Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 moottori vapisee 1800-3000rpm, vakavaakin? Paalaamoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V8 moottori vapisee 1800-3000rpm, vakavaakin? Paalaamoon?

    Yhdessä topicissa kyselen sylinterien numerointia. Syy liittyy tähän samaiseen ongelmaan, mutta vika ei sittenkään taida olla sytytyksessä (johdoissa tai jakajassa).

    Kone siis vapisee siten, että vapina on häiritsevän selkeästi havaittavissa perstuntumalla penkistä ja auton korista, kun konetta käyttää paikoillaan 1800-3000rpm. Moottorin äänestä en osaa tulkita mitään vikaa ja pahinta vapina on kierroksilla 2200rpm.
    Kuskin puoleisen sylinteririvin taaimmainen tulppa oli "räkäinen" ja muut normaaleja, kun autoa huoltaessani ruuvasin vanhat tulpat pois. Onkohan vika pa-suuttimessa vai männässä vai venttiileissä? Männänrengas ehkä? Puristuspaineita en ole vielä mitannut.

    Kertokaahan gurut miten värinätön tuon kasikoneen tulisi olla? Onko minkäänlainen vapina sallittua?
    Etukäteisesti kiitoksia täältä sinne jaellen...

    #2
    Ei 8-koneen pitäisi juuri vapista. Ei ainakaan mulla. Jokos oot vikakoodeja tsekannut, jos vaikka löytys vikaa sieltä ? Olisko siis 1 pytty vähän siis pois pelistä?

    Comment


      #3
      tuplamassavauhtipyörä tullut tiensä päähän?

      Comment


      • #4
        Kiitos vinkeistä. Kotikonstein en pysty koodeja lukemaan ja massapyörän ( = vauhtipyörä?, auto on 6v manuaali) tarkistaminen lienee aika vaikeaa? Miten sen voisi kätevästi tarkistaa?

        Epäilen kuitenkin sitä 1(?) pyttyä, kun se tulppa oli erilaisessa kunnossa muihin verrattuna (musta ja nokinen, muut vaalean ruskeita).
        Kone ei kuitenkaan tuntuisi huohottavan liiaksi, joten tuskin on mäntä tai männänrenkaat rikki. Mahdollisesti suutin jää jatkuvasti hieman auki ja kastelee tulppaa liikaa? Putkessa paukahtelee satunnaisesti, jos kovasti kaasua pumppaa ja konetta ryntäyttelee.

        E: pytyn nro taitaa olla 8.

        Comment


          #5
          Jokin sähkövika tietysti on aina mahdollinen. Muistan räplänneeni omassa moottorinohjauksen sulakkeita/releitä ja nappasin yhden sulakkeen vahingossa irti (luulin,että on varasulake). Siitä sitten sellanen vika, ettei auto jaksanu ottaa kierroksia ja sammui melkein heti. Kävi vähän heikosti ns. Ja kun laitoin sulakkeen takasin, ei käynti muuttunu mitenkään, meni hetken ja sitten vasta tasaantu

          Comment


          • #6
            Elvytetään vähän tätä vanhaa juttua.

            Tuijottelin noita kytkinhässäkän kuvia enkä oikein ymmärrä mikä tuolla 2-massavauhtipyörässä sitten hajoaa ja miksi ylipäätään semmoinen on autoon tehty. Voisiko joku valaista tämän aiheen tiimoilta pimeää pääkoppaani?

            Onko tuo mainittu kytkin-/massapyöräongelma havaittavissa polkimen kautta?
            Onko mitään tapaa varmistaa vauhtipyörän vika purkamatta koko autoa vai onko vapina ainut merkki ongelmasta? Onko vapina tuolloin kierrosriippuvaista tai muuttuuko täristys moottorijarrutus-kiihdytys-suhteessa?
            Kuinka tavallista on 2-massavauhtipyörän vauriot 200tkm-lukemilla?

            Sanokaapa, kuinka paljon yhden sylinterin vajaatoiminta vapisuttaa kasia? Äänestä voisi luulla, että joku pytty ei polta kunnolla kaikkea saamaansa seosta ja kone ns. lotkottaa. Joskus saan pakarissakin paukahtamaan kaasulla pumpatessa. Kuitenkin vetoa tuntuu olevan, mutta kun takuulla ehjää samanlaista autoa ei ole päässyt koettamaan, niin ei millään voi sanoa tuleeko kaikki potku ulos. Tarvis olla vertailukohde.

            Neuvoistanne etukäteen kiitellen.

            Comment


              #7
              Tietääkseni sieltä sisältä lähtee vaseliinit kävelemään ja sen takia se alkaa tärisemään. En kyllä tiedä miltä se tärinä tuntuu. Täällä on sellainen purettuna mistä selviää sen rakenne.

              Comment


                #8
                2 massapyörällä on haettu mukavuutta. Se on selvästi pehmeämpi käyttää kuin perinteinen.
                Toinen juttu on sen suurempi hitausmomentti ts painavampi jolla saadaan tyhjäkäyntiä alas ja näin päästöistä siivu pois.
                Kai ne melkolailla poikkeuksetta vakiomoottoreissa kestää?

                Ja toi polttojuttu. Ota tulpat pois ja vertaile, noin ensialkuun. Jos ei eroa, hommaa uudet tulpat ja jos ei eroa hommaa yksi uusi tulpanjohto mallia pisin ja käytä läpi joka paikassa.

                Comment


                • #9
                  Koneessa on jo uudet tulpat. Tuota sytkäjohtohommaakin jo tarkastelin ja vaikuttaisi olevan kaikki piuhat ok. Uusia piuhoja ei viitsi turhaan ostella, kun hinnat on 53-121?, lyhimmästä pisimpään. Pitää vaan kerätä koneeseen riittävästi ajoa (vähän vaikeata kun ei ole reksiterissä vielä), että saa nokea tulppiin ja analyyseille lisää materiaalia. Epäilen yhden pytyn suutinta, liekö jäisi hieman auki ja sitäkautta turnaa kaiken aikaa bensaa yhteen rööriin. -> 8. pytty liian rikkaalla, ei polta kunnolla ->tavaraa riittää pakoputkessakin poltettavaksi.

                  Comment


                    #10
                    Kyllä niitä nyt vähän halvemmallakin löytyy niitä johtoja.

                    Koita repiä suuttimien johtoja irti lennossa one by one.

                    Comment


                    • #11
                      Yes, niinpäs teenkin! Kiitos vinkistä porkkis. Taas syntyy analyysimateriaalia. =)

                      Mistähän niitä sytkäjohtoja saisi? Paikallinen yleisvaraosaliike ei niitä tuntenut ja merkkiliike repäisi hihastaan nuo aivan älyttömät kpl-hinnat.

                      Eihän vaan kasikoneessa ole mitään tasapainoakselia esim öljypumpun yhteydessä? Mitään ajoitusmerkkejä siinä öp:n rattaassa ei ollut (eikä ohjeissa) eikä varmasti jäänyt samaan asentoon hihnaa vaihtaessani.

                      Comment


                      • #12
                        veekutoseen sai satasella koko sarjan Merteil nimisestä firmasta Helsingin Herttoniemestä. Alkuperäiset.

                        Comment


                        • #13
                          omaani orkkislaatua BREMI 95? sarja
                          alkup. 400?
                          kallista on <-----> elämä on ;) ainakin audistilla

                          Comment


                          • #14
                            onkos jo selvinnyt...?

                            Comment


                            • #15
                              Ei ole ollut aikaa nyt rassata tuota Audia, pukkaa työ ja koneiden & muiden autojen keväthuollot sekä rakennusprojektit päälle. Sen verran kuitenkin tutkin, että näyttäisi tuo sytytys toimivan ok ja suuttimen sähköliittimen irroituskin vaikuttaa jotain. Huomenna menen Vantaalle Motonettiin ja haen kunnollisen puristuspainemittarin, jos siellä niitä on. Ehkä sitten paljastuu jotain mitä en haluaisi tietää.

                              Comment


                              • #16
                                kasikoneesta yllättävän huonosti huomaa jos yks pytty on poissa pelistä, tai saati toimii vain vajaateholla.
                                Itselläni eräästä projektista aikanaan sammutettuani 3 pyttyä alkoi vasta koneen ravistus näkyä silmällä. onko puola kunnossa? Kipinä voi olla myös ainoastaan liian heikko, vaikka se katsottuna toimisikin.

                                Comment


                                  #17
                                  Jep, kasin tyhjäkäyntiin ei paljoa vaikuta yhden pytyn disabloiminen. Tosin nämä kokemukset perustuu laitteisiin joissa hw:nä Detroitin patarauta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vihdoin on sopiva puristuspainemittari. Millonkahan sitä jaksaisi mittailla...(haukotus)

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin, laitetaanpas vihdoin jotain kommenttia tännekin:

                                      Koneen puristukset oli ok ja sytytys myös. Vika on siis vuotavassa suuttimessa, eli yhteen kanavaan valuu bensaa turhan paljon ja seos on hyvinkin runsas ja poltto heikko. Nyt koitan putsata suutinta...

                                      Comment


                                        #20
                                        Mieli tekisi sanoa että älä putsaa itse vaan vie kaikki suuttimet ammattilaiselle huoltoon.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Myöhäistä. On likoamassa jo... Ei yritetä mitään mekaanista keinoa, vain kemiallisin menetelmin. Jos ei auta, niin ammattilaiselle menee / uusi suutin tilalle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo, ei saa kotikonstein suutinta tarpeeksi puhtaaksi. Yhä tärinän tilanne ihan sama.

                                            Comment


                                              #23
                                              Toisaalta autosähköliikkeissä on myös mittapenkki, jolla mitataan ennen/jälkeen tilanne.

                                              Suotavaahan olisi että suuttimien tuotto olisi ~sama.

                                              Comment


                                              • #24
                                                katos perkl:ttä, samaa oiretta on muillakin.

                                                mittasin suihkutussuuttimen ohjaus-ajan ; ehjän kynttilän omaavassa sama kuin tuossa kuskin puoleisessa takimmaisessa (nro 8).

                                                pesin ultralla suuttimet, testasin 3bar bensanpaineella ja ei näytä vuotavan & sumukuviokin näytti olevan ok.

                                                SILTIKIN edelleen tuo zyl 8 tulppa menee tummaksi.

                                                jännä pikkufeature ; sylinterin 5 tulppa on ok toiselta puolelta ja toiselta puolelta tummuu.

                                                otetaan vastaan ehdotuksia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos tommosessa jakajallisessa maamoottorissa tahtoo 1 pytty tippua pois pelistä niin se on melkein viimeisenä bensapuolen vika. Joko siellä on mekaaninen vika(tuskin) tai sytytyspuolen ongelma.

                                                  Osta kannet, pyörijät ja johtosarja. kannet ja pyörijän saa motonetistä, kansi käy muistaakseni 2.0 16v audista, pyörijä boschin perus (tsekkaa akselin halk. 8/10/14mm) ja orkkis johtosarjan saa visalla maailmalta 200-250 dollaria.

                                                  Mulla on omassa veekasisa pari kertaa jumineet nostajat siten että 1-8 pyttyä puristus 0. Yleensä pitkän seisonnan jälkeen /hyvin satunnaisesti.
                                                  Korjaantunu muutaman sekunnin käytyään, paitsi sen kerran kun oli kaikki pimeenä jollon sai luonnollisesti sahata melko kauan :)
                                                  Ja kyllä mun korva huomaa välittömästi jos kasista 1 pytty uupuu, oli jenkki tai eurokasi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    no tuota, tulpat ja kannet + pyörijät ovat uutta.

                                                    tulpanjohtojen resistanssit olivat identtiset eikä niissä näkynyt läpilyönnin merkkejä, eli uskoisin että ovat aika robustia kamaa.

                                                    käyn tänään hakemassa puristuspainemittarin ja mittailen sillä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      joo mitattua dataa :

                                                      puristuspaineet mitattu uudella bilteman puristusmittarilla, (ei varmaan ole aivan maailman tarkin, mutta erot osaa näyttää ok)
                                                      mittauslämpö moottorilla oli ~20c

                                                      1=14,5 bar
                                                      2=14 bar
                                                      3=14 bar
                                                      4=14 bar
                                                      5=15,5 bar
                                                      6=14,5 bar
                                                      7=16 bar
                                                      8=16 bar

                                                      voitaisiin laskea noitten alumiinimukien pinnoitteen häviäminen pois laskuista.

                                                      katselin sitten kipinäyksiköitä puolien vieressä, molemmissa paketeissa oli puolan impedanssina 0,5ohm.

                                                      kuskinpuolen kipinäyksikön kanta emitteri-välin jännite oli suurempi kuin matkustajan puolella, eli tästä vähän epäilisin että häviää vähän energiaa tuohon kipinäyksikköön.
                                                      vaihdoin ristiin rastiin puolet, josko se helpottaisi energian hävikkiä tuolle puolelle minne selvästi tarvitaan enemmän energiaa.

                                                      testimielessä vaihdoin myös suuttimet ristiin rastiin, kohta luulisi näkevän mitkä olivat vaikutukset, eli mikä kynttilä on tummana.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        joopa joo. koelenkin jälkeen tunnelmat ovat onnistuneet.

                                                        zyl 2,3,4 olivat pitipuhtaat, zyl 1 osittain noessa.

                                                        zyl 5,6,7 pitipuhtaat ja zyl 8 osittain noessa.

                                                        eli ero oli huomattava kun vaihtoi vain kipinäyksiköiden paikkoja. tämä viittaa juuri ja juuri hilkuilla olevaan kipinän tehon riittämiseen.

                                                        voisi viikonloppuna käydä motonetistä hakemassa jonkun yleismaailmallisen kipinäyksikön ja vaihtaa noiden nykyisten tilalle, henk.koht. epäilisin että orkkis-osana nämä marmorilta noudettuna maksaa fiestan verran. katsoo nyt kerkiääkö...

                                                        hauskaa oli testilenkillä kylläkin, ensiksi luulin että kylkimyyryssä kolmosella rupesi kytkin luistamaan, mutta onneksi olin väärässä, nelosella ei luista, toisinsanoen hetkellisesti taisi renkaatkin pyöriä kohtuullisen kovaa kun linja-auton kokoisella lossilla tullaan poikittain.

                                                        fun fun.

                                                        -toivottavasti omista kokemuksistani on jollekkin tulevaisuudessa hyötyä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          yks huomio omasta aec koodin motista ... vapinaa ja tärinää tyhjäkäynniltä ylöspäin . 5 sylinteri pimeä josta tulppa märkä . Siinä ihmetellessä huomasin että huohotin letku kampikammiosta imusarjaan oli ihan murusina . Saattoi olla viallinen jo jonkun aikaa mut luulen että sotki seoksia koska se veti siitä ilmaa ohi ilmamassamittarin . Liekö siitä johtuen sitten tulppa hajosi ... anyway ... imukansi irti ja uusi letku hydrauliikka alan liikkeestä 5eeroo , uudet tiivisteet Tepolta ja tulpat vaihtoo . Kone käy taas niin nätisti kuin vaan voi .

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            joo, tämä unohtui itseltäkin mainita.

                                                            kansien välinen huohotin (tasausputki) oli tukossa ja semmoista "lakritsia" että vaihtoon meni.

                                                            samoin imusarjaan menevä huohotin oli osittain tukossa.

                                                            itsellä oli molemmat vuotamattomia, mutta tuo tukkeutunut huohotin saattaa ajan saatossa aiheuttaa öljyvuotoja ei-toivottuihin paikkoihin (kampuran stefat jne "mahdottomat paikat" )

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X