Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
On muuten komeat savut kun huohotus jäätyy. Nyt tosissaan tiedän miltä se näyttää
Onneks on huohottava korkki niin ei työntäny vielä kaikkia öljyjä pihalle
Marmorilta ehdottivat ärrää tuohon ässään. Miltä osin uudemman mallinen huohotinputkisto on parempi kuin vanhempi malli? Onko siinä parempi eristys? Maksaako vaivaa alkaa muokkaamaan vai pitäisikö kuitenkin ostaa alkuperäinen putkisto?
Ja jos muokkaamaan aletaan, olisiko järkevämpää korvata tuo typerä kurkkuputki jollain muulla putkella?
En muista tarkasti uudemman ässän huohotinta että tuliko siinä eristys, vai oliko se A6:ssa. Ei siinä ole mitään sen parempaa että kannattaisi alkaa kikkailemaan.
Ennemmin jos haluaa parannella sitä, niin koko paska pois ja jollain öljynkestävällä ~20 mm letkulla tekee kaikki uusiksi ja isompi yhdyspurkki sinne keskelle.
Kannattaa huomioida myös että automaatiaskilla varustetuissa on aavistuksen erilainen putkisto. Ei varmaan kosketa S4 omistajia, mutta A6 kuskeja kylläkin.
Omaani tilasin aikanaan manuaalivaihteisen putkiston ja säätämiseksi meni asennus
Tuli ostettua öljynkeräyssäiliö, joka täytyy jossain vaiheessa paskarrella paikalleen. Yhtä asiaa vaille biturbon huohotinsysteemi on mulle selvä. Eli: maailmalla ovat tulpanneet imusarjalle f-letkun kautta menevän linjan. Olenko ymmärtänyt oikein, imusarjaltahan tulee öljynkeräyssäiliön ajatusta sotkeva ylimääräinen imu joten se on siksi pistettävä umpeen?
Tulppa tyhjään lähtöön hämähäkiltä ja toinen tulppa f-letkun päähän?
EDIT:
käytin foorumin legedaarista hakua ja löysin tämän. F-letku helvettiin ja suoraa tilalle niin säästyy sen halkeamiseltakin sitten..
Viimeksi muokannut Pitkänen; 7.3.2010, 16:07.
Perustelu: lisäystä
Öljynkeräyssäiliö tuli laitettua paikalleen, purin koko huohotinhässäkän ja korvasin kaikki haitariputket kunnon letkulla. F-letku sai myös lähteä. Oikeastaan yllätyin miten vähän oli paskaa putkistoissa.
Tähänkin moottoriin soveltunee huohotuksen osalta yleistesti että laittamalla paperin öljykorkin paikalle tyhjäkäynnillä paperin tulisi vähän imeytyä kiinni mikäli huohotus toimii? Minulla vaikuttaisi olevan tukkoinen huohotus muttei täysin tukossa.
Olisko vinkkejä tuon koneen päällä olevan uudenmallisen kartiomuovin irroittamiseen kiitos? Kun on outoja hankalia liitoksia siinä.
Otin tuon ison moottorin päällä olevan 'hopean' Y-putken pois, ja töhnää oli runsaanpuoleisesti tuosta Y-putken sivulähdöstä alkaen tässä uudenmallisessa huohotusjärjestelmässä mikä on asennettu -03 loppuvuoden paikkeilla osan valmistusajankohdasta päätellen. Ostin uuden huohotusjärjestelmän 'kiihdytysventtiilin', vacuum boosterin, ihan arvalla. Laakkosella tuo ostamani osa oli merkitty sopivaksi 2.4 ja 2.8 moottoreille, mutta ostin sen kuitenkin kun oikea osa olisi ollut monta sataa prosenttia kalliimpi sisältäen pieniä letkuja ja putkia. 30e/120e. Osat on ulkonäöltään samanlaisia, ja varaosanumero on sama, viimeistä kirjainta lukuunottamatta. Tarkoittaako tuo viimeinen kirjain kenties saman osan uudempaa versiota vai jotain muuta? Vertailin osia keskenään imemällä ja puhaltamalla ja vanhassa oli sivuhaara tukossa, uudessa ei juuri ollenkaan, vai miten tuota kuvailisi. Oliko vanha osa siis rikki, vai voiko tuo ero johtua siitä että uusi osa on tarkoitettu ahtamattomaan autoon viimeisen kirjaimen erolla? Toivottavasti ei, kun tutkin vähän vanhaa osaa lisää hakkaamalla sen vasaralla palasiksi :P
Etka tuntee Biturbon vacuum boosterin letkujen kanssa, minkä vuoksi se on kalliimpi. Vaparista löytyy aivan sama osa, ilman letkuja. Joku tuon jo taisi tässä threadissa aikoinaan selvittää. Itsellänikin sivuhaara oli tukossa, eikä sen kuuluisi olla. Vasara oli siis sulta ihan oikea työkaluvalinta :) Kirjain kertoo version, uusin on numeroltaan 058 133 753 D.
Kiitos tiedoista! Laakkonen siis veloittaa noin 95e muutamasta pienestä letkusta ja putkesta jos olet 2.7T omistaja.. Pari putken päätä piti rikkoa osaa irroittaessa ja niiden vaihtaminen ehjiin on kieltämättä vaikeaa, mutta kun kävin parissa muoviputki/letku firmassa niin sain tarvitsemani kaksi putkenpätkää ilmaiseksi, ja sain vielä liimapuhaltimella kiinnittää ne.
Huohotusputkisto ongelma ja öljynkerääjäsäiliön asennus
Vähän ongelmaa taas tuon huohotusputkiston, katkennut kahdesta kohtaa ja on hyvin hauras kauttaaltaan..
Tarkoitus olisi viritellä tuollainen öljynkeräyssäiliö tilalle ja saada samalla poistettua tuo F-letku.
Mutta ei oikein tunnu mistään löytyvän SELKEITÄ ohjeita kuinka tuo säiliön asennus kannattaisi tehdä, lähinnä siis mitä tulisi tulpata ja mitkä letkut tulisi kytkeä säilöön.
Olisiko jollain selkeää referenssi kuvaa yms. edellämainitusta toteutuksesta?
Viherpiperoita aatellessa sä et tulppaa mitään letkuja.
Se letku mikä menee siihen Y-putkessa olevaan mustaan mutikkaan tulee laittaa keräyssäiliöön. Ja keräyssäiliöstä taas letkun laitat menemään siihen mustaan mutikkaan joka on kiinnittyy Y-putkeen.
Mites tuo f-letku, teidän autoissanne ei sitä varmaan edes ole, mutta sen poisto olisi vissiin järkevää? Vaikka sanoitte, että mitään ei kannata tulpata.
Viimeksi muokannut TypeSh; 3.6.2010, 23:46.
Perustelu: tarkennusta.
Nyt olis vihdoinkin tässä parin viikon sisällä tarkotus alkaa pistämään huohotin putket uusiksi ja lisätä samalla öljyn keräys säiliö. Kuvia olen koittanut katella netistä sen minkä olen löytänyt, mutta varmistukseksi, huohotin järjestelmä siis lähtee tuosta Y-putken kyljestä (heti kyljessä joku musta mollukka/venttiili?) ja siitä sitten eteen päin? Onkos tuo säiliö fiksuinta laittaa heti ennen tuota Y-putken kyljessä olevaa venttiiliä?
Vai olenko tässä ihan hakoteillä? Ei ole kovinkaan tuttu vielä nuo moottorin palikat.
Kuvan mukainen toiminta vaikuttaa viisaalta. Poistetun letkun tarkoitus on cruisailuissa imeä huohotus suoraan imusarjaan kulkematta ahtoputkiston läpi (ahtimet, välijäähyt). Kun huohotukseen asennetaan toimiva öljynkeruusäiliö, voi huohotuksen painaa aina ahtoputkiston läpi.
5 cyl TDI:stä löytyy aidosti toimiva öljynkeruutonkka.
Jos oikein haluaa herkutella voi öljynkeruutonkalta lähtevän putken haarottaa myös imusarjaan osan 7 läpi (näin alkuperäinen toiminta säilyy).
Kiitoksia erittäin hyvästä kuvasta *syvä kummarrus*
Täytyy katsoa, jahka löytyy aikaa, etä pääsee väkertämään, niin jos vaikka ihan herkuttelisi ja pistäisi Y-haarotuksen keruusäiliöltä lähtevään putkeen Jarkon ohjeiden mukaisesti.
Kertokaapas muuten tyhmälle, että kuinka se eroaa toiminnallisesti, että haaroittaa putken ennen tuota F-letkua? Maallikon ajatusjuoksu kun sanoo, että sillä ei olisi väliä haarottaako ennen F-letkua vaiko F-letkussa.
Nyt en Risto ihan ymmärrän haaroitus spekulaatiotasi? Öljynkeruupytyn kanssa osalle 7 menevä haara tehdään osalle 4 menevästä letkusta. Näin kaikki huohotus kulkee öljynkeruun kautta.
Noniin... eihän tuo ajatus ihan toiminut enään illalla. Jotenkin katsoin että tuo F-letkulta öljynkeruupytylle menevä putki olisi ollut se haaroitettava.. Unohtakaamme siis tuo edellinen pähkäily :)
Omaankin autoon pitäisi syksyn aikana värkkäillä öljynkeräyssäiliö - jospa vaikka ensi talvena säästyisi tien päälle jäämiseltä ja muilta siihen liittyviltä murheilta.
Minulle on vielä vähän epäselvää, millainen sen säiliön käytännössä pitäisi olla, joten kyselenpä taas tyhmiä.. Ilmeisesti on olemassa (ainakin) kahdenlaisia säiliöitä: toisen malliset ovat tyhjiä ja toisissa on sisällä jonkinlainen "suodatin"systeemi? Miten tuo vaikuttaa säiliön toimintaan käytännössä? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon säiliötä hankkiessa?
Ontoissa on ideana, että tilavuus on riittävä pysäyttämään huohotuksen virtaus ja pudottamaan siitä öljy yms. töhnä purkin pohjalle. Välilevyllisissä taas pyritään hyödyntämään töhnän suurempaa massaa törmäyttämällä se välilevyihin ja valuttamaan siitä purkin pohjalle. Mikon tapaan teräsvillalla täytetyssä öljy tarttuu villaan (joskin nämä villat pitää joskus pestä tai pikemminkin vaihtaa).
Kaikki kai jossakin määrin toimivia. Jäätymistä vastaan on parasta käyttää riittävän isoa letkukokoa.
Kiitos selvennyksestä, molemmissa on siis puolensa. Viime talvena tulikin uusittua nuo huohotinletkut halkaisijaltaan hieman suurempiin, tänä syksynä sitten pitää parannella tuota väliaikaisratkaisua.
Comment