Niinpä.. Kommentti siis Rehtoselle :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Collapse
X
-
Toisaalta en ymmärrä ostajia, jotka ostavat näitä öljypolttimoita vaikka viat ovat tiedossa. Valitus alkaa heti kun joutuu ensimmäisen kerran öljyä lisäämään.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rehto Näytä viestiNo ei se nyt ihan noinkaan mene. Valmistaja ohjeistaa käyttämään mm. vain merkkihuoltoja ja huoltotuotteina omia brändejään. Mikään näistä ei kuitenkaan ole vaatimus virhevastuun voimassaololle. Ainoastaan silloin jos myyjä voi osoittaa virheen johtuneen väärästä käytöstä, virhevastuu raukeaa. Miten tässä tapauksessa voi kyse olla väärästä käytöstä kun kyse on valmistusviasta?
Mitä jos moottorinohjainlaite ei osaisikaan ottaa ylös tilannetta jossa maksimikierrokset ylitetään ja kone ottaa kipeää?
Asiakas ilmoittaa että " se vaan hajosi kesken joutokäynnin ja aina ajettu ihan normaalisti" kun totuus on muuta.
Valmistaja antaa ohjeet miten autoa käytetään, jos niistä poikkeaa niin vastuu on käyttäjällä.
Comment
-
Vieras
Otin kantaa rehton kommenttiin siitä, että virhe on tapahtunut linjalla / on valmistusvika Sehän me tiedetään, mutta tehtaan vastuu loppuu yli vedettyyn huoltoon. Tuossa toki tehdas pääsee kuin koira veräjästä, mikä on sinällään väärin auton myyjää kohtaan. Pitäisihän vastuun olla tekijällä, eikä auton kymmenettä kertaa myyvällä kauppiaalla.
Comment
-
Kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, sieltä saa ainakin omien kokemuksien perusteella hyviä vinkkejä. Autokauppaan liittyvät asiat tuntuvat myös olevan tuttuja, eipä tietysti nykyisin ihme.
Varmaan oli jo jossain kohdin mainittu, paljonko suunnilleen tuo yksi "palkki" on öljyä?
Comment
-
Ylä- ja alarajan väli noin litra. Palkissa 8 pykälää. Mutta ei tuosta voi päätellä kuinka paljon aina yhden pykälän tippuessa on ölyä kulunut. Asteikko ei tunnu olevan lineaarinen vaan näyttäisi kuluvan nopeammin puolivälistä alaspäin.
Lisäksi jos on vähän ylitäyttöä niin ei sitäkään näe tai jos on jo jonkin aikaa ollut palkki alarajan alapuolella. Hälytyshän ei tule heti kun palkki häviää van sen jälkeen voi ajaa jopa satoja kilometrejä, riippuen siitä kuinka kova on kulutus kyseisessä yksilössä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Niconce Näytä viestiOnko autosi 4F vai 4G mallia? 2011 on molempia versioita. Vanhemmassa 4F:ssä ei ole MMI:ssä öljytasonäyttöä valmiina. Mahdollisesti koodattavissa näkyviin hidden menun kautta. 2G-MMI:stä en ole varma saako näkyviin, mutta muistaakseni ainakin 3G:ssä saa. A6 4G:ssä on näyttö ja 2.0TFSI moottorista tosin puuttuu hammashihna :) Ellei vesipumppua lasketa ;)
Comment
-
Mikä muuten on konsti saada yhteys kuluttaja-asiamieheen? Erään TSI -moottorin kanssa oli aikanaan tarkoitus pyytää apuja mutta en mitenkään saanut yhteyttä ko. tahoon...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Joopakoo Näytä viestiOmassakin tapauksessa tutustuin huoltokirjaan tottakai, että huollot tehty ajallaan, on tehty mitä pitää jne. Edellisen omistajan aikana kuitenkin yksi huoltoväli oli ajettu longlife-välillä, mutta öljynkulutusmittausta suorittaessa maahantuojalle toimitettu kuitti korjaamosta osoitti että korjaamo oli käyttänyt normivaihtovälin öljyjä ja merkannut kirjaan vaan sitten longlifen.. Pitää varmaan tästä lähin alkaa ennen auton ostoa pyytämään kuitit kaikilta korjaamoilta jossa autoa huollettu, ja kaikkea muuta vastaavaa. Tuon takia tottakai hylkäsivät sitten hakemuksen saman tien.
Comment
-
Lainaus:
Itse olen nyt ajanut 1150 km ja MMI-näyttö on tippunut neljänneksellä.
Olinpa hiukan hätäinen. Ajelin pitempää matka-ajoa ja silloin nuo lukemat jostain syystä tippuivat tuolla neljänneksellä. Jotain häröä tuossa oli, koska lukemat hyppäsivät sen jälkeen yllättäen tappiin ja siinä ovat pysyneet. Nyt on ajettu 1450 km, eikä tippumista ole taphtunut lainkaan. Ilmeisesti MMI-näytössä voi tapahtua joskus outoja asioita?
Hyvä niin, jos tuo pitää paikkansa. Outoa hyppimistä tuo MMI-näyttö pitää, sen olen huomannut tämän puolen vuoden aikana, jona tämä kulkine on ollut alla.
Comment
-
Mulla on vissiin omassa kahdeksan palkkia. Noin 2kk takaperin öljynäyttö oli tippunut 1 palkilla. Sen jälkeen se on täyttynyt,tippunut,täyttynyt... Olettaisin, että totuus on joissain siinä välissä, eli täyden ja 1/8 täyden välissä. Sinällään en ole huolissani, koska mäntärempasta on ~6tkm ja normaalisti olisi mennyt jo noin 6 litraa öljyä. Tällä hetkellä öljymittari näyttää täysiä palkkeja.
Comment
-
Tuo riippuu ihan moottorikoodista, 1.8tfsi CJEB 125kW / 320Nm on uudempaa sukupolvea ja siinä ei pitäisi öljynsyöntiongelmaa olla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Uri22 Näytä viestiOnko vm 2011, 125kw, 1,8tfsi-koneessa nämä samat ongelmat? Luin, että ongelmat koskevat vuosimalleja 2008-2011, mutta 2011 tuli koneeseen päivitys. Tämä olisi loppuvuodesta 2011 rekisteröity A5.
Edellinen omistaja oli tehnyt viimeisimmän huollon nyrkkipajassa. Varmuuden vuoksi vaihdatin öljyt ennen aikojaan centterissä.
Huomasin pian, että kuluttaa öljyä omien mittausten mukaan 0,4 litraa tuhannella km:lla. Tuntui, että olinpa tyhmä luullessani, että 2012 mallin koneissa ei ole öljynkulutusongelmaa.
Otin centteriin yhteyttä. Huohotin remontti on kuulemma tehdaan proseduuri. Se tehdään ensin, sitten mitataan kulutus. Huohottimessa voi kuulemma olla vuotoa. Kalvossa voi olla reikä. Niin sanottiin.
Hinta-arvio oli 700 euroa.
Sanoin että haluan maksutta, koska tehtaalla on asennettu huohotin, joka aiheuttaa kulutuksen. Tarjosivat, että maksaisin työt. En suostunut. Sovittiin sitten ettei maksa mitään.
Nyt on huohotin vaihdettu ja takana 800 km ja öljypalkki on tapissa. Kun 1000 km täynnä mitataan kulutus.
Toivon, että se oli tuossa kaikki ja homma tuli kuntoon huohottimen vaihdolla.
Comment
-
Tuli ajeltua reilu puoli vuotta sitten tehdyn huohotinmuutoksen jälkeen vajaa parikymmentätuhatta kilometriä ja yllättäen öljynkulutus lähti taas nousemaan. Mainitsin aiheesta normaali huollon yhteydessä ja laittoivat öljynkulutusmittauksen taas päälle. Ehdin ajelemaan reilun 600km kun ajotietokone alkoi jälleen kerran kyselemään lisää öljyä.
Mittauksen perusteella auton öljynkulutus on tällä hetkellä 1,84l/1000km! Syksyllä siis mitattiin huohotinmuutoksen jälkeen että kulutus olisi ollut 0,32l/1000km.
Oletin tietenkin että homma on nyt selvä ja moottoriremontti on edessä Audin/Laakkosen piikkiin, mutta nyt he olivatkin huomanneet huoltokirjaa selaillessaan että aivan ensimmäinen huolto oli teetetty muualla kuin Laakkosen omassa huollossa. Tuossa huollossa, joka teetettiin auton ensimmäisen 24000km jälkeen, ei ollut vihkoon merkitty öljynvaihdon suorittamisen kohdalle ruksia.
Nyt he siis selvittävät löytyykö tuosta huollosta kuitti jossa näkyy että onko öljystä laskutettu vai ei. Ja jotta homma ei olisi läpihuutojuttu, niin se pulju joka huollon aikoinaan teki on konkurssissa...
Mikäli kuitti jostain löytyy, niin homman pitäisi olla heidän mukaansa "läpihuutojuttu", mutta saapa nähdä löytyykö sitä pirun lappua mistään vai kaatuuko koko homma siihen yhden rastin puuttumiseen huoltovihkosta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Joopakoo Näytä viestiVaikka tuo ruksi oliskin, vaativat sitä kuittia että näkevät mitä öljyä on käytetty, että täyttää laatuluokitukset jne.. Näin kävi omalla kohdalla, ja siihenhän se kaatui, kun ei ollutkaan LL-öljyjä käytetty LL-vaihtovälille jossain nyrkkipajalla.
Comment
Comment