Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopäärempan jälkeinen tehottomuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakopäärempan jälkeinen tehottomuus

    Iltaa

    Teetätin kyseiseen A nelkkuun jakopäärempan tänään. Samalla vaihdettiin myös vuotanut hydraulikiristin, moniurahihna ja rullia.

    Pajalta pois lähtiessäni ja moottoritielle laskeutuessani tuntui kuin autosta olisi kadonnut hieman tehoja eikä kone tuntunut kiertävän alakierroksilta kuten aiemmin. Onko todellakin mahdollista, että huollossa ovat menneet sössimään jaon ja siitä johtuu kyseiset vaivat? Ihan täysin varmaksi tuota tehon häviämistä en pysty sanomaan, kun ei enää muista miltä se tuntui ennen huoltoa. Pystyykö tuota jakoa nyt mitenkään enää helposti toteamaan vai pitääkö ottaa riski ja avatuttaa koko keula siinä toivossa, että jako olisi pielessä? Voiko uudet hihnat ja kiristimet konepellin alla tehdä alussa tuommoista pientä tehon vähenemistä?

    tänks

    #2
    Kyllä sen voi sössiä. Uudet osat ei voi aiheuttaa tuollaista jos ne on kunnossa, eikä jumita. Ja sitten on kyllä jo muutakin huolta jos jumittavat.

    Enpä tiedä miten ne jakomerkit tuossa koneessa näkyy, mutta luulisin että ne on mahdollista nähdä purkamatta koko keulaa.

    Comment


    • #3
      Tuntuu kyllä todella vaikelta arvioida nyt tuota tehon muutosta (eli onko sitä tapahtunut vai ei). Muutaman sadan metrin ajon jälkeen kyllä ensimmäisen kerran mietin, että tuntuupa auto vähän epänormaalilta. Pitää varmaan huomenna testailla sitä ihan kunnolla ajatuksen kanssa.

      Comment


        #4
        Kysy sieltä huollosta, että mihin rahaan ne tarkistaa jaon. Kyllä nekin tietävät, että ihmiset tekee virheitä.

        Comment


        • #5
          No enpäs jaksanut huomiseen asti odotella vaan kävin koeajon jo suorittamassa. Oireet olivat seuraavanlaiset: Pienillä vaihteille kiihdyttäessä ei eroa vanhaan juurikaan huomannut, MUTTA kun ajoin 100 km/h vitos vaihteella kierrosten ollessa 3000 kieppeillä ja painoin tallan pohjaan niin juuri mitään ei tapahtunut. Paitsi että nopeusmittari alkoin pikku hiljaa kivuta kohti 120. Todellakin pikku hiljaa. Kokeilin myös kiihdytyksiä 80 vauhdista nelosella ja sielläkin samaa heikkoutta kiihtymisessä. Ongelma tuntuikin näkyvän selvimmin 3000-4000 kierroksillä, joss mielestäni aiemmin on ollut paras vääntö ja kiihtyvyys. Mitäs Audi-raati sanoo tuomioksi?

          Comment


          • #6
            Sekkari käteen ja kellottamaan 0-100 aikoja(0-110 jos pelkästään mittariin tuijottaa), jos jää pikkasen tehtaan ilmoittamasta niin ei huolta, jos jää paljon ni sit joku(eli varmaan se jako) on tosiaan pielessä...

            Edit: Jaa nii, totta tosiaan noi parit seuraavat viestit. Olin eilen taas vähän väsyneenä/päissäni tässä omassa maailmassani, jossa kaikki säädöt tapahtuu ruuveja vääntämällä eikä millään hiton antureilla :D
            Viimeksi muokannut Kenda; 2.8.2008, 00:56.

            Comment


            • #7
              Onko tullut paljon jo kilometrejä? Kun akku on ollut irti niin vanhoilla antureilla voi käydä niin että auto käy aluksi vähän huonosti. Jos ongelma on todellinen niin pelkkä jaon tarkistushan ei nyt riitä vaan pitää tarkastaa myös nokkien ajoitus.

              Comment


                #8
                Jaon heitto kyllä mitä todennäköisemmin ilmenisi paljon radikaalimmin ja koko ajan. Luultavasti sopeutusarvot vain nollaantuneet tai sitten jokin anturi ottanut kipeää vaihdon yhteydessä.

                Ja spekulointia: Arvojen nollaantumisen aiheuttama tehojen radikaali pudotus ehkä viestii hieman siitä, että anturit tai muut osat eivät enää ole ihan priimakunnossa. Se nimittäin tarkoittaa sitä, että ECUn pitää säätää radikaalisti oletusarvoja kompensoidakseen auton toiminnan. Mutta mitä haittaa tästä on, muuten kuin jonkin aikaa akun irrotuksen jälkeen? Jos ECU kykenee säätämään menon hyväksi - ei mitään.

                Comment


                  #9
                  Lue/luetuta vikakoodit tai tarkista ainakin moottoritilan johtojen pistokkeet ja liittimet, kuitenkin ovat joutuneet huollossa jonkin verran purkamaan. Onko kulutus noussut? Mulla jäi kutoskoneen jakopääremontissa MAF:n pistoke irti ja kulutus pompsahti ylöspäin. Varsinaista tehonpuutetta ei tuntunut, mutta välillä nyki pintakaasulla. Tilanne korjautui heti, kun sain töpselin paikalleen.

                  Comment


                  • #10
                    Oisko tuossa noin sata kilometriä tullut ajettua huollon jälkeen. Soitin huoltoon ja sanoivat, että tiistaille saan ajan ja sitä ennen ei kannata ajaa kuin pakolliset ajot. Myös auton käynnistäessä ja tyhjäkäynnillä tuntuu pientä korin hytkymistä, jota mielestäni ei aiemmin ole ollut. 3000-3500 kierroksilla tuntuu vääntö todella heikolta aiempaan verrattuna, mutta sen jälkeen piristyy hieman. Ei kyllä tunnu laisinkaan siltä kuin aiemmin. Kukahan mahtaa vastata kuluista, kun auton vien tiistaina uudelleen huoltoon?

                    Comment


                    • #11
                      100 kilsaa kyllä pitäisi riittää siihen että sopeutukset ovat kunnossa.

                      Comment


                      • #12
                        Ittellä vaihtoivat tuohon ADR mottiin jakopäänhihnan, kiristimet ja muutaman stefan. Noh stefan vaihdon jälkeen asentaja oli luiskauttanut nokka-akselin hihnapyörän nurin päin. Heittoa oli nähtävästi 1 hampaan verran ja ittellä vaikutti juurikin tuonne 4000 kohdilla missä veto tuntui loppuvan kokonaan...

                        Comment


                        • #13
                          No onse nyt kummaku eivät voi tehdä sielä huollossa noita asioita kerralla kuntoon.

                          Comment


                          • #14
                            Ja vika selvisi.

                            Ilmamäärämittarin liitin oli hieman huonosti kiinni. Kovasti yrittivät vielä saada 45 minuutin työstä rahaa, mutta keskustelemallahan tuosta selvisi. Ei ole kuulemma asentajan vaan auton vika, kun on ollut löyhässä se liitin. No hyvä, että homma kuitenkin selvisi.

                            Comment


                              #15
                              Jep. Oikeastaan sinun vika, kun kehtasit viedä sinne huoltoon. Sinun olisi kuulunut maksaa heille ylimääräistä siitä hyvästä, että erehdyit ostamaan heiltä palvelua ja vielä kehtasit reklamoida huonosti tehdystä sellaisesta.

                              Hölmöähän tässä on se, että suurin osa maksaa mukisematta, kun ei mistään mitään ymmärrä - ei autoista eikä kaupankäynnistä.

                              Comment


                                #16
                                Eli testiajoa tms ei ollu tehty. Silloinhan moinen tehottomuus olis varmaan huomattu. Kuinka se nyt itsestään yhtäkkiä tuollainen liitin edes pääsee irtoamaan, aika hyvästi ovat kiinni kyllä meikällä olleet.

                                Comment


                                  #17
                                  Nykyään veloittavat testiajostakin +30e erikseen ellei asiasta tajua purnata, että pitääkö asiakkaan maksaa vielä siitä, että tarkastette itse tekemänne työn.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulle sanoivat, että ei käyty testiajolla koska ei ole mitään syytä olettaa, että siinä olisi ilmennyt mitään vikaa. Voi kuulemma olla, että asentaja on osunu liittimeen kun siellä kuulemma melkein kaikki johtosarjat joutuu irrottamaan ja siksi se on ollut vähän huonosti kiinni. Siltikin on auton vika ja olisin joutunut maksumieheksi. Puol minuuttia siinä selitin omaa näkökulmaa, että olen alunperin saanut viallisen auton takaisin huollosta yms. niin eipä sitten tarvinnut maksaa sitä 50 euroa.

                                    Comment


                                      #19
                                      melkein kaikki johtosarjat joutuu irrottamaan
                                      Olenkohan tehnyt jotain väärin kun en ole jakopään rempassa irrottanut oikeastaan mitään johtoja?

                                      Comment


                                        #20
                                        Olet tehnyt. Jakopään huoltoon kuuluu oleellisesti myös takavalojen ohjauskortin irroitus ja kalibrointi. Liibaa laaba, asiakkaalle jotain taas höpötelty.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X