Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mittatilausvetarit / kardaani

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mittatilausvetarit / kardaani

    Kun kerran aina aika ajoin tulee vastaan auton painon vaikutus suorituskykyyn, tulin taas ilmeisesti liian tylsän illan johdosta miettineeksi että paljonkohan profiilin auton kardaani ja vetarit mahtavat painaa?

    Paljonkohan maksaisi uudet mittatilausvermeet ja paljonkohan olisi painon säästö esim titaanisia osia käytettäessä?

    Myös muita painonsäästöideoita vois kirjotella.

  • #2
    Sisustus, ovet, luukut ja äänieristeet tekee kohtalaisen paljon. Vetareiden ja kardaanin kanssa ei ehkä painonsäästöä paljon irtoa.

    Comment


    • #3
      Jos joku tietäis mistä tohon sais hiilikuitusen konepellin niin vois taas budjetin sen salliessa hankkia, itse en ole etsinnästä huolimatta löytänyt.

      Äänieristeisiin ei ainakaan tulla mukavuussyistä koskemaan, ovetkin tietty kun tekis täysin hiilikuidusta niin painoa säästyis mutta lopputuloksen saaminen alkuperäisen näköiseksi ja varsinkin toimivuudeltaan samanlaiseksi voi olla haastavaa / kallista.

      Comment


        #4
        Titaani painaa noin 4,5kg/litra kun taas teräs n. 7,8kg/litra. Titaanista valmistettuihin vetokeppeihin todennäköisesti tarvisi käyttää vähemmän materiaalia, kun titaani on lujempaa, mutta enpä ole kuullut kenenkään laittavan mittatilausvetareita painonsäästön nimissä.

        e: selvyyden vuoksi sanottakoon, että titaani sinänsä ei ole lujempaa kuin teräs, mutta siitä tehtävät seokset monesti ovat.

        Niin ja painonsäästöön: laita eteen (ja taakse?) kuppi/sporttipenkit. Luulen että vakiopenkit painavat tautisesti. Vararengas pois, paikkapullo tilalle mikäli ei ole jo. Tunkit yms. hilut pois. Vakioputkisto vaihtoon, se painaa yleensä tolkuttomasti
        Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 24.7.2008, 22:41.

        Comment


        • #5
          Keventäminen on raakaa peliä. Esimerkiksi täydellinen ilmastointijärjestelmä painaa alle 30 kiloa, kaikki ruuvitkin mukaan laskettuna. Autot ovat yllättävän keveitä tehtaalta tullessaan, kun huomioidaan niiden hiljaisuus/mukavuus/turvallisuus.

          Toki vanteet ja nuo mainitut voimansiirron osat ovat siinämielessä hyviä kohteita, että ne ovat pyörivää massaa. Samoin ne alustan osat jotka ovat jousittamatonta massaa. Nekin tosin tuovat sitä marginaalista etuaan lähinnä rataolosuhteissa.

          Comment


            #6
            Muistakohan ihan väärin, mutta hiilikuituinen kardaani tais olla tonnin verran.

            Comment


            • #7
              Muistakohan ihan väärin, mutta hiilikuituinen kardaani tais olla tonnin verran.
              Tonni ei lienee tarkoita painoa. =)

              Comment


              • #8
                Jaa että hiilikuidustakin niitä tehdään? Joku vois vielä edes arvailla noita vakiopainoja, hiilikuituinen tuskin on montaa kiloa?

                Ja Tykille, kaikki jo tehty paitsi sohvista en luovu.

                Edittiä sen verran että mistä noita hiilikuitusia kannatais kysellä?
                Viimeksi muokannut Antti Salminen; 24.7.2008, 22:57.

                Comment


                • #9
                  Sillä hiilikuituisella kardaanilla ei vielä montaa kiloa(tai tonnia) kevennellä(muuta kuin kukkaroa), eikä hiilikuituisella konepellilläkään...

                  Etupenkit kuppipenkeiks, äänieristys mäkeen vaikka mukavuus kärsiskin, kaikki ylimääräiset hilut suohon, luukuista ylimääräiset veks ja ulkopellit korvataan hiilikuidulla, ja mahdollinen tomaatti manuaaliks niin se paino voi pudota jonkin verran.

                  Comment


                  • #10
                    Etupenkit kuppipenkeiks, äänieristys mäkeen vaikka mukavuus kärsiskin, kaikki ylimääräiset hilut suohon, luukuista ylimääräiset veks ja ulkopellit korvataan hiilikuidulla, ja mahdollinen tomaatti manuaaliks niin se paino voi pudota jonkin verran.
                    Tätä mä just ajoin takaa: jos haluaa säilyttää kaiken ja karsia mahdollisimman paljon, muodostuu täysin mahdoton yhtälö. Toistan itse itseäni: autot tulevat ominaisuuksiinsa nähden tehtaalta jo keveinä. Jos haluaa keventää = poistettava jotain konkreettista materiaalia.

                    Comment


                      #11
                      Vararengas tunkkeineen mäelle ja kaikki turha roina pois autosta, bensaa tankkiin vain sen verran mitä oikeasti tarvitsee, sama juttu pissapoijan säiliölle. Sitten kuski vielä laihdutuskuurille ja kesäaikaan pikkaisen pienempi akku autoon ja vanteiksi/renkaiksi mahdollisimman pienet ja kevyet mallit.

                      Comment


                      • #12
                        Juu akku on jo pieni (kevyt) optima, jaksoi ainakin tota veekasia hyvin pyörittää talvellakin, ja vanteet on kevyet oz superleggerat.
                        Ja vararengas tunkkeineen sai ensimmäisenä kyytiä.

                        Noihin ei varmaan löydy mitään valmiina jos esim kardaanin, konepellin ja etulokarit (ovet?) tekis kuidusta niin luulis jo puntarilla näkyvän, eri asia on kannataako auton 100 kg:n keventämisestä maksaa ~10k€...

                        Jos noita hiilariosia haluaa autoonsa niin mistä niitä kannattais alkaa kyselemään?

                        Comment


                          #13
                          Se oli joku jenkkifirma mistä sai noita hiilarikardaaneja, eiköhän se Googlella löydy. Audizinellakin taisi siitä olla höpinää.

                          Veikkaan ettei kutoseen oikein valmiita hiilikuituosia ole. Itse ne varmaan pitäisi tehdä, alkuperäisistä muotit ja siitä sitten värkkäämään. Täältä saa B5 malliin.

                          Comment


                          • #14
                            No onkos tekijöitä tiedossa, kai niitä teetettyä sais?

                            Comment


                              #15
                              Usein nuo hiilikuituiset konepellit yms. on suureksi osaksi lasikuitua. Päälikerros on bling bling syistä hyvä ja loput lasia. Kuulimpa sellaisenkin huhun, ettei täysin hiilarinen peitto olisi katulaillinen, koska törmäystilanteessa jalankulkian kanssa hiilarista tulee veitsenteräviä leikkaavia säröjä.

                              Konepellistä ja takaluukusta olisikin mahdollista säästää painoa, mutta etuloksut eivät kauheasti paina peltisenäkään. Itseä myöskin kiinnostaa törmäystilanne ja jos ovista yms on veistetty kaikki materiaali pois, niin uusi fiat 500 pääsee audista läpi heittämällä.

                              Comment


                                #16
                                Täällä olis ollut urssi neloseen kimppatilaus, läheltä liippaa mutta silti ei toimi sun tapauksessa:

                                http://www.s-cars.org/postnuke/modul...rder=0&thold=0

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Antti Salminen Näytä viesti
                                  No onkos tekijöitä tiedossa, kai niitä teetettyä sais?
                                  Paul "Tami" Brander Yhteystiedot saa numerotiedustelusta.
                                  Tehnyt muutaman räkrasekorin hiilarista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jotenkin ei mun ajatusmaailmaan mahdu että pitäisi kunnolla keventää autoa, ja säilyttää mukavuus. Nuo kaksi asiaa kun kumoaa toisiaan pahasti. Voisin kuvitella että tuollaisessa autossa esim 50kilon keventäminen sisustassa, ei olisi homma eikä mikään. Koitappa saada samanlainen määrä pois jotenkin muuten, varsinkin jos ei mukavuus saa kärsiä.

                                    Kaikkien innostuneiden kannattaa pitää mielessä, moottorin virittäminen on halpaa, jos verrataan auton keventämiseen... Kokemusta löytyy asiasta ihan liikaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja mcpete Näytä viesti
                                      Usein nuo hiilikuituiset konepellit yms. on suureksi osaksi lasikuitua.
                                      Aihetta sivuten: Mites venepuolella käytettävät suuntakuidut. Ymmärtääkseni sillä saadaan kevyttä ja kestävää rakennetta.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X