Ongelmana on siis rikkaalla käyvä kone. Ongelmat alkoi jokunen viikko sitten kun tyhjäkäynti rupesi humpaamaan. Puhdistelin tyhjäkäyntimoottorin crc:llä mutta tällä ei juuri tuntunut olevan vaikutusta. Lopulta jätin tk-moottorin töpselin kokonaan irti ja sain tällä koneen käymään suht asiallisesti tyhjäkäyntiä. Muutaman päivän päästä auto alkoi tuntumaan tosi tukkoiselta ja poljettaessa putkesta tuli dieselmäisesti mustaa. Myös tyhjäkäynti rupesi sekoilemaan uudestaan.
Yleismittarilla testattuna lambda-anturi näytti pelaavan mutta arvo näytti koneen kuumana ollessa olevan n.0,8. Vaihdoin autoon ruiskun/lämpömittarin lämpötila-anturin mutta tällä ei ollut vaikutusta, ainoastaan ennen toimimaton lämpömittari alkoi toimia.
Tänään laitos kävi huollossa mutta eivät olleet löytäneet siellä syytä miksi kone käy rikkaalla. Olivat vaihedelleet tyhjäkäyntimoottorin letkuja ja suuttimien o-renkaita sekä todenneet lambdankin olevan ok kunnossa. Humpaava tyhjäkäynti korjaantui mutta laitos käy edelleen todella rikkaalla.
Voipiko vika olla siinä että rapiat 450tkm ajetussa koneessa kjetronik alkaa veteleen viimeisiään vai mistäköhän tuota vikaa osaisi taas alkaa ominpäin etsiskelemään? Lisäksi alusta asti on ihmetyttänyt tuo Pörhöltä haettu ruiskun lämpötila-anturi joka oli eri numeroinen kuin mitä autossa paikallaan ollut orkkis. Lisäksi uudessa anturissa oli alkuperäisen neljän navan sijasta vain kolmelle johdolle paikka. Väittivät kuitenkin Pörhöllä ettei alkuperäistä nelinapaista ei enää saa ja tuo annettu kolminapainen korvaa sen orkkiksen.
Yleismittarilla testattuna lambda-anturi näytti pelaavan mutta arvo näytti koneen kuumana ollessa olevan n.0,8. Vaihdoin autoon ruiskun/lämpömittarin lämpötila-anturin mutta tällä ei ollut vaikutusta, ainoastaan ennen toimimaton lämpömittari alkoi toimia.
Tänään laitos kävi huollossa mutta eivät olleet löytäneet siellä syytä miksi kone käy rikkaalla. Olivat vaihedelleet tyhjäkäyntimoottorin letkuja ja suuttimien o-renkaita sekä todenneet lambdankin olevan ok kunnossa. Humpaava tyhjäkäynti korjaantui mutta laitos käy edelleen todella rikkaalla.
Voipiko vika olla siinä että rapiat 450tkm ajetussa koneessa kjetronik alkaa veteleen viimeisiään vai mistäköhän tuota vikaa osaisi taas alkaa ominpäin etsiskelemään? Lisäksi alusta asti on ihmetyttänyt tuo Pörhöltä haettu ruiskun lämpötila-anturi joka oli eri numeroinen kuin mitä autossa paikallaan ollut orkkis. Lisäksi uudessa anturissa oli alkuperäisen neljän navan sijasta vain kolmelle johdolle paikka. Väittivät kuitenkin Pörhöllä ettei alkuperäistä nelinapaista ei enää saa ja tuo annettu kolminapainen korvaa sen orkkiksen.
Comment