Hei kaikille!
Ostin äskettäin liikkeestä A4 1.8T quattron vuosimallia 2001. Autolla on matkamittarin mukaan ajettu noin 130 tuhatta ja korimalli on B6. Autossa on ilmeisesti Karalan lastu.
Ensimmäinen ongelmani koskee tehoa. Jostain syystä persdynolla vaikuttaa siltä, että turbo ei juurikaan ahda. Onko mahdollista erottaa ulkoisesti vakio/viri -chippiä? Kuinka tehokkaalta em. mallin pitäisi tuntua lastutettuna, kun kaikki on kunnossa? Pitäisikö ESP-valon esimerkiksi vilkkua pienimmillä vaihteilla täyskiihdytyksessä? Pitäisikö tuntua selkeä "tehopiikki"? Pitäisikö turbon suhinan kuulua ikkunan ollessa auki? Vertailukohtaa minulla ei muihin quattroihin ole, mutta ainakin vajaaveto 210 hv Octavia RS tuntui todella huomattavasti tehokkaammalta.
Hakua on käytetty ahkerasti ja foorumia luettu. Todennäköisesti ahdon puutteen aiheuttaa siis N75-venttiili tai ahtovuoto. Asiaa tutkiakseni tilasin Elekmalta VAG-COM yhteensopivan ODBII-USB -kaapelin. Toinen ongelmani ilmenikin sitten VAG-COMin kanssa heti autoon päästyäni..
"No response from controller" on ainoa vastaus jonka autolta saa kun yrittää lukea eri moduuleita. Testi näyttää kuitenkin interfacen löytyvän ja olevan valmiina. Olen yrittänyt seuraavia asian korjaamiseksi: tarkastanut että COM-portti on välillä 1-4, ottanut radion irti, kokeillut VAG-COMin versioilla 311 ja 409, asentanut ajurit uudestaan, kokeillut toista läppäriä ja kokeillut toista autoa. Virheilmoitus ei muutu mihinkään. Ja kyllä, autossa oli virrat päällä ja välillä jopa moottori käynnissä. Vieläkö tulee mieleen jotain mitä voisi yrittää?
Kolmas ongelmani on termostaatti. Se lienee sökö, sillä ajon aikana ulkolämpötilan ollessa noin 20, lämmöt nousevat hyvin hitaasti ja vain noin 60-70 asteeseen. Virrat pois - virrat takaisin -rutiini nostaa lämpötilan hetkeksi 90 asteeseen, josta se kuitenkin tippuu kun lähtee ajamaan. Myös jäähdytysnestettä puuttui ostettaessa; voiko tämä johtua rikkinäisestä termostaatista? Jos ja kun saan VAG-COMin toimimaan, onko mahdollista tutkia sillä termostaatin kunto ja miten se käytännössä tehdään?
Neljäs ja viimeinen asiani koskee - yllätys yllätys - autoliikkeen virhevastuuta. Käsittääkseni virhevastuu kestää 6 kuukautta ja kattaa piilevät viat. Mikä on kantanne tähän tilanteeseen: kuuluuko autoliikkeelle em. vikojen korjaus?
Viesti on pitkähkö ja kysymyksiäkin reilusti. Suuret kiitokset jo etukäteen kaikille jotka jaksavat käyttää aikaa ja energiaa vastaamiseen!
Ostin äskettäin liikkeestä A4 1.8T quattron vuosimallia 2001. Autolla on matkamittarin mukaan ajettu noin 130 tuhatta ja korimalli on B6. Autossa on ilmeisesti Karalan lastu.
Ensimmäinen ongelmani koskee tehoa. Jostain syystä persdynolla vaikuttaa siltä, että turbo ei juurikaan ahda. Onko mahdollista erottaa ulkoisesti vakio/viri -chippiä? Kuinka tehokkaalta em. mallin pitäisi tuntua lastutettuna, kun kaikki on kunnossa? Pitäisikö ESP-valon esimerkiksi vilkkua pienimmillä vaihteilla täyskiihdytyksessä? Pitäisikö tuntua selkeä "tehopiikki"? Pitäisikö turbon suhinan kuulua ikkunan ollessa auki? Vertailukohtaa minulla ei muihin quattroihin ole, mutta ainakin vajaaveto 210 hv Octavia RS tuntui todella huomattavasti tehokkaammalta.
Hakua on käytetty ahkerasti ja foorumia luettu. Todennäköisesti ahdon puutteen aiheuttaa siis N75-venttiili tai ahtovuoto. Asiaa tutkiakseni tilasin Elekmalta VAG-COM yhteensopivan ODBII-USB -kaapelin. Toinen ongelmani ilmenikin sitten VAG-COMin kanssa heti autoon päästyäni..
"No response from controller" on ainoa vastaus jonka autolta saa kun yrittää lukea eri moduuleita. Testi näyttää kuitenkin interfacen löytyvän ja olevan valmiina. Olen yrittänyt seuraavia asian korjaamiseksi: tarkastanut että COM-portti on välillä 1-4, ottanut radion irti, kokeillut VAG-COMin versioilla 311 ja 409, asentanut ajurit uudestaan, kokeillut toista läppäriä ja kokeillut toista autoa. Virheilmoitus ei muutu mihinkään. Ja kyllä, autossa oli virrat päällä ja välillä jopa moottori käynnissä. Vieläkö tulee mieleen jotain mitä voisi yrittää?
Kolmas ongelmani on termostaatti. Se lienee sökö, sillä ajon aikana ulkolämpötilan ollessa noin 20, lämmöt nousevat hyvin hitaasti ja vain noin 60-70 asteeseen. Virrat pois - virrat takaisin -rutiini nostaa lämpötilan hetkeksi 90 asteeseen, josta se kuitenkin tippuu kun lähtee ajamaan. Myös jäähdytysnestettä puuttui ostettaessa; voiko tämä johtua rikkinäisestä termostaatista? Jos ja kun saan VAG-COMin toimimaan, onko mahdollista tutkia sillä termostaatin kunto ja miten se käytännössä tehdään?
Neljäs ja viimeinen asiani koskee - yllätys yllätys - autoliikkeen virhevastuuta. Käsittääkseni virhevastuu kestää 6 kuukautta ja kattaa piilevät viat. Mikä on kantanne tähän tilanteeseen: kuuluuko autoliikkeelle em. vikojen korjaus?
Viesti on pitkähkö ja kysymyksiäkin reilusti. Suuret kiitokset jo etukäteen kaikille jotka jaksavat käyttää aikaa ja energiaa vastaamiseen!
Comment