En itsekkään käytä ns.huippumerkkejä öljyistä, mutta kyllä Motoxin öljyn kierrän kaukaa.. ei ole todisteita sen kummemmin kerättynä, mutta kahdesta lähipiirin diesel-autosta leikkasi alakerran laakeroinnit n.1000km Motox-öljyjen vaihdon jälkeen. Itse havainnut Teboil-öljyjen pysyvän hyvin moottorin sisällä, varsinkin VAG-konsernin laitteissa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Collapse
X
-
Kaverillani on -12 facelift 2.0 TFSI Audi A5, CDNC-moottorilla, jossa esiintyy mystistä öljynsyöntiä.
Kesällä öljyä meni selkeästi enemmän kuin nyt kylmillä keleillä ja esim. öljynvaihdon jälkeen auto söi litran öljyä noin 3000km aikana. Öljynlisäyksen jälkeen sitä on nyt mennyt vain noin pari desiä 2300 km aikana. Ainoa ero tässä välissä on viileämmät kelit. Käytössä Mobilin ESP 5W-30 öljyt, jota merkkiliikekin suositteli.
Kellään kokemusta vastaavasta ja mistä voisi vikaa alkaa etsimään? Mikäli vika olisi se perinteinen mäntä/männänrengas ongelma, eikö öljyä kuluisi aina saman verran ja öljynkulutus pahenisi ajan myötä? Autolla ajettu n. 125 tkm.
Yksi vaihtoehto voisi olla kai PCV-venttiili, mutta sekin on vaihdettu uuteen noin vuosi sitten. Auton venttiilikopassa on kyllä suhteellisen kova alipaine, öljykorkin pois saaminen auto käynnissä vaatii aika reilusti voimaa. Voisiko tuo vikaantua noin äkkiä? Vikakoodeja auto ei anna, ilmeisesti joissakin tapauksissa PCV-venttiilin vikaantuminen aiheuttaa laihalla käymisestä vikakoodin.
Vinkkejä?
Comment
-
Oma venttiilikoppa on ilmeisesti ehjä, koitin laittaa sinne nestettä ja sulkea meno- sekä tuloröörit, ei valunut mistään ulos nestettä kun käänteli.
Karstaa oli kyllä "separaattoripuolella". Ihan tajuton toi karstaisuus tuossa koneessa, millä kuitenkin viimeiset 100tkm ajettu lyhyellä vaihtovälillä.
https://i.imgur.com/RgbjtRl.jpg
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viestiIhmetyttää tuo Ea113 (B7) öljynkulutus muilla. Itsellä ei vie yhtään, ajettu ~210tkm. Mittatikku ei värähdäkään 15tkm vaihtovälillä.
Comment
-
Motonetistä olen noita ostanut. Nyt hyllyssä odottaa Motox Moottorin sisäpesuaine, maksaa 5,90€ (500ml). Ei kovin kallis ja helppo aina käyttää öljynvaihdon yhteydessä. Vaatii vain suodattimenkin vaihdoin kun tuota käyttää.
Tuntuu toimivan hyvin, muutamalla ensimmäisellä kerralla öljyt on olleet melkoisen mustaa tavaraa, mutta nykyisin terveen näköiset.
Comment
-
Luin vielä tuon linkin ajatuksen kanssa läpi. https://www.audizine.com/forum/showt...-oil-separator
Eihän se taidakaan kopan kunnossa riittää, että pelkästään turbolle menevä kanava on tiivis. Jos tuo välilevy on irti ison neliön muotoisen aukon kohdalta, niin siitäpä nokilta roiskuva öljy pääsee imeytymään suoraan kiertoon, kun öljynerotus ei toimi oikein.
Otan kopan iltasella irti ja tutkintaan.
Comment
-
Tämmöistä löytyi. Ison neliöaukon kanavan laitaa kulkevassa saumassa reilu rako. Koko levy on sen verran vääristynyt, että 0,05 rakotulkki meni pystysuunnassa läpi.
Pikkureikien puoleinen laita oli kokonaan irronnut. Kohosi ylöspäin tuosta vaan
Ainoat kunnolla kiinni pysyneet kohdat oli tuolla kopan keskellä neliöaukolle menevien ripojen kohdalla. Tulpan reikien kohdilta saattoi myös olla aavistuksen kiinni.
Liiman tilalla vain pehmeää karstamönjää
Karstaa myös sisäpuolella
Nyt saa ehdottaa kopalle sopivaa liimaa:
-Materiaali PA66 eli nylon
-jatkuva lämmönkesto 120°C
-öljynkesto huippuluokkaa
-täyttää rakoset vääristyneistä osista.
Ilmeisesti epoksit ei ole parasta mahdollista nylonin liimaukseen. Jokin taulukko suositteli 2-komponenttista polyuretaania, mutta harvassa näyttää sellaiset olevan. Bison Power Adhesive olisi, mutta sen lämmönkesto 100°C on turhan rajoilla. Täpärälle menee kyseisten liimojen kuivumisaikakin. Vartissa pitäisi ehtiä sössiä saumat ja laittaa osat puristuksiin.
e: löytyi hyvää tietoa muovien liimauksesta https://www.dsm.com/content/dam/dsm/...uing_Guide.pdf
Elikkäs nylonin liimaukseen sopisi parhaiten syanoakrylaattipikaliima, MS-massa tai "juotos" muurahaishapolla.
Comment
-
2009 on venttiilikopan osanumero vaihtunut, liekö tullut jotain muutosta asiaan? Nykyinen osanumero 06D 103 469N entisen M-loppuisen sijaan.
Ymmärsinkö oikein tuon ohjeen että punaisella merkitty putki irti alapäästä, sitten vihreä irti ja kopan lähtö tukkoon ja puhallusta punaisella merkittyyn putkeen? Jos vuotaa niin koppa on selvä?Viimeksi muokannut horch; 23.10.2018, 12:52.
Comment
-
Vihreä on oikein, mutta punainen ei. Punaisen ympyrän pitäisi olla PCV:n toisessa reunassa.
https://youtu.be/k3i9erzBlB0?t=45Viimeksi muokannut horch; 24.10.2018, 14:54.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JarnoN Näytä viestiKaverillani on -12 facelift 2.0 TFSI Audi A5, CDNC-moottorilla, jossa esiintyy mystistä öljynsyöntiä.
Kesällä öljyä meni selkeästi enemmän kuin nyt kylmillä keleillä ja esim. öljynvaihdon jälkeen auto söi litran öljyä noin 3000km aikana. Öljynlisäyksen jälkeen sitä on nyt mennyt vain noin pari desiä 2300 km aikana. Ainoa ero tässä välissä on viileämmät kelit. Käytössä Mobilin ESP 5W-30 öljyt, jota merkkiliikekin suositteli.
Kellään kokemusta vastaavasta ja mistä voisi vikaa alkaa etsimään? Mikäli vika olisi se perinteinen mäntä/männänrengas ongelma, eikö öljyä kuluisi aina saman verran ja öljynkulutus pahenisi ajan myötä? Autolla ajettu n. 125 tkm.
Yksi vaihtoehto voisi olla kai PCV-venttiili, mutta sekin on vaihdettu uuteen noin vuosi sitten. Auton venttiilikopassa on kyllä suhteellisen kova alipaine, öljykorkin pois saaminen auto käynnissä vaatii aika reilusti voimaa. Voisiko tuo vikaantua noin äkkiä? Vikakoodeja auto ei anna, ilmeisesti joissakin tapauksissa PCV-venttiilin vikaantuminen aiheuttaa laihalla käymisestä vikakoodin.
Vinkkejä?
Comment
-
EA113 venttiilikoppa asiaan liittyen: tänään sain laitettua paikalleen ihka uuden v. 2007 valmistetun kopan. Jää nähtäväksi onko vaikutusta lievään öljyn syöntiin.
On muuten surkeaa laatua tuo koppa ihan ehjänäkin. Öljynerottimen välilevy istuu tosi huonosti paikalleen. Joissakin kohdissa osat on limittäin jotain puolen millin luokkaa. Ei ole ihme, että liimaukset pettää ajan kanssa.
Comment
-
Se pitäisi tehdä muurahaishappoon liuotetulla nylon-mössöllä (samoin kuten tutumpi abs+asetoni seos), että osat olisi käytännössä yhtä puuta. Mikään liiman tapainen siinä ei taida tulla pitkään pysymään, kun osa raoista on niin leveitä.
Puhdasta happoa ei vissiin tavallinen kuolevainen saa mistään.
Comment
-
-
Comment