarpeeksi. Nosti sinne 2.8bar ja siihen jäi vaikka pitäis olla 3-5bar vedätyksessä. Nyt ollaan taas vähän viisaampia ja tiedetään jatkossa miten noita lambdan arvoja tulkitaan oikein.
Tuossa aikaisemmin johny1332 ja kari.rautio arvailivat bensa ongelmien vaikutusta autoon ja kyllä se näköjään siinä oli. En tiedä sitten pisaroituuko bensa huonolla paineella-> ei pala kunnolla josta kova kulutus, vai se että tunkee jo keskikaasulla max bensat mitä lähtee ja siitä johtuu kova kulutus.
Eli saman ongelman kanssa painiskeleville tiedoksi:
Vikakoodi: 17536 - Fuel trim Bank 1 (Mult)
P1128 - 35 - 00 System too lean - Intermittent
Kova kulutus
Tehot hukassa
VCDS group 33 ja 32 Short time fuel trim näyttää kiihdyttäessä +25% keskikaasulta täyskaasulle kiihdyttäessä
Long time fuel trim huitelee yli 10%
Tarkasta bensanpaineet ajossa, pitäisi näyttää tyhjäkäynnille 2,5-2,8bar ja kiihdyttäessä 4-5bar.
Jos alle sen niin pa. pumppu vaihtoon.
Suuret kiitokset vielä foorumin väelle josta sai hyvät avut vian metsästykseen!
Mikähän lie siinä pumpussa sitten sisäisesti kuluu että paine heikkenee..? Ei oo semmosta tullut vielä räjäytettyä osiin kirurgisilla toimenpiteillä. [emoji16]
Vaihdoin A6 1,8 t 2003 bensapumpun 300.000km:ssä ja purin vanhan osiin. Laakerit olivat kuluneet ja ankkurin päästä hiilet olivat syöneet 1mm uran ja se on 1 cm halkasijaltaan olevassa ankkurissa paljon; varmaan vaikutta kierroksiin ja vääntömomenttiin.
Bensapumppu on kulutusosa: vaihtoon , jos ajettu n. 200.t tai yli ja tulee vikakoodia , että käy laihalla. Minä taistelin 50.000km vikakoodin kanssa ennen kuin sammahti kokonaan. Vikakoodi laihalla käymisestä hävisi saman tien uuden pumpun kanssa.
Halpis vikakoodinlukija saa CEL:in purettua, ja koodiksi antaa tuon p0171, bank 1 too lean. Nettiä/foorumia selattuani päädyin vaihtamaan uuden Boschin MAF:in, sekä ruikkimaan melkein koko konehuoneen läpi bräkleenillä imuvuotojen toivossa, tuloksetta. Auto muuten toimii hyvin, mutta kylmäkäynnistys on välillä vähän rykivää. Toisella "toimivalla" lambdalla myös kokeiltu.
Mistä siis seuraavaksi yrittäisi löytää ongelman lähteen? Jotkut puhuvat huohotuksen venttiileistä, mutta voiko niitä jotenkin tarkemmin diagnosoida, ettei turhaan tilaisi uusia? Auto Helsingissä, jos joku saisi VCDS:llä paremmin tietoa ulos..?
Edit: pannukakku vaihettu, ei vaikutusta. Longterm fueltrim on kokoajan 25%, shortterm fueltrim on tyhjäkäynnillä seilaa -3 ja +2 välillä kokoajan, kierroksilla pelkästään -1 ja -4 välillä. Miten näitä tulkitsisitte?
Heti vikakoodien poiston jälkeen STFT hyppää 15-20 välilletyhjäkäynnillä, rauhoittui vasta n. 5min käymisen jälkeen. Lambdan voltit kaasuttelulla seilaa 0.115vj a 0.9v välillä, tyhjäkäynnillä n. 0.080v.
edit2: tämä korjaantui turbon imuletkun vaihtamisella,oli klemmarin alta melkein koko matkalta halki
täällä paljastui viimeinkin nykimisen ja p0171 vikakoodin syyksi etummainen lambda ja kampiakselin öljyä tiputellut stefa, lambda oli ainoa mikä hieman poikkeavaa arvoa antoi testerin kanssa ajolla
Moi
Kyseinen auto ilmoittelee häiriövalolla p0171.
Tänään otin MAF:n anturin irti putsausta varten.
Pitääkö anturissa olla vastus ulkopuolella?
Paikka on kyllä vastukselle mutta ei vastusta?
Ja mikä on yleensä syy vikakoodille.
STFT arvo oli noin 24.
Moi
Audiin 1.8t Maf vaihdettu ja viikon pysyi vikakoodi pois mut nyt taas ilmoittaa p0171 ja vikavalo palaa.
Moottorin takaa tulipellin edestä kuuluu suhinaa(PCV venttiili?).
Maf arvot edelleen tyhjäkäynnillä 25.
Miulla alkanut tuo 1.8t taas rötäämään.
Nätisti ajellessa ei ongelmaa mut kun kiihdyttää ja ahdot nousee yli 0.5bar (mittarin mukaan) ni sit alkaa nyhtäminen. Moottorinvikavalo syttyy vilkkumaan ja välillä jää palamaan.
Kierroksia jos on koneessa ni antaa kiihdyttää mut jos lähtee pienillä kierroksilla ahtoja pyytämään ni taas alkaa.
Ahtovuodot testattu ei vuotanu.
Mistä tuota lähtis muualta tutkimaan?
Mistä kanavalta näkee lambda arvon ja missä se pitäs olla?
MAF arvot ja toleranssit?
Vuos sitte päästömittauksissa sano et käy pikkasen rikkaalla mut sai lapun tulostettua.
Ei ole testattu.
Miten sen toimivuuden saa testattua?
Edit: tuossa kattelin kuvia tuosta bypass venttiilistä . Kummin päin tuo kuuluu olla?
Ilmeisesti niin että ahtopaine vastaan jousi, eikä niin että paine tulee "sivusta".
Kuvia näkyy kummastakin
Jos on lähes 200.000 jettu eikä bensapummmpua ole vaihdettu, niin lähtisin sen vaihdosta. On kuluva osa ja ikääntyessä paine heikkenee, hiilipää kuluu reippaasti. Kahden ; A6 ja S3 kanssa taistelin aikani ja vaoihdoin, PVC, Suktiojetin, mittailin imuvuotoja ja ihmettelin kun käy laihalla. Päästöistä meni hyvin läpi katsasstuksessa. 6:ssa vihdoin simahti pumppu ja ongelmat hävisi vaihdolla. S3 kovassa kiihdytylsessä hyytyi,kun syöttö loppui. Siinäkin pumpun vaihto auttoi. Siinä myös laihalla käyminen ilm. helpolla polttaa EGR anturin? tai ei ainakaan sen jälkeen ole jouduttu vaihtamaaan sitä 3 vuoteen.
2000vm a4 , 360tkm ajettu. Koneella 170tkm
Jos tuo passi toimii ni pitää lähteä sit kokeilemaan pumppua. Sitä ei kyllä Miun aikana ole uusittu mitä 8 vuotta auto ollu.
En tiie miten nuo vaikuttaa tuohon rikkaalla käymiseen.
Jos sinulla on noin paljon mittarissa, niin väkisinkin bensapumppu on kulunut. Purin omani, niin siinä on hiilipää n. 12mm halkasijaltaan ja siinä oli yli millin hiilten aiheuttama kuluma eli halkasia oli alle 10mm. Siitä voi fiksumpi laskea kuinka paljon kierrokset ja vääntö on pudonnut. Sulla taitaa olla saman tyyppinen systeemi kuin S3:ssa. Kaksiosainen tankki, jossa pumppu samalla siirtää bensaa puolikkaiden välillä. Uuden löytäminen oli hankalampi. Jostakin löysin tarvike pumpun, johon vaihdoin vanhasta kiinnityskehdosta yläosan. Kannatta alkaa katselemaan uutta pumppua. Se simahtaa kyllä ilman mitään ennakkovaroitusta ja sitten hinauksen paikka.
Ei ole A4 samanlainen tankki kuin S3. Eli ihan yhdellä pumpulla on.
Jos tuolla lukee että käy rikkaalla niin mikä tämä jankkaaminen että bensapumppu kulunut loppuun ja käy laihalla?
Sytytys puolen juttuja mun mielestä. Tulpat tai puola/puolat ja viallinen puolahan vilkuttaa mielestäni moottorivaloakin usein.Mulla 1.8t rötännyt liian suuren tulpan kärkivälin takia ja muuten vaan huonojen tulppien takia ja nimen omaan ahdoilla vasta. joskus viallinen n75 oireili hieman ns. rötäämällä kanssa. Tämä on saattanut olla osittain jos tuossa päästötestissä päällä joten ei ole ollut puhdas palaminen.
Onko noissa tarvike by-passeissa kans sivusta paine? Jousiha tuossa ainakin painaa venttiiliä kiinni.
Saako imusarjan imu imettyä venttiilin jousta vastaan auki
Ei ole A4 samanlainen tankki kuin S3. Eli ihan yhdellä pumpulla on.
Jos tuolla lukee että käy rikkaalla niin mikä tämä jankkaaminen että bensapumppu kulunut loppuun ja käy laihalla?
Kyllä sieltä A4n tankista ihan samanmoinen ejektoripumppu löytyy, mutta jostain syystä S3/TT/golf jne ainakin vuosituhannen vaihteessa ajoivat suoraan pumpulta "ohivuodolla" tuota ejektoria, eikä polttoaineen paluulinjasta niin kuin pitkittäiäskoneiset.
Nyt sain toisen auton tallista ja pääsin tutkimaan tuota nelkkua. Irrotin bypassin ja puhaltelin käsissä ni molemmista suunnista kulki ilma läpi. Eikös sen pitäs olla suljettu jos imua ei ole alipaine ketjussa.
Comment