Eli mulla olis myynnissä paljon suuttimia, mutta ei löydy mistään varaosanumeroita. Suuttimet on varmaan joillain boschin vanhoilla numeroilla, kun ei löydy mitään vastaavia. Eli jos joku tietää mistä numerot ja suutinten tiedot löytyy niin olisin erittäin kiitollinen. Tässä esimerkki: Vihreä suutin ja numero on B 280 431 825/8.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Boschin suuttimien numerot, mutta mistä? Löytyi!
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Oletko katsonut tämän?
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7035
Ei kuitenkaan ainakaan juuri tuota antamaasi tyyppiä löytynyt tuostakaan listasta.
-
-
kyllä kai suuttimet kelpaa vaikka vesiruiskuksi jollekkin, jos ei numeroita löydy mistään. onhan niissä tuninkivärejäkin: punainen, vihreä, keltainen ja musta ainakin. Sen verta selvennyt että tarkoitettu turbo saappaisiin 9000
Comment
-
Kyllähän ne suuttimet voi mitatakin, niin ei tarvitse taulukoita;)
Ja ainakin minä luotan omiin mittauksiin enemmän kuin johonkoin netistä bongattuun "dataan"
Comment
-
-
Pumppu, paineensäädin, painemittari, letkukasa, suutin, pumpulle ja suuttimille oma virtalähde jos riittää pelkästään kokonaan auki olevan mittaus.
Ja jos on tarvetta jostain syystä mitata pulssitettuna, niin sitten mulla on ollu jonkinlaisia handmade ohjainkytkentöjä pulssigeneraattorin kanssa.
Juu ja tietty mittalasi ja kello ynnä bensakanisteri.
Pieniohmisilla suuttimilla on syytä rajottaa virtaa, kun niitä pidempään auki pitää. (vaikka "sopivasti" pieni virtalähde)
Comment
-
Sain tietoja suoraan boschilta kun s-postilla kysyin. tai siis bosch-motorsportilta, koska ovat boschin kisa suuttimia :). Eli kahdesta mallista kysyin ja vastaus oli seuraava:
Order number type static flow rate impendance spray angle alpha beta
B 280 431 824/12 EV 6E 261g/min@300kPa 15,95Ohms 25 deg. 10 deg.
B 280 431 825/8 EV 6E 187g/min@300kPa 15,95Ohms 25 deg. 10 deg.
Laitan kaikista kaupan olevista suuttimista tiedot kunhan saan vastauksen s-postiin niistä. Asiallisia suuttimia siis kyseessä ja ei pitäisi joka amistuning kärryssä tulla vastaan. Malleja on liki 20 eli mielenkiinnolla odottelen tietoja lopuistakin.
Comment
-
Olimpas muuten kömpelö, kun en tota B alkua huomannut ollenkaan. Boschin B-numeroiset on motorsporttia.
Jos noi suuttimet olikin iso vastuksia n.16 ohmia,niin ei ne niin kauhean isot sittenkään ole.
Millä paineella noi arvot on saatu?
Comment
-
en tiedä mitä Tuomas tarkoittaa mutta suuttimia on karkeasti kahdelaisia korkea ohmisia ~15 ja matala ohmisia ~2-3 ohmisia. Lähes kaikki tehdas mallin ruiskut ja suuttimet käyttävät korkea ohmisia ja monesti tuuninki ja race osat on matalahmisia, matalat vaativat rajusti enemmän virran kestoa ruiskun ohjaukselta koska suuttimia maadoitetaan eli lyödään oikariin sillon ku bensaa ruiskitaan.
Se että mitä eroa niillä on, onko matalat jotenkin nopeampia/tarkempia tms en tiedä.
Comment
-
niin tuskimpa sillä impedanssilla suurta merkitystä on kisasuuttimissa. luulis aika tarkkoja olevan.
Comment
-
Nojuu, kyllä mä noi impedanssit ymmärrän. Ihmettelin, että oliko siinä jotain muuta ajateltu, kun eihän sillä väliä ole, onko esim. 12ohm. vai 16ohm.
Kyllä monista vakioruiskuistakin löytyy matalaohmisia.
Ja kyllä siihen nopeuteen vaikuttaa moni muukin asia, kuin virta.
Comment
-
Kun venttiilistä (verrattavissa suuttimeen) on löysät otettu pois, on ainoa tapa nopeuttaa venttiiliä kasvattamalla kelan tehoa. Autossa jännitettä on hankalaa nostaa, joten pelataan virran kanssa. Karkeasti korkea ja matalaohmisten tehoero on noin viisin kertainen. Kyllä sillä jo jokin vaikutus on.
Matalaohmiset suuttimet pläjäytetään auki täydellä virralla, mutta niiden ollessa auki virtaa rajoitetaan korkeaohmisten tasolle, jotteivat sulaisi käsiin.
Mikä noista tekee kisan, sitä en tiedä. Ehkä tarkat toleranssit? (Suuttimet voi vaihtaa tarkistamatta seoksia)
Comment
-
Niin siis joku oli laskenut noiden tuotoksi n.350 ja 250 eli ei hirveän suuret.
Ja sen saman voikin jo päätellä tuosta vastusarvosta,eli "isovastuksiset" ovat pieniä ja "pienivastuksiset" ovat suuria tuotoltaan.
Ja alunperin olin niistä kiinnostunut kun ne olivat B osia eli kisaosia,jolloin kuvittelin että ne olisivat tuotoiltaan suuria.
Ja kun hinta oli vielä kohdallaan niin selvittelin niitä hieman,eivätkä ne ole minulle sopivia,mutta jollekkin aivan super hyvät varsinkin nuo 350 ja riittävät vielä 5-mukisessa ++400hv,niin kannattaa ostaa,jos pysyy ton teholuokan tuntumassa.Halvemmalla ei saa mistään,eikä käytettyjä kannata ostaa,kun pelkkä pesu maksaa saman verran.......olipan myyntipuhe.
Comment
-
Odotelkaa nyt motorsportilta tulevaa tietoa ennen kuin kommentoitte, jos teillä ei kerran ole mitään hajua näistä suuttimista. Ja harva tälläkään foorumilla tarvitsee 600-700cc/min virtaavia suuttimia. Mutta toivottavasti se motorsportin mies vastaa pian, niin saadaan faktaa näkyviin. Ja kyllä boschin suuttimistakin tuottoa löytyy. Katsokaapa tuolta
http://www.bosch-motorsport.de/en/ak...aktuator1.shtm
Ja sieltä tuo EV6 malli, joita nuo minun suuttimetkin ovat. Tuotot siis grammoina ei cc:nä.
Muutenkin sieltä voi tutkailla mitä erikoista suuttimissa on.
Comment
-
Ei varmaan tarvi näihin S-audeihin, mutta ei kaikissa autoissa oo kuitenkaan noinkaan "isot" suuttimet kuin 350cc eli riippuu ihan autosta mikä on suurta. Ja miksei jotain 12v. vanhoja suuttimia kannattais jo muutenkin vaihtaa vaikka suunnilleen samankokoisiinkin. Tuskin ne enään uuden veroisetkaan on. Suuttimissakin on varmasti laskettu elinikä eli montako miljoonaa kertaa ne toimii ennen kuin menee toleranssien ulkopuolelle.. Mutta toivottavasti noissa "helmissä" on sitten seassa niitä isompiakin niin saadaan kaikille mieluiset suuttimet. Laitan kyllä omaankin audiin tuommoiset jos löytyy sopivat.
Comment
-
Kun venttiilistä (verrattavissa suuttimeen) on löysät otettu pois, on ainoa tapa nopeuttaa venttiiliä kasvattamalla kelan tehoa. Autossa jännitettä on hankalaa nostaa, joten pelataan virran kanssa. Karkeasti korkea ja matalaohmisten tehoero on noin viisin kertainen. Kyllä sillä jo jokin vaikutus on.
Matalaohmiset suuttimet pläjäytetään auki täydellä virralla, mutta niiden ollessa auki virtaa rajoitetaan korkeaohmisten tasolle, jotteivat sulaisi käsiin.
Ja kyllä siihen nopeuteen edelleenkin vaikuttaa muutkin asiat. Osien massat, jousen jäykkyys, suuttimen aukeama matka(siis liike) ja sitten sen virran NOUSUNOPEUS (eli virta sen aukeamisen aikana) nyt ainakin.
Ohmiluku ilmoittaa tasavirtavastuksen (resistanssi), joka taas määrää maksimivirran minkä suutin voi ottaa eikä se suoranaisesti kerro muuta.
Virran nousunopeus riippuu kelan induktanssista ja resistanssista. Induktanssi taas voi muuttua kelan rautasydämen kyllästymisen vuoksi ja suuttimen liikkeestä.
Tässä kolmesta erilaisesta suuttimesta virtoja pdf:ssä.
Noissa ei ole haettu mitään ihmeellisyyksiä, vaan mitattu ne mitä oli "käden ulottuvilla".
Comment
-
Siinä on poiminta tuolta motorsportin sivulta:
EV6 injectors
This resulted in: low weight, ?dry? solenoid winding, plastic encapsulation, finely matched flow-rate classes, good valveseat sealing, excellent hot-start capabilities, close tolerances of the specified functional values, high level of corrosion resistance and long service life.
Ihan "hyviä" pitäis olla
Comment
-
Jarilla on tuossa ihan pointtia. Löysien pois ottamisella tarkotin juuri noita massoja, palautus jousia yms. mekaanisia ratkaisuja, mutta induktanssia ja sen aiheuttamaa virran nousunopeutta en tullut ajatelleeksi. Suuttimen aukeamisnopeuteen vaikuttavista seikoista vois tehdä oman kirjansa, joten ehkä me ei siihen ruvata =) (Mietin vain, että vaikuttaahan sitä suutinta ohjaava pääteastekin virran nousunopeuteen)
Comment
-
Eli vielä suuttimista.. Oletteko koskaan törmännyt suuttimiin joissa on air-shrouding? eli ilma ja bensa sekoitetaan jo suuttimessa. Siksi noissa minun suuttimissa on se kolmas o-rengas ja 4reikää ennen kärkeä. Olisi mielenkiintoista testata käytännössä mitä etua tuolla sekoituksella saadaan. Motorsportin mies tämmöistä vielä kertoili.
Comment
Comment