Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi competition quattro (80) -94 Sammuilee eikä lähde käyntiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi competition quattro (80) -94 Sammuilee eikä lähde käyntiin

    Kone: 2.0l 4-syl 16v DOCH muistaakseni sanoivat koneen olevan B7(?)

    Ongelma: Sammuu kesken ajon, eikä lähde enää käyntiin. Silloin saa odottaa 5 min - 20 tuntia kunnes auto taas hyrähtääkin käyntiin, aivan kuin mitään ei olisikaan koskaan ollut pielessä. Välillä saa ajaa monta kuukautta ilman ongelmia ja joskus taas saattaa sammua monta kertaa päivässä tai parikertaa viikossa. Vika esiintyy niin märällä kuin kuivallakin ja pakkasella sekä helteellä.

    Mittaristossa kierroslukumittari ei edes värähdä silloin, kun moottori ei todellakaan ole lähdössä käyntiin. Samantien jos värähtääkin niin moottori lähtee varmasti heti käyntiin.

    Mielestäni kipinä häviää koneelta, mutta ei ole mitään käsitystä minkä takia. Samalla tuntuu, että kone kävisi hieman liian rikkaalla.

    ??Kenties ilmanputsari on liian tiuha, eikä kone saa tarpeeksi ilmaa, jolloin kone ikäänkuin kävisikin "ryyppy päällä" koko ajan ja jossainvaiheessa jotkut anturit vain antaisivat käskyn pysäyttää kone??

    Olen käyttänyt auton piuhoissa kiinni ja vikakoodi näytti että häiriöitä on ollut ilmamassa-anturissa sekä kampiakselin asennontunnistimessa (sellaista ei vain ole kyseisessä moottorissa). Kone on tietenkin hieman "erikoinen kokoonpano" eikä siitä löydy edes huoltokirjaa.

    Olen vaihtanut siihen virtalukon pohjan, tulpanjohdot, hall-anturin, puolan, moottorin lämpötila-anturin, tyhjäkäyntiventtiilin (koska moottorin oli tapana pitää välillä liian kovia tai pieniä kierroksia tyhjäkäynnillä tai jättää kaasua päälle aina hetkeksi). Lamda-anturia en voi vaihtaa koska sellaista ei ole ?!(kukaan ei ole ainakaan löytänyt mistään putkiston osasta)

    Ilmamassa-anturia (sellasta mistä löytyis ne karvat että vois putsata ei lödy), vaan tässä mallissa tuommoisen "plunger"-hässäkkä, joka säätää ilman seosta koneelle.

    Olisiko bensanpaineella osuutta asiaan? Jos bensanpaine laskee liikaa, voi se aiheuttaa moottorin sammumisen? Ideat ovat itseltä ja tutuilta jo täysin lopussa.. Tuntuu ettei huoltamoissakaan kenelläkään tunnu olevan mitään ideoita..

    Eli olisiko kellään mitään selitystä tähän ongelmaan? tai joitan hyviä ideoita? Olisin hyvin kiitollinen, sillä käpy rupeaa juuri palamaan aikalailla täysin pohjaan tämän auton kanssa. Ehkä vika onkin joku aivan pieni asia mikä vain ei ole juolahtanut mieleen? tai sitten siihen liittyy liuta asioita?

    Auttakaas nyt Audikuskia hädässä ;)

    #2
    Ensin on oltava varmuus siitä, onko kipinä vai bensa joka puuttuu kun vika on "päällä". Ennen tätä on turhaa lähteä mitään arvailemaan.

    Comment


      #3
      Vikakoodeja?
      Tuo jengakellon vaitonaisuus viittaisi moottorin pyörimisnopeusanturiin (kampiakselin asentotunistin, hall-anturi), minkä olet ilmeisesti jo vaihtanut. Luulisi sille olevan kyllä jonkin sortin korvaava arvo, jos pimenee..

      Äidin A3 jätti käynnistymättä ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistimen viallisen johdon takia. Sekin kyllä tärähti tulille aina viimeistään kolmannella tai neljännellä startilla.
      Viimeksi muokannut arto s; 9.8.2008, 14:24. Perustelu: selvennös

      Comment


        #4
        Voi se uusikin halli olla viallinen. Hall signalin on löydyttävä mitään "korvaavia" arvoja ei ole.

        Kun sammuu seuraavan kerran, niin pistä testiledi hallin signaali karvan ja akun plussan välille. Pitäisi vilkuttaa aika nopeaan tahtiin startattaessa.

        Comment


          #5
          Bensapumpun rele tai bensapumppu lienevät mahdollisia, vaikkei yhteyttä vikakoodeihin taita olla.

          Itselläni oli täsmälleen samat oireet ja paikantui lopulta releeseen, joka päätti satunnaisin väliajoin pistää virrat poikki satunnaisen pituiseksi ajaksi, ja kun yritti käynnistää niin yhtään mitään ei tietenkään tapahtunut. Muuten auto toimi täysin normaalisti. Testauskeinoja esim. yleismittari johdoilla kiinni releen kantoihin ja auton sammuessa voi sitten todeta mistä on kiinni. Toki jos pelkääjän paikalla istuu joku, voi mennä kuuntelemaan lähteekö pumppu surisemaan kun yrittää startata.
          Viimeksi muokannut dumo; 9.8.2008, 15:45. Perustelu: täydennystä

          Comment


          • #6
            Joo elikkä bensapumppu kyllä surisee kun kääntää avainta joka kerta, ja mielestäni jossainvaiheessa käynnistysyritystä bensa alkaa jo haisemaan että mielestäni bensaa ainakin koittaa pukata koneelle.

            Hall-anturi taidettiin kertaalleen mitata ja siinä ei ollut ongelmaa, voisin lähteä tosta ajelemaan ja ottaa jonkun ledivirityksen mukaan ja kattoa löytyykö sieltä vikaa, jos sattuu taas sammumaan.

            (auto sitten lähti tänäaamuna käyntiin 2 päivän hiljaisuuden jälkeen aivan kuin mitään ei olisi vialla)

            Comment


            • #7
              Niinja tuli tässä mieleen että kun vaihoin noi tulpanjohdot (muka ihan orginaalit tohon peliin) niin 4-pytystä lähti vanhoista johdoista sellanen "haara" erilliseen liittimeen. Nykäsin johdon irti eikä ollut mitään vaikutusta käyntiin joten päätin vain vaihtaa johdot ja jättää ton "haara" jutun pois kokonaan. (vika siis on ollut ennen tämän haaran (kipinäsignaali?) pois ottamistakin) ajattelin vain että onko sillä jotain tähtitieteellistä merkitystä toiminnan kanssa tai sen kanssa että motronic tietää missä asennossa kone menee.

              ps. tossa kun kävin ajelemassa, niin kun kakkosella lähin vetää kiekat jonnekki 6 tuhanteen ja siitäku vaihto isommalle ja hölläs menoo niin kone kerran pätkäs ja sekuntti siitä sammutti taas koneen.. lähti kyllä 2 minuutin päästä käyntiin taas.

              Comment


                #8
                Vikakoodin asentotunnistin tarkoittaa just hallia.
                Johdossa oleva anturi saisi myös olla toiminnassa. Ei sitä ole sinne turhaan laitettu.

                Comment


                • #9
                  joo, elikkä. Tuskin noissa on sekä kampiakselin asennontunnistinta että hall-anturia? eli se vika meinaa just hall-anturia eikä sitä kampiakselin asennontunnistinta jota sieltä ei edes löydy.

                  Eli nyt taidan mennä etsimään piuhaa ja väsäämään testiledin hall-anturille. Katsotaan jos vika sattuisi löytymään sieltä. Samalla vaihdan tulpanjohdon siihen, mistä lähtee se haara.

                  Comment


                    #10
                    Koneen koodi on ACE. Ja sama auto pikkuveljellä oireili samalla tavalla ja vikana oli bensapumppu. Se pätkii sillon tälöin, kun hiilet rupaa vetelemään viimeisiä. Sammuminen tapahtui "hyytymällä"

                    Jos sulla pätkäsee samantien, niin se hall-anturi kuulostasa järkevämmältä.

                    Ja se "haara" sytytysjohdossa on sytytyshetken tunnistin, joka liittyy nakutustunnistukseen ja sitä kautta sytytysennakoon, joten se on tarpeellinen.

                    Ilmeisesti virallinen tapa laittaa se tunnistin on ottaa sytkäjohdon toisesta päästä liitin irti ja pujottaa se tunnistin sytkäjohtoon. Tuntuu vaan uusissa sytkäjohdoissa olevan liitin tiukassa.

                    Lamda-anturia en voi vaihtaa koska sellaista ei ole ?!(kukaan ei ole ainakaan löytänyt mistään putkiston osasta)
                    Kyllä muuten pitäs olla. Se on heti katalysaattorin edessä. Näkyy vain auton alta.

                    Comment


                      #11
                      Se asentotunnistin on tietääkseni toteutettu Hall-anturilla. Kannattaa tarkastaa myös sen johdot, jos ei muuten ota selvitäkseen.

                      Anturin toimivuuden voi testata jännitemittauksella. Hall-anturi antaa eri jännitteen, kun 'rauta on rajalla' verrattuna ns. lepotilaan. Riippuu anturista, mutta 24V-sovelluksissa napajännite on ollut 4V ja 8V. Pointtina on, että jos se on tasainen esm. startatessa, anturi on kaput. Tämä siis sillä oletuksella, että puhutaan kampiakselin asentotunnistimesta.

                      Minkä anturin olet vaihtanut? Mikä sen vaihdetun Hall-anturin virka on?

                      Lisätään nyt vielä, etten tunne ko. moottoria, joten nämä jutut on siis oletus-pohjaisia.

                      Comment


                      • #12
                        Elikkä, tuli tossa testattua nyt sekin, että hall-anturi ei anna pulssia vian ollessa päällä. Mittasin myös samalla että Hall-anturi SAA virtaa, mutta "huoltokirjan" mukaan sen pitäisi saada 9 volttia, mutta mittasin 10-11 volttia.

                        Mahdollinen syy siihen, että hall-anturi vaurioituu ? Kerran jo tuo osa vaihdettu.

                        Onko mitään ideoita millä sen saisi siihen 9 volttiin vai onko sillä edes niin merkitystä tässä?

                        Comment


                          #13
                          Tietääkseni sen voi polttaa ylijännitteellä, mutta riittääkö tuo 10V siihen..

                          Luoeskelin tuossa aiheesta ja ilmeisesti nyt puhutaan virranjakajassa olevasta anturista, josta muunmuassa luetaan moottorin käyntinopeus. Rupesi aihe kiinnostamaan vähän erilailla, kun taloon tuli ABK-koneinen B4. :)

                          Comment


                          • #14
                            Jep, eli anturi joka löytyy virranjakajasta pyörijän takaa.

                            En sitten tiedä miten se sitä virtaa työntää anturille jos esim kierrättää jonnekki 6+ tuhanteen kierrokseen?

                            Itse vähän hukassa sähköosien kanssa.

                            Comment


                            • #15
                              Mitään apua?:
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...hlight=hall%2A

                              Edit: Eli kannattaisiko tuosta ketjusta poimia Arin kolmas viesti ja kokeilla mitä puola sanoo vikatilanteessa?

                              Comment


                                #16
                                Hallille kuuluu tulla n. akkujännite tuo 9V on minimiarvo. Tämä siis ainakin karvahattumallin kärjettömässä sytkässä.

                                ACE ja ABK koneille tuo 9V on minimiarvo virrat päällä.
                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 8.9.2008, 19:20.

                                Comment


                                • #17
                                  Vuotava virranjakajan stefa saattaa golf-miesten mukaan tuhota noita halleja, todenperästä en tiedä. Ei kai se öljykylpy noille sähköosille hyvääkään tee.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
                                    Edit: Eli kannattaisiko tuosta ketjusta poimia Arin kolmas viesti ja kokeilla mitä puola sanoo vikatilanteessa?
                                    Ei tietty minulle kuulu, mutta missä kohtaa siinä mainitaan puola?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Taisin ilmaista huonosti, tuosta laittamastani linkistä kolmas viesti:
                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...41&postcount=3

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos on testattu ettei halli anna signaalia vian olessa päällä, niin silloinhan siinä on ainakin vikaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ymmärsin senkin kai sitten väärin, käsitin että on 10-11V mutta ilmeisesti tuolla tarkoitetaan hallille tulevaa jatkuvaa.
                                          Sortsit sekoilustani... Onhan siinä toki kirjoitettu kissaakin isommilla että SAA 10-11V ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            joo, vaihoin tossa siihen myös sen puolapaketinki et ei siinä oo ainakaan mitään vikaa (ei pitäs olla) ja tosiaan hall- ei pelitä.

                                            mutta toi vuotava virranjakaja. saattaa olla jotain perää, täytyy nyt purkaa ja vaihtaa hall-anturi ja kattoo onko mitään vuotanu. tossa meinaan saa purkaa koko paskan että saa sen hallin sieltä, koska pyörijä on akselilla koko hässäkän läpi. eli sen saa irrottaa kokonaan moottorista ja ottaa sokan pois-> akseli (missä pyörijä) -> sen alta anturi pois. eli voi olla että akseli vuotaa nestettä hallille joka rikkoo sen. (selkeääkin selkeämpi selitys)

                                            Comment


                                            • #23
                                              hall-anturi vaihettu.. kesti joku 3 päivää.. toimi moitteettomasti.. sitte lähdin kiihdyttämään liittymästä, niin kesken kiihdytyksen teki taas stopin.. nyt rupee olee aika hukassa arvaukset että mitä tolle pitäis tehä.

                                              Kokeiltiin mittaa tuleeko korkeilla kierroksilla 6k + mitään erikoista "jännitepiikkiä" joka voisi aiheuttaa ton anturin lamauttamisen mutta näytti koko ajan aivan tasaista.

                                              Ja kuulemma "huonot tulpanjohdot" voi aiheuttaa sen, että hall-anturi menee rikki. ne on kuitenkin vaihdettu. Ehkäpä se virranjakajan kansi ei kuitenkaan ole tarpeeksi hyvässä kunnossa? pintaa sielä vielä on, ja putsasinki ne ennenku laitoin ton takas nippuun.

                                              hyviä ehdotuksia vaan lisää mitä tehdä, tai toi palaa ens juhannuksena kokon mukana.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vuotaako sinne hallille öljyä? Päseekö sakaralevy ottamaan kiinni?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  sakaralevy ei ota kiinni, pyörii sielä välissä moitteettomasti. Öljyäkään ei ollut päässy anturille. Koitin sitä tiirata kun purin sen, mutta näytti ihan kuivalta ja puhtaalta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itse saattaisin kokeilla vielä sitä virranjakajan kannen vaihtoa (jos sitä e vielä ole vaihdettu). Joskus taannoin edellisen 35i-Passatin sytytyksen osia vaihtelin ja siinä putsauksen tiimellyksessä hoksasin virranjakajan kannessa jonkun särön. Ei ollut edes reunalla, vaan näytti alkavan ja loppuvan keskellä kannen seinää. Loppui käyntivaikeudet, kun vaihdoin tulpat, jakajan kannen ja tulpan johdot. Tiedä sitten mistä johtui..

                                                    Ei liene vallan mahdoton ajatus, että tulpan johdot olisi vialliset (valmistuksesta tai ulkoisesta vauriosta johtuen), varsinkaan jos ovat sellaiset hiili-hässäkät (vai mitä se nyt oli).

                                                    Nämä nyt on tällaista MUTUilua..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Voisikohan jännitteensäädin olla hajoamassa ja antaisi ylijännitettä sillon tällöin? Luulisi kyllä että leviää jotain muutakin kuin hall, mutta tiedä häntä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Edellä mainittu vika korjaantui vaihtamalla Virranjakajan kansi sekä hall-anturi. Yhtäkkiset sammumiset loppuivat ja auto pelitti kuin unelma muutaman kuukauden kunnes..

                                                        ...Pysähdyin autolla valoihin normaalisti rauhallisesti moottorijarrutuksen kanssa.. ja kun painoin kytkimen pohjaan kone alkoi käymään erittäin vajaasti. hädin tuskin pysyi käynnissä.. tuntui että käy tyyliin yhellä pytyllä et just pyörii. ja kaasuun jos koski niin samantien sammui.. kun koitti uudelleen käynnistää se lähti taas käyntiin (vaivalloisesti yhä käyden) joten jouduin sammuttamaan auton ja työnsin sen sivuun. Sen jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin ollenkaan...

                                                        Onko jollain hyviä arvioita mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään ? Varmaan kannattaa kattoo tuleeko kipinää tulpille asti jne, mutta jos jollain olisi jotain kokemuksia moisesta niin tietäisi mistä lähteä vikaa etsimään.

                                                        Tosiaan muutama viikko ennen kyykähtämistä alko tuntumaan, että automaattiryyppy ei oikein pelitä (mahtaako olla mitään vaikutusta nykyiseen vikaan?), eli kun auto on lämmin ja käy vaikka ruokakaupassa, niin kun autoa koittaa käynnistää se hyrähtää käyntiin mutta sammuu saman tien. jonka jälkeen saa parisekunttia pyörittää konetta, kunnes se lähtee taas käyntiin (ja samalla haisee bensa aika vahvasti) eli aivan kuin se työntäisi bensaa väkisin koneeseen aivan kuin se olisi kylmä.

                                                        Moottorin lämpötila-anturikin on vaihettu, mutta ainahan ne voi olla viallisia.

                                                        Eli jos jotain mukavaa ajatusta löytyy tai jotain muuta vastaavaa niin otetaan kyllä vastaan mielellään :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kuuntele pyöriikö bensapummpu terveen kuulosesti. Puristuspaineet kannattas mitata kans.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo no tuli toikin vika korjattua.. puolapaketti oli menny mykäks. Luulis että se menee kerralla eikä tollee pykien.

                                                            Mukava ku autoissa on vaan vähän vikoja ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X