Öljyä pitää listä vasta kun auto sitä pyytää. Määränäytön väärä käyttö voi aiheuttaa ylitäyttöä, siksi odotetaan hälytystä. Ja siksi se virallinen mittaus tehdään punnituksella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Collapse
X
-
Vieras
-
En oo jaksanu tosta öljynkulutuksesta stressailla, menee jonkin verran mutta menkööt noilla meidän kilsoilla. Autoa ostaessani merkkiliikkeestä, entistä omistajaa haastatellessa, sekin asiasta mainitsi, mutta sanoi eläneensä vaan tuon ominaisuuden kanssa. Ainut metka juttu, minkä huomasin, oli se, että vaihdatin longlifehuoltojen välissä kerran öljyt Sport Autossa Hyvinkäällä. Tuon öljynvaihdon jälkeen pyysi lisää vasta n.5000km ajon jälkeen. Olin hätäpäissäni ostanut yhden litran pullon varastoon marmoritiskin öljyä, josta kaadoin moottoriin 7-8dl, jolloin tikku nousi lähes tappiin. Seuraavan kerran pyysikin jo 2000km ajon jälkeen. Edellinen omistaja mainitsi että on lisäillyt tuon vajaan litran keskimäärin noin 3000km ajon jälkeen. Joskus vähän aiemmin ja joskus myöhemmin.
Aikaisemmin mulla oli BMW ja Volvo, mihin ei mihinkään lisäilty öljyjä vaihtovälillä. Nyt on lisäilty, mutta toi oli vähän niinkun tiedossa, kun autoa vaihdeltiin. Mitään kalliita remppoja ainakaan omalla kustannuksella en teetä, koska meidän kilsoilla jos autolla ajetaan kolme vuotta ja viedään vaihtoon, tulee halvemmaksi ostella välillä se Castrollikannu motonetista ja lirutella aina välillä vähän lisää koneeseen...
Comment
-
Itellä on kans kait LL huolto ja ajattelin tehdä itte "välivaihdon". Onnistuuko se tuon "nipan" kautta, joka on öljynsuodattimen vieressä? Siihenhän niitä öljytikkujakin on modattu? Onko tuota muuten joku tehnyt? Jostain löysin sen tikun numeron mikä siihen sopii (06J115611E ?), mutta joutuuko sitä modaamaan vai meneekö suoraan?
Comment
-
Vieras
-
Taidan käydä vaihdattamassa niin ei jää jäteöljyt vaivoiksi. Onko muuten mitään väliä, kun ilmeisesti käytetty LL öljyjä ja seuraavaan vaihtoon ~12tKm niin jos teetän "välivaihdon" ja laitan tilalle "normaalit" öljyt (aattelin kokeilla 5w-40 jota ulkomailla paljon käyttävät) niin meneekö järjestelmän laskenta jotenkin sekasin? Jos laskenta pysyy niin seuraava LL vaihtohan on sitten sopivasti 12tKm päästä.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rammo Näytä viestiTaidan käydä vaihdattamassa niin ei jää jäteöljyt vaivoiksi. Onko muuten mitään väliä, kun ilmeisesti käytetty LL öljyjä ja seuraavaan vaihtoon ~12tKm niin jos teetän "välivaihdon" ja laitan tilalle "normaalit" öljyt (aattelin kokeilla 5w-40 jota ulkomailla paljon käyttävät) niin meneekö järjestelmän laskenta jotenkin sekasin? Jos laskenta pysyy niin seuraava LL vaihtohan on sitten sopivasti 12tKm päästä.
Comment
-
Ja miksi ne öljyt pitäisi välttämättä alakautta vaihtaa? Itse olin myös vuosikaudet sitä mieltä, että alakautta ne pitää vaihtaa, mutta kun hankin öljyimurin ja riittävän monta kertaa totesin öljypropun aukaisemalla, ettei tule tipan tippaa imun jälkeen, niin ei ole montaa kertaa sen jälkeen alakopelolla tullut vaihdettua.
Pitää sitä imurin putkea hieman malttaa "pyöritellä" siellä oljypohjassa, että saa kaikki liemet imettyä.
Sama huolellisuus koskee myös alakautta vaihtoa, jos haluaa vimpan päälle öljynvaihdon tehdä. Pitkittäiskoneelliset vasemmasta kyljestä ylös ja poikittaiskoneelliset keulasta ylös, niin tulee ne desi pari niitä viimeisiä liemiä, koska se öljyproppu ei ole pohjassa vaan hieman öljypohjan kyljessä.
Tämä nyt oli hieman tällaista pilkun......
Comment
-
Joskus aikoinaan, kun olin paljon pedanttisempi auton huoltojen suhteen, niin vaihdoin öljyt alakautta. Lopuksi vielä tunkkailin autoa vähän eri asentoihin, jotta sai viimeisetkin lirut ulos öljypohjasta.
Nyt ei enää jaksa tehdä alakautta vaihtoja. Lähinnä siksi kun se pohjamuovi on siinä tiellä ja sen irroittaminen matalien pukkien varassa on oma operaationsa. Auttaisi tietty, jos siihen tekisi pienen huoltoluukun öljyropun kohdalla.
Nykyisin mennään tällaisella manuaalipumpulla:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moo...pumppu-260006/
Samaa pumppua saa lähes jokaisesta autotarvikeliikkeestä. Tosin pumpun vakioletkut ei sovellu lainkaan auton moottorin öljyn imuvaihtoon. Hommasin tuohon Etrasta, olikohan 6mm ulkohalkaisijalla olevaa jäykähköä mutta taipuisaa nylonletkua metrin pätkän ja sillä homma pelaa hienosti. 6mm letku on vaan hiukan liian ohutta, jotta sopisi suoraan pumpun imupuolelle. Tein siihen letkun päähän paksunnoksen muutamalla kutistesukkakerroksella ja näin letku pysyy jämäkästi kiinni pumpussa.
Saahan tuota pumppua jonkun aikaa nylkyttää öljynvaihdossa, mutta ei ole oikeasti paha homma. Samalla pumpulla hoituu öljynvaihto veneen perämoottoriin (veneen ollessa vesillä) ja muutamaan muuhunkin häristimeen.
Comment
-
Ongelmiako tiedossa?
Ketjua lukiessa amatööri saa kuvan, ettei Audin bensakoneisiin kannata koskea edes pitkällä tikulla. Olen ostamassa maanantaina auton (ylihuomenna, 30.3.2015). Audi A5 Sportsback, vm. 2012, 2,0TSFI, Q, A, Ajettu 179tkm, eli aika paljon kolmen vuoden aikana. Maantietä töihin ja takaisin kertoo ensimmäinen ja ainoa omistaja enstisestä työsuhdeautostaan, jonka merkkiliike on huoltanut Long Life ohjelman mukaisesti. Öljyä on kuulemma lisätty huoltojen välissä "kerran tai pari", sanoo autoa käyttänyt rouva, mutta ei muistaakseen juuri häiritsevän paljon...
Kuka osaa antaa vahvistusta ostopäätökselle tai sanoa suoraan että ei kannata? Onko facelift jo korjannut tässä ketjussa mainittuja ongelmia? Saanko maahantuojaa mukaan maksumieheksi jos mäntien renkaita pitää vaihtaa...? Ostanko kuitenkin Volvon... ? (ok, huono..)
Perheessä on jo yksi Audi, eli A6 vm. 2006. 2,4L, bensa, ajettu 185tkm. Öljyä siihen on lisätty 1L per 2000km. Entisen omistajan kommentti: "Öljyähän se syö...". Lisääminen ei siis sinänsä pelota, mutta olisin todella kiitollinen, jos asioista enemmän tietävät laittaisitte kommentteja vm. 2012 A5:n koneesta, odottetavista ongelmista tai ongelmattomuuksista ym. Itse olen pihalla näistä, totaalisesti...
Kiitos jo etukäteen!
Comment
-
Ei pitäisi olla enää 2012 mallissa öljynkulutusongelmaa. Tuohan on jo facelift, eli konekin on erilainen kuin pre-FL:ssä. Takuu on toki jo ummessa, ja mittarissakin kilometri jos toinenkin, joten lienee ihan tuurissaan tuleeko maahantuoja vastaan mahdollisissa, mutta epätodennäköisissä, remonteissa.
Comment
-
Muistelisin tuon mäntäongelmien korjatun vm 13 autoissa vasta, perustuu huhutietoon eikä mitään varmuutta. Kerran pari öljyä lisättyä LL vaihtovälille n 30tkm kuullostaa ihan siedettävältä, aina täytyy kuitenkin noissa tapauksissa suhtautua varauksella kerrottuun.
Noilla km lukemilla en odottaisi maahantuojalta vastaantuloa, noin niinku "varman" päälle ajateltuna. Jos kaikkia ketjuja lukee kuin raamattua niin ei voisi yhtään audia ostaa ikinä, eikä mitään muutakaan paitsi ehkä vm90 corollan :). Tuollasella voi olla edessään 100tkm huoletonta ajoa tai sitten voi jotakin ilmetä nopeastikkin.
Lisättyä: Jos peli vaikuttaa hyvältä ja toimii ok ja hinta miellyttää en näe syytä miksi ei voisi ostaa. Jos on liikkeestä ostaa niin se "voi" tuoda noihin öljynsyönti tms asiaan pientä lisäturvaa.
Comment
-
Tuos yks puolituttu kaveri on nykiny menemään -09 mallin 2,0TFSI:lla parisataa tonnia ja sanoi, että ainoa vika oljynsyöntiominaisuuden lisäksi on tuona aikana ollut ekoilla pakkasilla tyhjentynyt akku yhtenä syksynä.
Edit. Pakettinahan toi 2,0TFSI, nelikolla ja S-tronicilla on sellanen, että veikkaisin, ettei tuu enää lainkaan ikävä tuon 2,4:sen nuhapumpun rattiin.
Comment
-
Mulla on ollut nyt pari kk kyseisenmallinen vm 12 auto, kilometrit on 65000 ja aivan alkupään FL malli. Olen seurannut öljynkulutusta mutta ainakaan vielä noin viidentuhannen kilometrin ajossa ei tolppa ole pudonnut ollenkaan alaspäin. Olen siis varovaisen toiveikas, että pääsisin 15000 ilman lisäämistä, ja sitten öljyt meneekin vaihtoon. Autohan on melkoisen kiva, aiempi oli vajaavetoinen ja onhan tämä ihan eri laite, vaikka pidin vanhastakin.
Comment
-
Kiitos vastauksista pari päivää sitten esittämääni kysymykseen. A5 oli juuri sellainen, kuin myyjä oli kuvannut. Ajoin sen juuri Raisiosta Lahteen kotipihaan. Seurailen öljyn kulutusta. A6:n kanssa on jo tottunut siihen, että 1L purkki 5-30:stä on peräkontissa. Täytyy vitosen kanssa varmuudeksi ottaa sama tapa.. Hieno peli ja upea kone! Perheessä on nyt kaksi laatuautoa :D
Comment
-
Onnittelut hankinnasta. Jos sitä öljyä nyt kuitenkin kuluu, niin ite oon lisäillyt silviisiin, että sillon kun pyytää litraa, niin oon laittanu puolikkaan ja sit toisen puolikkaan muutaman päivän/muutaman sadan kilsan jälkeen. Tai sit oon lisänny vaan 0,7. Joku taannoin vakuuttavalla äänellä väitti, että menee litralla aavistuksen ylitäytön puolelle.
Joku tuossa liputti myös RVS käsittelyn puolesta, että vähentäisi öljynkulutusta huomattavasti noissa moottoreissa, mille maistuu, mutten ole itse ainakaan vielä jaksanut, tai nähnyt tarpeelliseksi.
Comment
-
Miten mahtaa olla öljynkulutusongelman kanssa S3 8P:n laita? Onko sama homma vai onko kone tehty tuhdimmin, esim. männänrenkaiden osalta? Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt että ongelma johtuu ainakin osaksi hennoista männänrenkaista? Luulisi että liki 300 heppaista konetta suunnitellessa olisi otettu huomioon että painetta, lämpöä ja rasitusta on jo paljon enemmän kuin alempitehoisissa.
Imupuolen tukkiintumiseen/mähmääntymiseen ei taida ainakaan olla missään TFSI:ssä tehtävissä mitään? Vai oliko joku aine mitä säännöllisesti imupuolelle suihkuttaessa pysyisi puhtaana? Tässä on nimittäin erilaisia Audi-koreja harkinnassa joissa miltei jokaisessa on joku TFSI-voimanlähde ja näitä juttuja lukiessa on alkanu kyllä mietityttämään että olisko parempi antaa olla. Eli noiden "ominaisuuksien" kanssa on kai vaan elettävä jos kaupat tekee?
Comment
-
Männänrengasviasta johtuva runsas öljyn kulutus koskee lähinnä A4 ja A5 B8 1.8 ja 2.0TFSI-moottoreita eli EA888 jakoketjullisia moottoreita eikä niitäkään kaikkia. Vanhemmissa hammashihnallisissa EA113-moottoreissa öljynkulutus on maltillisempaa, joskin litra kymppitonnille voi toteutua (pidän kohtuullisena).
Imupuolen mähnääntyminen ei ole merkittävä ongelma alle 200tkm ajetuissa. Mähnää on, mutta ei se ongelmia aiheuta ennen kuin imusarjan läpät alkavat jumitella tai venttiilit kantaa.
Comment
-
Ite hankin juuri pari kuukautta sitten vm.2010 A4 1.8TFSI:n mittarissa 153tkm ja pari viikkoa ajeltuani pyysi lisäämään öljyä. Lisäsin litran, nollasin matkamittarin ja tasan 2000km pääsin kun taas pyytää lisäämään eli söis just tasan 0,5l/1000km. Edellisen omistajan mukaan kerran/kaks joutunu lisäämään öljyä vaihtovälillä.
Tuskin tässä nyt kannattaa ruveta sen kummemmin mihinkään punnitsemis toimenpiteisiin ruveta ku ollaan vielä oman mittauksen mukaan valmistajan raameissa. Sitäkin myös tuumailin, että öljynvaihto on aika huulilla tässä ja jokuhan mainitsikin, että öljynvaihdon jälkeen ajaa hiukan pitempään.
Comment
-
Joo öljynvaihdon jälkeen ajaa pidempään koska koneessa on silloin öljyä täysi määrä tai sitten ehkä vähän ylitäyttävät huollossa. Ja siten ekaan öljynlisäyshälytykseen kestää pidempään. Sitten kun joudut lisäämään eka kertaa niin sen jälkeen entinen lisäysväli jatkuu tai se jopa tihenee. Monet on kertoneet että öljynvaihdon jälkeen on öljynkulutus lisääntynyt. Syytä en tiedä miksi noin on.
Comment
-
Itellä tehtiin kans öljynkulutusmittaus (niinkuin aiemmissa viesteissä kerroin) ja kulutukseksi mitattiin 0,53l/1000 km. Audihan antaa ohjearvoksi, että 0,5 l/1000 km on normaalia öljynkulutusta.
No tämä pienikin ylitys johti siihen, että takuuseen vaihdettiin männät ja kiertokanget sekä muut hilppeet. Positiivinen ylläri, koska autolla kuitenkin ikää 5v ja mittarissa melkein 180 000 km. Samalla huomattiin löystynyt jakoketju, joten vaihdettiin ketjut ja laahaimet, josta jouduin itse maksamaan vain osat. Auton vein heti tiistaiaamuna liikkeeseen ja perjantaina puolilta päivin sain takaisin.
Joten oman kokemuksen mukaan suosittelen, jos on minkäänlaista epäilyä, että auto kuluttaa öljyä yli 0,5 l/1000 km, niin merkkiliikkeeseen öljynkulutusmittaukseen. Hinta tuolle pelkälle mittaukselle ei kuitenkaan ole kun n. 100 € + lisättävät öljyt.
Comment
Comment