Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

automaatin tarkka öljylaatu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Minun autossa on motonetin suodatin ja on kyllä muuten ihan samanlainen paitsi eri väristä muovia on toinen puoli. :) Ssaman näköistä materiaalia näytti olevan sisälläkin.

    Comment


    • #32
      Tarkoitin, että kuka mahtaa olla toimittaja/valmistaja? Näitä tehdään kuulemma kaukoidässä(kin). Febin suodattimet on aivan samannäköisiä kuin alkuperäisetkin, samanväristä ym. Päiväysleima puuttuu kuitenkin.

      Comment


      • #33


        laitetaan tämä näkökulma tännekkin. Eli eräiden tahojen mukaan muut on jopa parempia. Itsellä ei ole mielipidettä.....

        Comment


          #34
          Kuten joskus aiemminkin olen tähän liittyen todennut, laatikon valmistajalla eli ZF:llä (joka ei kaupittele omia öljyjään) on paras tieto siitä, mitä sinne (kalliiseen) laatikkoon kannattaa laittaa.

          Noissa aiemmin olleissa ZF:n linkeissä on se oikea tieto. ZF:n laatikot ovat tarkkoja oikeista öljyistä, joten kannattaa oikeasti tarkistaa oman laatikon tyyppi, väärällä öljyllä lopputulos voi olla kallis.

          Vaikea sanoa mistä johtuu kerrottu laatikon hajoaminen öljyn vaihdon jälkeen. Suodattimet kannattaa kyllä varmaankin samalla vaihtaa. Muutoinhan voi käydä niin, että viskositeetiltaan "sitkeämpi" uusi öljy alkaa "siivota" laatikkoa sisältä ja jos suodatin on vanha tai kokonaan tukossa eikä se enää kykene suodattamaan öljyn mukanaan tuomaa töhnää, päätyy se töhnä sitten vikapaikkaan omine seurauksineen.

          Esson LT71141 on käsittääkseni samaa kuin tuo VAG:n 162 loppuinen öljy.

          Aisinin laatikot on sitten oma lukunsa.

          Comment


            #35
            Vaihdanko itse

            Muistelen jossain nähneeni täällä ohjeen, jonka mukaan automaattilootaan saadaan oikea määrä öljyä. Se vaikutti kuitenkin suht monimutkaiselta ja toisaalta epävarmalta tavalta. Kysymykseni siis on: väheneekö laatikon öljyt 60 000 km:n ja reilun kahden vuoden aikana vaihteistosta, jos näkyviä vuotoja ei ole. Jos vähenee, minkähän verran? Mietin tätä vaihtaakseni mahdollisesti öljyt itse, ja lisään tilalle saman verran kuin tulee ulos.
            Edellisen kerran vaihdatin öljyt merkkiliikkeessä. Muuhun olen ollut tyytyväinen paitsi hintaan. Vaihteisto (CRE 4-lovinen) on toiminut moitteetta kaikilla keleillä, myös kovilla pakkasilla. Öljynä aion yhä käyttää VAGin omaa öljyä. Tuskin tässä kannattaa alkaa säästämään jos ei ole vaihtoehdosta varma. Suodattimen ja tiivisteen hommaan kyllä muualta, n. viisi kertaa halvemmalla.

            Comment


            • #36
              Ihmeellisiä ovat automattiöljyt? Minulla (CDU ja ZF:n loota) pitäisi käyttää De.. 3:sta? Kuitenkin marmoritiskiltä ( merkkiliike) myytiin kallista audin keltaista.

              Hyvin on toiminut.

              Seuraavan vaihdon teen taas n 40 tkm kuluttua vaikka 60 tkm on suositus. Koska vaihtuu vain 3-5 litraan kerralla ja kotimaan olosuhteet.

              Comment


              • #37
                Esson LT71141 on käsittääkseni samaa kuin tuo VAG:n 162 loppuinen öljy.
                Pitää paikkaansa, ja tiedoksi, että sitä saa juuri tuolla Esson numerolla Peugeot- liikkeistä, itse hain Vantaalta (Automaa) hintaan 13.9?/l

                Comment


                • #38
                  mitenkään kantaa ottamatta öljyyn, mutta töiden puolesta olen joskus joutunut etsimään ZF.n osia ym ,niin tiedon olen saanut soittamalla atoy oy lle ,joka myy kyseisen merkin osia.

                  Comment


                  • #39
                    ZF:n laatikoille loysi ainakin ennen googlella varaosaoppaat ZF:n sivuilta kayttamalla laatikon tyyppia hakusanana. ZF:n varaosakoodilla osat on helppo tilata esim. JN Tradiginilta.

                    Comment


                      #40
                      Hei,

                      Olen seurannut näitä keskusteluja automaatti öljyistä ja näissä on paljon arvokasta tietoa. Audin vaatima öljy ATF G052162 tulee esiin joka paikassa, mutta sitten puhutaan että se on samaa öljyä kuin Esson LT1141.
                      Sitten toisessa forumissa..
                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ght=automaatti
                      ..kerrotaan että Dextron III kävisi myös ATF G052162:n tilalle.
                      Miten nämä luokitukset siis ovat keskenään?
                      Tietääkö joku mikä on esim. laatikon tekiä Audi 100 C4 -91 jossa laatikko ANZ ja huoltoohjelman mukaan 097(onko se Audin oma)?. Tälle laatikolle suositeltiin myös G052162 öljyä huolto-ohjelmassa.
                      Otin yhteyttä Öljytukkuun ja sieltä kerrotiin että Audi 100:een automaattiin suositellaan Esso ATF SHC(tosin vuosille 82-91 ja muuta suositusta ei löytynyt). Uskallanko siis ostaa tuota Esson ATF LT71141 vai onko se dexron III?

                      Comment


                        #41
                        Tuossa on aika hyvin aikasemmin kerrottu mitä eroa öljyillä on.

                        On vain kahta öljyä: Normaalia Dexron III-luokituksen mukaista punaista ja sitten Audin/Esson keltaista "speciaali"öljyä.

                        Molemmilla laatikot ilmeisesti toimii, mutta jotkin ammattilaiset ovat sitä mieltä, ettei tuo keltainen sovellu Suomen olosuhteisiin. Mutuilua kaikki.
                        Sekoittamaan en lähtisi itse. Hankalaksi asian tekee se, että jos laatikossa on alkuperäiset öljyt niin ei Erkkikään ota selvää onko siellä punaista vai keltaista ollut. Mustana ne luultavasti ulos tulee.

                        Tuossa sun autossa on varmasti punaiset öljyt eli normi Dexron III:t.
                        Nuo keltaiset tuli varsinaisesti vasta -94 tuntumassa Tiptronic-laatikkoihin.

                        Toki nuo Tiptronicit toimii myös punaisilla ja taitaa jossain tapauksissa ollutkin punaiset sisällä tehtaalta. Mun A8:ssa oli punaiset vaikka piti olla keltaiset. Toimi silti, mutta lievää hikkaa kyllä oli.

                        Comment


                        • #42
                          Kyllä ne pitäisi toimia toisinkin päin.
                          Tai ainakin mun urssissa on toiminut ties miten kauan.

                          Kun menin öljynvaihtoon, oli tarkoitus laittaa Dexronia jota olis saanu 5e/litra mutta kun sieltä valui keltaista ulos tyhjennettäessä, oli selvää mitä piti laittaa.

                          Löysin itse asiassa jostain sellaisen suositustaulukonkin missä tuota keltaista suositeltiin muihinkin kuin tippeihin, ei sitä tosin ihan vm. -91:een suositeltu mutta kuitenkin (taisi olla vm. -95 eteenpäin tuo suositus).

                          Minäkin luulisin, että autossasi on Dexronit mutta niinhän minä luulin omastakin autosta... Eli ei ainakaan kannata valmiiksi öljyjä ostaa kun menee vaihdattamaan, vaan menee pajalle jossa on molempia tarjolla tai tarkistuttaa etukäteen.
                          Jollei siihen ole koskaan vaihdettu öljyjä, niin sitten siellä on Dexronia.

                          Comment


                            #43
                            Kiitos vinkeistä.

                            Audin huolto-ohjelma suosittaa laatikolle ANZ(097) tuota ATF G052 162 ja ohjelma sanoo suluissa että aine on keltaista. Tämä minulle on nyt selvää.
                            Minulla on laatikossani tikku ja öljyn väri on tosiaankin keltaista. Laatikko nykäisee hieman vaihtaessa ylös sekä alas kuuumana jolloin aloin kasomaan just tikusta öljyn pintaa ja huomasin että tämä on ketaista. Uutena Audin/autom. omistajan tämä oli minulle pienehkö yllätys. Tästäpä sitten alkoikin tämä tarkkastelu ja öljyn metsästy.

                            Tosiaankin niin kuin forumissakin on jo tullut ilmi, öljyä tulee ulos vain 2/3 osaa norm. vaihdossa jolloin ei ole mitään järkeä lähtä sekoittelemaan niitä. Nyt kun kuulin että Dexron III on punaista homma on selvä ja voin lähteä hankkimaan tuota Esson ATF LT71141 öljyä ja laitan sitä aina vaihdoissa sen mitä sinne menee.

                            PS. Jos joku on ostanut jostain tuohon ANZ(097) suodatinta ja öljypohjan tiivistettä onnituneesti (muualta kuin marmoritiskiltä)niin kertokaa(laatikko on 4-vaihteinen ja kone on 2,3E(AAR)). Motonetin ZF:n tiiviste oli ihan pikkusen erinlainen ja filtteri varaosaluettelon mukaan myös väärän näköinen. JNtrading:iin pistinkin jo kyselyä menemään 4 päivää sitten, mutta vielä ei vastattu(lomalla ehkä?).

                            Comment


                              #44
                              jn-tradingille kannattaa soittaa. Ja olis hyvä tiettä mikää on ZF:n tyyppi tuolle laatikolle. Luultavasti jotain 4HP19

                              Taitaa tuota filtteriä ja tiivistettä saada tarvikeliikkeistäkin edullisesti. Itse en ole ostanut, mutta näin ole antanut itselleni opettaa.

                              Comment


                              • #45
                                Veikkaisin laatikkoa 4HP-18, eli sama mikä mulla.
                                Jos pääset auton alle, niin sieltä löytyy ne ZF:n vihreät lätkät laatikosta joissa on laatikon tyyppi merkittynä.

                                Todennäköisesti käy samat osat kuin mulla, niistä tietoa tässä. Siellä on myös jotain hintatietoja, en tiedä onko tuo Tepon 62e kerholaisen vai ei-kerholaisen hinta.

                                Comment


                                • #46
                                  Tuossa ei tod.näk. ole ZF:n laatikkoa vaan Audin oma aski.

                                  Öljyt tuon ikäisessa Dexron 2:sta, joten huoletta voi heittää uudemmat 3:set sisään -- ainakin jos öljyn valmistaja pysyy samana :)

                                  Comment


                                    #47
                                    Luulin itsekin että se olisi ZF ja 5 pulttisen ölypohjan perusteella juuri ostin osat Motonetistä. Eli minustakin alkaa nyt tuntumaan siltä että laatikko ei ole ZF:n(yleisloova) kun ID:kin on nuo ANZ ja toisena sittein on kyljessä WWO 097 921 105 josta sitten tuo 097 juuri se laatikon ID. Eli mitään ZF ID:tä askista ei löydy. Laatikko luulatavasti on ZF:n tekemä, mutta pekkästään VAG:lle omana askina...(tämä oletus)?

                                    Varaosamyynti antaa ANZ askille muitakin askeja samoille osille ja ne on APA,CBU, CEA ja AEM.
                                    Suodatin siihen on 095 325 429D
                                    Suodatimen tiiviste on erillinen osa ja 095 325 443A
                                    Pohjan liiviste on sitten 097 321 359A

                                    Comment


                                    • #48
                                      ..."Molemmilla laatikot ilmeisesti toimii, mutta jotkin ammattilaiset ovat sitä mieltä, ettei tuo keltainen sovellu Suomen olosuhteisiin. Mutuilua kaikki..."

                                      Viimeksi lootan öljynvaihdossa erehdyin marmoritiskille. Minulle lootaan käy (ja on) se D III:n eli punainen. Eihän sitä ollut, joten ostin 4 litraa keltaista "kultaa", kun sanottiin sopivan.

                                      Hyvin on toiminut keltainen ja punainen yhdessä.

                                      Seuraavan kerran kyllä laitan punaista hinnaneron takia.

                                      Sorry! En katsonut koko ketjua läpi= tuli toiseen kertaan sama juttu :)

                                      Vaihtovali on 60 tkm, mutta olen vaihtanut 40 tkm välein, koska kotimaan olosuhteet/ poistuu kerralla n 3,5 l
                                      Viimeksi muokannut Jorma Niemi; 25.7.2007, 16:38.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Miksi hyvät ihmiset, ette katso vin-decooderista, mitä sinne autoon on alkujaan laitettu. Sieltä selviää mitä. milloin. paljon,kuinka usein laatikkoon pitää laittaa, vaihtaa, tai tutkia öljyjä. Ei se ole sen vaikeampaa. Omassa romussa luki, että every 60000km/ mutta ei kaikkia, jos tajusin oikein.

                                        Comment


                                          #50
                                          Mistäs noin tarkka dekooderi löytyy? Ei ainakaan viime aikoina paljon esillä ollut Oil shopin versio kerro noin paljon.

                                          Comment


                                          • #51
                                            vin-decoder

                                            Kirjoita hakuun vin, sitten klikkaa se oil shop, sitten alustanumero wau???, vasemmassa yläkulmassa: clic aici pentru....

                                            Comment


                                              #52
                                              Katos vaan. Niinpä olikin. Vähän outo tuo kieli, niin jää herkästi huomaamatta.
                                              Tuon mukaan omaan ZF 5HP 19FL -laatikkoon pitäis sopia Dexron II D, esim. Mobil ATF 220.
                                              Mobilhan on nykyään samaa puljua kuin Esso.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X