Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,7bt viritys tiptronic vs manuaali

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• 2,7bt viritys tiptronic vs manuaali

Terve!

2,7bt-koneella oleva A6 olisi kiikarissa ja autoliikkeestäkin on ihan hyvä tarjous, mutta auto on automaattilaatikolla ja itse olin manuaalia ajatellut. Kysynkin nyt, että mitä käytännön eroja virityksen suhteen tulee näillä kahdella vaihtoehdolla?
    Olen kyllä lukenut 2,7bt-ketjun läpikotaisin ja muistelisin, että automaatin kanssa väännön joutuu rajoittamaan 500Nm sekä loota pitää myös ohjelmoida uusiksi? Nyt kiinnostaisi tietää,että paljonko manuaalilaatikko kestää vääntöä? Lähinnä tarkoitus olisi ainakin alkuun vain lastuttaa kone, jolla käsittääkseni päästään noin 300hv lukemiin. Nälkä todennäköisesti kasvaa syödessä, joten haluaisin vain varmistua, että tuleva projektiaihio olisi tekniikkansa suhteen sopiva =)

PS. foorumia on kyllä luettu ahkerasti jo pitkään, vaikka rekisteröidyinkin vasta nyt =)

Manuaali loota kestää todennäköisesti ihan mitä vaan, muita voimansiirron osia rupee paukkumaan todennäköisesti ensin ;)

Comment

Hehe, sitä vähän arvelinkin. Koeajon perusteella tuo automaatti vaihtoi hieman liian laiskasti omaan makuun, toisaalta meno oli kyllä mukavan letkeää, varsinkin kaupunkiajo oli miellyttävää, kun ei tarvinnut kokoajan kytkintä pumpata, mutta jotenkin vaan talvikelejä silmälläpitäen tuntuu, että manuaali olisi parempi vaihtoehto ;) Jossain ketjussa mainittiin, että jo lastutettujen yksilöiden kanssa olisi ollut ongelmia tekniikan kestävyyden suhteen? Mitä jännää sieltä voimansiirrosta sitten paukkuu jos paukkuu? veivit, vetarit vai jotain muuta? =) Itsellä levisi auto ekan kerran jo koeajolla, kun hävisi tehot rekkaa ohittaessa. Syyksi selvisi kotiin päästyäni, että toiselta ahtimelta tulevasta letkusta oli letku irronnut. Eli sen biturbo-tekstin sisältävän muovilätkän alla on ne kaksi mustaa mötikkää ja toisesta niistä oli irronnut kumiletku ja ilmeisesti ahtopaineet pääsivät harakoille sen takia =) Oli ilmeisesti jossain huollossa unohtunut kiristää letkun metalliklemmari, koska se oli ihan löysällä...

Comment

Kestääkö se automaatti "muka" 500nm väännöt tuosta noin vaan? Käsitykseni on, että se turvallinen raja on 450nm paikkeilla.....

Katoin vain, että olis mun vanha btq myynnissä, ja oli laitettu lastua... 270hp/450nm.

Comment

Saa olla tosi paljon tehoa (+500 hv) että voimansiirrosta hajoaa jotain. Ostaisin ehdottomasti manuaalin jos meinaa virittää. Siitä saa päivittää ensimmäisenä kytkimen. Vetarien päät saattaa katketa joskus, mutta se vaatii sitten ihan oikeasti voimaa.

Ei niissä lastutetuissa muuta ongelmaa ole kuin turbojen kesto.

Comment

Tuo 500Nm oli ihan muistista temmattu... lueskelin tuon 2,7bt ketjun läpi joku viikko takaperin ja siinä oli niin paljon tietoa, et jotain saatto unohtuakin jo matkan varrella ;) Mennään tuon 450Nm mukaan tästä eteenpäin =)
            Niin ne pikkuiset vakioturbot taitaa olla aika kovassa löylytyksessä, kun lähtee lastuttamaan. Korjatkaa nyt jos oon väärässä, mutta siellä on siis kkk03 vakiona ja päivitysahtimena menee kkk04? Oliko vielä niin, että meni downpipet sitten uusiksi myös?
            Hyvä tietää, että voimansiirto kestää, lähinnä itseä huolestuttaa juuri itse koneen kestävyys lähinnä alakerran ja turbojen osalta. Kyllä tuo manuaalilaatikko vastaisi enemmän myös omia mieltymyksiä.

Comment

Onhan se i.h.a.n. eri auto manuaalilla kuin automaattina. Eli ehdottomasti manuaali.
              Kulkuja on ihan toiseen tyyliin, ja kulutus huomattavati maltillisempi manuaalilla.

Comment

Kyllä vakiona on K03, ja K04:silla voi päivittää. Ei se kone ihan herkästi nokkiinsa ota jos tehot on luokkaa alle 450 hv. Siinä vaiheessa laittaisin vahvempaa veiviä ettei kasvanut vääntö tapa niitä.

Downpipet kannattaa vaihtaa samalla kuin turbot.

Muistelisin että täällä forumilla oli yhdessä biturbo-tomaatissa päälle 600 Nm vääntöä. En tiedä miten on kestänyt.
                Viimeksi muokannut okkim; 11.7.2008, 16:47. Perustelu: arvasin että joku kuittaa tehosta, mutta se kulkee aika hyvin käsi kädessä väännön kanssa ;)

Comment

Ei teho veivejä tapa :)

Comment

mulla ei ainakaan pelannut 500nm väännöilläkään.

Comment

Tässähän sitä olikin kivasti tietoa, aika selkeesti tuntuu tuo manuska olevan parempi vaihtoehto sitten. Itseä ärsytti automaatissa lähinnä se, että moottorijarrutusta ei voinut käyttää (sillä saa kaupunkiajossa aika hyvin pidettyä kulutuksen kurissa)...
                      Oliko nyt muuten silleen, että manuaali on 6-pykäläinen, tuon automaatin ollessa 5?Kiitokset nyt kaikille, kun vahvistitte nää mun hieman hataroiksi jääneet käsitteet =) Eli nyt vaan manuaalia metsästämään =P Pitänee varmaan kohdistaa katse Saksan suuntaan...

Comment

manuaali 6v,automaatti 5v.

minkä ikäistä a6 bt olet etsinyt??avant vai sedan??

Comment

kessu74: Siis mikä ei pelannut 500Nm väännöilläkään?

Comment

Ehdottomasti Avant ja luokkaa 2002-2004 eli sitä facelift mallia, alle 100tkm ajettu mielellään, pieni ylitys ehkä sallitaan jos kyseessä on muuten hyvä yksilö =)

Comment

melkein sitten saksasta tai ruotsista.

Comment

Joo, näin oon itekin katellu... tuota Ruotsia ei oo tullu edes harkittua, mut pitääpä silmäillä sitten siihenkin suuntaan, kiitos vinkistä!

Comment

ruotsissa audit aavistuksen kalliimpia,mutta hakeminen halvempaa.

Comment

Saksasta tuoduissa ei välttämättä ole huoharin lämmitintä.
                                    Kone on siis hyvä olla 184kW, mikä tuossa 2002-mallissa jo pitäisi ollakin.
                                    Automaatista voi todeta sen, että 2,7 Allroadin (ehkä myös RS6:n) automaatti vaihtaa huomattavasti nopeammin kuin vastaavat muissa autoissa olevat( mitähän eroa).

Comment

Mun vanhan biturbon (Tiptronic) vääntö oli ainakin säädetty LMS:n toimesta kestävyyttä ajatellen. Maks. vääntö oli penkitetty lastutuksen jälkeen arvoon 420Nm. En sitten ole varma oliko se vielä tarkemmin rajoitettu 1. ja 2. vaihteelle, ainakin persdynon mukaan näin olisi ollut.

Vaihteisto oli myös "lastutettu", eli vaihto-ohjelmaa muutettu ja mielestäni toimi oikein hyvin :)

Mutta bensankulutus vei loppujen lopuksi kiinnostuksen :(

Comment

Working...
                                      X