Kone: 2.0l 4-syl 16v DOCH muistaakseni sanoivat koneen olevan B7(?)
Ongelma: Sammuu kesken ajon, eikä lähde enää käyntiin. Silloin saa odottaa 5 min - 20 tuntia kunnes auto taas hyrähtääkin käyntiin, aivan kuin mitään ei olisikaan koskaan ollut pielessä. Välillä saa ajaa monta kuukautta ilman ongelmia ja joskus taas saattaa sammua monta kertaa päivässä tai parikertaa viikossa. Vika esiintyy niin märällä kuin kuivallakin ja pakkasella sekä helteellä.
Mittaristossa kierroslukumittari ei edes värähdä silloin, kun moottori ei todellakaan ole lähdössä käyntiin. Samantien jos värähtääkin niin moottori lähtee varmasti heti käyntiin.
Mielestäni kipinä häviää koneelta, mutta ei ole mitään käsitystä minkä takia. Samalla tuntuu, että kone kävisi hieman liian rikkaalla.
??Kenties ilmanputsari on liian tiuha, eikä kone saa tarpeeksi ilmaa, jolloin kone ikäänkuin kävisikin "ryyppy päällä" koko ajan ja jossainvaiheessa jotkut anturit vain antaisivat käskyn pysäyttää kone??
Olen käyttänyt auton piuhoissa kiinni ja vikakoodi näytti että häiriöitä on ollut ilmamassa-anturissa sekä kampiakselin asennontunnistimessa (sellaista ei vain ole kyseisessä moottorissa). Kone on tietenkin hieman "erikoinen kokoonpano" eikä siitä löydy edes huoltokirjaa.
Olen vaihtanut siihen virtalukon pohjan, tulpanjohdot, hall-anturin, puolan, moottorin lämpötila-anturin, tyhjäkäyntiventtiilin (koska moottorin oli tapana pitää välillä liian kovia tai pieniä kierroksia tyhjäkäynnillä tai jättää kaasua päälle aina hetkeksi). Lamda-anturia en voi vaihtaa koska sellaista ei ole ?!(kukaan ei ole ainakaan löytänyt mistään putkiston osasta)
Ilmamassa-anturia (sellasta mistä löytyis ne karvat että vois putsata ei lödy), vaan tässä mallissa tuommoisen "plunger"-hässäkkä, joka säätää ilman seosta koneelle.
Olisiko bensanpaineella osuutta asiaan? Jos bensanpaine laskee liikaa, voi se aiheuttaa moottorin sammumisen? Ideat ovat itseltä ja tutuilta jo täysin lopussa.. Tuntuu ettei huoltamoissakaan kenelläkään tunnu olevan mitään ideoita..
Eli olisiko kellään mitään selitystä tähän ongelmaan? tai joitan hyviä ideoita? Olisin hyvin kiitollinen, sillä käpy rupeaa juuri palamaan aikalailla täysin pohjaan tämän auton kanssa. Ehkä vika onkin joku aivan pieni asia mikä vain ei ole juolahtanut mieleen? tai sitten siihen liittyy liuta asioita?
Auttakaas nyt Audikuskia hädässä ;)
Ongelma: Sammuu kesken ajon, eikä lähde enää käyntiin. Silloin saa odottaa 5 min - 20 tuntia kunnes auto taas hyrähtääkin käyntiin, aivan kuin mitään ei olisikaan koskaan ollut pielessä. Välillä saa ajaa monta kuukautta ilman ongelmia ja joskus taas saattaa sammua monta kertaa päivässä tai parikertaa viikossa. Vika esiintyy niin märällä kuin kuivallakin ja pakkasella sekä helteellä.
Mittaristossa kierroslukumittari ei edes värähdä silloin, kun moottori ei todellakaan ole lähdössä käyntiin. Samantien jos värähtääkin niin moottori lähtee varmasti heti käyntiin.
Mielestäni kipinä häviää koneelta, mutta ei ole mitään käsitystä minkä takia. Samalla tuntuu, että kone kävisi hieman liian rikkaalla.
??Kenties ilmanputsari on liian tiuha, eikä kone saa tarpeeksi ilmaa, jolloin kone ikäänkuin kävisikin "ryyppy päällä" koko ajan ja jossainvaiheessa jotkut anturit vain antaisivat käskyn pysäyttää kone??
Olen käyttänyt auton piuhoissa kiinni ja vikakoodi näytti että häiriöitä on ollut ilmamassa-anturissa sekä kampiakselin asennontunnistimessa (sellaista ei vain ole kyseisessä moottorissa). Kone on tietenkin hieman "erikoinen kokoonpano" eikä siitä löydy edes huoltokirjaa.
Olen vaihtanut siihen virtalukon pohjan, tulpanjohdot, hall-anturin, puolan, moottorin lämpötila-anturin, tyhjäkäyntiventtiilin (koska moottorin oli tapana pitää välillä liian kovia tai pieniä kierroksia tyhjäkäynnillä tai jättää kaasua päälle aina hetkeksi). Lamda-anturia en voi vaihtaa koska sellaista ei ole ?!(kukaan ei ole ainakaan löytänyt mistään putkiston osasta)
Ilmamassa-anturia (sellasta mistä löytyis ne karvat että vois putsata ei lödy), vaan tässä mallissa tuommoisen "plunger"-hässäkkä, joka säätää ilman seosta koneelle.
Olisiko bensanpaineella osuutta asiaan? Jos bensanpaine laskee liikaa, voi se aiheuttaa moottorin sammumisen? Ideat ovat itseltä ja tutuilta jo täysin lopussa.. Tuntuu ettei huoltamoissakaan kenelläkään tunnu olevan mitään ideoita..
Eli olisiko kellään mitään selitystä tähän ongelmaan? tai joitan hyviä ideoita? Olisin hyvin kiitollinen, sillä käpy rupeaa juuri palamaan aikalailla täysin pohjaan tämän auton kanssa. Ehkä vika onkin joku aivan pieni asia mikä vain ei ole juolahtanut mieleen? tai sitten siihen liittyy liuta asioita?
Auttakaas nyt Audikuskia hädässä ;)
Comment