Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT säksättää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT säksättää

    Nyt kaivattaisiin taas auditietäjien apua.
    Eli ongelma on seuraavanlainen:

    TT alkoi yhtäkkiä pitämämään 'säksättävää' ääntä tyhjäkäynnillä. Ensin eritäin vaimeasti ja nyt säksättää jo niin että sen kuulee autoon selvästi sisälle. Tällä hetkellä äänen kuulee ajaessakin sisälle kun oikein kuuntelee. Konepellin alta kun kuuntelee niin ääni tuntuisi tulevan jostain koneen takaa by-passin seutuvilta, mutta on kuitenkin mahdoton sanoa tarkasti mistä kuuluu. Ääni kuuluu oli sitten auto kylmä tai kuuma. Koneessa on öljyä tikun mukaan normaalisti, ja kaikki pelaa muutenkin aivan normaalisti. Ainoastaan tuo ääni häiritsee. By-passi ilmeisestikin on vaihtokunnossa koska pitää 'kikattavaa' ääntä aina kaasua nostaessa tai vaihdetta vaihtaessa, mutta voiko ääni johtua siitä?

    Neuvoja kaivataan...

    Auto on siis vm. 2000 225hp Quattro TT


    Unohtu vielä sanoa, että autoon on juuri äsken vaihdettu uusi N75 ja MAF.
    Viimeksi muokannut winz; 28.7.2008, 23:23. Perustelu: lisäyksiä

    #2
    Olisiko pakoputkessa tai pakosarjassa reikä?

    Comment


    • #3
      Joskus pakosarjavikaista nissania kuunnellut, ja tämä on aika kaukana vuotavasta pakoputkesta. Tai ei ainakaan kuulosta siltä. Sen verran tutkin taas aamulla ennen töihin menoa että kylmänä kun nyt käynnisti, ei säksätystä/rallatusta kuulunut ollenkaan vaan kuului huima suhina pellin alta. Ja jälleen oli mahdotonta paikallistaa mistä tuli. Heti kun lähti liikkeelle alkoi säksätys taas. Jos pakosarjassa tai pakoputkessa olisi pieni reikä jossain, eikö äänen pitäisi nimenomaan kylmänä kuulua kovempaa, ja lämpimänä kun laajenee niin hiljempana?

      Comment


      • #4
        Luulen suuresti että se on juurikin tuo By-Pass mikä säksättää. Jos originelli on niin siellä on kalvossa reikä ja tupsuttelee siitä reijästä ja revennyt kalvo toimii "räpättimenä". Itellä oli sama ongelma. Nyt on Forgelainen 007p paikallaan ja jos alkaa rasvaus olemaan heikolla hapella männässä niin pieni (ei häiritsevä) säksätys lähtee siitäkin. Kokeile vaihtaa se by-pass nyt alkuun.

        Comment


        • #5
          Täytyypä kokeilla se vaihtaa. On tosiaan tuo orginelli muovihärpätin, joten voi hyvin olla että siitä sitten tulee.

          Comment


          • #6
            Vaan eipä ollut by-pass joka pitää ääntä. Ääni vaan voimistuu, ja vielä huolestuttavampaa on se että naputuksen/säksätyksen/rallatuksen nopeus menee täysin kierrosluvun mukaan. Irroittelin muovisuojat ja kuuntelin toenteolla säksätystä/rallatusta joka tuntuu tulevan sieltä koneen takaa/takaosasta jostain. Tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua saattaa ääni hävitä muutamaksi sekunniksi ja sitten alkaa taas uudestaan vaimeana tai vielä kovempana. En tiedä liittyykö vikaan mutta kun auto seisoi tyhjäkäynnillä n. 10 min paikoillaan heitti se lämmöt tappiin ja ajotietokone alkoi piipittämään moottorinlämmöistä. Kyllä ottaa päähän taas uutta audin omistajaa. Edellisen audin jälkeen vannoin itselleni, että ei enää ikinä ja tässä sitä taas ollaan...
            Viimeksi muokannut winz; 30.7.2008, 07:32.

            Comment


              #7
              Vasta kahdeksanvuotiaassakin voi olla vikoja :)
              Ylilämpö johtunee viallisesta lämpöanturista tai sulakkeesta tai puhallin/ilmastointiyksiköstä joka on vas ajovalon lähellä.
              Saisitko esim videoitua ääntä niin täällä voitaisiin arvata vähän paremmin?
              Vikakoodien luvusta ei myöskään ole haittaa.

              Comment


                #8
                Se lämmön tapitus voi olla myös viallisesta mittaristosta johtuvaa.

                Comment


                  #9
                  Veikkaisin viallista ketjunkiristintä äänen aiheuttajaksi. Tai sitten se on jumittava venttiilinpainin.

                  Comment


                  • #10
                    Vikakoodit on luettu ja niitä ei ollut. Koneen lämpötilamittari tosiaan näyttää kylmänäkin n. 65 astetta, ja peruslämmöissä n. 100 astetta. Mutta tosiaan eilen lämmöt oli aivan siellä tapissa ja flekti ei edes lähtenyt päälle. Eli varmaan joku anturi rikki tj. Jos esim. ketjunkiristäjässä on vika, niin miten se suhisee kylmänä? Kuulostaa siltä kuin joku olisi imurin suuttimen kanssa pellin alla.

                    Täytyy yrittää kännykällä videoita tapahtuma, jos siitä jotain selvää sais :)

                    Comment


                    • #11
                      Juuri olin kirjottamassa ennen kun etes luin loppua, että otahan kameralla videoa ja pistä julki niin saadaan vähän jotakin osviittaa. Suhinathan tietenkin osoittavat vuotoon ja säksätys / rallatus viittaa taas johonkin mekaanisempaan.

                      Comment


                      • #12
                        Laitetaas ny saman topikin alle kun kerran TT:stä on puhetta.. By-pass tosta mun vehkeestä on ainakin entinen, se on tiedossa ja menossa nyt vaihtoonkin mutta mietin, että onko ihan normaalia ku turbo alkaa viheltään aika vahvasti jo tyyliin 1500 rpm ? Muistelen vaan aikaa ku pässi oli vielä ehjä niin ei se mun mielestä niin alhaalta viä lähteny vislaan. Muutenkin tuntuu se "potku" olevan kateissa joten alkaakohan toi turbiini oleen arvoisan raadin mielestä jo ehtoopuolella ?

                        Comment


                        • #13
                          Se voi olla että turbo alkaa olemaan vanhahko. Tosin itse kans tuossa viime kesänä jo mietin että kylläpäs viheltää vaikka ei ole etes lastutettu, mutta vastauksia tuli "ajoa vaan" niin minähän ajan ja vielä on ahdot kohillaan ja lähdöt tallella. Tiiä sitten, mikä olisi se järkevin ratkasu. Paskin homma on juuri näissä APX koneilla olevissa kun se turbo on niin ärsyttävässä paikassa, ettei ihan muuten vain viitti alkaa ottamaan irti ja tarkistelemaan. Uutta ohjelmaa en ole vielä tuohon laittanut, joka varmasti pian tappaisi tuon turbon totaalisesti. Kokoajan kärvistelen ajatuksella että vaihtasin isompaa solmua ja muuta rompetta koneeseen niin sitten vasta ohjelman tekoon... ei vaan saa aikaseksi.

                          Comment


                          • #14
                            Täytyykin asennella kunnon boost cauge niin näkee vähän, että paljonko sitä "boostia" löytyy.. Plus, että täytyy varmaan alkaa katteleen stg 3 settejä ton vakiopillerin korvaajaks :)
                            Viimeksi muokannut jugurtti; 31.7.2008, 11:15.

                            Comment


                            • #15
                              Tämän meinasin tilata itselleni, mutta vielä on mietittävä eri asioita (ylläri). Kytkytinhän tuon jälkeen menee uusiksi. Jyden laittoi tuon setin, mutta pieniä ongelmia oli alkuun, kun setti on suunniteltu oikeanpuoleiselle ohjaukselle suunniteltu.

                              Sitten takas aiheeseen. Joko jonne on saanut kuvattua / nauhotettua materiaalia meille?
                              Viimeksi muokannut uiop; 31.7.2008, 13:43. Perustelu: back to topic

                              Comment


                              • #16
                                En ole vielä saanut, kun on työkiirettä pukannut. Siellä se auto seistä mötköttää pihassa, ja oottaa huomista aamua kun pääsee nosturille ihmettelemään josko sieltä näkis paremmi vikaa. Laitan infoa tai videota heti kun mahdollista :)

                                Comment


                                • #17
                                  Noniin :) nyt on pieni pirulainen löydetty. Mikähän se mahtaa olla ja miksi se säksättää? Liittimen kun irroittaa niin ääni lakkaa välittömästi. Joku korjaamolla tiesi sanoa, että se liittyisi jotenkin bensahöyryjen suodatukseen(!?) ja on kuulemma aika yleinen vag koneissa. Kysymys kuuluukin mikä se on ja kuuluuko sen pitää tollasta ääntä? :)

                                  Ohessa linkki josta löytyy kaksi kuvaa. Jälkimmäisessä kiusantekijä ympyröitynä.


                                  http://ihku.fi/~winzard/audi/

                                  Comment


                                    #18
                                    aktiivihiilipötikän venttiili. Tuon läpi siis ajetaan huohotuskaasuja ja bensatankin huuruja ulkoilmaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko sen tarkoitus kuulostaa 80-luvun venttiilivikaiselta fordilta? :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuo venttiili tosiaankin pitää säksättävää ääntä (varsin aktiivinen venttiili saamaan ilmaa huulilleen) varsinkin tyhjäkäynnillä ilmaan minkäänlaista painetta.

                                        Minun käsityksen mukaan kyseinen venttiili/tunnistin huolehtii siitä kuinka jäykäksi ohjaus menee kun vauhti / ohjaustahti / jarruttelu tahti muuttuu.

                                        (olen hieman humalgassa joten korjailen juttua varmaan myöhemmin)
                                        Viimeksi muokannut uiop; 1.8.2008, 22:38. Perustelu: vaimoke lukasi ja muutti typot

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt alkaa huumori loppumaan pikkuhiljaa tohon vehkeeseen... Tänään päätti sitten haldex lopettaa toimintansa totaallisesti. Ei vedä takarenkaat enää ollenkaan. Esp valo vilkahtaa välillä kun kaasua painaa. Täytynee jatkaa toisen threadin alle siitä sitten... Tasan ei mene nallekarkit aina.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Venttiili vaihdettu. Säksätys loppui ainakin toistaiseksi. Hintaa voi tosin verrata aseelliseen ryöstöön. 141,60? oli vehkeellä hintaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Osaako joku sanoa löytyykö tuollaista edellä mainittua huohotuskaasuventtiiliä
                                              profiilin antiikkikulkineesta?

                                              Comment

                                              Working...
                                              X