Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä kannattaa kysyä moottorin yläkerran osia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä kannattaa kysyä moottorin yläkerran osia?

    260t ajetun 1,8 20v koneen (-98, muistaakseni ADR) yläpää "rolisee" hillittömästi pienillä ja kohtuullisesti keskikierroksilla ja epäilyksenä on tietysti ensimmäiseksi venttiilinnostimet. Korjaajan mukaan on syytä epäillä (ainakin pelätä) muutakin vahinkoa jos vaiva on ollut pitkäaikainen. Kuulemma nokka-akselien uusintaan kannattaa henkisesti varautua. Akselien välisen ketjun kulumisen ymmärrän (voiko rilinä johtua siitä???) mutta Laakkosen hintaa tälle ketjun kiristimelle en. 530 euroa! Eivätkä nokka-akselitkaan tusinahintaisia ole...

    Varaosaliikkeiden kautta tuntuu saavan vain nostimia, siksi haarukoin kohtuullisempia paikkoja muiden osien osalta. Onko vinkkejä, mistä kannattaisi kysyä saatavuutta? Jos jotain isompaa menee, olisipa tilauspaikka etukäteen hintatietoineen tiedossa.

    Onko kokemuksia, mitä tällaisessa vauriossa yleensä menee hajalle ja mitä kannattaa samalla avauksella korjata lisukkeeksi? Kuinka herkästi tuo ketju tai ketjunkiristin hajoaa, onko sattunut kellekään? Kuinka helposti nokka-akseli kuluu pilalle? Aiemmasta omistajasta en tiedä, mutta ainakaan meillä ei ole ollut öljy vähissä missään vaiheessa ja vaihtoväli on 10t.

  • #2
    Nokka-akselien kohdalla katselisin virinokkia, kun meinaa usein olla viriosat halvempia kuin marmorin vakiot.

    Comment


    • #3
      yläpää "rolisee"
      Tämä kyllä "kuulostaa" juuri siltä nokkien väliseltä ketjulta ja kiristimeltä. Luultavasti jos syy on niissä niin venttiilikopan aukaisemalla voi vian jo todeta rikkinäisestä ketjunohjurista (muovia). Kannattaa ensin käyttää se 1 tunti työtä tämän asian tarkistamiseen ennenkuin lähtee ostamaan osia.

      Comment


      • #4
        Tarkoitus on ehdottomasti avata kone ennen osien ostoa. Kyse olikin siitä, että tietäisin tilata oikeat osat saman tien oikeasta paikasta vian selvittyä.

        Virinokat kuulostavat houkuttavalta, mutta olisiko tietoa mistä niitä (vaikka sitten vastaisen varalle jos se osasto onkin kunnossa) kannattaa kysellä? En ole ennen ollut moottorin sisuskalujen oston kanssa tekemisissä.

        Niin, onko tietoa kuka toimittaa kyseisiä ketjuromppeita marmorin lisäksi? Saksastako niitä pitäisi kysellä? Jos uusii ketjun, kannattaako/pitääkö ohjuri/kiristin uusia samalla jos siinä ei ole vammoja? Vai viallinen ohjuriko se nimenomaisesti antaa sen äänen?

        Comment


        • #5
          Ketjuja voisi löytyä tarvikkeenakin, ohjureita melko varmasti ei. Eikös Teppo auttais?

          Comment


          • #6
            Yleensä nimenomaan se kiristin porsii (menee muovit kappaleiksi tai öljy ei enää huilaa kiristimessä) ja ketjun voi vaihtaa sitten fiilareitten mukaan.

            Comment


            • #7
              Tepolta saa ketjun ja kiristimen, myös nokka-akselit, ja vähintäänkin kohtuulliseen hintaan. Ketjun ja kiristimen ostan ennen remppaa ja vaihdan vaikka varmuuden vuoksi. Eivätpä kiusaa heti lähitulevaisuudessa.

              Laakkoselta sanoivat, että 1,8 20v koneisiin olisi kolme eri kiristinvaihtoehtoa (hinnat jotain 160, 220 ja tuo kuuluisa n. 520e) ja minun koneeseeni pitää laittaa - smurffin lain mukaisesti - tuo kallein. Osaako kukaan kertoa, mikä ero noissa kiristimissä on? Onko tuo kallein kovastikin muista poikkeava?

              Comment


              • #8
                Nyt on kulkinetta remontoitu reilun touhutonnin edestä. Mm. venttiilinnostimet uusittiin, samoin ketju nokka-akseleiden välille. Vanha kiristin laitettiin takaisin, koska uusi oli väärää mallia eikä vanhassa onneksi (?) näkynyt silmämääräisesti vikaa. Ketju oli kuulemma venynyt. Nyt kone käy hiljaa, käynnistettäessä tulevaa pientä rilausta lukuun ottamatta. Jos ääni taas voimistuu, vaihtoon menee seuraavaksi vanha kiristin.
                Vastaus omaan kysymykseeni: Kalliimmassa kiristimessä on jonkin sorttinen nokkien säätö. Vanhemmissa ADR-koneissa se on kuulemma säädötön ja ainakin jo -98 säädöllinen.

                Comment

                Working...
                X