Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urässän viskotuulettimen laakerin irrotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urässän viskotuulettimen laakerin irrotus

    Tässä taannoin ihmettelin urssin moottorin rallatusta, mutta nyt syyn löydyttyä ajattelin että ehkäpä tämä on oman topikin arvoinen (?)

    Vika siis ei ollut hydraulipumpussa, niinkuin luulin, vaan siinä viskotuulettimen takana asuvassa taittopyörän laakerissa. Pitää sellaista rallatusta, että kääntää tuollainen vanhempikin auto ihmisten päät (vaikkei ole edes auto pesty ihan äskettäin)

    Onko jollain bentleyn (tai peräti omakohtaisia) ohjeita, millä tuon käikäleen saa irti siitä moottorin kyljessä olevasta tellingistä, siis sama tellinki, mihin on pultattu kylmästöinnin kompura kiinni. Avainvälin 27 kiintoavain ja leka alkaa tuntua melko hurjalta työkalulta tuon irrottamiseen. (sen kokoinen mutteri tuon akselissa kuitenkin on)

    Sain Tepolta tänään jo luovutetun elimen tuohon vaivaan (kiinni luovuttajan vastaavassa tellingissä) mutta eihän se irtoa siitäkään, vaikka huomattavasti parempaa tilaa, kun käikäle on kiinni ruustukissa, eikä tuolla urssin "tilavassa" konehuoneessa.

    prkl, vienkö Mietoisiin suosiolla? No ainakin tässä purkuhommassa on tullut todettua hydraulipumppu ja laturi ehjäksi.

    Tämän viskokytkimen kokoonpanon suunnitellut audin inssi on varmaan syönyt jotain pieniä sieniä, tai sitten muuten perverssi veitikka...

  • #2
    Hmmmm...miksi irroittaa se siitä "tellingistä" jos vaihturi on kerran samanlainen? Kaiketi se jenka on vasuri?

    Comment


    • #3
      en ny tiiä mitä tarkalleen tarkotat mut eiks viskot oo yleensäkkin kiinni väärän kätisellä jengalla,viisaammat korjatkoon.

      Comment


      • #4
        Jees, koitettu jo vasemmalle (ja oikeallekkin kun ei irronnut, uskonpuute)

        Jos sais tuon tellingistä irti, niin ei tarvittis irrottaa kompuraa, jonka freonipiuhoissa on öbaut milli liikutteluvaraa, lisäksi tarvii nosturin tai montun, että saa kompuran alapultit auki.

        Otan pari rauhoittavaa mallasta tähän väliin ja koitan huomenna uusin voimin, mitäs sitä muutakaan kesälomalla ihminen viitteis...

        EDIT: Jälkipolville muistiin: mielestäni tuo visko oli ihan oikeankätisellä kierteellä kiinni.
        Viimeksi muokannut Tolkkju; 22.7.2008, 09:49. Perustelu: kierreasiaa

        Comment


          #5
          Joskus jouduin lämmittämään, ennen kuin sinne vasuriin irtosi. ON sitten oikeasti ne joskus kiinni.

          Comment


          • #6
            En nyt tiedä onko tuo aivan samanlainen kuin V8:ssa, mutta oletan niin.

            Ite taistelin omasta sen irti aikoinaan ja kyllä siinä sai oikeen huhkia. Jatkoa lenkkiavaimeen se vaati. Meinas kyllä usko loppua oikeasti.

            Porukoiden A8:sta ei sitten tuo visko suostunutkaan irtoamaan, kun meinattiin lainata se mun omaan. Oli toinen sillon kilvettömänä.

            Pakkohan tuohon on joku erikoistyökalu olla. Ei olisi mikään ongelma jos sais vaan jostakin lukittua sen viskon? Ite en edes viitti mainita millä metodilla sain sen irti, sen verran kaupunkilainen ratkaisu oli.

            Comment


            • #7
              Noniin?homma saatu kuntoon. LMS:llehän se piti sitten kyörätä, kun en saanut montun / nosturin puutteen takia niitä kompuran alempia pultteja auki.

              Kokosin puretut osat takaisin putsattuna nippuun, vedin vielä kuparitahnat pultteihin, että olisi hippasen helpompi availla, kuin minulla ensimmäisellä kerralla ja nilkutin kulkineen Mietoisiin. Laakeri tietysti porsi liikennevaloissa Turun keskustassa hillittömän sirinän säestyksellä (yleisömenestys taattu), hihna hyppäsi pois paikoiltaan rikkomatta onneksi mitään muuta. Pikainen tilannekatsaus konehuoneeseen ja takaisin matkaan.

              Hieman kankea käänneltävä tuo kulkine ilman ohjaustehostusta sporttiratilla kieltämättä on, mutta ajattelin, että pommissa riittää voimaa loppumatkan jarrutuksiin ja akussa virtaa (ajelin silti varmuuden vuoksi parkeilla).

              Työveloitus oli 4h á 65,00e, eli 260e maksoi sitten tuo keikka + bensarahat, osia ei tarvinnut nyt lisää ostaa, sillä mukanahan oli Tepolta ostettu vaihto-osa ja uusi remmi, jonka olin aikaisemmin ostanut Auran väri ja varaosa Oy:stä hintaan 21,00e.

              Seuraavana lauantaina alkoi sitten taas tapahtua! Olivat sitten jättäneet hydr.pumpun siivapyörässä olevat 3kpl M8 pulttia löysään, ja oli lähellä, että saatiin uusi katastrofi aikaiseksi, oli viittävaille koko keksintö irti ja vipatti jo kovasti, mutta outo meteli konehuoneesta kavalsi, että jotain uutta tulollaan. Onneksi huomattiin sattumalta Tepon pihassa, jossa suoritettiin isännän avustuksella "pika"korjaus (josta suuret kiitokset). Sain jotenkin taas linkuteltua kotiin, ja kokosin tuon käikäleen uusiksi nyt käyttämällä pulteissa hippasen kierrelukitetta. Nyt tuntuisi pelaavan ja rallatukset on toistaiseksi vähemmällä, itse asiassa väitän, että tuo ei ole ikinä käynyt noin "sivistyneesti".

              Tänään, kun puhelimitse kommentoin hydraulipumpun "asiaa" pajan suuntaan selvisi sitten vielä sekin, että kompuran irrottamisen yhteydessä on laskettu freonit mäelle?ihmettelinkin jo lauantaina, että hippasen huonosti kabiini kylmenee?

              Uuteen moniurahihnaan jäi muistoksi hyvä viilto reunaan + pari kulumaa, tosin LMS lupasi tuon vaihtaa jossain sopivassa välissä kuluitta?huoh!

              Comment


              • #8
                Jatketaan vanhaa hieman. Alkoi urssista (AAN) viskotuuletin rohisemaan ikävästi. Nyt vaan en millään muista tuota lohkon päässä olevaa "tellingin" kiinnitystä, että lähtikö suoraan irti, vai pitikö purkaa laajemmalti muutakin?

                Ropeli (4 pulttia) tietysti pitää saada tieltä pois, mutta pääsikö sen jälkeen ottamaan koko viskon pois "tellinkeineen" lohkosta?

                Comment


                • #10
                  Hieno harrastus ottaa visko urssista irti. Oli laakeri ja akseli pyörinyt kuivana toisissaan pidemmän aikaa. Metallipölyä oli melko runsaasti siinä laakerikupissa ja vaseliinikuppi oli lähes kuiva. Välystä oli sormituntumalla n.5-10mm kun heilutteli hihnapyörästä.
                  Saakohan tuonne laakerikuppiin laitettua vaseliinia ulkokautta huoltotoimenpiteenä? Pienen reiän olin sormin tuntevinani sieltä kupista, mutta en tarkemmin alkanut tutkimaan tällä kertaa.

                  Jos sais tuon tellingistä irti, niin ei tarvittis irrottaa kompuraa, jonka freonipiuhoissa on öbaut milli liikutteluvaraa, lisäksi tarvii nosturin tai montun, että saa kompuran alapultit auki.
                  Viskotuuletin/laakeri lähtee urssista parhaiten, niin, että ottaa etupuskurin pois ja jäähdytin huoltoasentoon. Näin säästyy aineet ilmastoinnissa. Eikä tarvitse mitään muutakaan purkaa tieltä pois. Pääsee suoraan käsiksi.

                  Comment


                  • #11
                    Kyllä se kompura sieltä irtoaa tarvittaessa vaikka vaan tunkin avustamana, ja on niissä letkuissa ainakin omassani sen verran liikkumavaraa, että irtoo ihan selkeäsi kannattimestaan. Toki helpompaa kaivaa nosturin kanssa. syvä hylsy palkitsi kompuran irroituksessa ;)

                    Comment


                    • #12
                      Juuh, pääseehän tuonne alakauttakin. Itsestä vaan tuntui helpommalta tehdä homma seisten. Joutui vielä laakerin kuusiokolopultit (3kpl) hakkaamalla avaamaan. Olivat meinaa kiinni ;)

                      Comment


                      • #13
                        Millainen tuo viskon rakenne on? Toisin sanoen, itselläkin se pitää melko eksoottista ääntä ja klappia on sentin verran. Autolla pitäisi vielä muutama päivä ajaa ennen remonttia, mutta en haluaisi, että se hajoaa totaalisesti sen aikana.
                        Eli, pystyykö siipipyörää sitomaan esim. nippusiteillä kiinni ettei se pyörisi? Paikallaan pyöritellen vastusta ei juuri tunnu, mutta tuleeko kierrosten myötä siihen kuitenkin niin paljon momenttia, ettei nippusiteet kestä?

                        Comment


                        • #14
                          ei se kierroksista niin paljoa piittaa, vaan lämpötilasta. Tuollaisella klapilla saat vielä syylariremontin, uuden moniurahihnan ym huonolla tuurilla.

                          Comment


                          • #15
                            Jos klappia pahasti viskossa, niin pultti löysällä laakerista/akselista. Itse annoin viskolle tekohengitystä osia odotellessa runsaalla vaseliinilla ja pultin kiristyksellä.

                            Comment


                            • #16
                              Mitenkäs tuon jäähdyttimen saa huoltoasentoon, tarvitseeko purkaa mitään muuta kuin puskurin pois tieltä?

                              Comment


                              • #17
                                Lukkopelti, umpioiden alapuolelta listat, puskuri. Seuraavaksi repsikan puolelta syyläristä/lauhduttajasta mutteri irti, hieman nostoa ylöspäin ja tuki alle, tunkki tms.

                                Viskon irroittamiseen tarvitaan lukitustyökalu, että saa hihnapyörän lukittua. Itse väkersin lattaraudasta moisen. Viskossa on sitten oikeankätiset kierteet, joten aukeaa vasemmalle.
                                Viimeksi muokannut mikaks; 8.9.2009, 12:59. Perustelu: Korjaus

                                Comment


                                • #18
                                  Mistä olette muuten noita laakereita hommanneet vai suoraan marmorilta? Ja mihin hintaan?

                                  Comment


                                  • #19
                                    Tepolta. Itse jouduin uusimaan myös hihnapyörän akselin, joten parin sadan pieti. Laakeri alta satasen.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X