Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 2.7 bt:n huohotin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mitä nyt noihin on tullut kurkittua, niin kyllä ne kannattaa tarkistaa mieluiten kerran vuodessa ennen talvea. Tuossa ylempänä jo tuosta mainitsinkin...

    Ei kait ne voi silloin jäätyä jos putkissa ei ole mitään. Se reikä on melkoisen pieni jos sitä mömmöä ei ole koskaan puhdistettu.

    Comment


    • Itse pesin huohotinputkistot syksyllä ennen pakkasia, saa nähdä selvitäänkö talvi ilman konehuoneen pesua :)

      Comment


      • Jututin tänään tuossa Kuopion Laakkosella vanhempaa asentajaa tuosta huohottimen vaihtohommasta. Hän oli ainakin sitä mieltä että voihan sinne sen lämmittimen asentaa mutta ei se poista sitä ongelmaa että putket ovat pienet ja öljý-vesi liisteri tukkii putket.
        Suositteli aika ajoin puhdistamaan putket ja miettimään tarvitseeko todella sitä vastusta...:)

        Comment


        • No niin, nyt on sitten putket puhtaat. Oli kyllä aikasmoisesti paskaa. Leikkasin samalla tuon alakerrasta tulevan pikkupätkän kahtia jos siihen väliin keksisi jonkun keruun.

          Edit. Niin sitä vielä että kyllä tuo putsaus on parempi ja halvempi ratkaisu, kun vastus. Vastuksella kerma pysyy kyllä lämpimänä, mutta ei poista itse ongelmaa.

          Comment


          • Mikähän suction jet- pumpun tarkoitus on automaateissa, omasta allroadista en sitä löytänyt, menee suoraan letku imusarjalle ja vierestä lähtee putki brake servolle.

            Comment


              Nyt meni sitten ässästä putket tukkoon. Eilen ensimmäistä kertaa ilman lämppäriä matkaan ja alko melkein heti savuttaa vaaleaa savua aivan tajuttomasti. Savu tuoksui öljylle tms.

              Lohkosta tuleva huohotusputki oli miltei täynnä mönjää, katkesi vielä koko putki kun ei meinannu irti lähteä. Laitoin tilalle suuremman kumiletkun klemmareilla kiinni. En purkanut huohotus systeemiä irti, koska y-putkelle menevä letku on vittumaisesti imusarjan alla. Sitä letkua en siis päässyt putsaamaan. Kaikki muut letkut, jotka siihen purkkiin/yhdyskappaleeseen menee olivat ok.

              Äsken starttailin ja savutti edelleen samalla lailla. Nyt tartteis vinkkiä, että mikä putki saattaa olla vielä tukossa tai olisi tsekattava. Joku viesti edellä puhuttiin lohkon päällä olevasta 90 mutkasta, missä se on?

              Jos sen y-letkuun menevän putken haluaa putsata, täytyykö se imusarja ottaa irti?

              Comment


                Se 90 asteen mutka on lohkosta tuleva "nokka", siellä on kynnys joka kerää paskaa. Se alin lyhyt putki mikä tulee rasiaan pitää irroittaa ensin että sen näkee.

                Se imusarjan alla menevä putki menee F-letkuun, ei Y-letkuun. Enpä tiedä saako sen ujutettua taaksepäin niin paljon että sen saa sieltä pois. Se kuitenkin pitää irroittaa F-letkusta että sitä voi edes kokeilla. Voi olla todella haurasta, minulla katkesi se kun vähän hipaisin.

                Comment


                  Ahaa, se 90 mutka tarkoitti sitä. Purin tänään koko huohotin systeemin irti. Imusarjan alta menevän putken sain ehjänä pois. Piti F-letku irroittaa ja sai ujuttamalla taaksepäin sen pois. Oli aika luokilla, muttei onneksi katkennut. Niin tosiaan tarkoitin F-letkua viime viestissäni.

                  Huomenna saan kasaan, katkaisin vahingossa F-letkulle menevän muovisen supistajan, on paskamaisia nuo alkuperäiset letkuklemmarit, ei meinaa saada irti.

                  Todennäköisesti ongelma oli jo eilen ratkennut, olis täytynyt varmaan hiukan pidempään antaa koneen pyöriä, jotta öljyt palais pois ja savutus lakkaisi?

                  Comment


                  • Yritin katsella uuden huohotinletku härdellin osanumeroa ketjusta mutta en sitä löytänyt.
                    Mikä mahtaa olla S:n osanumero ja hinta tiskillä?

                    Comment


                      Harmi kun en ottanut osanumeroa ylös, kun huohotinletku härdelli oli irrallaan. Numero tais olla siinä yhdyspöntöntössä, mistä letkut lähtee. Jos tarkoitit originaalia ?

                      Oman tapauksen update: Auto siis savutti edelleen, vaikka huohotinletkut oli putsattu.
                      Avasin välijäähyjen alaletkut ja molemmista valui pihalle noin 0,5dl öljyä! Putsauksen ja n. 20km ajelun jälkeen savutus loppui kokonaan.

                      Oli näköjään hörpännyt öljyä, vaikka kone ei öljyjä pihalle koskaan heittänytkään huohottimen putken tukkeuduttua. Kannattaa siis tsekata noi myös.

                      Comment


                        Mulla on täällä pikkuinen veto menossa siitä, milloin saadaan tänne ensimmäinen "jäätymisviesti" tänä vuonna. Deadline on ylihuomenna ma klo 12 eli mukana on siis ma-aamun työhönlähtijät.. Kahtellaan ja odotellaan :) Ja jos häviän, niin perustelen tappiota sillä, että keskustelu on jo niin kattava, ettei neuvoja enää tarvinnut kysyä - huohottimiahan joka tapauksessa jäätyy tänä viikonloppuna, se on varma.. :)

                        Vakavemmin: paras vinkki tosiaan on putsata se joka syksy mömmöstä puhtaaksi, niin eipähän ole mitään mikä jäätyisi - umpeen asti ainakaan. Vastuksella toki saadaan pidettyä moska sulana, mutta ei se mitenkään edesauta jo muutenkin ahtaiden huohotinletkujen hengitystä. Jos auto on jokapäiväisessä ajossa (ja yöt lämpimässä), niin jotkin yksinkertaiset "nepparieristeet" letkujen päällä riittävät varmuudeksi tuon em. putsauksen ja huohottavan öljykorkin lisäksi. Mutta jos auto sattuu seisomaan pidemmän aikaa kovassa pakkasessa, niin kyllähän se kylmä tiensä perille löytää ennen pitkää. Niin ja varmistakaa, että termostaatti on kunnossa. Alilämmöllä käyvä kone kerää kosteutta öljyihin huomattavasti herkemmin.

                        Comment


                        • Mä tutkin tossa tätä nakuttimen huohotinsysteemiä, eikä ole kuin yksi letku mikä vois tukkeutua. Pitää purkaa ja katsoa mitä se on syönyt kun saan uudet klemmarit haettua.
                          Lämmitin joka ei kyllä kovin lämpimältä tunnu, öljytikku "raollaan" ja viimeinen mutka otettu pois imukanavasta ja 95% tukittu se aukko.Ja pahvi 80% syylärin edessä, hyvin pysyy lämpimänä.

                          Kyllä tuo BiT huohotinsysteemi vaikuttaa semmoiselta pommilta tämänkin rinnalla ettei mitään rajaa. Otan kuvan omasta kun saan auki ne letkut.

                          Comment


                          • Mulla on täällä pikkuinen veto menossa siitä, milloin saadaan tänne ensimmäinen "jäätymisviesti" tänä vuonna. Deadline on ylihuomenna ma klo 12 eli mukana on siis ma-aamun työhönlähtijät.. Kahtellaan ja odotellaan :) Ja jos häviän, niin perustelen tappiota sillä, että keskustelu on jo niin kattava, ettei neuvoja enää tarvinnut kysyä - huohottimiahan joka tapauksessa jäätyy tänä viikonloppuna, se on varma.. :)
                            En tiedä lasketaanko tätä, mutta systerin A6 Bit jäätyi toissapäivänä :-D
                            Se kun ei itse kirjoittele tänne, niin teoriassa olet häviämässä vetosi...

                            Comment


                            • Meikän 2,7 diudi jäätyi kanssa eilen. Kerkesin luulemaan savun perusteella jo, että koko auto olisi kohta tulessa. Litran verran karkas öljyä putkistoon.

                              Comment


                              • Tuli eilen tarkastettua ja putsattua huohotusventtiili, ja olihan siellä
                                moskaa sisällä, tosin vain sen veran että tuskin olisi tukosta aiheuttanut.

                                ..eipä se paljoa auttanut kun jäätyi silti siitä teräsputkesta tänä aamuna.
                                Ei muuta kun putket taas pois ja rassaamaan. Vaihdoin just öljyt Mobilista Gastroliin ja ainakin "tatin"(huohotusventtiili) sisältämän moskan perusteella Mobilille ominaista
                                möhnää tulee huomattavasti vähemmän ..ellei se moska nyt sitten ole jo siellä putken alkupäässä.

                                Parina talvena on jo ollut pissapumppu imemässä tatista vettä (ihan manuaalisella kytkimellä) ja ei ole se päässyt jäähän. Nyt on pumppu
                                toistaiseksi irti, mutta eipä auta kun laittaa se taas toimintaa ihan varmuuden vuoksi.
                                Kyllä kettuttaa kikkailu näiden jäätymisongelmien kanssa.

                                Comment


                                  Olin jo käytännössä hyväksymässä tuota Jassin viestiä (välihymiö), mutta Topin viesti varmisti homman. Ja kovin objektiivisesti pyrin asiaa käsittelemään: vedon tein itseni kanssa eli ketään en tällä ratkaisulla kuseta.. Toki voidaan teoretisoida olisiko postaus tullut tänne ilman omaa viestiäni, mutta se on sitten toinen tarina se..:) Keppana auki ja tuli saunan pesään. Osanottoni toki jäätyneille biturboille! Toivon mukaan selvittiin vain öljy- / hajuhaitoilla eikä stefoja pullahdellut ulos.

                                  Ps. Ei se putsaus loppujen lopuksi ole paha homma, kun ne kerran on ottanut auki. Asennekysymys. Vähän sama kuin vaihtaisi polttoainesuodattimen (tai edes erottelee vedet pois) diesel-peliin syksyn tullen. Helpompi (=>nopeampi) homma se on kuin talvirenkaiden vaihto ja sekin pitää/sen saa tehdä syksyn lisäksi myös keväisinkin. Tämän kärmeksenpesän osalta riittää kunhan tekee vain kerran per vuosi :)

                                  Comment


                                  • Täälläkin oli samoja ongelmia huohottimen kanssa. Sain sulatettua huohottimen eikä savuta enää, mutta pakokaasun haju on aika järkyttävä. Miten on, pitääkö nyt vain ajella normaalisti, että se haju häviäisi?

                                    Comment


                                    • Hei vaan, kerhoon tullaan. Luulisin. Auto alkoi vikisemään että öljyä vähän. Toissapäivänä haisi melko savulle, en silloin arvannut että öljyt olisivat tulleet pihalle.

                                      Nyt lienee edessä Vepsäläiseltä ajanvaraus ja sitten kaadetaan välijäähdyttimet tyhjäksi =). Takaluukussa oli paljolti mustia pisteitä jotka olivat öljyä. Lisäksi putken päät olivat tahnassa.

                                      Vänkärin puolella pohjapanssarissa on öljyä, samoin etupyörän "roiskeläpässä." Kuskin puolella ei moista ole. Purin nuo katteet koneen päältä pois, öljykorkkia ja sen ympäristöä lukuunottamatta ei ollut siinä päällä öljyä missään.
                                      Viimeksi muokannut seepra; 9.1.2010, 10:40.

                                      Comment


                                      • Omaan Allroadiin olen tehnyt seuraavasti: imuilman otto siirretään talveksi moottoritilaan eli ulkoa tuleva imuputki irrotetaan ja aukko tulpataan . Ei vaikuta moottorin tehoon, koska pakkasella auto kuitenkin säätää ahtopainetta vähän alaspäin. Näin jääkylmää imuilmaa ei pääse mahdollisessa kampikammion imussa huohotinputkiin . N75-venttiilli puhaltaa huohottimen sijasta ulkoilmaan eli muun hyödyn lisäksi erilämpöistä ilmaa ei tule niin paljon huohotinputkeen mikä siis voisi aiheuttaa kosteutta. Takana olevaan purnukkaan on porattu päälle reikä , joka on kierteitetty ja siihen tehty liitos putkelle. Kyseisessä putkessa on erittäin pienellä paineella irtoava tulppa, tätä ei voi samalla tavalla tehdä S4:ssa, koska siinä jo on putki purnukan päällä. Öljyntason mittakeppiä on vähän herkistetty eli , jos painetta tulee sekin antaa periksi. Vähän vippaskonsteja, mutta toistaiseksi jäätymistä ei ole ollut.

                                        Comment


                                        • Saisiko mahdollisesti kuvia noista sun tekeleistä?

                                          Comment


                                          • Imuilmaputken aukon tukkimiseen ainakin TDI:ssä toimii hyvin puupalikka, jonka vetää niistä ruuvinrei`istä kiinni jotka vapautuvat kun ottaa ekan imuputken pätkän pois.
                                            Viimeksi muokannut kontio; 9.1.2010, 21:56. Perustelu: selvennystä

                                            Comment


                                            • Voishan noita kuvia jossain vaiheessa laittaa, pitäisi kai tuo kuvapalvelinkin vielä jostain kehittää.

                                              Comment


                                                Parasta on laittaa liitteinä viestiin, niin säilyvät vielä kuvapalvelun mentyä konkkaan.

                                                Comment


                                                • Saisi tuo ylläpito joskus laittaa täysin oman otsakkeen näille miten esim. kuvia pitäsi laittaa ,saako palstalla käyttää BBC-koodeja entä ASCII-koodeja, juttua on siellä täällä, mutta ei mitään yhtenäistä ohjeistusta. Englanniksi löytyy, mutta sekin on vähän niinkuin muulta palstalta nypätty.

                                                  Comment


                                                  • Uskaltaakos noita huohotusletkuja mennä räpeltämään ihan rauhassa vai kantsiiko ostaa valmiiksi uutta letku varalle ? Aattelin kurkkasta jos sieltä löytyisi "sittiä" :D
                                                    Viimeksi muokannut Mani; 14.1.2010, 00:30.

                                                    Comment


                                                    • Paha sanoa, mutta varaa vara-auto käyttöön marmoritiskimatkaa (tai Etraa varten), voipi olla että jos on ohut, hauras kovamuoviputki ja nykäiset vähän reilummin, jää palasina käteen. Ehkä.
                                                      Eli ei kai se hajoaminen tavatonta ole, mutta TDI:ssä on aika hyvää matskua ainakin ettei jäänyt mitään käteen.

                                                      Comment


                                                        Kyllä ne tahtoo noista katketa jo melkein kun niitä katsoo. Varsinkin jos ne on kylmiä. Eli niitä pitää käsitellä tosi varovasti, jos ei halua korjailla.

                                                        Comment


                                                        • Kävimpähän marmorilla kääntymässä ja "hengittävän" öljykorkin ostin. Osahan löytyy tiskiltä numerolla. 078-103-485-F hinta 19.90€ .
                                                          Käy ymmärtääkseni myös 1.8T jos en ihan väärin kuullu.

                                                          Näytti siltä että toi savupilvi tuolla takapäässä rauhottu ku tuuppas ton korkin paikalle.
                                                          Oisko hitusen tai vähän enempikin huohotus tukossa

                                                          Comment


                                                            Käy ymmärtääkseni myös 1.8T jos en ihan väärin kuullu.
                                                            Mun muistaakseni V koneissa on eri korkki, mut kait ne siellä marmoritiskillä on asiantuntijoita :)

                                                            Comment


                                                              Tänään purin risasta tuon huohotinputkiston irti, oli ihan mukava homma ku se oli viel orkkis klemmareilla kiinni...!
                                                              Mut kyl se oli ihan aiheellista puhdistaa sen verran paljon siellä oli sitä "shittii" kertynyt, vaikka auto ei mitenkään oireillut ennen tätä, mutta silti kovilla pakkasilla hieman mietitytti asia ku ajeli, eikä ollut tietoa oliko noita milloinkaan aiemmin puhdistettu.
                                                              Myös venttiilikopassa olevat lähdöt oli aika "shitissä"
                                                              Eipähän nyt tarvitse jännittää jäätymistä ku on nyt putket puhtaat.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X