Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 quattro + 2.2 turbo ja muutoskatsastus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    80 quattro + 2.2 turbo ja muutoskatsastus?

    Olisi tarjolla tuollainen vanhemman korin -86 Audi 80 quattro -projekti. Koneena olisi 2.2 turbo mutta saako tuota muutoskatsastettua? Käsittääkseni tuon Audin tehokkain kone oli aikanaan 136 hv. Se kerrottuna 1,20:llä tekee 163,2. Pienitehoisin 2.2 turbo on käsittääkseni ollut joskus Audi 200:n kattiversiossa, 165 hv.

    Tuota kombinaatiota ei siis saa millään muutoskatsastettua, vaikka koneena olisikin tuo tehottomin versio? Toivottavasti olen väärässä...

  • #2
    Saa.

    Tarvitset dynolapun, jossa seisoo max 163,2hv (itse asiassa tarkalleen ottaen kilowateista laskettuna!) ja käytetyt ahtopaineet. Lisäksi autossa pitää olla tehokkaimman mallin (=asetustekstissä vertailumalli) alusta ja jarrut. Koska noissa q-malleissa on takana samat jarrut aina joutuu mahdollisesti vain etujarrut ja ehkä pääsylinterin vaihtamaan.

    Huomaa myös, että neloskoneet tulevat kiinni apurunkoon ja vitoset koriin. Rami kertonee lisää tähän liittyvistä kiemuroista.

    E: jäi sanomatta että nykyään myös niuhottavat vaihteiston perään, eli myös tehokkaimman mallin aski oltava.

    Comment


    • #3
      Tarvitsee vaihtaa ainoastaan jarrupääsylinteri. Muuten jarrut ovat samat kuin tehokkaimmassa mallissa.
      Ja Porkkis on oikeassa, kunhan dynosta saat lapun, jossa lukee max teho ja millä ahdoilla, niin kelpaa. Itse turbotin n. vuosi sitten juuri tuommoisen vm -86 80 Quattron WR koneelle, jossa vakio tehot 147kW, eli 200hv. Ahtoja jouduttiin pudottamaan rajusti, hieman alle 0.4Bar, jotta saatiin 120kW alitettua, ja saatiinkin 119.3kW. Tämä tosin vaati pienen alipaineen imaisua hukkaportin yläpintaan helpottamaan portin aukeamista..

      Comment


      • #4
        mistä mallista löytyy riittävä jarrupääsylinteri?

        Comment


        • #5
          Muistaakseni mm. 100 dieselissä oli sopiva, ETKA puuttuu nyt tältä koneelta, joten näe, mutta 29,"jotain" mm oli halkaisija.

          Comment


          • #6
            No nii, eli muisti petti, pääsylinterin halkaisija pitää olla 23.81mm, löytyy lähes kaikista A100 malleista vuosimalleista 83 - 88 ainakin.

            Comment


            • #7
              Osasta A100/200 Avanteista löytyy vielä jykevämpi jarrupääsylinteri jos sellaisen tahtoo. Tuon sylinterin halkaisija oli muistaakseni jotain 24.xx milliä. Isommalla pääsylinterillä saa jarrupolkimen liikeradan lyhyemmäksi, mutta haittaefekti on kasvanut jarrupoljinvoiman tarve.

              Comment


              • #8
                Kannattaa kuitenkin pyrkiä saamaan muutoskatsastus läpi minimiprosenteilla. Sitä huomaa äkkiä että kyltymätön virkamies vaatii vaikka mitä perusteetonta, jos menee liikoja löpisemään.

                Comment


                • #9
                  Mulla tuli muutosprosentiksi 17, 15 koneesta ja 2 jarrupääsylinteristä.

                  Comment


                    #10
                    -85 quattro sedan katsastettu turbolle ja muutoskatsastuksessa tarvittiin ainoastaan dynolappu, todistus mallisarjan suurimmista jarruista, alkuperäisen moottorin tehosta ja alustasta. Läpi meni että heilahti. Auto tosin malliltaan 90q mutta tekniikkahan on sama.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla ois 200q hyppysissä josta voisin vaihtaa tekniikan omaan autoon. Mietin vain että kannattaakohan alka operaatioon kun tuon 200:sen sais vielä kilpiin. Siihen pitäs vaihtaa taakse jarrulevyt ja tukivarret. Korissa ois myös hieman siistimistä. Tuossa pienemmässä autossa ois kuitenki kori hyvä.

                      Varmastihan ois parempi ajella isommalla autolla. Ja arvo ois parempi jos joskus myis pois. Se kuitenki on alkuperänen.

                      Kertokaa mielipiteitä. Kumman projektin itse tekisitte.

                      Comment


                      • #12
                        ite kans painin ton tekniikanvaihtoidean kanssa ja kun tämä nykyinen auto tuli vastaan, niin mieli kummasti vaihtui, vaikka tämä avanti on niitä 2-paikkaisia 200 coupe' versioita. Eli suosittelen 200q:n laittamista kilpiin eikä teurastusta, varsinkin jos sattuu olemaan ns facelift-malli paremmilla ovenkahvoilla.

                        Comment


                        • #13
                          Pääset varmaan helpommalla, jos laitat 200:sen kilpiin.

                          Comment


                          • #14
                            Kokemusta löytyy... Vaihdoin Audi 90 2.3 20v quattroon S2 3b koneen. Oli aikamoinen ruljanssi katsastuksen kanssa. Prosentteja tuli 11.5%

                            Comment


                            • #15
                              Joo. Taidan alkaa operoimaan tuota 200:sta.

                              Comment


                                #16
                                Voiko tuollaiseen vanhakoppaseen 90quattroon vaihtaa 20venttiilisen turbo koneen? vai onko väliä vain koneen tehoilla?

                                Comment


                                • #17
                                  90 on samaa korimallia kuin saman ikäinen 80:n eli samat säännöt pätee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    E: jäi sanomatta että nykyään myös niuhottavat vaihteiston perään, eli myös tehokkaimman mallin aski oltava.
                                    Mulla oli paikallaan alkuperäinen 1.8 koneen kanssa käytetty q-laatikko. Aivan liian tiuha välitys oli tuolle 2.2 turbolle. 100kmh/3400rpm.

                                    Comment


                                      #19
                                      Eli onko niin että sen saa vaihtaa jos tehoja laskee reilusti? kone on 200avantin vm-90. entä vaikuttaako se mihinkään että elinten luovuttaja on ruotsin kilvissä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juuri niinhän tämän aiheen alussa jo todetaan!

                                        Sillä ei ole väliä minkä maan kilvissä luovuttaja on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Varsin mielenkiintoista... Onnistuisikoha tuohon mun autoon seuraava operaatio. Hankitaan josta 3B/AAN kone ja laitetaan se konehuoneeseen. Vehkeestä jarrutetaan ulos 218hv ja viedään se muutoskatsastukseen ilman muita toimenpiteitä.

                                          Jarrut ja alusta, minun autossa on identtinen saman ikäiseen 200tq:hun verrattuna ja tuon ikäisen kakssatkun tehokkain kone oli 182hv KG (182 x 1,2 = 218,4hv).

                                          Vakio 3B:stä varmaan irtoaa toi 218hv ilman mitään muutoksia tai ahtopaineenalennuksia ja luulisi, ettei myöskään ole mission impossible jarruttaa AAN:stä 218hv pienellä kikkailulla vakiopaineita alentamatta.

                                          Vai kaatuuko homma siihen, että muutoskatsastukseen haluavat 200 20vt:n jarrut yms? 200 20vt ei tosin vielä ollut pre-faceliftin aikaan, jolloin mallisarjan tehokkain oli tuo em. 200tq (KG).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Melkein kokeilemisen arvoinen juttu. Ilkalla siis. Luultavasti voisi hyvinkin kelvata KG vertailumallina.

                                            Tiedossa on ainakin yksi 20v, joka on luovuttamassa jarrunsa lähiaikoina, joten niitä varmaan myös tarvittaessa saa.

                                            Laske tehot ilmoitetuissa kilowateissa.

                                            Ehjä 3B antaa luultavasti missä tahansa rullilla ennemmin vähän yli 220 kuin alle, mutta kuristaminenhan ei ole ongelma.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ongelma tässä on se, että jarruja en haluaisi vaihtaa nyt, kun nykyiset on hiljattain kunnostettu joka kulmasta. Myöskään 20vt:n UFO:t ei ole vaihtoehto. Toki jarrupäivitys voisi tulla kyseeseen jälkeenpäin jos sellaiselle tarvetta ilmenee, kunhan ei niitä hölmöilyprosentteja tarvisi jarruvaihdolla kasvattaa.

                                              Homma varmaan menisi kaikkein helpoiten, jos tekisi ns. "omavalmiste" -koneen 3B:stä/AAN:stä ja jarruttaisi sellaisesta sopivan määrän tehoa. Käsittääkseni omavalmistemoottori onnistuu tuon ikäiseen (-85 rekisteröity) autoon. En sitten tiedä, mitä koneesta pitäisi muuttaa, jotta se omavalmisteeksi hyväksyttäisiin. Parhaassa tapauksessa ei mitään... jos sopivasti soveltaa. Kellään kokemuksia tälläisestä?

                                              Lopputulos kuitenkin olisi varsin kiehtova, "kevyt" q-koppa (1360kg) jossa 20vt voimanpesä pellin alla. Kannattavaahan tuo ei ole, mutta se voisi olla mielenkiintoinen harrasterojekti.

                                              Tämä nyt on kuitenkin vaan tälläistä pähkäilyä, vähän tekisi mieli vaihtaa oikeaan ässään, mutta eipä sekään ole kovin kustannustehokas tapa autoilla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Siis olet tosissasi sitä mieltä että kaikkien rahojensa upottaminen Audiin ei olekaan kannattavaa? Nyt pitää mennä peilin eteen mietiskelemään toviksi :)

                                                Tuo omavalmiste voisi olla ihan hyvä pointti. Sano että laitoit KG:n lohkoon 3B kannen ja systeemi ja näin sinulle lasketaan tehoksi 162/2226*2144 kilowattia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olen valitettavasti kahden harrastuksen loukussa ja siksi en voi kaikkia liikeneviä harrastekäyttöön varattuja rahoja pistää Audiin :-|

                                                  Ei sen puoleen, etteikö kaikkien rahojen upottaminen Audiin olisi varsin antoisaa toimintaa :-) Kannattavuutta harrastetoiminnassa ei kuitenkaan voi mitata rahassa, jos rahalle mielestään saa hyvän vastineen, niin silloinhan se on ihan ok. Eikö vain?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    OT: Heh, minäkin olen kahden harrastuksen loukussa. Audisti ja koripallotuomari. Tosin tässä on se etu, että tuomaroinnista tulee rahaa jonka voi laittaa autoon. Toisaalta niin vähän, että se korkeintaan osittain peittää tarvittavan kokoisen kukkaron pohjaa, mutta vanhaa sananlaskua mukaellen: tuomaripalkkiossa on virityspaketin alku.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Aihetta sivuten myöskin, ruotsin puolelta Martinssonin 80q "projekti" kuvia.
                                                      http://www.zsh.net/gallery/view_albu...album48&page=8
                                                      Enemmän voi paria tuollaista projektia seurata zatzyn puolelta, mihin mm.Jonuskin kirjoittelee.
                                                      http://forum.zatzy.com/showthread.ph...hreadid=181920
                                                      http://forum.zatzy.com/showthread.ph...hreadid=185976
                                                      Ja kun täälläkin joskus on mjotorinohjauksesta ollut puhetta, niin Martinsson aikoo jatkaa Motronicilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        http://www.zsh.net/gallery/view_phot...48&id=P4060017

                                                        Onko tuo imusarjan painekotelosta?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ilkka: oma lötkö paina(nee) 1410-1440 kg ja tässä olen katsonut "Betriebsanleitung" ja "Leergewicht, betriebswertig" (ööh, omapaino, ajokuntoisena = tankattu, käyttövalmis?). Turbo kaikkine lisukkeineen tekee siis tuon painoeron esim. KG-koneiseen?

                                                          Jaa, että sullakin kutittelee ässä mielikuvitusta.. ;-) C4?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jostain muistelen katsoneeni, että A200 20vt painaisi jotain 1500kg ja rapiat. Siihen verrattuna siis tuo minun auto olisi aika "kevyt". Minun auto toki on kevennetyllä varustuksella (ei ilmastointia, sähköikkunoita yms.), joka toki tekee sitä painoeroa hyvinvarusteltuun 200:seen verrattuna.

                                                            Ässän hankinta kieltämättä jyskyttää takaraivossa aina silloin tällöin. Jos (ja kun) joskus päädyn sellaisen ostamaan, niin silloin se todennäköisesti tulisi olemaan S2 Avantti. S4 kyllä muuten olisi ehdoton ykkösvaihtoehto, mutta kun sekin on niin painava:-( Visuaalisilta arvoiltaan S4 on kyllä yksi hienoimpia autoja mitä Audin tehtaalta on tullut ja tilojen puolesta se sopisi minulle enempi, kuin hyvin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X