Mittauksen saa "pakotettua", kun laittaa virrat päälle, mutta ei painajarrua (ettei starttaa). Antaa olla hetki öljynäytössä (yleensä 30sek tms kestää). Jos ei toimi ekalla kerralla pellin aukaisun jälkeen, niin aja lämpimäksi ja tee uudelleen em. Konepellin aukaisu resetoi mittauksen. Mittaus tarkentuu kun kone ajettu kuumaksi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Collapse
X
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Campbell Näytä viestiMinulla on A4 2.0 TFSI Quattro vm 2008. Ei perinteistä öljymäärän mittaustikkua. Sähköinen mittaus on alkanut näyttää "puuttuvaa informaatiota" pitkiä aikoja, mikä tuo jännitystä öljyn loppumisesta ja moottorivauriosta . Öljynkulutus on ollut 1,5 l/1000 km. Vaihdoin öljyn 0-40 W =>5-40W.
Soitin Audi-huoltoon , mutta siellä rohkaistiin luottamaan alarajahälytyksen ilmestymiseen.
Mitä kokemuksia ?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Poikarukka Näytä viestiMittauksen saa "pakotettua", kun laittaa virrat päälle, mutta ei painajarrua (ettei starttaa). Antaa olla hetki öljynäytössä (yleensä 30sek tms kestää). Jos ei toimi ekalla kerralla pellin aukaisun jälkeen, niin aja lämpimäksi ja tee uudelleen em. Konepellin aukaisu resetoi mittauksen. Mittaus tarkentuu kun kone ajettu kuumaksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiKorjauta öljynkulutus.
Olen tällä foorumilla tulokas. Huomasin hiukan aikaisemman viestin, missä Audi oli korvannut koko korjauksen. Kovasti vaihtelua korvauskäytännöissä. Minulla tämä on ensimmäinen laatuauto , uutena ostettu, ja reilu asian hoito olisi tehnyt helpommaksi ostaa seuraavakin.
Comment
-
Tämä keskusteluketju kannattaa lukea kokonaan, selventää asiaa hyvin.
Pähkinänkuoressa vika koskee ilmeisesti kaikkia 1.8/2.0 TFSI -moottoreita vuoteen 2011 asti. Vika kohdistuu männänrenkaisiin. Ilmenee yleensä 50-100 tkm paikkeilla ja pahenee ajan kanssa. Korjaus on uudet männänrenkaat ja kiertokanget, ja joillain uusittu kaiketi sylintereitäkin, mikäli vahinkoa näkynyt. On kallis, koska moottori on irroitettava autosta ja purettava aika reilusti.
Audi on käsittääkseni korvannut 100 % kuluista aina, jos huolto-ohjelmaa on noudatettu dokumentoidusti. Erityisen tarkkoja ovat käytetystä öljystä ja öljynvaihtoväleistä. Myöskään moottorinohjauksen kopeloinnista ei saa näkyä jälkiä.
Joku täällä tai jossain muualla on tiennyt kertoa, että vähintään katalysaattori hajoaa öljyä polttavan vehkeen kanssa. Todennäköisesti muutakin. En tiedä sylinterivaurioiden syntymekanismia.
Öljyä polttavan auton tunnistat mustista pakoputken päistä ja kick-downin aiheuttamasta mustasta pöllähdyksestä.
Comment
-
Minun tapauksessani huoltohistoria ja käytetetyt öljyt käytiin läpi. Tarjous edelleen 50 % alennus ja 550 € minun maksettava virallisesta öljynkulutuksesta. Audi luopui siitä ,kun otin yhteyden kuluttajaneuvontaan ja sieltä kehotettiin tekemään öljynkulutusmittaus korvauksetta.Seuraavaksi kehotettiin ottamaan yhteys Herttoniemen Audi-myyntiin, mistä olin hankkinut auton. Siellä kaikki piti aloittaa alusta. Ikäänkuin eivät tietäisi tapauksesta mitään. Usean viestinvaihdon jälkeen kehotus ottaa maahantuontiin yhteys. Siellä taas täysi tietämättömyys tapauksesta ja usealla viestillä tilanteen kuvailu
alkoi. Väsytystaktiikka on aika tehokas. Sitten taas kehotus ottaa yhteys paikalliseen huoltoon. Siellä tarjous oli 50 % kustannuksista edelleen. Kuukausia kestäneen prosessin aikana olin mm.toimittanut kuitteja öljyostoista . Niitä ei yleensä tule säilyttäneeksi.
Kuluttajaviranomainen otti osaa keskusteluun toteamalla, että minun on korjautettava vika, ennenkuin myyn autoni eteenpäin. Ei mitään kannanottoa siitä , että minä ostin virheellisen tuotteen tehtaalta ja joudun virheen maksumieheksi vielä maksamieni ylimääräisten öljyjen lisäksi.
Comment
-
Varmaan joku viestintähäiriö käynyt. Ei kuluttajaviranomainen voi yksityishenkilöä velvoittaa yhtään mihinkään.
Kannattaahan se moottori kuitenkin hoitaa kuntoon, koska öljypolttimen myynti voi olla hankalaa. Jos huoltohistoria on kondiksessa, kannattaa pysyä vaatimuksissan lujana. Jos ei ole, remontin voi teettää myös jossakin merkkaria edullisemmassa paikassa.
Comment
-
Ihan näin dokumentointimielessä: missä olet teettänyt huoltosi ja onko öljynvaihtoväli mennyt kertaakaan pitkäksi?
Esimerkiksi omassa tapauksessani kaikki olivat valtuutettuja Audi-liikkeitä, joskin osa niistä ulkomailla ja siten Suomen tietojärjestelmissä näkymättömiä. Käytetyt öljyt näkyivät kuitenkin huoltodokumenteissa.
Comment
-
Minun kaalin ei mahdu jos auto on ostettu vieläpä uutena suomesta, vastaantulo noin...
Onko huollot tehnyt kyläseppä/itse..
Vaihtoväli.
Vai onko auto jo kumminkin ns. Vanha, joten jos moottori ns uudistetaan, se on uudehko.
En tiedä.
Jos itsellä olisi uutena suomesta ostettu öljysyöppö ja huoltovälit ok, sekä huoltojen tehnyt liike hyväksyttävä, en nielisi tuota kustannusta.
Comment
-
Audi totesi auton moottorin osin uudistuvan ja minun saavan siitä hyötyä. Siksi pitäisi maksaa 50 prosenttia. Minä vastustin sillä perusteella, että moottori normaalisti kestää auton eliniän ja etu on vain teoreettinen. Ajan alle 20 000 km vuodessa. Sitten tarjous ei parantunut. En halua mennä oikeuteen asiasta, joten luovuin. Kaikkiin käänteisiin meni runsaasti aikaa. Huoltojen yhteydessä vaihdetut öljyt oli dokumentoitu, mutta niiden lisäksi olin joutunut lisäämään 4-6 kertaa öljytilavuuden verran öljyä huoltojen välillä. Siksi jouduin kaivamaan kuitteja myös näistä ostoksista. Se vaatimus harmitti , mutta onneksi sitten löytyi.
Comment
-
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Aina vedotaan tuohon että auto/moottori tulee parempaan kuntoon kuin mitä se oli ja sillä perusteella joutuu maksumieheksi. Niin, eikö se juuri ole sen korjauksen tarkoitus. Harvemmin ne huonompaan kuntoon remontissa menee.
Eli toisin sanoen, jotta auto saadaan siihen kuntoon missä se olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtien, joutuu siitä maksamaan ...
Comment
-
Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro
Ja tuo on kyllä suoraan sanottuna perseestä, että edellyttävät öljykuitteja matkan varrelta; ihan kuin sillä näiden vikaisten TFSI-koneiden kanssa olisi öljynkulutuksen kannalta merkitystä, että mitä Delvaccia sinne on kaadettu - ei se öljy väärin mitotettuja osia oikeaksi tee.
Itsekin menisin tässä päätyyn saakka, enkä hyväksyisi tuollaista 50 % omakustannusta.
Comment
-
Vieras
Siinä on vain se fakta, että väärällä öljyvalinnalla ja pitkiksi menneillä vaihtoväleillä saa saman oireen.
Ja koska kaikki koneet ei kuluta öljyä, niin johonkin se tehtaan on raja vedettävä.
On tässä jo nähty vaikka mitä kikkaa, millä taas omistajat yrittää saada kulutusta isommaksi, jotta korjausraja ylittyisi ja korjaus menisi tehtaan maksettavaksi.
Comment
-
Asia olisi toki eri, jos Audi pystyisi selkeästi osoittamaan, että huoltoja on jollain tapaa laiminlyöty, mutta lähtökohta näissä näyttää olevan, että kuluttaja on syyllinen, kunnes toisin pystyy (jos pystyy) todistamaan.
Ja tuo korjausraja = linjaus, jonka Audi on kirjoittanut auton käsikirjaan, että auto saa syödä litran öljyä 1000 kilometrille ja se on vielä ihan normaalia ja auto on kunnossa :D
En yhtään ihmettele, että jenkkien kuluttajaa paremmin suojelevan lainsäädännön alla Audin on pitänyt tulla vastaan tuossa ja tunnustaa, että sen valmistamissa öljykrematorioissa on ollut tosiaan vikaa vaikka öljynsyönti jäisikin jonkin verran "korjausrajan" alle.
Bisnestähän se Audi toki vain tekee ja silloin otetaan löysät pois sieltä, mistä ne saadaan. Ja koska Suomessa homma on mahdollista hoitaa näin, niin toki Audi/maahantuoja yrittää sysätä mahdollisimman paljon kuluttajan maksettavaksi. Onko se välttämättä kauaskatsoista toimintaa - siitä voidaan olla montaa eri mieltä. Tämänkin ketjun viimeisimmässä tapauksessa autossa on selkeästi vika oikeanlaisesta huollosta huolimatta ja silti Audi venkoilee vastuussaan.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Campbell Näytä viestiAudi totesi auton moottorin osin uudistuvan ja minun saavan siitä hyötyä. Siksi pitäisi maksaa 50 prosenttia. Minä vastustin sillä perusteella, että moottori normaalisti kestää auton eliniän ja etu on vain teoreettinen. Ajan alle 20 000 km vuodessa. Sitten tarjous ei parantunut. En halua mennä oikeuteen asiasta, joten luovuin. Kaikkiin käänteisiin meni runsaasti aikaa. Huoltojen yhteydessä vaihdetut öljyt oli dokumentoitu, mutta niiden lisäksi olin joutunut lisäämään 4-6 kertaa öljytilavuuden verran öljyä huoltojen välillä. Siksi jouduin kaivamaan kuitteja myös näistä ostoksista. Se vaatimus harmitti , mutta onneksi sitten löytyi.
Jos tehdas maksaa 50% korjauksesta, niin lopusta 50% voit aina neuvotella myyjän kanssa.
Luultavasti joudut maksamaan osan, mutta saat osuutta pienemmäksi.
Auton on jo 9v vanha ja 10v raja alkaa lähenemään, jolloin virhevastuu alkaa olemaan olematon.
Auto varmaankaan ole yhtäkkiä aloittanut kulutusta. Kun on ajoissa aiheest reklamoimassa, on aina paremmat mahdollisuudet sasada asia hoidettua kivuttomasti.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja raemo Näytä viestiSe öljynkulutushan tunnetusti kasvaa lähes eksponentiaalisesti ajettujen kilometrien funktiona, joten ei ihme, että ihmiset yrittävät saada Audin rajan rikki mahdollisimman aikaisin, kun tietävät sen olevan edessä joka tapauksessa. Ettei käy kuten Campbellille.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiOletko ollut yhteydessä auton myyneeseen liikkeeseen heti ensimmäisenä, heillähän on virhevastuun.
Jos tehdas maksaa 50% korjauksesta, niin lopusta 50% voit aina neuvotella myyjän kanssa.
Luultavasti joudut maksamaan osan, mutta saat osuutta pienemmäksi.
Auton on jo 9v vanha ja 10v raja alkaa lähenemään, jolloin virhevastuu alkaa olemaan olematon.
Auto varmaankaan ole yhtäkkiä aloittanut kulutusta. Kun on ajoissa aiheest reklamoimassa, on aina paremmat mahdollisuudet sasada asia hoidettua kivuttomasti.
kunnes tuli mieleen , että kovalla öljynkulutuksella ei ole perusteita Long Life öljylle. Autoni huolto oli Audin Lappeenrannan huoltopisteessä. 2013 vaihdoin huollon ATOY:lle. Öljynkulutus oli korkea ennen ja jälkeen .
Kävin neuvottelut vuoron perään Audin paikallisen huollon, sitten auton myyneen yksikön Herttoniemessä ja viimeksi maahantuojan kanssa. Sieltä sitten kehotettiin aloittamaan paikallisen huollon kanssa uudestaan. Paikallisessa huollossa totesivat että tarjous ei parane
Comment
-
Vieras
Aika erikoista. Yleensä juuri suomiautojen kohdalla on edetty seuraavasti:
Ei mitään kuluja omistajalle tai tehdas korvaa jotain, myyjä jotain ja maahantuoja jotain, jolloin omistajalle on jäänyt luokkaa 30% maksettavaa tai alle.
Comment
-
Nyt mittari näyttää 154000km. Asiaa Audin kanssa selviteltäessä 125000 km. Öljynkulutus oli ollut suurta jo vuosia . Heräsin asiassa , kun satuin näkemään sen USA-päätöksen , missä Audi kutsui sitten autot ilmaiseen korjaukseen. Aikaisempina vuosina , kun ostin vielä Audin Long Lifea, tyydyin kuuntelemaan , että ei huolta . Audi on sellainen. Eihän öljyn lisääminen ole niin vaikeaa.
Comment
-
Mina nakisin etta tuo noin kuuden tonnin kustannus tulee vaistamatta maksuun, paitsi jos ei itse aja autoa paaliin asti. Nimittain kun olet autoa vaihtamassa pois, sen hyvitysarvo tai arvo milla sen myyt on sen remontin verran alempi.
Eli olisi kannattanut vaatia remontti tehtavaksi aikanaan.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Campbell Näytä viestiNyt mittari näyttää 154000km. Asiaa Audin kanssa selviteltäessä 125000 km. Öljynkulutus oli ollut suurta jo vuosia . Heräsin asiassa , kun satuin näkemään sen USA-päätöksen , missä Audi kutsui sitten autot ilmaiseen korjaukseen. Aikaisempina vuosina , kun ostin vielä Audin Long Lifea, tyydyin kuuntelemaan , että ei huolta . Audi on sellainen. Eihän öljyn lisääminen ole niin vaikeaa.
Eli onko sinun valitusta koskaan ennen tuota 125tkm kohtaa kirjattu järjestelmään?
Kulutus asia on ollut pinnalla jo monta vuotta, joten luulisi tuosta olevan jotain tietoa myös huoltoliikkeellä.
Tyhmää vielä heiltä, ettei koskaan ole siitä sanonut, he kun eivät joudu maksumiehiksi siinä mitenkään.
Olisivat saaneet vain hyvän keikan.
Comment
-
http://www.moottorihiomo.fi/moottorin-oljynkulutus.html
Kellää kokemuksia? Hinta? Laatu? Kyseinen firma tarjoaa myös valmiiksi kunnostettuja TFSI moottoreita.
Comment
-
Vieras
Ei uusiudu. Rempalla ne on korjaantuneet, kunhan on oltu tarkkoina ja tarkastettu sylinterien kunto naarmujen varalta.
Comment
Comment