Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 Vedet pihalle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 Vedet pihalle

    Uusi foorumilainen kyselisi neuvoja :)
    Elikkäs taas murphyn laki toteutui, ja faijan A8 sattui hajoamaan juhannusaattona.
    Auto on siis A8 4.2 quattro -03, ajettu 70tkm.
    Auto ollut meillä uudesta asti, ja nyt tuli ensimmäinen ongelma.

    Faijua oli mökkimatkalla huomannut lämpöjen nousevan yli normaalin (90C), mutta tietysti mökkitiellä oli sellanen kohta, ettei pysähtyminen ollut mahdollista.
    Ongelma ilmaantui jyrkkää mäkeä noustessa, ja oli pakko päästä ylös, sillä ko. tiellä näkyvyys on heikko, ja jos siihen olisi pysähtynyt, niin hyvin varmasti olisi tien varteen pysäköity auto aiheuttanut vaaratilanteita.
    Mäen päällä moottori sammutettiin, ja mäki rullattiin alas N:llä moottori sammutettuna, lämmöt oli moottorin sammuessa n. 110-120 mittarin mukaan.

    Tietysti maa oli märkä, joten jälkiä jäähdytysnesteen vuodosta oli mahdoton havaita, ja konepellin alle katsottaessa ei näkynyt märkää missään.
    Auto hinattiin nyt merkkiliikken pihaan, mutta kiinnostaisi saada jotain arvioita, että mikä olisi mahdollisesti hajonnut.

    Itse olen ihmetellyt jäähdyttimen flektien toitintaa; tuulettimet tuntuisivat huutavan aina pysähdyttäessä, oli takana sitten kaupunki - tai tasaista maantieajoa.
    Ilmeisesti tässä ei ole lainkaan viskoflektiä, vaan jäähdytys hoituu ajoviiman lisäksi kahdella termostaattiohjatulla sähköflektillä?

    Lämmöt on aina ennen pysyneet tasan 90 asteessa (mittarin mukaan), mutta nyt sitten varoittamatta nousivat. Autoon tunki ongelman ilmetessä kuumaa ja kosteaa ilmaa tuuletuksen kautta, joka voisi viitata lämmityslaitteen kennon rikkoutumiseen.

    Paisuntasäiliö oli täysin tyhjä. Moottorin jäähdyttyä uusi käynnistys ei paljastanut ainakaan mitään näkyvää vuotoa, moottoria tosin ei uskallettu käyttää kun vajaa 10 sekuntia tyhjäkäynnillä, mutta luulisi jo tuossa ajassa suurempien vuiotojen jo näkyvän.

    Kiitokset kaikista vastauksista.

  • #2
    Kerro nyt ekana vaikka onko tää nyt uudempaa vai vanhempaa koppaa kun 03 tuo vissiin vaihtuu.

    Comment


      #3
      Flektit varmaankin elävät ilmastoinnin ohjauksessa mukana.

      Itse ongelmaan. Jos kerran on viimeiseksi teokseen puskenut kuumat ja kosteat löylyt kabiiniin, on melko varmasti jotain pielessä lämppärin kennon tienoilla. Todennäköisesti myös jostain kohtaa auto löytyy läpimärkää mattoa, todennäköisesti paljon.

      Comment


        #4
        Täytittekö paisuntasäiliötä kun tarkastitte vuotoja moottorin jäähdyttyä, jos siellä ei ollut enää nestettä mitä vuotaa pihalle.

        Comment


        • #5
          Juu, pahoitteluni hieman heikosta auton kuvauksesta.

          Auto on siis uudempaa mallia.

          Näitä foorumeita aiemmin lukeneena tarkistin kyllä heti nuo matot, eivät olleet märät mistään, eikä ilmastoinnin suuttimista tullut nestettä. Tarkistin matot myös etupenkkien alta/takapenkeiltä, kun siellä on suuttimet takapenkeille, mutta kuivaa oli sielläkin.

          Tuo pohjakin näyttäisi olevan niin hyvin suojattu moottorin alta, ettei sieltä näe juuri mitään.

          Samalla tuli tarkastettua paisuntasäiliö ja muutama näkyvillä oleva letku, enkä niissä mitään halkeamia tms. huomannut.

          Onko autossa siis lainkaan moottorilta suoraan voimansa saavaa flektiä, vai onko nuo kaikki sähköisiä?
          Jäähdyttimen moottorin puolella on vain kaksi melko suurta sähköflektiä, liekkö liittyvät sitten ilmastointiin vai moottorin jäähdytykseen...

          E: Paisuntasäiliöön kaadettiin vettä ennen auton käynnistystä. Nestepinta paisuntasäiliössä laski täytön jälkeen käynnistettäessä, mutta auton alle ei tippunut silloin mitään.
          "Hävinnyt" vesi siis oletettavasti päätyi johonkin tyhjentyneeseen vesikanavaan tjsp.
          Ei lähdetty sitten moottoria lämpimäksi käyttämään, kun ei ole tuo järjestelmän ilmautuvuus yms tiedossa.
          Viimeksi muokannut Klasu; 21.6.2008, 13:32.

          Comment


          • #6
            ootko koittanu laittaa vettä ja käyttää sitte uusiksi . mä sanon et vesipumppu hajalla .

            Comment


              #7
              Uudemmassa 4.2:ssa on ulkopuolinen vesipumppu toisin kuin vanhemmassa. Eli ei tartte nokkahihnaa vaihtaa jos siinä on vika.

              Siitä lähtisin katselemaan kuten myös letkuja. Kyllä sen käyntilämpöseksi tohtii käyttää niin näkis vuotaako se lämmön aiheuttamana.

              Ja sitten toivotaan, ettei ole ottanut lämmöstä jo nokkiinsa.

              Ja mitä tulee nokian pomoon niin ei tuollainen nyt niin paljoa maksa ellei uutena ole ostanut. Kuluttaakin reippaasti alta 10 maantiellä joten ei se sen kummee kallista ole ajella.

              Comment


              • #8
                Juu, pitää koittaa täyttää jäähdytysjärjestelmä ja iskeä tulille.

                Missäs tuo jäähdytysveden lämpöanturi sijaitsee? Meinaan, että jos siihen jää joku ilmalukko, eikä anturi ole vedessä, niin helposti keittää uudelleen. :/

                Entä missä tuo sähköpumppu sijaitsee? Se varmaan kannattaisi kyllä tarkistaa, koska veden kiertämättömyys saattaisi tämän ongelman selittää, että olis puskenut nesteet paisarin korkin tjsp. välistä, muttei kuitenkaan kylmänä vuoda.

                On vaan tuo konetila niin ahdas, että todella hankala päästä käsiksi noihin alempiin jäähdytysletkuihin purkamatta.

                Comment


                  #9
                  Itse olen ihmetellyt jäähdyttimen flektien toitintaa; tuulettimet tuntuisivat huutavan aina pysähdyttäessä, oli takana sitten kaupunki - tai tasaista maantieajoa.
                  Ilmeisesti tässä ei ole lainkaan viskoflektiä, vaan jäähdytys hoituu ajoviiman lisäksi kahdella termostaattiohjatulla sähköflektillä?
                  Taisi noissa olla samantapainen systeemi kuin riesassa, eli pari flektiä, joista toinen säätyvällä nopeudella. Tämä käytännössä pyörii koko ajan ainakin ilmastointi päällä ja sitten toinen joka lähtee huutamaan kun lämmöt nousee enemmän. Riesassa ainakin kun pysähtyy matka-ajon jälkeen esim. valoihin, flekti pyörii varsin hitaasti ja vähän ajan päästä korvin kuulee nopeuden kasvun.

                  Itsellä kyllä meni flektit uusiksi, kun rupesivat satunnaisesti vaihtelemaan kierroksia. Ts. pysähtyessä nopeusheitteli edestakaisin. Tällöin kyllä tuntui useimmiten flektit myös huutavan täysillä.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo nopeus ei niinkään vaihtele, vaan tuntuu että kokoajan aina humina kävis yhtä kovaa.

                    Mielestäni siis huutanut viimeaikoina melkein aina, oli takana sitten rauhallista matka-ajoa koleassa säässä tai kaupunkiajoa.

                    Asiaan rupesin kiinnittämään huomiota, kun faija tossa muutama päivä ennen tätä vesien sylkemistä peruutti auton tallista (kylmä kone) ja flekti huusi jo silloin?

                    Humina on todella kova, joten sen kyllä varmasti huomaa, vaikkei yrittäisi kuullostellakaan.

                    Tuossa kun on autom. ilmastointi, eikä erillistä nappia kompuralle, niin ei tuota ilmastoinnin poiskytkemistä tullut koitettua.

                    Comment


                      #11
                      Entä missä tuo sähköpumppu sijaitsee?
                      Kyseessä ei ole sählöpumppu vaan normi hihnavetoin vesipumppu. Tässä tapauksessa moniurahihnalla pyörii ilmeisesti.
                      Vanhemmissa joutu ottamaan nokkahihnan löysälle ennekuin sitä sai vaihdettua.
                      Yksi uusi moinen on faijalla hyllyssä.

                      Comment


                        #12
                        Klasu, siis eikö ilmastoinnissa ole ECON nappulaa ollenkaan? Sillähän se näissä automaagi-ilmastoinneissa kytkeytyy pois.

                        Comment


                        • #13
                          Ei kyllä tainnut olla, mutten nyt kyllä ihan varmaksi sano.

                          Kuitenkin nyt selvinnyt seuraavaa: vesipumppu on tarkistettu huollossa, pyörii ja pumppaa kuten pitääkin.
                          Vikana on hyvin todennäköisesti termostaatti, joka on jumiutunut kokonaan kiinni tai lähes kiinni.

                          Lämmöt lähtee nousemaan yli normaalin paikallaan alle 10 min käytöllä, eikä vuoda nestettä mistään.

                          Ilmeisesti siis termostaatti on hitaasti jumiutunut, eikä ole viimeaikoina auennut enää kokonaan, josta on aiheutunut tuo tuulettimien huutaminen.

                          Harmi sikäli, että halvan osan vaihtamiseksi pitää purkaa paljon, josta kertyy kalliita työtunteja.

                          Samalla vaihdetaan vesipumppu ja kaikki hihnat ihan varmuuden vuoksi, kun nyt kerran joudutaan muutenkin purkamaan.

                          Mites nämä termostaatit, rikkoutuvatko yleinsä näillä kilometreillä vai onkohan ollut joku maanantai yksilö?
                          Todella ikävästi suunniteltu ainakin, kun termostaatin rikkoutuessa jousi painaa sen kiinni, eikä auki, jolloin ei tarvitsisi jäädä välille.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä termari voi jumittua aukikin. Se on se parempi vaihtoehto :)
                            Vanhemmat ilmastoinnit saa kyllä puhaltaa ilman kompuraa.

                            Sikäli kun kilsoja on noin "paljon" niin samallahan tuon nokkahihnarempankin teettäis.

                            Comment


                            • #15
                              justiin vaihdoin termostaatin joka jäi onneksi auki ei oikeen nostanu lämpöjä mut nyt nostaa :) mut mun omas oli jonkin verran tilaa et sai vaihdettua sinnepäin . kyllä mitä mulla on audeja ollu ja volsuja niin joka toiseen olen termostaatin vaihtanu jossain välis . ei ne ikuisia ole

                              Comment


                              • #16
                                Noniin, nyt on auto palannut huollosta, ja pelaa kuten pitääkin.

                                Täytyy nyt vähän enemmän seurailla noita lämpöjä, ja jäähdytysnesteen pintaa, ettei ole kansi mennyt tjsp tuossa kun pääsi keittämään.

                                Kiitokset kaikille vastanneille avusta. :)
                                Palailen asiaan jos jotain uutta (korjattavaa) tähän liittyen ilmenee.

                                Comment

                                Working...
                                X