Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt, kun tuntuu ettei tehoja/vääntöä ole niinkuin pitäisi. Joskus taas tuntuu ihan normaalilta. Olen koittanut selvittää liittyykö moottorin käyttäytymisen muuttumiseen joku tietty tapahtuma tai olosuhde joka muuttaa tilanteen. Tänään ilmeni yksi selkeä muutos:
Ajelin aamulla töihin ja auto tuntui taas tuttuun tapaansa puutuvan loivaankin ylämäkeen ja tippi löi pienempää pesään tosi herkästi (luonnollisesti, kun kierrokset putosivat ja putosivat). Sitten yhdestä risteyksestä lähtiessäni polkaisin risteyksen puolivälissä kaasua ja tippi vaihtoi pienempää. Tunsin suorastaan potkun selässä, ihan kuin olisin lähtenyt liikkeelle manuaalilla. Sellainen tosi terävä potku, ei ollenkaan automaatille tyypillinen. Eli perinteistä luistamista ei tullut vaan auto lähti kuin jänis puskista. Tekisi melkein mieli kuvailla sitä kolahdukseksi! Tuon nykäisyn jälkeen auto tuntui taas saaneen tehot takaisin ja ajaminen muuttui ihan erilaiseksi. Ei tarvinnut enää polkea hullun lailla vaan normaalit pintakaasulla kiihdytykset riittivät rivakkaan kaupunkiliikenteeseen. Nyt se siis toimii taas niinkuin pitääkin!
Kysymys kuuluu, missä vika ja miten se noin yhtäkkiä korjaantui? Kuten sanoin, ennenkin se on tuon tehnyt mutta en ole huomannut muutoshetkeä tai päässyt jäljille missä tilanteessa tahot palaavat normaaliksi. Olen epäillyt ilman lämpötilaa, kosteutta tms. Eli että jossain olisi joku löysä liitos tms. joko sähkö- tai polttoainepuolella. Ilmiöön liittyi vielä sekin että tehojen ollessa kateissa autossa ja varsinkin sen ulkopuolella haistoi lievää bensan katkua. Tällä kertaa tehot olivat hukassa varmaan pari kuukautta ja bensan kulutus on ollut lähes litran enemmän kuin normaalisti, kun on pitänyt polkea 2500-3000:een että saa auton liikkumaan. Kulutus on nyt 14,1 eli lähes talven lukemissa. Viime kesänä muistelen että se olisi ollut jotain 12,9.
Alkukesästä vikamuisti (myös laatikosta) luettiin ja sen verran sieltä löytyi vikaa että autoon vaihdettiin HALL-anturi. Se ei kuitenkaan vaikuttanut tähän oireeseen, mutta varmisti ainakin sen ettei vikamuistissa ole mitään sellaista mitä siellä ei saisi olla.
Löytyykö merkkikorjaamosta kaluja vian paikallistamiseen kohtuullisessa ajassa (ja rahassa) vai pitääkö jatkaa empiiristä tutkimusta kunnes hommaan on tullut jotain tolkkua ja pystyy sanomaan korjaamolla että "vaihtakaa se ja se osa"? 1000km päästä olisi longlife-huolto edessä ja voisin hoidattaa tuon vian samalla, jos pääsisi vähän jäljille että mitä autoa riivaa.
Edit: Tehoero on siis tosi selvä. Eihän auto vakionakaan ihan puhditon ole, mutta tosiaan tuntuisi että tehoa puuttuu ainakin tuon lastun verran.
Ajelin aamulla töihin ja auto tuntui taas tuttuun tapaansa puutuvan loivaankin ylämäkeen ja tippi löi pienempää pesään tosi herkästi (luonnollisesti, kun kierrokset putosivat ja putosivat). Sitten yhdestä risteyksestä lähtiessäni polkaisin risteyksen puolivälissä kaasua ja tippi vaihtoi pienempää. Tunsin suorastaan potkun selässä, ihan kuin olisin lähtenyt liikkeelle manuaalilla. Sellainen tosi terävä potku, ei ollenkaan automaatille tyypillinen. Eli perinteistä luistamista ei tullut vaan auto lähti kuin jänis puskista. Tekisi melkein mieli kuvailla sitä kolahdukseksi! Tuon nykäisyn jälkeen auto tuntui taas saaneen tehot takaisin ja ajaminen muuttui ihan erilaiseksi. Ei tarvinnut enää polkea hullun lailla vaan normaalit pintakaasulla kiihdytykset riittivät rivakkaan kaupunkiliikenteeseen. Nyt se siis toimii taas niinkuin pitääkin!
Kysymys kuuluu, missä vika ja miten se noin yhtäkkiä korjaantui? Kuten sanoin, ennenkin se on tuon tehnyt mutta en ole huomannut muutoshetkeä tai päässyt jäljille missä tilanteessa tahot palaavat normaaliksi. Olen epäillyt ilman lämpötilaa, kosteutta tms. Eli että jossain olisi joku löysä liitos tms. joko sähkö- tai polttoainepuolella. Ilmiöön liittyi vielä sekin että tehojen ollessa kateissa autossa ja varsinkin sen ulkopuolella haistoi lievää bensan katkua. Tällä kertaa tehot olivat hukassa varmaan pari kuukautta ja bensan kulutus on ollut lähes litran enemmän kuin normaalisti, kun on pitänyt polkea 2500-3000:een että saa auton liikkumaan. Kulutus on nyt 14,1 eli lähes talven lukemissa. Viime kesänä muistelen että se olisi ollut jotain 12,9.
Alkukesästä vikamuisti (myös laatikosta) luettiin ja sen verran sieltä löytyi vikaa että autoon vaihdettiin HALL-anturi. Se ei kuitenkaan vaikuttanut tähän oireeseen, mutta varmisti ainakin sen ettei vikamuistissa ole mitään sellaista mitä siellä ei saisi olla.
Löytyykö merkkikorjaamosta kaluja vian paikallistamiseen kohtuullisessa ajassa (ja rahassa) vai pitääkö jatkaa empiiristä tutkimusta kunnes hommaan on tullut jotain tolkkua ja pystyy sanomaan korjaamolla että "vaihtakaa se ja se osa"? 1000km päästä olisi longlife-huolto edessä ja voisin hoidattaa tuon vian samalla, jos pääsisi vähän jäljille että mitä autoa riivaa.
Edit: Tehoero on siis tosi selvä. Eihän auto vakionakaan ihan puhditon ole, mutta tosiaan tuntuisi että tehoa puuttuu ainakin tuon lastun verran.
Comment