Elikkä autona tuollainen 220000km ajettu 2,6 V6 Audi vuosimallia -93. Auto alunperin tuotu tuontiautona -98 ja huollot tehty aina ajallaan. Viime syksynä auto pysähtyi tienvarteen, eikä enää lähtenyt käyntiin. Sammumisen syyksi todettiin öljypumpun rikkoituminen, ja öljypumppu uusittiin(maksoi maltaita alkuperäinen ja työt).
Ennen öljypumpun vaihtoa autossa ei ollut mitään ongelmia, mutta heti vaihdon jälkeen auto alkoi oikkuilemaan:kun auto käynnistetään; auto check sanoo OK!, mutta kun autolla on hetken matkaa ajettu syttyy mittaristoon öljykannun kuva ja piip ääni kuuluu muutaman kerran.öljypaine mittari näyttää paineeksi 2bar ja siinä paine pysyy pahemmin kierroksista välittämättä(tietysti sammuksissa nollaa ja tyhjäkäynnillä vähemmän).Kuitenkin maantieajossa ei piippausta pahemmin kuuluu, mutta öljykannun kuva saattaa vilkkua välillä.HUOM!Paineet ovat olleet viimeiset puolitoista vuotta n. 2bar, siis jo ennen öljypumpun vaihtoa!
Nyt autoon on vaihdettu yläpaineanturi, mutta alapaine anturia ei ole vaihdettu(liike sanoi homman olevan liian vaikea-->HAH!).Autolla on kuitenkin ajettu 10000km puolen vuoden aikana vian kanssa, eikä mitään erityistä ole ilmennyt. Tänään tilasimme venttiili-koppien alle tulevat paineventtiilit ja ne olisi tarkoitus vaihtaa juhannuksen tienoilla(maksoivat merkkiliikkeessä 48?/kpl, siis eivät hirmuisen kalliit) samalla kertaa tarkoitus vaihtaa alapaineanturi.(mistä yläanturi löytyy,ala-anturi ilmeisesti öljynsuodattimen "jalassa" pienenpienessä kolossa)
Siispä, mitä muita vikamahdollisuuksia tässä tapauksessa on kui nuo venttiilit ja anturit??Auto siis toimii täysin normaalisti,käy kuin enkeli,ei naputa, ei kolise..(olen lukenut haulla löytyviä keskusteluja aiheesta, mutta täysin vastaavanlaista en ole löytänyt)
olen myös tietoinen toisista paineventtiileistä(pakosarjan alapuolella), mutta koitetaan ensin noita helpommin vaihdettavia, jos vaikka korjaantuisi vika niillä.
Ennen öljypumpun vaihtoa autossa ei ollut mitään ongelmia, mutta heti vaihdon jälkeen auto alkoi oikkuilemaan:kun auto käynnistetään; auto check sanoo OK!, mutta kun autolla on hetken matkaa ajettu syttyy mittaristoon öljykannun kuva ja piip ääni kuuluu muutaman kerran.öljypaine mittari näyttää paineeksi 2bar ja siinä paine pysyy pahemmin kierroksista välittämättä(tietysti sammuksissa nollaa ja tyhjäkäynnillä vähemmän).Kuitenkin maantieajossa ei piippausta pahemmin kuuluu, mutta öljykannun kuva saattaa vilkkua välillä.HUOM!Paineet ovat olleet viimeiset puolitoista vuotta n. 2bar, siis jo ennen öljypumpun vaihtoa!
Nyt autoon on vaihdettu yläpaineanturi, mutta alapaine anturia ei ole vaihdettu(liike sanoi homman olevan liian vaikea-->HAH!).Autolla on kuitenkin ajettu 10000km puolen vuoden aikana vian kanssa, eikä mitään erityistä ole ilmennyt. Tänään tilasimme venttiili-koppien alle tulevat paineventtiilit ja ne olisi tarkoitus vaihtaa juhannuksen tienoilla(maksoivat merkkiliikkeessä 48?/kpl, siis eivät hirmuisen kalliit) samalla kertaa tarkoitus vaihtaa alapaineanturi.(mistä yläanturi löytyy,ala-anturi ilmeisesti öljynsuodattimen "jalassa" pienenpienessä kolossa)
Siispä, mitä muita vikamahdollisuuksia tässä tapauksessa on kui nuo venttiilit ja anturit??Auto siis toimii täysin normaalisti,käy kuin enkeli,ei naputa, ei kolise..(olen lukenut haulla löytyviä keskusteluja aiheesta, mutta täysin vastaavanlaista en ole löytänyt)
olen myös tietoinen toisista paineventtiileistä(pakosarjan alapuolella), mutta koitetaan ensin noita helpommin vaihdettavia, jos vaikka korjaantuisi vika niillä.
Comment