Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-90 100 2.0e käy rikkaalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -90 100 2.0e käy rikkaalla

    Ongelmana on siis rikkaalla käyvä kone. Ongelmat alkoi jokunen viikko sitten kun tyhjäkäynti rupesi humpaamaan. Puhdistelin tyhjäkäyntimoottorin crc:llä mutta tällä ei juuri tuntunut olevan vaikutusta. Lopulta jätin tk-moottorin töpselin kokonaan irti ja sain tällä koneen käymään suht asiallisesti tyhjäkäyntiä. Muutaman päivän päästä auto alkoi tuntumaan tosi tukkoiselta ja poljettaessa putkesta tuli dieselmäisesti mustaa. Myös tyhjäkäynti rupesi sekoilemaan uudestaan.

    Yleismittarilla testattuna lambda-anturi näytti pelaavan mutta arvo näytti koneen kuumana ollessa olevan n.0,8. Vaihdoin autoon ruiskun/lämpömittarin lämpötila-anturin mutta tällä ei ollut vaikutusta, ainoastaan ennen toimimaton lämpömittari alkoi toimia.

    Tänään laitos kävi huollossa mutta eivät olleet löytäneet siellä syytä miksi kone käy rikkaalla. Olivat vaihedelleet tyhjäkäyntimoottorin letkuja ja suuttimien o-renkaita sekä todenneet lambdankin olevan ok kunnossa. Humpaava tyhjäkäynti korjaantui mutta laitos käy edelleen todella rikkaalla.

    Voipiko vika olla siinä että rapiat 450tkm ajetussa koneessa kjetronik alkaa veteleen viimeisiään vai mistäköhän tuota vikaa osaisi taas alkaa ominpäin etsiskelemään? Lisäksi alusta asti on ihmetyttänyt tuo Pörhöltä haettu ruiskun lämpötila-anturi joka oli eri numeroinen kuin mitä autossa paikallaan ollut orkkis. Lisäksi uudessa anturissa oli alkuperäisen neljän navan sijasta vain kolmelle johdolle paikka. Väittivät kuitenkin Pörhöllä ettei alkuperäistä nelinapaista ei enää saa ja tuo annettu kolminapainen korvaa sen orkkiksen.

    #2
    Nelinapaista ei todella enää saa ja kolminapainen korvaa sen täysin toimivasti. Onneksi näin, sillä se nelinapainen on suunnittelultaan turhan monimutkainen ja siten erittäin helposti hajoava. Tuo kolminapainen ei sisällä enää turhaa elektroniikkaa ja siten on melko varma. Nelinapainen hajosi aina.

    Se puuttuva neljäs nasta on ainoastaan +12V käyttöjännite, jota vanhan anturin elektroniikka tarvitsi toimiakseen. Kolminapainen ei tarvitse omaa käyttöjännitettään, joten siksi siis tuo nasta puuttuu.

    Comment


      #3
      Seosruuvista seoksia pienemmälle. Onko tuota rikkaalla käymistä todettu esim. pakokaasutestillä?

      Comment


      • #4
        Perusjutut: ilmansuodatin, liikkuuko sytytyksenajoitus loogisesti ja onko se paikoillaan. Myös jako on helppo tarkistaa.

        Jos noista ei löydy mitään ihmeellistä, niin KE-Jetin tarkistusohjeet jostain ja alkaa mittaamaan anturiarvoja ja bensapaineita. Mittareita saa ainakin täällä mm. paikallisesta hyötyajoneuvokorjaamosta.
        Sellaisesta soveltaa sopivan.

        K-Jetin ohjeessa neuvottiin tarkistamaan mm. KK-suutin, jos Co on joutokäynnillä liian korkea. Tämä tosin taisi käydä rikkaalla koko ajan.

        Comment


        • #5
          Eihän tuo kolmenapainen anturi tuossa(kaan) koneessa kerro eculle moottorin lämpötilaa? Eculle on varmaankin jossain kaksinapainen anturi.

          Comment


            #6
            Boksin anturi on tosiaan yksi tai kaksinapainen ylävesiletkun lähdössä.

            Comment


            • #7
              Sen verran sain hämmästeltyä autoa tänään että tarkistin kk-suuttimen toiminnan ja että jako on kohdallaan. Kokeilin varmuuden vuoksi vielä uudella lambdallakin vaikka tiesi kyllä jo etukäteen ettei sillä ole varmasti vaikutusta. Tulpat ja suodattimet on vaihdettu hiljattain enkä usko muutenkaan vian olevan niistä kiinni. Sen verran oli autohuollossa tehdyllä suuttimien o-renkaiden ja tk-moottorin putkien vaihdolla vaikutusta seoksiin että kone käy nyt tyhjäkäynnillä suhteellisen puhtaasti. Kierroksilla vetää kuitenkin tosi paksulle seokset.
              Olin siinä uskossa että tuo uusimani ylävesiletussa oleva lämpöanturi oli lämpömittarin lisäksi myös eculle mutta jos näin ei ole niin täytyypi ottaa se toinen anturi seuraavaksi tarkasteluun.

              Comment


                #8
                Niin mistä katselet noita seoksia? Ajossa vai paikallaan?

                Comment


                • #9
                  Tutkitkos isv:tä puhdistaessasi,että se liuska varmasti sulkee sivulta tulevan putken?
                  Jos ei,niin siinä sivussa on jollain liimalla lukittu ruuvi,jolla voi säätää sitä liuskan asentoa.
                  Jos se on raollaan,niin menee vähän pata sekasin ajossa.

                  Comment


                  • #10
                    Mites muuten sen sinetin saisi auki. Pitäisi säätää vähän ISV:tä, kun tuntuu olevan liian löysällä jousi.

                    Comment


                    • #11
                      Siellä on vaan sellainen messinkitappi.Minä porasin sen pois,on se niin hyvin kiinni,että ei lähtenyt lämmittämälläkään.
                      4millin terällä kun poraa ja m5 kierteen perään ja normaalista pultista hioo kierrettä pois n.sentin matkalta että sopii säätöalueelle,siellä on vähän pienet toleranssit sisällä.

                      Comment


                        #12
                        Oli ISV auki tai kiinni, sen ei pitäisi vaikuttaa seoksiin, sillä päästää vain kaasuläpän ohitse ilmaa, ei määräjakajan ilmalautasen.

                        Seosruuvilla korjaaminen on ehkä vähän kuin ikkunan rikkoutuessa kääntää lämppäriä kovemmalle.

                        Comment


                        • #13
                          Eli se huijaa vessanpyttyä,jos saa ilmaa sieltä,mistä sen ei pitäs.Eli eikös se sillon käy laihalla??Ainakin emännän NF on nyt virkeämpi kuin koskaan meillä ollessa vuodesta-05 lähtien,kun eilen tein säätöhomman.

                          Comment


                            #14
                            Ei, koska ISV on vain putki kaasuläpän ohitse, jossa on välissä tuo sähköinen venttiili. Se siis ei ota ilmaa imukanavan ulkopuolelta vaan ainoastaan ohittaa kaasuläpän. Aivan sama siis kuin painaisit hieman kaasua.

                            Eriasia on, jos ISV tai sen letkut vuotavat.

                            Comment


                            • #15
                              Edelleen väitän että NF muuttui radikaalisti käytökseltään sekä vedoissa että kulutuksessa,käytiin nääs viikonloppuna suonenjoki-jyväskylä-heinävesi-lenkki,kulutus putosi n.1,5 l/100km sekä jaksaa vetää kuormankin kanssa ihan eri lailla,kuin ennen em.toimenpidettä...

                              Comment

                              Working...
                              X