Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Se on sitten toivottavasti öljynkulutus ongelmat historiaa.

    Kulutusmittauksessa 1,24L/1000km ja oman empiirisin tutkimuksen tuloksena huoltoa odotellessa kulutus vaan lisääntyi.

    Tehty mäntäremppa koneelle ja samassa yhteydessä vaihdettu jakoketju ja kilkkeet (luonnollisesti huollon mukaan ketju oli jo hieman venynyt :)). No tässä yhteydessä töiden osuus oli sen verta kohtuullinen, että menköön ja onhan taas käyttöarvo kohdillaan.

    Noin 3000km ajettu eikä "mittari" ole laskenut. Tampereen Audicenterillä tehty.

    Comment


    • Jotkut ovat kertoneet öljynkulutuslukemistaan mäntärempan jälkeen. Voisivatko useammat kommentoida rempan jälkeistä kulutusta? Itse olen nyt ajanut 1150 km ja MMI-näyttö on tippunut neljänneksellä. Olisko remppa sittenkään aivan onnistunut? Tosin kilometrejä on takana vielä hyvin vähän, joten täytyy seurata tilannetta pitempään.

      Comment


      • Omaani tehty mäntäremppa 89 tkm kohdalla, ostin sen 138 tkm ajettuna ja just huollettuna. Nyt mittarissa noin 142 tkm ja MMI:n palkki on täynnä.

        Comment


        • Kyllä. Tuo onkin mielenkiintoista seurata. Ne joilla kokemusta voisivat kertoilla.

          Comment


            Kirjoitin tästä jo tuonne aiemmin, mutta meillä korjatun moottorin MMI-öljypalkki tyhjenee noin 6000 km:n aikana.

            Comment


            • Olisko joku 5000 mittarissa rempan jälkeen ja yhden "desin" verran laskenut, tosin ehkä noin 1000km sitten.

              Comment


              • Kohta 10tkm ajettu mäntäjumpasta ja mmi:stä on yksi palkki vähentynyt.

                Comment


                • Oma kokemus aiheesta. Ostin auton tammikuus 2013(joulukuus -08 rek. 2.0TFSI ajettu silloin 66000km) Merkkiliikkeestä merkkiliikkeen huoltokirjalla varustettuna. No hyvin pian aloin epäilemään liiallista öljyn kulutusta mutta keväällä -14 oli 90000km huolto joten ajattelin kokeilla 5-40 öljyä ja vaihtoväli muutettiin 15000km. mutta kulutus vaan jatkoi kasvua joten myöhemmin kesällä oli kulutusmittauksen vuoro. vein oman öljyn ja suodattimen joten ei ollut turhan kallis operaatio. No kulutushan oli vaikka ja mitä joten huohotin jumppa oli eressä.(n.300€ maksoi+oma öljy ja suodatin).

                  Ja taas ajettiin tonni ja todettiin kulutuksen olevan 0.52L/1000km). No en kuitenkaan heti ruvennut tekemään asialle mittään vaan otin hieman selvää ja päätin tehdä kuluttaja neuvonna kautte valituksen tuotteen virheestä merkkiliikkeeseen(josta ostin ja huollatin samas liikkees).

                  Autolla oli ajettu tuolloin noin 100000km. pian tulikin soitto korjaamopäälliköltä että kerkiänkö käydä keskustelemas asiasta paikan päällä. no hän hoiti sitten asian hyvin ja ehdotti sellaista että he hoitavat osat ja työ jää itselle maksettavaksi.

                  Tottakai suostuin heti ja otin tarjouksen vastaan olihan auton ostosta jo melkein kaksi vuotta. Mutta tässäkin oli sellainen bointti että herra luki koneelta että 90 huollos omat osat ja öljy. mutta onneksi olin varautunut tähän ja olin tilannut Speedautoteilestä alkuperäiset suodattimet, jouduin toimittamaan näistä kuitin tiskille.

                  No auto oli sitten 4 päivää pajalla mutta autoa hakiessa yllätyin laskun loppusummasta joka oli n.2400€ olin kuitenkin varautunut n.3000€.

                  Joten loppu hyvin kaikki hyvin nyt on 117000km ja palkki on puolivälis. aluuksi hirvitti että oliko mitää apua kun palkki tipahti heti pari pykälää mutta kyllä se siitä sitte asettuu. No pian on 120000 huolto ja tällä kertaa tilasin osat AHW-shopista koska työllä on kumminki takuu. Venttiili kopan tiivite näyttää olevan hieman märkä muuten on toiminut normaalisti.

                  Comment


                  • 6500 ajeltu mäntärempatulla autolla öljynvaihdon jälkeen ja palkki on täynnä. Kaatelin jo tallinnurkasta tarpeettomiksi jääneet lisäysöljyt transportterin kitusiin

                    Comment


                      Missäs jamassa teillä on katalysaattorit olleet näissä B8-öljypolttimissa?

                      Comment


                      • Ei ainakaa katsastuksen päästömittaukseen vaikuttanu millää lailla.

                        Comment


                        • Täällä myös odotellaan huohotin+ mäntärempan jälkitunnelmissa kuinka kauan kestää öljyt. Veikkaan että mäntäremppa toimii (ainakin palstojen juttujen mukaan).

                          Iso kiitos kaikille palstalle kirjoittaneille! Oma ongelmanikin aukeni 'aivan eri lailla' kun tuli näitä luettua. Hyvää (ja tuskallista) tietoa sekä hyviä vinkkejä!

                          Oma keissini:
                          - A4 B8 TFSI 2.0 vm.2009, ajettu 120 tkm
                          - Minulla auto on ollut 80 tkm:stä asti. Ostettu vajaa 3 vuotta sitten ok luotettavasta myyntiliikkeestä (vanha liisari).
                          - Auto on huollettu aina merkkiliikkeessä Audicenterillä (kaikki).
                          - On kuluttanut melko paljon öljyä koko ajan. En tajunnut huolestua aluksi, koska olin kuullut että Audit hörppii ja minulla on vain vähän ajoa (ei ollut niin vaivaa lisätä öljyä).
                          - Kulutti lopulta 2015 noin 1,5 l/1000 km (oma arvio, kun aloin kunnolla seuraamaan)
                          - Huohotinrempan jälkeen noin 0,85 l/1000 km (auttoi jotain, mutta palstalla ilmenneiden juttujen mukaan 'vain väliaikainen apu')
                          - Mäntäremppa tehty juuri ->odottelen kulutusta (toiveikkaana)
                          - Kaikki korjauskulut meni auton minulle myyneen autoliikkeen ja huoltoja tehneen AudiCenterin piikkiin (poislukien n.250 € öljynvaihtokulu, mikä ok). Onneksi lopulta näin, ehdin olla jo aika kyrp.....nyt.

                          Vinkkejä:
                          - Jos olet ostanut auton myyntiliikkeestä niin kannattaa huomioida: Sinulle auton myyneellä liikkeellä on virhevastuu, joka ei ole määräaikainen (ei esim 6kk, 1v tms muu erikseen sovittu takuu). Eli vastuu pysyy pitkään. Myyjän vastuu ei lain mukaan pääty siihen, että takuu päättyy. Tämä on tärkeä pointti ja tähän voi vedota.
                          - Kuluttajaviraston mukaan auton moottorin tulisi kestää ilman suurempia vikoja 10 vuotta tai 250 tkm. Tämäkin on tärkeä pointti ja tähän voi vedota. Jos hajoo aiemmin niin on siis virhe.
                          - Toimintamalli esim: 1) Huolella mietitty yhteys sinulle myyneeseen tahoon ja vaatimus että ongelma korjataan veloituksetta (voi lähettää tiedoksi myös Audi jälleenmyyjälle) 2) Tarvittaessa yhteys kuluttajaneuvojaan avun saamiseksi 3) Tarvittaessa lopulta vaatimus oikeuslaitoksen kautta jos muu ei auta (kotivakuutuksessa on usein oikeusturva).
                          - Jos kaikki kulut ei mene myyjän (/Audin) piikkiin niin ainakin suurin osa. Pidä siitä kiinni!

                          Tilanne on varmasti mutkikkaampi jos auto on ostettu yksityiseltä tai ulkomailta. Silti kannattaa hakea tietoa, vääntää ja vaatia (kaikilta osapuolilta), mikäli tämä öljyongelma on vieritetty niskoillesi. Tsemppiä myös näihin tapauksiin!

                          No sitten jatkona seuraavaksi on alkanut jännittämään Multitronic. Se panee miettimään kuinka kauan pidän vielä autoa. Onko kellään yleistä näkemystä, mikä kestävyys olisi yllä mainitussa automallissa?
                          Laukeeko usein max 150 tkm kohdalla (helvetin kallis remppa ilmeisesti) vai onko kestävyys jo parempi näissä vuosissa. Tähän asti se on toiminut ok ja tykkään vaihteistosta (sekä edelleen myös autosta:) muuten, mutta juttuja liikkuu niin paljon konsernin automaateista. Mukava jos joku voisi kommentoida, mikäli tietoa.

                          Hyvää joulun odotusta kaikille muillekin (öljy) audisteille!

                          Loppukaneetti:
                          Konservin tulisi kantaa suoraselkäissesti vastuu tästäkin asiasta=tyyppivika (samaa huonoa politiikkaa kun päästökusetukset). Ei vaan niin että odotetaan että asiakkaat itse valittaa ja sitten ehkä tullaan vastaan (jos tähdet on oikealla suunnalla...)

                          Comment


                          • Kaverin isällä on pari sataa tkm ajettu Multritronic 2,7tdi:n jatkeena B8:ssa ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia. Ilmeisesti nämä uudemmat multit ovat jopa ihan hyviä laatikoita satunnaisia aivovikoja lukuun ottamatta.

                            Comment


                              Oma käsitys on että ainoa vika josta uudet multikset kärsii, on vauhtipyöräviat. Joita ei toki manuaalissakaan pääse karkuun.

                              Comment


                              • Itse olen nyt ajanut 1150 km ja MMI-näyttö on tippunut neljänneksellä.
                                Olinpa hiukan hätäinen. Ajelin pitempää matka-ajoa ja silloin nuo lukemat jostain syystä tippuivat tuolla neljänneksellä. Jotain häröä tuossa oli, koska lukemat hyppäsivät sen jälkeen yllättäen tappiin ja siinä ovat pysyneet. Nyt on ajettu 1450 km, eikä tippumista ole taphtunut lainkaan. Ilmeisesti MMI-näytössä voi tapahtua joskus outoja asioita?

                                Comment


                                • Käytössä Audi a6 vm. 2011 2.0 tfsi 4f ja ajettu kohta 200tkm
                                  Imasee öljyä riippuen ajosta täydestä ilmoitukseen n. 2tkm. Kannattaako vielä huudella?
                                  Saako tässä mallissa tuota öljytikkua näkyyn näytöllä?

                                  Comment


                                    Kannattaa selvittää, menee siihen 0.5l/1000km nurkille.


                                    MMI näyttöä ei kannata tuijottaa tai mittaus ainakin tehtävä aina samassa paikassa, aina saman seisonnan jälkeen. Näyttö muuttuu herkästi riippuen asennosta, kauanko auto seissyt jne..
                                    Viimeksi muokannut pulla; 9.12.2015, 21:26. Perustelu: typo

                                    Comment


                                    • Lähinnä tuo mmi kiinnostaa että voisi seurailla siitäkin kun en sitä ole löytänyt tästä vehkeestä.
                                      Mutta tuo kun autolla ajettu kohta 200tkm. Niin onko sillä vaikutusta asioihin?

                                      Comment


                                        Onko autosi 4F vai 4G mallia? 2011 on molempia versioita. Vanhemmassa 4F:ssä ei ole MMI:ssä öljytasonäyttöä valmiina. Mahdollisesti koodattavissa näkyviin hidden menun kautta. 2G-MMI:stä en ole varma saako näkyviin, mutta muistaakseni ainakin 3G:ssä saa. A6 4G:ssä on näyttö ja 2.0TFSI moottorista tosin puuttuu hammashihna :) Ellei vesipumppua lasketa ;)
                                        Viimeksi muokannut Niconce; 11.12.2015, 19:05.

                                        Comment


                                        • Oma case alkamassa! A4 B8 2011 1.8TFSI

                                          Laskettu kulutus 0,62 l / 1000 km ja vedotaan ettei korvata mitään kun öljynvaihtoväli on ylittynyt 6800km! Odottelen vielä sitä tietoa, että onko tämä vastaus Joensuun Laakkosen vai maahantuojan vastaus.. Autolla on tällä hetkellä ajettu reilut 91.000km / ollut itselläni hieman yli 2 vuotta. Ja jotenkin tuntuu hieman oudolta olettaa, että asia menisi näin yksinkertaisesti ja yksipuolisesti asiaan vedoten..

                                          Mielenkiinnolla tästä sitten eteenpäin lähdetään asiaa viemään :)! Onko ajatuksia jakaa etenemisestä?

                                          Comment


                                            Autoa huollettu vastoin huolto-ohjeita, eli sääntöjä rikottu. On pätevä syy takuun epäämiseksi, vaikka ei se tuota ongelmaa varmaankaan aiheuttanut.

                                            Comment


                                            • Ehkä takuun mutta virhevastuu on voimassa ja sitä ei voi kumota vedoten asiaan joka ei liity virheeseen. Eiköhän tässä ole aika selvää että virhe on syntynyt jo tuotantolinjalla.

                                              Comment


                                              • Mistä Toni olet auton ostanut? Jos muualta kuin Laakkoselta, vastuunkantaja löytyy tässä tapauksessa sieltä. Yleisesti luullaan (ja myyjäliikkeessä mielellään näin usein kerrotaan), että käytetyllä on puolen vuoden takuu, mutta kuluttajansuojalaki ei tällaista epävirallista takuuta tunne, sen sijaan edelleenkin tuotteen tulee toimia sen oletettu käyttöikä ja kuluttajan kannalta vastuu on aina myyjällä, ei maahantuojalla, valmistajalla tms. Myyjäliike voi sitten tietenkin vääntää kättä näiden tahojen kanssa, mutta se ei ole kuluttajan ongelma.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja rehto Näytä viesti
                                                  Ehkä takuun mutta virhevastuu on voimassa ja sitä ei voi kumota vedoten asiaan joka ei liity virheeseen. Eiköhän tässä ole aika selvää että virhe on syntynyt jo tuotantolinjalla.
                                                  Virhevastuu ei ole voimassa jos tuotetta on käytetty vastoin valmistajan ohjeita.

                                                  Comment


                                                  • Hyvä huomio, se on tietysti ihan totta.

                                                    Sekään ei yhtään taida lohduttaa, jos virhe on tapahtunut edellisen omistajan aikana. Jos voidaan katsoa, että ostaja on ollut asiasta tietoinen (tai ainakin hänen olisi pitänyt olla, kauppakohteeseen tutustuttuaan) kaupanteon hetkellä, ollaan todennäköisesti melko heikoilla jäillä korvauksia silmällä pitäen. Voisi ajatella näin olevan, jos pitkäksi venähtänyt huoltoväli on selkeästi todettavissa huoltokirjasta.

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Niconce Näytä viesti
                                                      2G-MMI:stä en ole varma saako näkyviin, mutta muistaakseni ainakin 3G:ssä saa
                                                      Ainakin B8:n MMI2G:ssä saa.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                        Virhevastuu ei ole voimassa jos tuotetta on käytetty vastoin valmistajan ohjeita.
                                                        No ei se nyt ihan noinkaan mene. Valmistaja ohjeistaa käyttämään mm. vain merkkihuoltoja ja huoltotuotteina omia brändejään. Mikään näistä ei kuitenkaan ole vaatimus virhevastuun voimassaololle. Ainoastaan silloin jos myyjä voi osoittaa virheen johtuneen väärästä käytöstä, virhevastuu raukeaa. Miten tässä tapauksessa voi kyse olla väärästä käytöstä kun kyse on valmistusviasta?

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja jannes Näytä viesti
                                                          Sekään ei yhtään taida lohduttaa, jos virhe on tapahtunut edellisen omistajan aikana. Jos voidaan katsoa, että ostaja on ollut asiasta tietoinen (tai ainakin hänen olisi pitänyt olla, kauppakohteeseen tutustuttuaan) kaupanteon hetkellä, ollaan todennäköisesti melko heikoilla jäillä korvauksia silmällä pitäen. Voisi ajatella näin olevan, jos pitkäksi venähtänyt huoltoväli on selkeästi todettavissa huoltokirjasta.
                                                          Omassakin tapauksessa tutustuin huoltokirjaan tottakai, että huollot tehty ajallaan, on tehty mitä pitää jne. Edellisen omistajan aikana kuitenkin yksi huoltoväli oli ajettu longlife-välillä, mutta öljynkulutusmittausta suorittaessa maahantuojalle toimitettu kuitti korjaamosta osoitti että korjaamo oli käyttänyt normivaihtovälin öljyjä ja merkannut kirjaan vaan sitten longlifen.. Pitää varmaan tästä lähin alkaa ennen auton ostoa pyytämään kuitit kaikilta korjaamoilta jossa autoa huollettu, ja kaikkea muuta vastaavaa. Tuon takia tottakai hylkäsivät sitten hakemuksen saman tien.

                                                          Comment


                                                          • Virhevastuussa on myyjän velvoite osoittaa, että virhe aiheutuu kuluttajan tekemistä toimista. Kuluttajalle riittää, että virheen havaittuaan asiasta kohtuullisessa ajassa myyjälle reklamoi ja antaa myyjälle mahdollisuuden asian korjata. Kuluttaja voi reklamaation tehdä myös suoraan myyjää seuraavaan portaaseen.
                                                            Näissä huoltovälin ylityksissä ja ei-long-life öljy caseissa ollaan varmasti hyvin vahvoilla kun näitä eteenpäin vie, kun kerran tyyppivika on kyseessä. Kuluttajaneuvonnan kautta kannattaa varmaan asiaa lähteä edistämään näissä tapauksissa. Tie on pitkä ja kivinen kylläkin.

                                                            Comment


                                                            • Laakkoselta on auto ostettu ja katsotaan miten tässä nyt sitten edetään. Kuulostaa vaan kohtuuttomalta vedolta heidän puoleltaan, mutta kuluttajariitalautakuntaan pitänee viedä (vaikka se kestäisikin)...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X