Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E -91/92 (B4) nykii ja hyytyy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 2.0E -91/92 (B4) nykii ja hyytyy

    Mikähän on vialla, kun Audi nykii talvella, riippumatta siitä onko pakkasta vai ei. Kun ajaa pitempää matkaa, niin kovassa vauhdissa se ei nyi, mutta heti kun hidastaa vauhtia niin alkaa nykiminen joka ei lopu ennenkuin auton joko pysäyttää ja painelee kaasua niin että jokin tukos (?) irtoaa tai painaa vauhissa kaasun pohjaan ja odottaa tukoksen (?) irtoamista. Nykiminen on aiheuttanut muutaman kerran vaaratilanteen, kun keskellä kaupunkia mäessä hyytyi eikä enää kulkenut eteenpäin kuin ihan hitaasti nylkyttäen.

    Taajamanopeuksissa audi nykii varsinkin jos lähtee liikenteeseen lämmittämättä. Kun auto innostuu nykimään ja sen pysäyttää niin tyhjäkäynti sahaa 1000-3500 kierroksen välillä ja usein auto myös sammuu.

    Tähän mennessä on vaihdettu jo:
    -sytytyspuola
    -termostaatti
    -bensasuodatin
    eli näissä vika ei ainakaan pitäisi olla, samoin joku ilmanotto-osa on pönkätty ottamaan vain lämmintä ilmaa.

    Suomi24:ssa epäilivät joskus ilmamäärämittaria ja se onkin edellisen omistajan aikana aukaistu ja liimattu uudelleen kiinni (huoltokirjaa ei ole), joten toivottavasti vika olisi siinä, mutta muitakin ehdotuksia saa antaa. Auton päästöarvot ovat normaalit ja kyseessä suomi-auto.

    #2
    Viisaammat yleensä epäilleet noilla oireilla ISV:tä, ks. esim.
    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7350

    Comment


      #3
      Itselläni oli samanmoinen peli, jossa samanlaiset oireet. Itse vaihdoin tuolloin sytytyspuolan sekä siihen kiinnitetyn -yksikön (laadukkaan sellaisen) vanhan alkuperäisen tilalle ja oireet loppui.

      Kaverilla taas nyki ja sammuili viallisen HAL-anturin vuoksi. Sen vaihdettuaan B4 on toiminut.

      Mites mahtaa olla bensapumpun kunto? Minulla se simahti 220 tkm. kohdalla oireillen ensin nykimällä.

      Comment


        #4
        Sytytyspuolan vuoksi auto jätti melko vasta välille ja se on siis vaihdettu eli vika ei pitäisi olla siinä.

        Bensapumpusta en tosiaan tiedä. Vien huomenna korjaamolle ja siellä saavat käydä läpi mahdollisia vikoja. Itse en tajua autoista mitään. Jotenkin vain epäilisin, että olisiko edelliselläkin omistajalla ilmamäärämittari oireillut kun se kerran on avattu ja suljettu...

        Comment


          #5
          Autokorjaamon diagnoosi:
          -hall-anturin vika näykyisi päästöissä ja päästöt ovat normaalita
          -lambda-anturi näkyisi myös päästöissä
          -bensapumppu vaikuttaisi eri tavalla ja kuulosti normaalilta, mutta ei ole vielä pois suljettu mahdollisuus
          -ilmamäärämittari on epäiltyjen top5 listalla ykkösenä, mutta sanoi että ei lähtisi vielä tilaamaan uutta (minä kyllä lähtisin jo, sen verran hermoja raastavaa on tuo nykiminen)
          -ISV:stä ei ollut mitään puhetta eli on kaiketi pois suljettu mahdollisuus
          -pakoputki oli ehjä ja sisuskalut eivät olleet irti

          Koeajon aikana auto ei tietenkään nykinyt. Eihän se koskaan silloin nyi kun pitäisi.

          Huoltomies ei keksinyt muuta sanottavaa, kuin että ajaa tankki tyhjäksi ja tankata jossain muualla kuin TB:llä missä siis yleensä tankkaan. En kyllä usko että teboilin 95 aiheuttaisi tuollaista nykimistä.

          Comment


            #6
            No on kyllä mystinen. Olen kyllä kuullut myös puhuttavan bensan eroista, mutta joku vasta todisteli että about samaa tavaraa kaikissa mittareissa... Siinä asiassa tulis mieleen pari juttua:

            1. jos tankkaa kokeeksi jossain muualla, niin samantien 98:a; jotkut ovat väittäneen sillä olleen havaittava vaikutus jopa tässä ABK-koneessa (itse en kyllä huomannut, mutta hyvinpä tuo on Nesteen ja A24:n 95:llä toiminutkin)

            2. joku ruiskulaitteiston pesuaine, jota laitetaan bensan sekaan (ja jonka nimeä en muista)

            Tämä on siis aivan hakuammuntaa.

            Comment


              #7
              Ysikasia en ole kokeillut mutta niitä puhdistusaineita olen ja ei ole auttaneet.

              Joku viisas(telija) haukkui suomi24:ssa kyseisen auton ruiskulaitteiltaan täydeksi paskaksi eli olisiko vika siinä.


              Soitin huoltamolle ja käskin tilata ilmamäärämittarin, koska siinä epäilemättä on jotain häikkää ollut kun sitä on auottu. Minulla olisi kyllä edellisen omistajan yhteystiedotkin, mutta minun tietääkseni hän on vanha mummeli joka luultavasti tietää ja tajuaa autoista vielä vähemmän kuin minä joten taitaa olla ihan turha kysellä häneltäkään.

              Comment


                #8
                No niin, nyt on sitten shellin bensaa tankissa ja aivan kuten arvelin, ei hidastanut nykimistä millään lailla. Luulisinpa, että jos vika olisi bensassa niin auto nykisi kesälläkin. Eilen ajelin testauksen vuoksi kylmällä koneella ja nykihän se mutta ei hyytynyt niinkuin monesti. Kaikkein pahimmin se hyytyy kun kone on lämmin ja pysähtyy tai hidastaa vauhtia ja tämä mielestäni viittaisi juuri sinne ilmamäärämittariin.

                Comment


                  #9
                  Otimme ilmamäärämittarin johdon väliaikaisesti, testimielessä irti ja eipä nykinyt enää ainakaan lyhyen koeajon aikana.

                  Comment


                    #10
                    Eipä auttanut ilmamäärämittarin poiskytkeminenkään. Nykii edelleen. (Lisäys: Se olikin jo kytketty päälle eli vika voi olla siinä)

                    Comment


                      #11
                      Vika viittais myös määräjakajaan Jos sulla on sellainen tuossa audissa ja kannattaa vaihtaa siihen sisälle o-renkaat ,on useimmiten kovettuneet . ja aiheuttaa paineen vaihtelua .jos et itse osaa ,niin etsi boschin huolto ,siellä ymmärtävät paremmin ,kuin merkkihuollossa (merkki huollosta huonoja kokemuksia vanhempiin audeihin)

                      Comment


                        #12
                        En ole koskaan kuullutkaan määräjakajasta. Varmaan joku viisaampi tietäisi että onko tuossa sellainen.

                        Enpä sittenkään vielä sulje ilmamäärämittari pois laskuista vaikka auto tänään nykikin, koska mies olikin kuulemma laittanut sen takaisin toimintaan minulle kertomatta ja minä oletin se edelleen olevan pois käytöstä. Eli se on jälleen pääepäiltynä.

                        Comment


                          #13
                          Määräjakajalta lähtee putket bensasuuttimille. Bensan annostelu on tällöin mekaaninen juttu, ei sähköisiä suuttimia. Eli kun lautanen liikkuu ilmakanavassa niin se muuttaa määräjakajassa olevan männän asentoa (mekaaninen yhteys lautaseen), joka määrää annosteltavan bensan määrän suuttimille (bensan paine aukaisee suuttimet!). No en ole asiantuntija, mutta jotenkin näin se pelaa. Mulla meni juuri määräjakaja, joko jumiin tai rikki. Ensin alkoi nykimään ja menohalut meni. Ei kärsinyt painaa kaasua. Muutama kilometri ja siihen sammui.
                          Olethan tarkistanut huolella, ettei ole mitään ilmavuotoja imupuolella missään? Miten auto lähtee käyntiin kylmänä/kuumana? Kierrokset/tyhjäkäynti silloin? Entäs bensapumpun paineet tyhjäkäynnillä (mittaus merkkiliikeessä ei pitäisi olla tuntia pidempi toimenpide)?

                          Vastaa näihin niin mietitään lisää....

                          Ps. Määräjakajaa EI KANNATA purkaa, koska yleensä (=aina) se vuotaa kasauksen jälkeen. Uusi maksaa laakkosella 1300-1400?. Jos se nyt sun autossa on ensinkään...

                          Comment


                            #14
                            Itsehän minä en tajua autoista tuon taivaallista joten paha mennä sanomaan.

                            Auto lähtee lämmittämättä käyntiin keskimäärin kolmannella yrityksella ja kierrokset ovat silloin 1000 paikkeilla. Lämpimänä lähtee ihan normaalisti ja kierrokset 800 niinkuin kai pitääkin.

                            Ilmavuotoja sun muita ei ole tarkistettu.

                            Comment


                            • #15
                              Vaimon 80E 2.0 -91 kävi ja ei käynnyt. Siitä on läpikäyty kaikki mahdollinen. Selkeää "vikaa" ei koskaan löytynyt ja ainoa selvästi käyntiin vaikuttanut seikka oli lähes täysin tukossa ollut ilmanpuhdistin :) Joten turhaa rahaa saa palamaan tämän moottorin ja bensapuolen hilavitkuttimiin ylettömästi, jos ei vian paikallistaminen onnistu. Arpomalla ei osia kannata alkaa vaihtamaan. Tuntuu olevan maanantai kappale, sillä molemmat etuiskarit (alkuperäiset!) jäätyivät
                              yht'aikaa....tuli hetkeksi rata-alusta. No, vaihtoohan ne meni. Taas toimii.

                              Comment


                                #16
                                Ilmanpuhdistin on vaihdettu joskus vuosi sitten ja näytti suht. puhtaalta viimeksi huollossa kun sitä vilkaisivat.

                                Comment


                                  #17
                                  Vikakoodit tarkistetaan ensi viikolla. Ja määräjakajaa ei tuossa autossa taida olla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Anniina, toivottavasti vika autostasi löytyy. Minulla jo meinasi mennä hermot:) Aina kun koskinkaan vaimon autoon, jotain oli pielessä. Ainoa osa, mille ei ole tehty vielä mitään, on bensapumppu. Se pitää aikamoista ääntä. Kun auto nyt toimii, niin antaa pumpun olla toistaiseksi. Mutta todennäköisesti sillä on osansa käyntiongelmiin, tähän johtopäätökseen tulin, kun auto seisoi 3 viikkoa lämpimässä tallissa. Ei meinannut käydä, eikä kulkea mihinkään...ei saanut riittävästi bensaa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaikka oireet olivat hieman toisenlaiset, yksi mahdollinen vikapaikka on kaasarin kummijalka. Oli aikoinaan tosi hankala saada selville, että juuri sieltä falskasi ilmaa systeemiin => käyntihäiriöitä!

                                      Yleensäkin ne letkustot kannattaa testata = taivutella ja puristella niitä moorttorin käydessä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Juupa juu. Ajoin sitten 75 km huoltamolle vikakoodeja testaamaan, vaan eipä löytynyt sitä mistä ne mitataan. Sattuisiko joku tietämään, että missä se pistoke on tuollaisessa Audissa? Testeri näytti, että pitäisi olla jossain kuskin jalkatilan yläpuolella, vaan ei ollut, eikä myöskään sulakerasiassa. Eikä missään muuallakaan.

                                        Eli vika jäi edelleen arvoitukseksi, mutta ilmamäärämittari laitettiin tilaukseen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          pitäisi olla jossain kuskin jalkatilan yläpuolella
                                          Meidän kotterossa se on juuri tuolla. Katsoitteko suojalevyn/ tavaralokeron alle?
                                          Siis sen, joka on ratin alapuolella ja kiinni kolmella pikku pultilla.

                                          Meidän peli menee Boschille mittauksiin, jotta selviää missä on vika. Vika, kun tulee ja menee....
                                          Samoin menee hermo pikkuhiljaa.
                                          Laitan huomenna illalla tietoa mikäli selviää, mikä oikeasti mättää koneessa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siis onko -92 kasikympeissäkin vikakoodipistokkeet? Esim. ABK:ssa?

                                            Comment


                                              #23
                                              No tuo meidän auto on minun tietääkseni ABK ja pistoke oli ilmeisesti tänään päivänvalolla löytynyt sulakerasiasta. (todettakoon taas, että itsehän en autoista mitään tajua). Ja itsediagnoosivaroke kuulemma ainakin on.

                                              Katsoimme myös sieltä kuskin jalkatilan yläosasta, jossa sen vanhemmissa 80:ssa on ja otettiin se joku muoviosa irti siitä, mutta ei se ollut siellä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Audi Motronic MK 1.2 vikamuisti

                                                Vikakoodit yhteensä 4 kpl,

                                                0208 Ilmamäärämittari, impulssi liian alhainen -> imusarjalta lähtevä letku, joka menee isv:lle,
                                                halki juuresta klemmarin alta. Mahdoton tehtävä huomata silmällä. Letku uusittu ja auto kävi testerissä ilman huomauttamista.

                                                Imupuolen vikaa etsittiin jo aiemmin ja sitä epäiltiin koko ajan. Myös bensapumppu oli epäilyksen kohteena. Ei näköjään tarvi paljoa vuotaa, kun sotkee esim. tyhjäkäynnin kokonaan.

                                                020C Nakutustunnistin 1 ( väärä/ei signaalia )
                                                FFFF Ohjainlaite, prosessoriyksikkö epäkunnossa
                                                024B Tuntematon vika?

                                                Nuo loput jää arvailujen varaan...sillä nyt se kuulemma pitäisi taas pelittää???

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuollaisia tuntemattomia äkkiäkin huvittaa googlettaa. Ainoa mitä löysin on espanjaksi tai portugaliksi:
                                                  024B Limite de ajuste del regulador de mezcla

                                                  Eli baabelinkalalla "Limit of adjustment of the fuel trimmer"

                                                  Eli olisiko joku seoksensäätöraja tullut vastaan. Johtunee tuosta vuodosta.

                                                  Nakuanturista kannattaa johto katsoa ettei ole eriste kuoriutunut pois. Myös liitintä kannattanee putsata ja renkuttaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos Porkkis vaivannäöstä.

                                                    Sen verran taustaa, että setä (jolla 80 oli mittauksissa) on tunnettu Lahdessa.
                                                    Kun ei esim. autoliike löydä Boschin sähköjä omaavasta pelistä itse vikaa, niin peli viedään jatkohoitoon ko. sedälle. Hänellä on kokemusta ja vempeleet sen mukaiset.
                                                    Pihalla oli mm.kaksi ässää ja yksi uudempi A4!


                                                    Tuo nakutustunnistin vikakoodi on todennäköisesti ollut jo pitempään muistissa.
                                                    Sillä autohan kävi vain kolmella ja muutenkin huonosti pari kuukautta sitten.
                                                    ( koodi ensimmäinen listalla )

                                                    No katsotaan, sillä setä sanoi: Ei ole muuta vikaa ja testerit näyttävät oiket arvot?

                                                    Letku oli niin vähän halki, että kylmänä auto toimi ja lämpimänä alkoi tyhjäkäynti humppaamaan.
                                                    Jos auto oli lämpimässä tallissa, käynti oli huono heti kun ryyppy tippui pois.
                                                    Elikkäs heti, kun letku lämpesi, alkoi vuotaa enemmän ilmaa ja sotkea käyntiä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Olisiko Tuomo mahdollista saada jonkinlaista valokuvaa missä se vuoto tarkalleen oli?Kiitos kumminkin kärsivällisestä vian etsinnästä ja tiedottamisesta! Tasakäyntistä viikonloppua!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Laittaisin, jos osaisin :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Johan kerkesi melkein viikko vierähtää....*****een, ****ana ja kaikki muut rumat sanat.

                                                          Tänään neljän ruuhkassa sammui juuri ennen valo-ohjattua risteystä :)
                                                          Onneksi sain kaverin parissa minuutissa hinaamaan minut pois paikalta. Huvittavaa oli, että kukaan ei kysynyt tarvinko apua. Siinä sitä istuskeltiin oikealle kääntyvien kaistalla 10 metriä ennen suojatietä ja oltiin komeasti tientukkona.

                                                          Nopea veikkaus vikaan: bensapumppu sanoi sopimuksen irti?

                                                          Taitaa olla parempi ajaa vain omalla riesalla ja jättää vaimon kauppakassi rauhaan..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Meidän auto teki myös saman tempun kerran. Sammui kesken ajon eikä enää lähtenyt käyntiin. Sytytyspuola oli paskana.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X