Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 vm96. TDi 66kW vaihdelaatikosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 vm96. TDi 66kW vaihdelaatikosta

    Terve.

    Eli otsikon mukainen auto ja kilometrejä 208tkm.
    Onko kellään kokemuksia tilanteesta, että vaihdelaatikko jumittaa 1-vaihteen välillä jumiin, niin ettei sitä saa sit millään vapaalle? Armottoman renkkauksen, varovaisen sellaisen, jälkeen se suostuu irtoaan vaihteelta mut sen jälkeen tuntuu että 1-, 3-vaihteet ei mene silmään mutta taas 2- ja 4-vaihde menee.. Kytkimen polkemisella ei tunnu olevan vaikutusta vaihteen irtoamiseen? Melkein samaan aikaan kun tämä ongelma ilmentyi, niin nyt kun laittaa 5-vaihteen silmään ajossa, niin se rusahtaa vähän jos vaihdekeppiä ei siirrä vaihteellle ns. "ihanteellisesti", eli siis oikein ylivarovaisesti livauta vaihdetta silmään. Toisinsanoen, jos painan tavallisesti vitosvaihteen silmään ns. repsikkaa kohti painaen, niin sillon tuntuuu että rattaat osuu raakana toisiinsa.. Vaihdelaatikko ei pidä mitään ylimääräistä ääntä.

    -Voiko oireet johtua surkeista vaihteistoöljyistä?
    -Onko mahdollista että vaihdelaatikon tukikumit kenties olisivat niin loppu, että laatikko pääsee elään liikaa?
    -Vai jotain ihan muuta?

    Juuri palasin reissusta jossa tuli n.2500km. ajettua matkavauhtia suurimman osan, josta mietiskelin että voisko pitkäsä ajossa öljyt lämmetä huonouttaan tms niin paljon että oireilee niinkuin oireilee?? Nyt suoraan sanottuna kyrsii jos loman lopuks saa vielä autoon laittaa rahaa ylettömästi..

    Etsiskelin jo aikaisemmista viesteistä vastaavanlaisia tilanteita, mutta en löytänyt..

    #2
    Mulla varmaan Golffissa ihan sama lodju jolla ajettu 370tkm. Ainoa "ongelma" on ettei ykkönen mene aina silmään ilman kakkoselle käyttämistä.

    Voisit alottaa öljyjen vaihdolla. Ja tarkista ettei vaihdevivun suunnalle pääse mitään ylimäärästä joka haittais toimintaa. Aika hyvin tilaa siinä laatikon päällä kyllä on.

    Jos siellä synkrot kaipaa tuoretta öljyä.

    Comment


    • #3
      Noniin..

      Soitin tänään audi korjaamolle, jossa kehuttiin että laatikossa on varmasti jotain vikaa ja pitää avata.. Hinta arvioksi antoivat pelkälle työlle noin 900?,
      johon kuuluu laatikon irroitus, purku, korjaus, kasaus ja paikalleen laitto.. Osille sit tietysti tulee hintaa lisäks..

      Kysymys kuuluukin, että onko tuollaisen laatikon irroitus paha homma? Auto on etuvetoinen?
      Jos ottais ite laatikon irti ja kuljettais irrallaan korjaamolle..
      Onko irroituksessa ja paikalleen asentamisessa jotain "hyvä tietää" -asioita, eli pitäsikö hankkia korjausmanuaali? Vai löytyisikö netistä/täältä dokumenttia AHU (?) koneen laatikon irroittamisesta?

      Searchia käytin ja jonkin vajaavetoisen audin laatikon irroitukseen tarvittiin spesiaalimutka -työkaluja että sai sen irti..

      Comment


      • #4
        Minulla oli reilu 300tkm ajettu A4 AHU koneella johon oli jossain vaiheessa vaihdettu laatikko.

        Edellinen omistaja sanoi kolmosen rusahtaneen ja autoliikkeen piikkiin laatikko vaihdettu.
        Kyllä siitä oli ihan sisukalut romuna tuosta laatikosta.

        Ja joku täällä (jari koski?) tiesi auton sitäkin kauempaa ja sanoiko, että oli jo silloin ollut vitosen synkat romuna.

        Eli kyllä se varmaan aukoa kannattaa.

        Edit: Tuossahan se Jarin juttu onkin : http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1037

        Comment


          #5
          Eikai tuo mahdoton homma ole, mutta ite en alkais jollei ole kunnon työkaluja. Golffissa ainakin on hyvin tilaa touhuta, mutta mitä kaikkea pitää purkaa jotta se oikeasti mahtuu pois tuolta ilman koneen irrottamista.

          Ja jos on kunnon työkalut ja osaaminen, niin hakee purkaamosta vaihteiston ja pulttaa tilalle.

          Comment


          • #6
            Käväsin katsomassa että kuinka väljä se työskentelytila olis siinä laatikon ympärillä niin aika hyvin tilaa on..

            ...Täytyy aamulla selvittää lisää korjaamoista ja kysellä vähän, niin katson sit että vaihdanko/vaihdatanko vai korjautanko laatikon..
            ...Kysellä samalla sit spesiaalityökaluista..

            Palaan jossain vaiheessa lopputuloksen kera asiaan..

            Comment


            • #7
              Jos tilanne on verrattavissa -97 66kw tdi passattiin niin laatikon irroitus ei ole ihme homma, mutta vaatii yhden verstaallisen avaimia.

              Alla lueteltuna ne mitä itse hommaan tarvitsin:
              -Torx
              -Tähti (vetarit kiinni näillä)
              -Kuusio
              -lenkit 10-20mm (siis jokakoko 1mm välein, yleensä vielä niin, että jos oli 13mm kantanen ruuvi niin siinä 15mm kantanen mutteri)
              -+muut perus kalut.

              Laatikkoa en avannut vaan vaihdoin kytkimen. Korjaamo lupas vaihdon 750 Eur itse vaihdettuna 219 Eur + työt, noin 1 päivä + pirusti olutta=D

              Comment

              Working...
              X