Karstanpoistoon imuventtiileistä käytin itse gasket removeria, hetken antoi vaikuttaa ja imaisin aineet pois, tämä toistettiin pari kertaa ja pyyhittiin karstat sitten pois. Lähti todella helposti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Collapse
X
-
Siellähän on hämähäkki potilas Saarisen imusarjassa... Aikoinaan S5 V8 tuli putsautetttua. Olihan se aika tukkoon itsensä saanut eli ilmiö varmasti on ja oireetkin selkeät. Sama linjaus asiassa, että jos toimii älä koske (kun ei mitään riskiryhmää nykyinen kone ole). Mutta seurataan ilman muuta onko niin yleinen ilmiö, että pitää asialle tehdä jotain ennakoivaa. Maaginen 100tkm raja lähenee koko ajan. Pitäisi tietää enemmän kuvassa olevan kikottimen taustoista. Ilmeisesti ajotavoilla / olosuhteilla aika paljon vaikutusta. Pidän itse huolta, että saa tossua ja pääsee kunnolla kuumaksi. Nopeaa matka-ajoa silloin tällöin maakuntaan. Catch can ajatuksena hyvä, mutta juuri huoltotarve liiallinen ja toinen on toiminta Suomen pakkasissa. Kuitenkin (jäätyvää)letkua tulee lisää pitkin konehuonetta ja vettä jää seisomaan säiliöön. Entäs kun irtoaa jääpalanen tms. kuitenkin syötetään suoraan turbon eteen. Minimoisin kaiken pinta-alan ennen sitä, kuten tehdas on tehnyt huohottimen kanssa. Eiköhän se ole parempi vain poltella paskat läpi.Viimeksi muokannut Poikarukka; 15.2.2019, 09:47.
Comment
-
Itselläni on s5 3.0tfsi. Näissäkin siis tätä on. Voinee vaikuttaa kulutukseen, jota olen ihmetellyt hetken. Miten iso homma tuo olisi tsekata? Nähtävästi ahdin pois ja sitä rataa? Ehtiikö viikonlopussa tallissa kevyesti huhkien tekemään? 2.0tfsi koneeseen tein vuosi sitten. Liqui molyn tuotetta käytin siinä ja porakoneeseen kiinni saatavia, muistaakseni aseen tms. puhdistukseen käytettäviä nylon ja messinkiharjoja. Messinki alkoi murtumaan jossain kohtaa, eli sen kanssa sai olla varovainen.
Comment
-
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viestiViimeksi muokannut pulla; 15.2.2019, 15:25.
Comment
-
Nuo on sellaisia aineita, että käsittely olisi pitänyt tehdä uudesta asti 5000 km välein, jotta kanavat pysyisi puhtaana.
Dieselin kanssa kokeilin useampia vastaavia aineita irto-osien puhdistukseen, mutta muoviosissa kaliumhydroksidi-pohjainen putkenavaaja rae ja alumiiniosissa raaka asetoni (joka noissa litkuissakin oli monesti pääainesosana) osoittautui tehokkaammaksi.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Poikarukka Näytä viestiPitäisi tietää enemmän kuvassa olevan kikottimen taustoista. Ilmeisesti ajotavoilla / olosuhteilla aika paljon vaikutusta.
Ja koska imusarjasuuttimilla ajetaan mahd.paljon tasakaasulla/ pienellä kuormalla, niin voisi kuvitella ettei italian tune-up juuri vaikuta.
Comment
-
Pistää miettimään huoltostrategiaa. Toisaalta tasainen ajo ei välttämättä nosta lämpöjä palotilassa ja venttiileissä, kuin vaikka pieni moottorin kiusaaminen. Tätähän ei tiedä kuin katsomalla.
Comment
-
Vieras
Jos tuota vertaa saman verran ajettuun ea113 tai ea888.1 tai .2 koneeseen niin onhan tuo siisti. Ea113 on jo aivan perkeleen tukkoinen.
Se että kenkiikö noihin kilsoihin enemmän tai vähemmän ei liene merkityksellistä. Toki tehdas on voinut myös säätää sytkäkatkojen tunnistusherkkyyttä jne jne, jos vähän raotetaan kaapinovea missä on foliohattu hyllyllä. Yleensä pakoputken päästä kuulee ja persiissä tuntee kun tulee sytkäkatko, vaikka laskuri ei sitä näytä. Tämä siis missä vain koneessa, joutokäynnillä. Joku herkkyysraja tunnistuksessa on ja sitähän voi sitten inssi säätää miten tahtoo.
Comment
-
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen kai se töhnä pahimmillaan kuluttaa venttiilinohjurit ja alkaa öljyä palamaan.
Comment
-
Vieras
Kyllä. Se on se ensimmäinen näkyvä merkki että kanavat vaatii puhdistusta. FSI koneet ovat erittäin tarkkoja siitä että seos joka sytytetään on sekoittunut oikein. Eli ilman pitää tulla melko tarkkaan suunniteltua reittiä ja suunnitellussa muodossa männän päälle, jotta sekaan ruiskutettu polttoaine sekoittuu siihen oikein ja lopulta syttyy ja palaa oikein. Karsta imukanavassa ja venavarressa sekoittaa ilman kulun sylinteriin ja palaminen ei tapahdu toivotusti, joka johtaa siihen että ecu tunnistaa huonon palamisen sytytyskatkoksena ja vaikka ei tunnistaisi, sen kuulee putken päästä/ tuntee persiissä nykäisynä/nypytyksenä/katkona joutokäynnillä, tasakaasulla tai vedossa.
Comment
-
Juurikin näin. Omassa ilmeni juuri sytytyskatkoina kun oli kanavat tukossa. Jere ehkä muistaakin tämän surullisen kuuluisan tapauksen kun samaan aikaan taisi parit puolatkin sanoa sopimuksen irti ja jotain muutakin taisi olla.. ei enää edes muista. A3 Rek. ZCB-••• muutama vuosi sitten.
Comment
-
Ei suoranaisesti liity kyseiseen moottorikomboon, mutta vaimon 1.4tfsi sytyttelee vikavaloja koetaulussa ja tuomio oli 3 ja nelosen pytyssä sytkäkatkoksia.
Menossa viikon päästä huoltoon tästä.
Tulikin mieleen tätä lukiessa, että pitäisiköhän käskeä katsomaan imusarja samalla?
Kilsoja taulussa miehekkäät 295tkm
Comment
-
Vieras
-
BWE koneiseen olen remontin jälkeen vaihdellut öljyjä melko tiuhaa tahtia, noin 3-4 kertaa 3000 km aikana, öljynä Diamond Diesel. Remontissa vaihdoin venttiilikopan, pvc:n ja huohotinletkut. En ole seurannut kulutusta sen tarkemmin, koska tarkoitus on ollut puhdistaa karstaista konetta. Nyt viimeisen öljynvaihdon jälkeen olen ajanut 512 km ja päätin tarkistaa öljyn määrän. Öljyt oli ylämerkissä, eli ilmeisesti kone ei nyt ole öljyä enää syönyt. Ajosta puolet maantietä, puolet kaupunkiajoa.
Tarkempia tuloksia saa toki vasta sitten, kun on ajettu vaikka se tonni, mutta entiseen verrattuna tämä vaikuttaa lupaavalta. Voiko ne männänrenkaat/öljyrengas olla sittenkin karstattomat ja vika oli vain venttiilikopassa tai pvc:ssä. Vai onko kone puhdistunut karstasta lyhyen öljynvaihtovälin ansiosta. Nyt 187k ajettu.
Comment
-
Öljyissä on tarkoituksella pesuominaisuudet koneen pitämiseksi puhtaana. Ja karstaisen moottorin pesu puhtaaksi onnistuu ihan pelkästään sopivalla öljynvaihtovälillä ja öljyvalinnalla, minä olen sen omissa moottoreissa nähnyt. Se voi viedä kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta se onnistuu. Mobilin 5W-50 on esimerkiksi ollut hyvin pesevä öljy, nykyisestä versiosta en tosin varmaksi tiedä onko edelleen. Esteripohjaiset öljyt on kanssa erityisen hyviä tai parhaiten puhdistavia öljyä, se vaan hieman kirpaisee vaihtaa käyttöautoon uudet redlinet esimerkiksi 5 tai 8 kertaa vuodessa.
Kunnolla likaista moottoria tai esimerkiksi avaamatonta TFSI:tä jos alkaa pesemään, niin sen voi aloittaa sillä, että lyö uudet öljyt sisään ja ajaa puolen tunnin lenkin ja laskee öljyt taas pois samantien ja uudet sisään. Jos sen puolen tunnin ajon jälkeen öljyt on jo pikimustat, niin siitä on helppo päätellä, että pesun tarvetta on.
Comment
-
Remontin jälkeen käytin sisässä jotkut 10w-30 halpikset, hetken aikaa tyhjäkäyntiä ja päästin pois. Aika mustaa oli. Toki koneen karstaisuus oli tiedossa moottorin avaamisen jälkeen. Eiköhän toi uusi venttiilikoppakin auttanut asiaa.
Comment
-
-
Itse käytän tätä aina öljynvaihdon yhteydessä ja hyvin toimii, ei ole edes kallis:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/608192...esuaine-500-ml
Kun auton hommasin niin öljyt oli melkoista tervaa, mutta pikkuhiljaa väri on muuttunut "terveeksi". Tuo kone ei ole ainakaan vielä syönyt öljyä ollenkaan.
Aihetta sivuten, viime öljynvaihdossa olivat laittaneet tuon suodattimen ympärillä olevan kuoren niin julmasti kiinni ettei sitä saa enää auki. Tai no kai sen saa, mutta menisi luultavasti rikki. Imin siis tällä kertaa öljyt pois ja en vaihtanut suodatinta vielä. Melkoisen suolainen hinta marmorilla tuolla kuorella 115,20€. Varaosaliikkeessä 26€. Piti hommata valmiiksi, sillä tuo kiinni oleva menee melko varmasti rikki kun sitä yrittää irroittaa seuraavalla kerralla. Sen verran jo käytin voimaa nyt ja ei hievahtanutkaan.
Comment
-
Pitäisi vaihtaa 1.8t B7 johonkin uudempaan ja 2014 vuosimallin B8.5 olisi kiikarissa. Ilmeisesti flexeissä (CFKA) ei ole esiintynyt männänrenkaista johtuvaa öljynkulutusta? Vai olenko täysin väärässä? Tokihan tuotakin on saanut 2008 alkaen eli CFKA:ssakin on vissiin männänrenkaat vaihtunut tehtaalla matkan varrella.
Toinen vaihtoehto oli 2012 CFKA ”facelift” jossa kuitenkin pre-facen etupuskuri. Mikä se sellainen on? Mutta onko nyt niin, että noista kahdesta 2014 CFKA on ns. varmempi valinta?
Comment
-
Tuo oma 2007 2.0TFSI (BPJ) vie nykyisellään sen arviolta 0,5l / 3000km (246tkm). Näitä ketjuja kun lueskelee niin tuo PVC venttiili on varmaan yksi joka kannattaa vaihtaa. Tyhjäkäynnillä kun öljykorkin aukaisee, niin auto sammuu saman tien. Viittaako tuo mahdollisesti tuon venttiilin toimimattomuuteen, vai onko taustalla joku toinen ongelma?
Itse venttiili + tiiviste ei montaa kymppiä kustanna, joten tuon vaihdan nyt joka tapauksessa. Tuossa ei varmaan ole niin suurta väliä minkä brändin tuotteen tilaa? On lähdössä mahdollinen kimppatilaus Sparetolle niin onko tuo Topran ihan kuraa? Olisiko Vaico, Febi (ymmärtääkseni pakkaa muiden tuotteita joten voi olla mitä vaan) tai Swag parempi vaihtoehto? Tiivisteen kanssa tuo varmaan kuitenkin tulee tilata?
Comment
-
Minusta tuo 0,5 l/3000 km on konetyypille varsinkin kilometrit huomioiden melko kohtuullinen kulutus. Normaali kai olisi, että kun öljykorkin poistaa, niin tyhjäkäynti hiukan humppaa mutta ei sammu. Onko muita oireita ollut, tai yli/alipaine, kun korkin aukaisee? Minä ostaisin Febin, Topran lienee melko varmasti halvinta mahdollista laatua. Vaikka Febi pakkaa toisten valmistajien tuotteita, niin yleensä laatikossa tulee ihan laatutavaraa.
Comment
Comment