Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mittauksessa öljyä paloi 0,6L/1000km. Remontti edessä.
    Tänään purettiin kone. Tuomio. Jakopään ketju myös vaihtoon. Oli kuulemma venynyt. Sen aiheuttamiin kustannuksiin kuulemma joudun osallistumaan. Muuten menee jonkun muun maksettavaksi. 7200€ oli kustannusarvio.
    Autolla ajettu 76tkm. vm 2011

    Mitä mieltä?

    Comment


    • Tätä lukiessa niin mielikuva on, että suunilleen kaikissa bensa koneissa tuolla aikavälillä on odotettavissa öljyn syönnin kanssa ongelmia. Onko olettamus oikea vai onko tiellä kuitenkin enempi "ehjiä" yksilöitä, kuin öljysyöppöjä.

      Sillä kyselen, kun enää en ole yhtään varma uskaltaako ostaa bensa koneista audia.
      https://www.nettiauto.com/audi/a4-allroad/8956742 Tämä siis kiikarissa ja täällä olikin mainintaa, että tuonti autoissa tehdas/maahantuoja ei korvaa mitään. Myyjäliikkeen toki vastuussa sen oman aikansa... Tosin mittarissa jo sen verran, että pitäisi olla näkyvissä jo mikäli öljyä haluaa syödä?

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja jannu2 Näytä viesti
        Mittauksessa öljyä paloi 0,6L/1000km. Remontti edessä.
        Tänään purettiin kone. Tuomio. Jakopään ketju myös vaihtoon. Oli kuulemma venynyt. Sen aiheuttamiin kustannuksiin kuulemma joudun osallistumaan. Muuten menee jonkun muun maksettavaksi. 7200€ oli kustannusarvio.
        Autolla ajettu 76tkm. vm 2011

        Mitä mieltä?
        Miksi ihmeessä osallistuisit kuluihin? Nokkaketju ei ole ns. kuluva osa. Katso kuluttaja-asiamiehen päätökset vastaavissa tapauksissa.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja Topau Näytä viesti
          Katso kuluttaja-asiamiehen päätökset vastaavissa tapauksissa.
          Ne kun katsoo niin varmasti on selvää että kuluihin joutuu osallistumaan. Auto tulee parempaan kuntoon kun siihen vaihdetaan uusia osia ja siksi kustannuksiin joutuu osallistumaan vaikka se tuntuisi kuinka väärältä ja vastenmieliseltä.

          https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita...tot/jakoketju/

          Comment


          • Näyttää kuluttaja-asiamiehen päätökset muuttuneen ajan saatossa. Noissa tiivistelmissäkin ensimmäisessä sanotaan, että ketjun pitää kestää koko oletettavissa oleva käyttöikä, mutta myöhemmissä taas on sanotaan, että ketju on kuluva osa. On tainneet markkinavoimat painostaa kuluttaja-asiamiestä... :-(

            Comment


            • Ketjuvika tulee ennemmin tai myöhemmin kaikkiin 1.8 TFSI ja 2.0 TFSI koneisiin 2008-2011. Osassa se on jo vaihdettu öljynsyöntikorjauksen yhteydessä. 2012-> eteenpäin on parannettuja osia käytetty eikä vikaa ole enää niin paljon (liekkö ollenkaan). Jakoketju kun on koneessa niin ei missään nimessä kannata ajaa 30tkm samoilla öljyillä kun ketju ja muut osat siinä ympärillä on tarkka voitelusta.

              Comment


                Tiedän tapauksen missä oli tehty öljynkulutus-korjaus, mutta ei oltu saatu asiakkaalta lupaa uusia jakoketjua ja kiristintä samalla. Vuosi tämän jälkeen oli kettinki pompannu ja venttiilit vinossa.

                Comment


                  Samoin. Näissä tapauksissa ei tosin ole tullut vielä vaurioita, mutta vikakoodi oli pompannut vuoden jälkeen.
                  Öljyremppassa ei jakopää kuulu tehtaan takuuseen, joten sen joutuu asiakas maksamaan, tosin maksettava jää vain osat.

                  Comment


                  • Jakopää ei kuulu tehtaan takuuseen, mutta virhevastuuseen kuuluu, koska sen oletetaan kestävän auton käyttöikä. Itse en maksaisi jakopäärempasta penniäkään. Omalla kohdalla joskus 1.8 vaparista oli mennyt nokkakeppien välisen ketjun kiristin. Itse maksoin vain nokkahihnan osuuden ja myyjäliike loput.

                    Comment


                      Et siis lukenut kuitenkaan näitä?
                      https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita...tot/jakoketju/

                      Comment


                      • Olen kyllä lukenut moneen kertaan. Tuo virhevastuu sanotaan heti alussa, että kuluttaja ei ole vastuussa muusta kuin öljynvaihdoista ja riittävästä öljyn määrästä. Kaikki päätökset pitää perustua tuohon kuluttaja-asiamiehen kantaan.

                        Jakoketjuista yleensä
                        Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti.

                        Eli jos huolto-ohjelmassa ei ole erikseen mainittu, että ketjulle tai laahaimille pitäisi jotain tehdä, sen pitäisi kestää 300 tkm tai mikä onkaan kuluttaja-asiamiehen mielestä auton oletettu käyttöikä. Esimerkeissä selvästi on sanottu, ettei se ole ainakaan 150 tkm.

                        Viimeinen esimerkki kertoo paljon...
                        Käytettynä ostetun auton jakoketju jouduttiin uusimaan noin puoli vuotta kaupanteon jälkeen. Myyjä kiisti vastuun, sillä siltä oli evätty korjausmahdollisuus.

                        Jakoketjun tulisi kestää kauemmin, kuin mitä se oli kestänyt (8 vuotta ja 156 000 km). Myyjälle ei ollut varattu tilaisuutta auton korjaamiseen, sillä jakoketju oli uusittu ennen vikailmoituksen tekoa. Myyjän oli kuitenkin korvattava kustannukset, jotka sille olisi vian korjaamisesta joka tapauksessa aiheutuneet.

                        Eli myyjä korvaa venyneen ketjun korjauksesta aiheutuneet kulut. Tuossa ei sanota, että ostaja osallistuu kuluihin.

                        Mun mielestä kaikki, jotka osallistuu noihin ketjukuluihin omasta pussistaan, kusee kaikkien muiden muroihin. Kyseessä on (suunnittelu)virhe, josta kuuluu myyjän huolehtia Suomen lain mukaan.

                        Comment


                        • Aika valikoivasti olet noita ilmeisesti lukenut. Otetaanpa vaikka tämä tapaus tuolta samalta sivulta:

                          Käytettynä ostetun auton jakoketju venyi ja aiheutti moottorivaurion reilu vuosi kaupanteon jälkeen. Myyjä korvasi puolet korjauskustannuksista ja piti sitä riittävänä, sillä kuluttajan oli täytynyt varautua auton kuluneisuuteen.

                          Jakoketjun pitäisi kestää selvästi pidemmän aikaa kuin 99 000 km, joten kyse oli auton ennenaikaisesta vaurioitumisesta. Autoa oli huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, eikä myyjä pystynyt osoittamaan, että kuluttaja olisi aiheuttanut vaurion.

                          Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa kuluttajalle vielä 500 euron lisähyvityksen viivästyskorkoineen, joten. kuluttajan osuudeksi kustannuksista jäi noin 1 170 euroa. Korvaussummaa arvioitaessa huomioitiin auton kauppahinta 30 900 euroa, sen ikä (vauriohetkellä 4 vuotta) ja sillä ajetut kilometrit.
                          Suomen lain mukaan myyjä EI OLE VELVOLLINEN huolehtimaan kaikista kustannuksista, kun puhutaan autosta jossa ei ole voimassa enää varsinaista uuden auton takuuta. Kustannuksia jaetaan auton iän, ajokilometrien, ostohinnan, hajonneen osan ja monen muun muuttujan mukaan. Ei se kuluttajasuoja muuksi muutu vaikka kuinka inttäisi ja polkisi jalkaa.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                            Samoin. Näissä tapauksissa ei tosin ole tullut vielä vaurioita, mutta vikakoodi oli pompannut vuoden jälkeen.
                            Öljyremppassa ei jakopää kuulu tehtaan takuuseen, joten sen joutuu asiakas maksamaan, tosin maksettava jää vain osat.
                            En tiedä miten Audilla, mutta Skodalla ainakin jos mäntärempan yhteydessä todetaan lisävikaa (esim. jakoketju, ketjun kiristin, laahaimet, vesipumppu, vauhtipyörä tms mikä voidaan helposti todeta mäntiä esiin purkaessa), tehdään niistä erillinen lisäkysely maahantuontiin/tehtaalle. Toki se on berberistä että homma tavallaan seisoo kunnes vastaus saadaan ja voidaan kulujaottelu asiakkaalle kertoa.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Mika__M Näytä viesti
                              Aika valikoivasti olet noita ilmeisesti lukenut. Otetaanpa vaikka tämä tapaus tuolta samalta sivulta:



                              Suomen lain mukaan myyjä EI OLE VELVOLLINEN huolehtimaan kaikista kustannuksista, kun puhutaan autosta jossa ei ole voimassa enää varsinaista uuden auton takuuta. Kustannuksia jaetaan auton iän, ajokilometrien, ostohinnan, hajonneen osan ja monen muun muuttujan mukaan. Ei se kuluttajasuoja muuksi muutu vaikka kuinka inttäisi ja polkisi jalkaa.
                              Juu, ei ole velvollinen osallistumaan kaikkiin kustannuksiin silloin, jos se auto tulee ikäistään parempaan kuntoon. Jakoketjun kohdalla tuo parempaan kuntoon tulemisen periaate vaan ei toimi, kun sen pitäisi kestää auton oletettu elinikä. Ostajana en lähtisi myyjän kanssa neuvotteluun sillä asenteella, että maksumieheksi joutuu. Mä tulostaisin kuluttajasuojan sivuilta mukaan tuon viimeisen esimerkin paperille enkä sitä huonointa.

                              Comment


                              • Se on kaunis ajatus ettei parempaan kuntoon saattaminen pätisi jakoketjun tapauksessa, mutta valitettavasti se on ihan omasi eikä perustu mihinkään lakiin tai asetukseen.

                                Tottakai neuvotteluun kannattaa lähteä sillä asenteella että myyjä maksaa kaiken, mutta ei kannata silti huudella täällä foorumeilla että se olisi joku lakiin perustuva juttu. Joku poloinen vielä uskoo.

                                Comment


                                  Ja ennenkuin tämä taas lähtee lapasesta, palataan 2.0TFSIn öljynkulkutustapauksiin, kiitos!

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja jaeger Näytä viesti
                                    En tiedä miten Audilla, mutta Skodalla ainakin jos mäntärempan yhteydessä todetaan lisävikaa (esim. jakoketju, ketjun kiristin, laahaimet, vesipumppu, vauhtipyörä tms mikä voidaan helposti todeta mäntiä esiin purkaessa), tehdään niistä erillinen lisäkysely maahantuontiin/tehtaalle. Toki se on berberistä että homma tavallaan seisoo kunnes vastaus saadaan ja voidaan kulujaottelu asiakkaalle kertoa.
                                    Käsittääkseni samat kyselyt tehdään Audilla/ VW:llä nykyään. Ennen oli toisin.

                                    Ja sen verran voidaan jatkaa ketjusta, että ketju on kuitenkin kuluva osa. Jos sen pitää kestää auton elinikä, vaikka 300tkm, niin 150tkm ajetussa vaihtamalla se kestää 450tkm. Eli tulee parempaan kuntoon, jolloin artisti maksaa osan.
                                    Nuo kaikki on aina tapauskohtaisia ja minusta 5v ( edit: tai jopa 9v) vanhan auton ketjun sälyttäminen vain myyjän piikkiin ei ole oikein. Ei se ole keijo jobbarin syy että ketju venyy ja paukkuu. Jos ei auton valmistaja ota vastuuta niin miksi myyjän pitäisi ottaa täysi vastuu.

                                    Tässä mennään taas siihen että hyvitykset huononee kun pitää varautua kaikkeen. Ja autojen hinnat nousee ja ja ja.....
                                    Viimeksi muokannut pulla; 8.8.2017, 20:43.

                                    Comment


                                    • Mä kommentoin siihen, että kun jannu2 kysyi mielipidettä siihen, että se joutuisi osallistumaan venyneen jakoketjun kustannuksiin. Mun tulkinta kuluttajasuojalaista on se, että 76tkm ajetussa ketjussa ei pitäisi näkyä kuin sisäänajon jäljet ja siten kokonaisuudessaan myyjän piikkiin. Joku muu voi olla muuta mieltä, mutta itse en osallistuisi penniäkään. Kun ajettu on vain 76 tkm, en osallistuisi kuin pitkin hampain mäntäremonttiinkaan. Kuluttaja-asiamiehelle soittamallahan tuo selviää helposti, että mikä se niiden tulkinta on, niin ei tartte spekuloida. Jannu2 on varmaan jo soittanut ja hykertelee itsekseen tätä spekulointia. ;-)

                                      Comment


                                      • Audi A4 1.8TSFI 125kw 2012(2013)

                                        Morjesta vaan pitkästä aikaa, katsoin tuosta että edellinen käynti oli 8.1.2009, jolloin oli edellinen Audi käytössä.

                                        Sen jälkeen on ollut ooppelia, passattia, mondeoo ja octaaviaa.

                                        toissapäivänä kuitenkin keräsin rohkeuteni ja kävin vaihtamassa alle otsakkeessa mainitun kulkineen, kaikesta öljynkulutuspeloista huolimatta.

                                        Nyt se varsinainen Moottori ja voimansiirto kysymys.

                                        Elikkä vieläkö nämä faceliftatut mallit eli mikä minullakin on, syövät öljyä kuten nuo 2009-2011 malliset ?
                                        Itsellä siis auto on rekisteröity 2012 mutta malli on 2013.

                                        Jos jollakulla on vaikka samanlainen kulkine alla, minkölaisia ovat öljynkulutuslukemat ?

                                        Omalla autolla ajettu nyt 112tkm, öljynkulutuksesta en vielä osaa sanoa oikein mitään muuta kuin että öljymäärä näyttö oli puolessa välissä min / max liikkeen pihassa, ja viimeksi kun katsoin vähän alempana, mutta jostakin luin että saattaa heitellä tuo taso (miksi?).

                                        Auto ostettu Audi Centeristä pääkaupunkiseudulta, aukoton merkkiliikkeen huoltokirja löytyy.

                                        Kiitos jo etukäteen :)

                                        Comment


                                          Ei ainakaan oma syö öljyä. Kahdesti olen lisännyt 3,5 vuoden ja n. 80 tkm:n (nyt reilu 100 tkm mittarissa) aikana puoli litraa kerrallaan, nuokaan ei olisi ehkä ollut pakollisia, mutta ennakoin. Öljyt vaihtanut aina 15 tkm:n välein.

                                          Comment


                                            Facelifteissä ei ongelmaa.

                                            Comment


                                            • Ok, eli ongelmia ei pitäisi olla. Edelliselle omistajalle soittelin ja hän kertoi noin 0.5l jos muisti oikein lisänneensä vaihtovälillä tai sitten vähemmän.

                                              Voiko tuo ölymäärä palkki laskea ajossa alemmas verraten jos auto on seissyt paikoillaan esim. päiviä ?

                                              Ja jos nyt käy niin että öljyä pitää lisätä niin kai tuo tietokone siitä riittävän ajoissa hälyttää? :)
                                              Olen tottunut autoihin joissa on vanhan mallinen öljytikku, joten tämä on kaikki uutta ja erilaista. :D

                                              Comment


                                              • Mun vanhan B8:n öljypalkki seilas sen verran edes takas etten paljoa tuohon luottaisi. Kyllä se sitten huutelee jos oikeasti tarvii lisätä. Bensaa tankkiin ja kovaa ajoa :)

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Zupid Näytä viesti
                                                  Olen tottunut autoihin joissa on vanhan mallinen öljytikku, joten tämä on kaikki uutta ja erilaista. :D
                                                  Eiköhän siihen saa öljytikkua? Vink,vink.

                                                  Comment


                                                  • Katos vaan ! =)

                                                    Pitääpä laittaa korvan taakse jos alkaa ilmenemään kulutusta (toivottavasti ei).
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 11.8.2017, 19:17. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                    Comment


                                                    • 400 kilsaa ajettu ja puolet palkista mennyt. Eli öljysyöppö niin kuin suurin osa taitaa olla... Saas nähdä mitä ensiviikolla sovitaan, kun menen myyjän puheille.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                        Facelifteissä ei ongelmaa.
                                                        Eli kunhan on A4 tapauksessa facelift, niin ei ole varmasti ongelmaa? Vaikka olisi valmistettu 2012 vuoden alussa? Esim. tämä:


                                                        https://www.nettiauto.com/audi/a4/9002251

                                                        Comment


                                                        • http://www.hs.fi/talous/art-2000005351268.html?ref=rss

                                                          Comment


                                                          • "AUDIN mukaan julkisuudessa esiintyneet lukuisat tapaukset ovat yksittäisiä eikä kyseessä ole tyyppivika. Monet kuluttajat ovat toista mieltä."

                                                            Mikähän on tyyppivian määritelmä? Jos liki kaikissa on vikaa niin ilmeisesti ne voivat silti olla yksittäistapauksia.

                                                            Comment


                                                            • Onkohan tuo todellisuudessa audin vai maahantuojan mukaan yksittäistapaus.
                                                              Saksan pää kun taitaa yleensä kehottaa ottamaan yhteyttä maahantuojaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X