Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Heittelevä tyhjäkäynti -95 AAH

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Heittelevä tyhjäkäynti -95 AAH

    Antakaas vinkki: mulla putoaa liikennevaloissa tyhjäkäynti melkein nolliin ja pomppii siitä takas 700-800rpm tasalle. Välillä meinaa sammuakin eli akkuvalo jne syttyy ja itseasiassa tänään sitten ekan kerran sammuikin.

    Haeskelin vanhoja viestejä enkä tällaista löytänyt AAH:n osalta mutta S4:ssa on ilmennyt samanmoista ongelmaa. Ratkaisu niissä on ollut ISV:n putsaus. Mahtaako koskea myös AAH:ta?

    Ja jos ei niin onko ideoita mitä kannattaisi katsoa?

    Kilsoja 172th, ilmanputsari uusi, tulpat suht uudet.

    Kiitti.

  • #2
    ISV nyt ensin

    Hei
    ISV.n putsaus jos muuten kaasu auki kulkee tasaisesti ts. ei ole joku imupuolen letkuvuoto.

    ISV on kai jumissa yleisesti jokaisessa ruiskukonemallissa 10v jälkeen. Huolloksi riittää irrotus, crc.llä tms. puhdistusta ja huuhtelua kunnes puhdas ja sitten kasaus. Ei liity siis mitenkään ässä audeihin tms.

    Luulen vieläpä että tämmönen kova pakkanen tehostaa jumimista, sinnehän kertyy jotain öljy tai terva jäämiä jotka lämpimämmällä ilmalla saattaa olla vielä niin notkeita että ei haittaa toimintaa...

    Comment


      #3
      Hei,
      Onko omassa autossani ('95 1.8 20v) tuo ISV?
      Missä se on?
      Miten se otetaan irti?

      Kolme varmaan aika perustyhmää kysymystä, mutta kovin tarpeellisia kun tuo kuullostaisi tarpeen omallekin autolleni. Kiitos vastauksista.

      Comment


        #4
        Kiitti vastauksesta, auto kulkee muuten ihan priimasti mutta viimeiset pari kk on ruvennut tyhjäkäynnillä heittelemään. Hyvä, täytyy etsiä ko härpäke (saksankielisestä) huoltomanuaalistani ja putsata.

        Eihän ISV ole herkkä? Harrasteautossani tyhjäkäyntimoottorin saa helposti totaaliromuksi yhdellä jarrukliinerisuihkauksella...älä kysy miten opin tämän ;)

        Comment


        • #5
          ISV B5, B5 ohjeita yleisesti

          Hei
          Auttaisiko tuo Larelle:
          http://1.8t.org/~quattroman/Audi%20B5%2097-2001/
          Kattele sieltä, en tiedä auttaako mutta ainakin jotain löytyy.

          Tuolta löytyy vähän yleisjuttua ISV.stä ja sen puhdistuksesta: http://www.20v.org/engprob.htm#isv

          Eli ei nyt voi suoriltaan sanoa kestääkö ISV huoltoa, corvetessa ehkä erilainen mutta yleensä opelit ja audit olen ymmärtänyt että ISV.n voisi putsata (bosch?). Oma käsitys laitteesta menee jotenkin näin, siellä on solenoidi joka kiskoo/työntää tyhjäkäynnillä ilmaventtiiliä auki/kiinni. Venttiiliin pakokaasuista (pakokaasujen takaisinkierrätys imupuolelle) tms. kertyvä öljy ja noki muodostuu ajankans sellaiseksi jankiksi että venttiili ei liiku. JOS käytetään liuotinta niin mielellään jotain bensan sukuista tms. jota tuon laitteen pitäisi muutenkin kestää. Lisäksi putsausvaiheessa voi käyttää +12V jännitettä apuna ja liikutella venttiiliä edestakas.

          Comment


          • #6
            OT: Mitä eroa on ISV:ssä ja ISS:ssä (idle speed stabilizer valve)

            Comment


              #7
              Vettessä on myös monet moottorin sähköosat Boschin tekoa (itse monipisteruiskukin B:n kehittämä) ja siinäkin pelaa se IAC juuri tuolla tavoin kuin kuvailet. Sijoitus on vaan suoraan läppärungon kyljessä (ilmakanavat läppärungon seinämien sisällä), Audissa vissiin jossain letkujen välissä läppärungon lähellä (siis ton 20v.orgin kuvan mukaan)?

              No, täytyy ottaa varovasti niin eiköhän se siitä.

              Comment


              • #8
                2.8:ssa ISV löytyy tuolta: http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=iman osa 7 ja myöskin tuolta: http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=rear

                Muutenkin 12V.org on mitä mainioin sivu selvitellessä kutosien ongelmia.

                Comment


                  #9
                  Kiitos, homma helpottui juuri isosti!

                  Comment


                    #10
                    isv

                    Käytetäänkö isv:stä myös nimeä joutokäynninvakain?

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä, ainakin http://www.varaosahaku.fi tuntee termin joutokäynnin vakaaja.

                      Comment


                        #12
                        Nyt kun tämä vanha ketjuni tuli taas pinnalle niin mainittakoon, että ongelmani poistui, mutta varsin epätodennäköisella tavalla.

                        Ennen kuin ehdin tehdä mitään asialle jouduin tankkaamaan poikkeuksellisesti Teboilin bensaa normaalin Esson kaman sijasta. Tyhjäkäynti alkoi tasaantua heti samana päivänä. Ihmettelin, että "ei voi olla totta" ja varmuuden vuoksi tankkasin vielä seuraavankin tankin Terraa. Sittemmin olen tankannut pelkästään Essolla mutta ongelma poistui kokonaan eikä ole toistaiseksi vielä tullut takaisin.

                        Tästä minulle virisi henkilökohtainen teoria, että eri asemaketjujen lisäaineistukset selvästi vaikuttavat eri tavoilla ja pelkästään yhden (hyväksi tunnetunkaan) ketjun bensalla ajo ei välttämättä olekaan hyvä idis. Tekee ehkä hyvää koneelle/suuttimille tms. vaihdella bensamerkkiä silloin tällöin.

                        Voi tietysti olla, että kyseessä oli puhdas sattuma mutta varmasti otan varmuuden vuoksi Tebikseltä taas jossain vaiheessa.

                        Comment

                        Working...
                        X