Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mä voisin suositella 4,2:sta jos sen tarvii liikkua, jos ei niin ehkä 2,8.
Se mitä ei moni suosittele on se 2,5tdi, mutta olikohan niin että siitäkin on nokkavika korjattu myöhemmin,vm?
Ja 2,7tt ei oo halpa pitää.
Jos dieseliä: 1,9tdi, vanhempi 110hp+lastu tai uudempi 131hp. Kulkee ihan riittävästi tuonkin kokoiselle korille ja vähällä löpöllä kulkeekin. Eri asia sitten löytääkö semmoista hyvillä varusteilla ja vähillä kilometreillä mistään, paljolti riippuu tietysti budjetista :)
Nokka-akselien kuluminen, syöttöpumpuista laukee aivot, turbot jne.
Kaikki edellämainitut yleensä hajoaa/menee vaihtokuntoon n.200tkm kohdalla.
Nokkaremppa ~2700e teetettynä, sis. jakopään uusinnan,
turbo ja pumppuremppa molemmat about 1000e nakki.
Omalle kohdalle ei kyseisiä vikoja ole osunut, edelliselle omistajalle kylläkin.
Haulla löytyy lisää ja reilusti :) Uudemmissa tuo nokkaongelma on korjattu, taisi olla B-alkuiset konetyypit sellaisia.
Toimiessaan oikeinkin mukava kone ajella...tokikaan ei varmaan kannata verrata esim. biturboon ;)
Jos budjetti on 10-20ke, ostaisin 1.9tdi:n, tai jompi kumpi vapaasti hengittävistä V6 moteista. V8 seuraavaksi ja viimeisinä biturbo sekä 2.5tdi.
Jos olis 20-30ke eka valinta olis 2.5tdi tai biturbo.
Voi olla, että itseä ei haittaisi ekojen V6 dieseleiden nokkakeppivammat ja laittaisin sellaisen pienemmälläkin budjetilla.
1.8t ei ole mielestäni edes sopiva moottori A6:een. Ei siksi, että se olis mitenkään huono. Ei vaan sovi tyyliin mielestäni (sorit vaan niille joilla sellainen on). 1.9tdi on siinä kintaalla myös.
Vaikkakin 2.4 V6 lienee kaikista hengettömin, varsinkin tomaattiin yhdistettynä.
joo, ei mitään:) Kyllä se kuitenkin tuolla 1.8T:a liikkuu sen minkä kerkeää, eikä edes kuluta paljoa, jos sillä mitään merkitystä on, ja sen remppaamisesta/piristämisestä löytyy ainakin monelta taholta apua. Pystyn suosittelemaan, vaikka omakin on myynnissä "isomman tieltä".
Niin no, eiköhän Villen urssi hoida tuon poistuttamispuolen, jos "edellisestä" viitteitä ottaa :D
Eiköhän tuo moottorin valinta uudemmassa ole kiinni siitä, mitä härveliltä haluaa. Jos Punton korvaajaksi, niin eiköhän laiskempikin riitä, ottaa vielä virikelvottoman vaihtoehdon, niin ei rupea sormet syyhyämään (se kumminkin iskee :P) virittämiseen. Toki koneissa on eroja, esim juuri tuo V6 kiisseli, sen kanssa saa ilmeisesti varata touhutonnin jos toisenkin remonttien varalle.
Taitaa tuo 2.8 olla se minun valinta... Kun jättää turbomallit pois, niin "ei joudu" virittämään :) Ainakaan niin helposti. Jokapäiväiseen ajoon ja pitemmillekin matkoille autoa nyt etsin....vaihtoehtoja tietty vielä useita, mutta A6 kiinnostaa, kun tilava jne.
PS.
Gedu: Puntoa ei korvaa mikään ;D Tai noh oikeesti.. onhan se hyvä kauppa kassi, ja yllättävän ripeä jopa radallakin, tuli hyvinkäällä kokeiltua :D Mutta ei sillä kyllä mihinkään matkustaa viitti, paitsi ehkä jos on säkillinen siiteriä mukana ja naikkonen kuskissa :)
Kävin keväällä A6 130 hv 1.9 tdi:llä Saksan baanoilla, ja kokemus oli todella positiivinen, vaikka kuormaakin oli 4 hlöä ja matkatavarat. Hyvin pysyi virrassa mukana ja keskikulutus n. 2000 km:n matkalla 6.4L. Ja täällä hitailla teillä sitten pärjääkin jo ihan eri tyyliin, kulutuksen ollen n 5.5L.
Nyt on itsellä 64 tkm takana ko. laitteella ja tekniikkaan ei maahantulohuollon ;-) jälkeen ole enää tarvinnut mitään ylimääräistä tehdä. Todella edulliseksi tullut siltä osin, kun vielä ne vähäiset huollot onnistuu itseltä, öljyjen vaihto 10 tkm:n välein ja jakohihna+moniurat 180 tkm:n kohdalla. Ja tuo maahantulohuolto käsitti termarin, lämpöanturin ja maf:n vaihdot, sekä jarrujen läpikäynnin.
No 2-massakytkimen kanssa tein jumppaa (1-massa ja sitten takaisin 2-massa uusin osin) todetakseni ettei ollut mitään vaikutusta, seuraavaksi kohteeksi olen suunnitellut turbon puhdistamista, josko sen jumittaminen aiheuttaa se pienen väristyksen huippuvääntöjen alueella suurilla vaihteilla.
Noniin...Bi-turbokin alko tietty kiinnostaa :)
wikipediaa vilkuilin, niin:
230 ja 250hv 2.7 dupla durbo koneita löytyis.
Mitäs eroa noissa? vain softa?
Onko saman sarjan kone kuin B5 S4:ssä?
V6:ssa taida muuta kivaa olla kuin äänet. Eipä tuo 2.8 sen vähemmällä mene kuin 4.2:nen loppujen lopuksi. Kaupungissa molemmat hörppii.
4.2:ssa vähemmän ongelmia kuin 2.8:ssa?
1.8t lastulla korvaa mennen tullen nuo vaikeasti myytävät 2.8:t
130hp tdi lastulla on jo ihan kiva myös ja kulku piisaa siinäkin hyvin.
En ole kokenut tai kuullut tai nähnyt täällä foorumillakaan oikeastaan mitään ongelmia 2,8:ssa, enkä kyllä sen puoleen 4,2:ssakaan. Kummatkin on mielestäni hyviä vaihtoehtoja jos haluaa ajella ilman suurempia ongelmia, myös 2,8:ssa on kohtalaisesti vääntöä vaikka a6 onkin iso. Kummatkin kyllä vie bensaa ja toinen enemmän, mutta jos ei halua että kuluttaa bensaa niin sitten diisseli :)
Enkä dissaa 2,7:aa tietenkään mutta henk.koht olen pettynyt sen ehjänä pysymiseen, mulla taitaa silti olla keskimääräistä enemmän ongelmia sen kanssa. nimim. 5kk jo ollut telakalla :(
Kyllä sulla Janne taitaa olla erityinen maanantaikappale, mulla ei ole ollut muistaakseni koskaan mitään vikaa moottorissa. Ei MAFfia, ei by-passia, N75, ei mitään. Edes tukivarsia en ole autoon vaihtanut :) Kaikenlaista muuta kylläkin siitä moottorin ympäriltä...
Samat moottorit nuo käytännössä on kutosessakin, ja softassa on ero 230 vs 250 hv. Uusimmissa kutosissa on vaan eniten tehty parannuksia mitä ässissä ei välttämättä ole (viimeisissä ne taitaa suurimmaksi osaksi olla). Mutta ei vaikuta käytännössä mihinkään.
Sen tiedän että käyttäjässä on vikaa mutten silti kovin huonosti autoa kohtele, joskus mutta harvoin. Lisävikoja tulee jälkiasennuksesta ja modauksista mutta on siinä silti riittämiin muita ongelmia. Se siitä ikävää tekee kun ne osat maksaa niin paljon, vaparissa ei niinkään eikä niissä juuri olekaan niitä ongelmia, mutta en silti pois tuota konetta vaihda vaan se kun on harrastusta. =)
Eihän tuo 2.4 mikään tykki ole, mutta itse olen aina hyvin kerinnyt ja ohitus kiihtyvyys on kumminkin kohtalainen. Paljon ongelmattomampi toi kone on ollut, kun mun vanhassa passatissa missä oli 2.8 V6 30v.
Ja kulutuksesta, niin kaikki ne on mennyt mitä on laittanut tankkiin... :D
Tuo kun pitäisi vaihtaa varmaan dieseliin kohta, niin onko järkeä ostaa -03/04 2.5 tdi 180hv A4:sta? Saksassa olisi hyvä tarjonta vaan noista, mutta mietin vaan kumpi olisi luotettavampi 131hv 1.9 vai tuo 180hv 2.5tdi?
Jos luotettavaa etsit, niin sitten varmasti tuo 130hp 1.9TDI. Tuossa 2.5TDI:ssä tuon ikäisenä lienee jo nokkaongelmat poissa, mutta pumppuongelma jäljellä, ja silti se kuluttaa paljon eikä kulje sen kummemmin kuin hieman piristetty 1.9TDI.
Eiköhän nuo kaikki konetyypit kannata koeajaa, ja muodostaa sitten oma mielipiteensä. Tuntuu, että täällä foorumilla jokaisella on päinvastaisia kokemuksia kaikista moottoreista.
Jos 2.8- konetta haluat kokeilla, aja se 10 km tänne Klaukkalaan ja kurvaa pari ympyrää. Ootpahan sitten viisaampi....
Itse olin lähes positiivisesti yllättynyt C5 V6 quattrosta kun joskus kaverin autolla ajoin. Eihän se mikään raketti ole missään tilanteessa, mutta kaupunkipörräilyssä vaivaton ja alavääntöinen paketti. Kuulemma nautiskelee hävyttömän suuria määriä polttonestettä.
1.8T tuntuu nurkkapyörityksessä vähä hengettömältä jo passatin korissa, aakutonen taitanee olla vielä hieman raskaampi vietävä. Toki menee perheautoksi ihan asiallisesti sit kun on optimoitu ohjelma ja vähä kierroksia koneessa ;) Taloudellisuusihmeestä ei voi puhua tässäkään tapauksessa.
Mutta kuten ylempänä todettu, ite ne pitää kokeilla jotta saa minkäänlaista käsitystä aiheesta.
2001 mallin A6 2.5 TDI farkkua kävin tänään koeajamassa.
Ajaahan sillä, mut ihmeen hengetön kyllä oli.
Esim. verrattuna samanikäiseen BMW 530D
Mielestäni myös 525tds hakkaa mennen tullen...
Mutta mukavat kyydit tuossa autossa oli, ei siinä mitään.
Bi-turboa pitäisi ehdottomasti päästä nyt koeajamaan....ehkä ensiviikolla kerkeää.
ja kai se 2.8 V6 joutuu kans koeajaa...
Ei se V6-TDI mikään raketti olekkaan. Kävin itsekin kokeilemassa C5- ja 3B-koreissa ja toi 1.9 TDI pikkaisen piristettynä ei hävennyt yhtään tuolle isomalle koneelle samassa korissa.
1.9 piristettynä olisi minun valinta, jos siihen saisi Quattron..
Kaverilla on vm.2000 A6 150hv 2.5TDI quattro 6vaihteinen manuaali ja sitä kun tyypitin, niin oli kyllä ihan mukavaa kyytiä.
Oli kyllä paljon pirteämmän oloinen, kun samanlainen tippilaatikolla mitä ajoin ennen nykyistä audiani.
Nyt vaan olen miettinyt, kuinka paljon halvemmaksi tulee pitää toi 1.9 kun 2.5? Onko kulutuksissa hirveästi eroa maantie ajossa?
Täällä ei kyllä paranis kertoa, mutta mulle on tarjottu 2002 2.5tdi 4motion passattia tippilaatikolla vaihdossa audiin ;D
Tuossa on ilmeisesti jo paranneltu nokat ym?
Comment