Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyntiongelmaa (1.8+hestec)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käyntiongelmaa (1.8+hestec)

    Onnistuin eilen saamaan Volkkariin sellaista vikaa, että enää ei käy tyhjäkäyntiä ja röpöttää kaasulla.

    Toi tuli kun vedätin korkeille kierroksille ja pääsi hakkaamaan muutaman kerran rajoittajalle, jonka jälkeen isommalle vaihdettaessa ei enää käynyt hyvin. Sitten alkoin kuulumaan vinkunaa joka kuulosti siltä että joku hihna tms. olis luistanut. Huomasin myös etttä auto sammui samantein jos päästi kaasun ylös. Sammutin auton ja kun lähti uudestaan käyntiin niin tuo vinkuna oli hävinnyt, mut ei enää käynyt tyhjäkäyntiä ja kaikilla kaasunasennoilla röpötti ja meno oli aika nykivää. Annoin auton seistä parkissa pari tuntia, jonka jälkeen yritin ajaa auton kotiin niin meno oli yhtä nykivää ja tyhjäkäynti edelleen kateissa.

    Tuona 2 tunnin seisomisen aikana auto oli myös valuttanut vedet alleen, kun yhteen vesiletkuun oli tullu reikä, mut tuo taitaa olla vaan huonoa tuuria et sattu samaan aikaan.

    Onko ajatuksia mitäköhän on mahtanut mennä?
    Kone on 1.8 16V ja moottorinohjauksena Hestec.

    #2
    Ihan ensimmäisenä tulee mieleen että oliskohan jako hypännyt?

    Comment


    • #3
      Kai sekin ihan mahdollista vois olla. Se selittäis et mistä se hihnan vinkumisen ääni olis kuulunut, et jos hihna on ollu sillon jotenkin huonossa asennossa ja ottanu johonki kiinni.

      Sellasta myös huomasin eilen et bensa haisi aika reilusti kun auto kävi, eli aika rikkaalla oli.

      Täytyy kurkata et miltä hihna näyttää.

      Comment


        #4
        16V:ssä kuuluu sitten olla hihna tiukemalla kuin normaalissa. Jos on ollut oikeassa tiukkuudessa, niin en usko että olisi hypännyt.
        Vai onko rajoitinta nostettu kuinka paljon alkuperäisestä?

        Vois olla joku irronnut letkukin.

        Comment


        • #5
          Rajoitin on 7500, et ei se paljon korkeammalla ole, kun oiskohan vakiona ollu 7200.

          Noita letkuja tutkailin nopsaan ja ei ainakaan mitään heti tullu silmään. Täytyy käydä nekin nyt vielä läpi.

          Comment


          • #6
            Näyttääkö triggeri olevan ok?
            Tuleeko jenkamittariin info hestecistä? Onko oikein?

            Ei sattunut paineensäätimestä irtoomaan letku?

            Comment


            • #7
              Kierroslukutieto tulee Hestecille (ja kierroslukumittarille) ja näyttää ihan järkeviä lukemia. Täytyy trikkerin kunto tarkistaa. Toisen Hall-anturin vaihdoin viime viikolla, et on kyllä ihan mahdollista että sielläkin on nyt jotain löysässä. Tarkistetaan...

              Se unohtui sanoa, että välillä auto suostuu käymään tyhjäkäyntiä ja tällöin kierrokset normaalissa n. 1000. Tällöin auto käy ihan nätisti ilman koneen nykimistä. Sitten taas kun polkaisee kaasua ja antaa kierrosten tasaantua niin tyhjäkäynti on kateissa.

              Comment


                #8
                Mites kaasuläppäpotikka?

                Comment


                • #9
                  Toi vika jäi nyt mysteeriksi.
                  Tarkistin hihnan silmämääräisesti ja oli ok. Ajoin kotoa tallille n. 1km matkan ja oli ihan samanlainen mitä ennenkin, eli nyki ja sammu liikennevaloihin ellei pitäny kaasulla käynnissä. Tallilla katoin ensin triggeripyörän ja hallien ilmavälin, oli ok. Katoin kaikki johdot ja letkut, ok. Otin tulpat pois ja pistin toiset ja tämän jälkeen kokeilin käymään. Kävi edelleen samalla tavalla, eli huonosti.

                  Sitte tulpat taas pois ja mitattiin puristukset, oli hyvät. Ja kokeiltiin vielä et kaikki tulpat lyö kipinää irtonaisina. Sitte tulpat paikalleen ja auto käymään niin kävi normaalisti, eli tyhjäkäyntiä ihan normaalisti eikä röpöttänyt.

                  Onko ajatuksia mikäköhän tossa oli?

                  Comment


                    #10
                    Tulpanjohdoissa katkos? Sähkövikaa kuitenkin.

                    Comment


                    • #11
                      Mittasin nuo johdot ja vastusarvot oli seuraavat:

                      19,4
                      20,7
                      20,2
                      20,2

                      Kaikki johdot siis samanpituisia. Onko noi ihan OK arvoja, kun itsellä ei mitään tietoa noista? Nuo ovat ihan uudet johdot, eli ovat olleet kiinni nyt n. 200km mitä tällä on ajettu tänä kesänä.

                      Nyt siis auto käy tyhjäkäyntiä ja käynti on ihan normaalia n. 4000 kierrokseen asti. Kakkosvaihteella nykimistä ei huomaa, mutta auto ei ahda kuin n. 0.2bar. Isommilla vaihteilla ei myöskään nyi pienillä kierroksilla, mutta isommilla kierroksilla (yli 4000) alkaa nykimään eikä ahda kuin n. 0.3bar.

                      Onko ajatuksia mitä voisi seuraavaksi kattoa? Kaikki alipaineletkut ja ahtoletkut olen tarkastanut moneen kertaan. Tulpat on uudet.

                      Alkaa pian tulla kiire kun lauantaina pitäisi olla kemoralla ajamassa.

                      Comment


                        #12
                        Olisko bypass/dumppi auki kokoajan? Entäs hukkaportintanko ja hukkaportti. Pienet ahdot viittaa siihen, että ahtoputkessa olisi iso reikä tai hukkaportti olisi kokoajan auki.

                        Tietysti on myös mahdollista ettei hestek tilaa ahtoa jostain syystä. Tietysti voit myös kokeilla, että pyöriikö se sun puhallin kun siipeä pyörittää.

                        Comment


                        • #13
                          Ahdin tuntu pyörivän ihan normaalisti ja siivet näytti olevan ok. Hukkaportissa on sen verran jäykkä jousi, et pitäisi ahtaa n. 1.3bar ilman hestecin ohjausta.

                          Täytyy irroittaa vielä hukkaportti et jos siellä on jotain häikkää ja se on auki.

                          Ahtoputket oli ihan ehjät ja ne on tossa niin lyhyet et ne saa hyvin katottua. Kaikki pienet alipaineletkut kävin läpi ja ne oli ihan ehjät ja kiinni.

                          Comment


                            #14
                            Jos laitat hukkaportin tangon mekaanisesti kiinni esimerkiksi nippusiteellä yms, niin voit testata että ahtaako se oikeasti. Tai sitten jos on ulkoinen hukkis niin se mekaanisesti kiinni. Silloin sen pitäisi ahtaa niin paljon kuin turbo pystyy. Jos ahdot ei nouse silloinkaan, on ahtopuolella putkissa jotain häikkää.

                            Itse taistelin juuri avonaisen bypassin kanssa, kun painetestauksessa ei vuotoa silloin näy.

                            Comment


                            • #15
                              Hestecissä bensa ja sytkä kartat on Mapin takana, joten jos imu/ahtovuotoa on joka haittaa käyntiä niin vuoto täytyy olla kaasuläpän jälkeen. Ja silloinkin melkein yksittäisessä runnerissa tai mapille menevissä letkuissa. Kaasuläppää aikaisemmin olevilla vuodoilla ei pitäisi olla kovin suurta vaikutusta ajamiseen, paitsi toki ahtopaineiden puuttuminen mikäli reikä on iso. Oletko kattonut tiedonkeruusta tai suoraan läppärillä näyttääkö Mappi järkeviä lukemia, entäs kierrosluvut ja oikeastaan kaikki muutkin anturit?
                              Mikäli vikaa ei löydy niin kannattaa ottaa puhelu Hariselle, heille on kuitenkin tullut vastaan melkolailla kaikki ongelmat joita hestecin kanssa on mahdollista ylipäätään tulla. Ainakin ennen sieltä sai aina nipun arvauksia mistä mystiset viat voivat johtua ja aina joku arvaus niistä osui kohdalleen.

                              Comment


                              • #16
                                No kipinäpuolelta se vika sitten kuitenkin löyty, kun yhdestä tulpanjohdosta oli kuori rikki. Eli olis pitäny vaan käydä ne heti kunnolla läpi, eikä vaan mitata ja purkaa puolta konehuonetta vikaa etsiessä.
                                No nyt kuitenkin taas suhisee ja paukkuu vanhaan malliiin. Kiitoksia auttaneille.

                                Comment


                                • #17
                                  Se on joskus pienestä kiinni...onneksi.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X