Tuli ostettua tiptronic laatikolla liikkuva a4 2.0tfsi Q vm 2006. Autoon oli tehty huoltokirjan mukaan öljynvaihto 59,000km kohdalla. Autoa on nyt ajettu 61,500km ja ajotietokone antoi aamusta ilmon "öljyt minimissä". Noh iltapäivästä heti kauppaan josta auton ostin ja öljyt täytettiin. Nyt sitten katellaan miten öljyt kuluu ja onko jossain ehkä vuotoa etc. Muilla tääl vastaavia kokemuksia tai edes sen suuntaisia? Ei nyt helv. voi n. 2000km ajossa mennä öljyt maxista miniin?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Collapse
X
-
-
Juu no nyt on tarkoitus ajella kuukausi pari ja seurata tuota kulutusta. Mitähän vikaa siel vois mahdollista olla jos öljy kuluu tuota vauhtia. Helvetti kaupat pitäs purkaa ja ostaa jatkossa aina vaan uusi auto. Raivostuttaa, ku nyt ei puhuta kumminkaan mistään 20v ikäisestä tojota hijasesta. Onneks autolla sentään autokeskuksen antama 6kk/10,000km takuu moottorille ja voimansiirrolle.
Comment
-
Tiedossa on pari 2.4 litraista V6-konetta, jotka menivät vaihtoon ilman selittelyjä tuon öljynsyönnin takia. Longlife järjestelmässä oleva auto kuluttaa kyllä jonkun verran öljyä vaihtovälillä, mutta aika paljolta tuo kuulostaa.. Muistaakseni tehtaalla/maahantuojalla oli joku ohjearvo ainakin tuolle kuutoskoneelle, jonka mukaan tulkittiin onko syönti normaalia vai liiallista. Kannattanee olla marmoritiskille yhteydessä.
Comment
-
Kyllähän se tuntuu maistuvan. 5000:n mailin kohdalla vaihdettiin öljyt, 10t mailin kohdalla syttyi varoitusvalo, jolloin lisattiin noin litra. 12t mailin kohdalla taas alarajalla. Seuraava huolto 15t mailin kohdalla, siihen mennessa pari litraa on varmaan kuluttanut.
Pikainen googletus antaa tulokseksi, että aika yleista taitaa olla.
- 1 like
Comment
-
Vaimolla on torikassina -06 A4 2 TFSI, ajettu nyt noin 20tkm. Ensimmäiset 15000 ajoin alkuperäisillä Gastrolin longlife -öljyillä eikä koko aikana tarvinnut lisätä yhtään öljyä.
Vuosittaisen pienen ajomäärän vuoksi laitoin Shellin normaalisynteettistä ja jopa alkoi kulua. Kulutus n. 0,2 litraa/1000km. Eli kyseessä on varmaan öljynlaatu.
Audin kulutuksesta on kyllä kokemusta. Vanha 100 2,3 koneella on aina kuluttanut, mutta 300tkm ajettuna edelleen tikissä. Olen tottunut seuraamaan öljynkulutusta Audeissa. Bemarini 525D -05 ei taas kuluta lainkaan öljyä.
Comment
-
On se sentään lohdullista huomata, että samoja ongelmia on muillakin, mutta onko minulla liian tuore öljysyöppö?
Lisäsin joskus ennen 10k km 0,5l öljyä ja 15k km kohdalla tuli ilmoitus, että öljytaso on minimissä. Laitoin taas 0,5l Castrolia koneeseen.Tänään sitten katsoin öljytasoa, eikä näytöllä näkynyt mitään minimin yläpuolella, joten jälleen kerran lisäsin puoli yksikköä. Auto on siis ensimmäisten 18000 km aika syönyt 1,5l öljyä, josta viimeinen 0,5l kului jo 3000km ajolla.
Manuaali taitaa kyllä mainita, että jopa 0,5l /1000km on normaalia öljynkulutusta, mutta kyllä se minusta kuulostaa lähinnä oman pesän suojaamiselta valituksilta.
Comment
-
Litra kymppitonnille on mielestäni vielä siinä määrin siedettävä öljynkulutus ettei edes vanhemmassa moottorissa tulisi mieleen alkaa moottoriremonttiin.
Oletteko havainneet pitkän öljynvaihtovälin merkitystä kulutuksessa? Voisi olettaa loppua kohden ominaisuuksien heikkenevän ja kulutuksen kasvavan. Taas yksi syy vaihtaa öljyt 10tkm välein.
Comment
-
Täällä öljynkulutus viimeisen reilu 3000 km ajolla oli 0,38 litraa / 1000 km. Ei enää kohtuullista vaikka onkin vielä valmistajan ilmoittaman rajan alle.
Paikallinen merkkikorjaamo ehdotti männänrenkaiden vaihtoa ja sylinterien hoonausta. Onko foorumilla kokemusta auttaako kyseinen toimenpide???
Comment
-
Sylinterin halkaisijaa hoonilla suurentamalla ei mäntä sovi reikään yhtään entistä paremmin, vaikka onhan moottoreita "korjattu" uusilla männänrenkailla maailman sivuun. Mikäli männänrenkaat ovat viottuneet, niiden vaihto auttaa ja hoonaus vaaditaan uusien renkaiden asettumiseksi.
Onko pystytty varmistamaan, että öljy palaa sylinterissä? Tuollainen kulutus pitäisi näkyä jo sytytystulpasta tai ohivuotomittauksesta. Öljynkulutuksen suhteen kääntyisin asiantuntevan koneistamon puoleen.
Comment
-
Vieras
Aika rajulta kuulostaa että -07, tuskin paljon ajettu, kaipaa uusia männänrenkaita. Jos merkkikorjaamo tuollaista ehdottaa vakavissaan, niin luulisi että ohivuodot on mitattu (tuskin on...). Mulla 1.8T:ssä ahdin oli syyllinen, varsinkin kun lopulta levisi niin että meni vajaa litra öljyä muutamassa minuutissa suoraan katille :).
Comment
-
Itsellä vm. 2000 S6 eli ei koneeltaankaan (4,2 l V8) sinne päinkään, mutta oireet oli oston jälkeen samat. Muutama päivä oston jälkeen syttyi öljyn alapinnan varoitusvalo, jolloin lisäsin litran öljyä. 400 km jälkeen valo syttyi uudelleen eli kulutus oli 2,5 l/1000 km! Tässä tapauksessa lopputulos oli kannaltani onnellinen, autoliikkeen piikkiin vaihdettiin uudet kannet, kun venttiilit osoittautuivat väljiksi. Sivuttaisvälystä oli joitakin millejä, syy tuntematon. Remontin jälkeen on kulunut öljyä n. 0,5 l/15000 tkm.
En tiedä miten yleistä juuri tämä venttiiliongelma on, mutta tuon aiemmin mainitun sylinterien hoonauksen ja männänrenkaiden vaihdonkin olen jostain kuullut.
Jostain syystä korkea öljyn kulutus tuntuu kuitenkin olevan enemmän ominaisuus kuin vika.
Comment
-
Ei ole ohivuotoja mitattu...ainakaan vielä. Autolla on ajettu 48 000 km. Alussa tuonne 20 000 asti kulustus oli sitä normia eli 1 l / 10 000 km. Viimeisin siis 0,38 l / 1000 km. Viimeistä edellinen mittaus oli 0,28 l/ 1000 km.
Comment
-
Millaista vikaa renkaissa on - kuluneet pyöreiksi vai kenties jopa poikki? Mitään merkitystä sillä ei ole, jos vaihtamalla tulee kuntoon, mutta mielenkiinnosta.
Comment
-
No rahasta tässä ei minun osalta puhuta. Maksaja löytyy jostain muualta vaikka takuu onkin mennyt umpeen. Kiinnostaisi vaan tietää onko vastaavia kokemuksia vastaavanlaisesta moottorista? Millä asia on korjaantunut...
Comment
-
Muiro
Trrve.
Kyllä tuota saa lisäillä aina sillon tällöin, ja onhan näistä FSI- ja TFSI-koneista ollut peräti Moottorin lehtiversion yleisöosastolla ( uskomaton saavutus ).
Kaukana omassa vekottimessa ollaan niistä aika suurpiirteisistä ohjearvoista mutta silti tuntuu isoilta luvuilta. Eli vaikkei kulutus kaksinen olekaan niin nostaahan tuollaiset litkut säännöllisesti ostettuna kokonaiskuluja.
Pidän tuota aika pienenä hintana silti muuten helvetin hienosta koneesta.
Comment
-
Täällä on tullut lisäiltyä varmaan 4 litraa öljyä 60 000 tkm:n aikana, ja kokonaan öljyt on vaihdatettu 3 kertaa (15,30,45). Itse olen lisännyt 1 litran välissä 0-15, yhden litran välissä 15-30, yhden litran välissä 30-45, yhden litran välissä 45-60km. Eli noin 7500km:ää kohden litran näyttää syövän.
Itse koneen toiminnassa ei mitään huomauttamista, päinvastoin.
Comment
-
Itselläni ihan sama. Autolla ajettu huollon jälkeen 7tkm ja öljyistä varotettiin. No huollosta longlifee hakee lisää ja koneeseen sisään. Ostin samalla varastoon pari litraa niin voi aina tarpeen tullen lisäillä. Jos yks purkki menee aina 7tkm kohden, niin on toi jo niin halpaa, että en jaksa edes laskea... Bensaa se syö niin saatanasti mun jalalla, että toi öljy on yks kärpäsen kusi saharassa...
Comment
Comment