Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 2.7 bt:n huohotin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei tossa varmaan vikadiagnostiikka osaa suoraan kertoo, että huohotin on tukossa ja jäätynyt. Ja siltä tuo vahvasti haiskahtaa. Huohottimen jokasyksyisellä puhdistuksella tuon olisi todennäköisesti välttänyt.

    Mutta totta on, että Audi ei kauaa liikenteessä pysy, jos ei suorita ennakoivia toimenpiteitä monille asioille, siksi se on niin hauska harrasteauto :)

    Comment


    • Terve taas :)

      Kuopiosta ajeltu Lahteen niin, että y-putken huohotusreikä tukittuna ja öljynkeräyssäiliöltä siihen tuleva letku huohottaa pihalle. Mötikän (pcv) jätin letkun päähän. Eipä ollut minkäänlaista negatiivista vaikutusta auton toimintaan. Ei savuttanut eikä myöskään nykinyt. Tyhjäkäynti ok. Täytyy nyt vielä vikakoodit käydä lukemassa. Toisaalta pakkastakin oli vaan -12

      Taidanpa jättää tuon noin.

      edit: molemmat lambdat oli jättäny vikakoodeiksi no signal. Sama homma kuin ekalla öljyyntymisellä.
      Viimeksi muokannut Pitkänen; 26.12.2010, 19:00. Perustelu: tarkennus

      Comment


        Kyllä laitto v.tuttamaan pohjois-karjalaan mennessä kun mittari näyttää -33 ja riesa rupee puutumaan savun kera.

        Pari kertaa piti pysähtyy odottelemaan et sulaa, toisel kerral melkeen 15min. Todellakin melko ressaavaa peilien kyttäystä, ja öljyäkin meni parisen litraa. Öljytikku raollaan tulee kyllä hieman sotkua..

        Ja sekin sylettää että syyskuussa kun kone oli irti putsasin myös huohotin hässäkän, että aika nopeesti kerää mömmöt putkiin.

        Comment


        • Kun olette putsailleet noita huohotinputkia, niin oletteko joutuneet purkamaan imusarjaa? F40 huollon kaveri sanoi että jos puhdistus tehdään ihan viimeisen päälle, niin imusarjan alla oleva vedenkeräyssäiliö pitäisi puhdistaa. Tämä kuulemma edellyttää imusarjan irroitusta joka on melko työläs homma.

          Comment


            Mistähän vedenkeräyssäiliöstä on puhe? Ei imusarjan alla ole mitään sellaista.

            Comment


              Oisko tarkottanu imusarjan avaamista, siellä kun on se luukku alapuolella. Mutta ei se kyllä mikään vedenkeräyssäiliö ole.

              Comment


              • Pitää hieman kysellä kun käyn tänään taas hakemassa autoa pois. (Toissa päivänä oli väärä takajarrusatula. Tänään ei taas oikea jarrusatula ollut Laakkosen kämmäilystä johtuen tullut, joten homma jatkuu...). Pyysin huoltoa putsaamaan huohotinputket. No, sielä oli löytynyt joku haljennut letku. Kysyin että oliko niissä huohotinputkissa tukkeumaa. Sanoivat että ei sinne oikeen nää että onko vai ei. Hieman ihmetyttää että miten niitä on sitten putsattu.

                Comment


                  Annettu paineilmaa? Jos ne luulee jälkikierrätyspumppua kerääjäksi tai jos sulle on sen tilalle laitettu joku kerääjä joka on sitten kyllä tosi hankalassa paikassa tyhjentää (joten tuskin on kerääjä).

                  Comment


                  • Tänään kyselin hieman täsmennystä. En tiedä oliko ollut omassa ymmärryksessä vikaa kun olin lukenu foorumilta noista rakennetuista keräilysäiliöistä. Tänään kaveri puhui huohotinkammioista. Näyttivät myös yhtä V6 koneista Audia josta oli huohotinputki putsattu. Se oli ollut kuulemma ihan läpi tukkeessa. Meidän S4:ssa oli joku huohotinputki ollut ihan kokonaan poikki. En tiedä onko sitä kautta ruikkinut pakoputken päälle öljyä joka aina hieman käryää. Viime kesänä laittoivat venttiilikopantiivistettä kuntoon oikeen kahteen kertaan. Jälkimmäisellä kerralla liiman kanssa. Pieni öljynkäry tuli edelleen, sanoivat että venttiilikopasta se ei enää tule. Saa nähdä korjaantuiko nyt tuolla huohotinputken korjaamisella. Öljyä auto ei syö, mutta tuntuu se haisevan pienikin määrä öljyä kun kuumalle pinnalle tippuu.

                    Comment


                    • Täällä myöskin huohotinjärjestelmä kaipaa puhdistusta,
                      kahteen kertaan on mennyt jäähän, ennen kuin löysin tämän foorumin avulla mistä on ylipäätään kyse,
                      ja että vastaavaa on tapahtunut muillekin 2,7T omistajille.

                      Koitin tavata koko tämän viestiketjun,
                      mutta en yhtenäistä "rautalangastaväännettyä" ohjetta huohotinputkiston ja "purkkien" paikallistamiseksi / puhdistamiseksi löytänyt.

                      Voisiko joku vielä selostaa mahdollisimman perusteellisesti,
                      miten tuo huohottimen puhdistaminen pitää tehdä.

                      ps. mistä muuten öljy "pakenee" imupuolelle,
                      paineen kasvaessa kampikammiossa ?
                      Viimeksi muokannut tuplakoo; 21.2.2011, 15:29.

                      Comment


                      • Seuraavalla menettelyllä tuli itselläni valmista, en ota mitään vastuuta mistään, mutta ainakin ite onnistuin:

                        Koneen päällä on Y:n muotoinen putki. Se pois. Siinä putkessa on kiinni sellainen kummallisen muotoinen musta venttiili (PCV) kuskin puolen kyljessä heti sen tulipellin lähellä. Sekin pois, sen toinen pää on siinä huohotuksen letkustossa kiinni. Vänkärin puolella on ilmanputsarikotelon yläpuoli jossa on MAF-anturi jatkeena. Sekin pois jaloista. Sitten siellä venttiilikopan päällä on kummassakin kiinni sellainen puristusliittimellä (musta muovikehä letkun ympärillä) oleva letku. Nekin irti. Sitten imusarjassa on hankalassa paikassa, sen poistetun Y-putken alla edelleen samanlaisella liittimellä oleva letku, se otetaan pois kans. Tässä vaiheessa alkaa näkymään varmaan jo se yhdyskikkare, mihin nämä em. letkut menevät.

                        Sitten siinä koneen ja tulipellin välissä on kaksi sellaista laatikon muotoista elektroniikkaosaa ikäänkuin "hampurilaisena" sen koneen päässä kiinni. Niihin menee johtoja. Jos otat osat paikaltaan irti, saat papukaijapihdeillä tästä äsken aikaansaadusta raosta kiinni siitä viimeisessä letkussa olevasta puristusliittimestä, joka on niin helvetin tiukka, ettei me artsin kanssa saatu sitä irti paljain käsin vaikka yritettiinkin. Kun sitten puristat sitä niillä pihdeillä ja vedät siitä letkusta varovasti, on koko hässäkkä irti. Joudut vielä pujottamaan sen sieltä väleistä pois. Mulla oli lisäksi tiellä EGR-pumppu laitteineen ja letkuineen sekä vielä Eberin letkut, joten ahdasta oli.

                        Kun koko vehje on kädessä, sen voi puhdistaa sillai, että ensin vaikka meisselillä hakkaa niiltä suilta kiinteät pois letkuja varoen (mun tapauksessa oli 2/3 muurautunut umpeen kivisellä töhnällä) ja sitten jotain liuotinta ja paineilmaa perään. Sitten reinstall in reverse order.

                        Edit: se öljy pakenee vissiinkin just siitä Y-putkessa olevasta venttiilistä. Koskapa se on sijoitettu nimenomaan kuskin puolen laidalle, luulen, että se hakeutuu siksi sinne kuskin puolen välijäähyä kohden enämpi (on pinta mitä pitkin virrata)

                        Comment


                        • Tuosta ohjeesta ymmärrän jo minäkin,
                          Kiitos paljon.

                          Comment


                            Ja sellainen vinkki vielä, että jos on alkuperäiset letkut, niin suosittelen varaamaan vara-letkua operaation yhteyteen. Itsellä ainakin oli aika haperossa kunnossa alkuperäiset letkut ja yksi hajosikin käsiin, kun hiukan rassasin koe mielessä.

                            Itse teinkin sen päätöksen jo ennen puhdistus operaatiota, että vaihdan kokonaan uudet letkut sinne. Teollisuus etolasta hankin öljyn sietävää letkua parisen metriä ja klemmareita. Itse laitoin uudet letkut vanhoihin puristusliittimiin kiinni, jotenka saa ilman työkaluja pois vielä tuon huohotushässäkän, kun taas tulee tarvetta putsailla.

                            Comment


                            • Joo, tuo meinasi unohtua. Se Y-sarjassa oleva venttiilikin on kiinni muistaakseni sellaisella kertakäyttökikkareella jonka joutuu hajottamaan irrottamiseksi. Eli: klemmarivalikoima ja tosiaan tuota letkua.

                              Comment


                                Ei sitä tarvitse särkeä, kyllä ne kaikki lähtevät irti ehjänä. Purista vaan sitä niistä lipareista niin se lähtee pois. Joskus se vaan on vähän hankala, mutta aina ne on saanut pois.

                                Ja todellakin, ne putket on joskus Todella hauraita, ei tahdo välttämättä kestää edes katsomista ;)

                                Comment


                                • Toisaalta, ei se haittaa jos vaihdat sen klemmarin. Ei sitä jaksa pujotella kukaan montaa kertaa jos joka syksy putsaat =). Ite vaihdoin ne MAFin jälkeenkin siinä haitariputkessa olevat "kätevät" puristusliittimet saman tien rosteripantoihin kun kävin kaupasta hakemassa, ovat pikkuisen epämukavat käyttää nuo alkuperäiset.

                                  Comment


                                  • Tänään sain putsattua ton huohotinosaston,
                                    mikä on kuvan "venttiilin" virka?


                                    Minulla siitä menee ilma molempiin suuntiin esteettä läpi,
                                    onko ok ?

                                    Muuten selvisin kohtuu hyvin, ei rikkoontuneita putkia, liittimiä yms.
                                    vain hiukan rystyset naarmuilla.

                                    Tosin en vielä ole mottia käynnistänyt =)

                                    Mitenkäs sitten tuo välijäähdyttimen putkissa todennäköisesti oleileva "paennut" öljy, mitenkäs se poistetaan, onnistuuko ilman nosturipaikkaa selällään tallinlattialla maaten ?

                                    Comment


                                    • Tuo on sellanen paineenrajoitusventtiili ja ilman kuuluukin kulkea molempiin suuntiin läpi. Suomesta tuota ei erillisenä saa, vaikka osanumero päällä onkin. Ostettaessa tulee huohotinputkisto kaupan päälle :)

                                      Tuon toimivuutta ei varmaan kukaan osaa testata, mutta silloin jos ilma ei jommasta kummasta suunnasta puhaltaessa kulje, se on ainakin rikki.

                                      Kuten ylempänä mainitsin, tyrkkäsin tuon liitoskohdan y-putkesta tukkoon ja annan moottorin huohottaa tuon venttiilin kautta ulkoilmaan. Loppui huohotusongelmat käytännössä siihen.

                                      Comment


                                        Se on huohottimen rajoitinventtiili. Ilma menee molempiin suuntiin, mutta sitä rajoitetaan jos Y-putkessa on kova imu ettei kone imisi öljyjä matkaansa.

                                        Jäähyistä vaan alaletkut auki ja öljyt pihalle. Kyllä se onnistuu jos nostat auton tunkilla ilmaan.

                                        Comment


                                        • Siisvoiko tuon rajoitinventtiilin jättää "lillumaan" paikalleen rööri auki,
                                          eikö sieltä tule huohotuksen mukana öljyhuuruja ja sotke konehuoneen?

                                          Comment


                                            Kyllä sieltä huuruja tulee, mutta enpäs tiedä kuinka paljon. Sotkeehan se aikaa myöten varmasti konehuonetta.

                                            Comment


                                            • Mulla ei ainakaan vielä oo sotkenu mitään, mulla tosin on öljynkeräyssäiliö y-putkelle menevän letkun välissä. Öljynkeräyssäiliöstä y-putkelle menevä letku huohottaa siis pihalle ja sen letkun päässä on tuo isossa kuvassa oleva PCV-mötikkä.

                                              Pikkasen tuo huohotuskäryä nenään jos ihmettelee kuskin puolen eturenkaan vieressä auton ollessa tyhjäkäynnillä mutta sisälle käryt ei tule.

                                              Comment


                                                mikä on kuvan "venttiilin" virka?
                                                Menee kiinni imusarjan alipaineen toimesta -> huohotus tapahtuu imusarjaan kun ei olla ahdoilla.
                                                Aukeaa kun imusarjassa ylipaine -> huohotus tapahtuu Y-putkeen ahdoilla.

                                                Comment


                                                  Miten tuo PCV-mötikkä on muuten kiinni tuossa y-putkessa? Kun siinä ei ole klemmaria tms. Onko tuo liitos miten tiivis? Ihmetellyt vain tuota, itsekin pitäisi huohotus katsoa/puhdistaa, mutta epäilyttänyt tuommoisten liitosten irroitus rikkomatta ilman, että se alkaa sitten vuotaa. Ei huvittaisi koko uuden huohotushässäkän osto välttämättä..

                                                  Comment


                                                    Menee kiinni imusarjan alipaineen toimesta -> huohotus tapahtuu imusarjaan kun ei olla ahdoilla.
                                                    Aukeaa kun imusarjassa ylipaine -> huohotus tapahtuu Y-putkeen ahdoilla.
                                                    Ei se kyllä kiinni mene, vaan rajoittaa virtausta.

                                                    "The pressure limiting valve limits the vacuum
                                                    in the crankcase. If the vacuum in the
                                                    crankcase exceeds a defined value, the
                                                    diaphragm is drawn over the connection
                                                    against the force of the spring and closes the
                                                    connection. The valve is designed in such a
                                                    way that it allows a small quantity to pass
                                                    through when closed. This prevents the engine
                                                    oil being drawn into the intake tract and has no
                                                    adverse effects on engine breathing."
                                                    Tuolta lisää sivulta 30: http://www.ibiblio.org/tkan/audi/2.7...-SelfStudy.pdf

                                                    Siinä PCV:ssä on O-rengas tiivisteenä, ei se mene rikki jos ei riko :) Eli voi aukaista huoletta.

                                                    Comment


                                                      e valve is designed in such a
                                                      way that it allows a small quantity to pass
                                                      through when closed. This prevents the engine
                                                      oil being drawn into the intake tract and has no
                                                      adverse effects on engine breathing."
                                                      Tuo tarkoittanee, että imusarjan alipaineella vedetään vähän ilmaa ko. venttiilin läpi että saadaan möhnä edes vähän liikkeelle huohotinputkissa (ja siis päätymään imusarjaan).

                                                      Comment


                                                      • ilmankos olikin ilmansuodattimella asti öljymöhnää...

                                                        Comment


                                                        • Oiskohan ollut tukkeutumisesta johtuvaa seurausta tämäkin, kun edellisen omistajan aikaan oli Laakkosella käytetty ja kuitissa luki:

                                                          Pakoputkesta tulee sankkaa savua -> vikakoodien luku + vianmääritys -> ahtoletkuissa reilusti öljyä ja jäätä. Turbot vuotaneet reilusti öljyä ahtokanavaan -> turbot uusittu.

                                                          Ei näköjään ollu halpa keikka...

                                                          Comment


                                                            Luultavasti kyllä.

                                                            Comment


                                                            • Tein viikonloppuna painetestin ,kun olen taistellut vuodon kanssa pitempään.
                                                              Ongelmana on että y putkesta irrotin PVC mötikän ja sieltä tulee lähes kaikki paine ulos mitä koneeseen työntää paine testissä (y putki on tukittu) onko matkalla jokin takaiskuventiili joka estää paineen pääsemästä huohotin järjestemään vai voisiko autossa olla mahdollisesti sitten isompi vika..?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X