Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN:n nokka-akseli?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAN:n nokka-akseli?

    Oletteko käyttäneet minkälaisia nokkia AAN koneessa. Kevään mittaan olisi tarkoitus pistää työn alle Stage2. Nyt paikallaan on Professional Motorin hyb.turbo, lastu, ja isompi putkisto kateista eteenpäin. Tarkoitus olisi tehdä seuraavana uusi downpipe, ilmanputsari kotelon poisto, parempi pakosarja ja nokat (tai pakonokka) sekä turbon kasvatus (joko modifioimalla tai sitten isompaa). Tavoitteena on n.400heppaa (nyt 320hp) ja vääntöä yli 500Nm (nyt 460Nm) ja mielellään ahtopaineet pysymään alta 3000:sta yli 6000:n kierroksille.

    Toinen kysymys koskee kytkintä. Nyt näyttää siltä että vakiokytkin alkaa olla pikkusen tiukilla. Oletteko käyttäneet minkälaisia levyjä ja asetelmia?

    #2
    7A pakonokka on aika yleinen ratkaisu kohtuullisen saatavuuden ja hintansa puolesta. Jotkut käyttää molempia 7A-nokkia, mutta kyseessä ei ole vähäpäästöiset autot. Tuskin silti päästöongelmia tulee, alhaalla vähän luulisin kuolevan.

    Minkälainen tuo hybridisi on? Millä mitoilla?

    Millä softalla ajelet?

    Kytkin tai paremminkin vauhtipyörä alkaa jossain ennen 600Nm olemaan kovin tiukoilla. Aiheesta on jo vanhaa keskustelua. Voit vaihtaa S2 3B-moottorista yksiösaisen vauhtipyörän tai sitten teettämällä. Tommyllä työn alla ABY/ADU-ympäristöön teetetty.

    Vääntöä saat yli 500 jo nykyiselläkin ahtimellasi, jos softa vaan on sellaiseksi tehty. Se vaatii reilun 1.5 baria, jos paketti on muuten hyvä.

    Panosta kuuleriin!

    Comment


    • #3
      Hybridiahtimen mitat ovat 48,8/55, eli siis näillä voisi päästä tuonne 350-370hp (max.) hujakoille. Softasta en osaa sanoa muuta kun sen että auto oli lastutettu jo minulle tullessa. Softa laitetaan uusiksi siellä Lappeenrannan suunnalla Maatsilla, kunnes kilut ja kalut kohdillaan. Mielellään pitäisin paineet mahdollisimman alhaalla, koska lämpeneminen tosiaankin voi olla jonkinmoinen ongelma (myös tuon kuulerin koon puutteen vuoksi).

      Miten tuon 7A:n nokan saatavuus? Onko sitä kavereilla hyllyt täynnä vai tarvitseeko sitä hakemalla hakea? Ja myös miten mahtaa olla hintapuoli?

      Comment


        #4
        Melko samat mitat kuin RS2:n ahtimessa siis. Ei kuitenkaan ole RS2-ahdin (7200)?

        Kuka tekee softan? Ei maatsi motroniciin puutu. SMT? Ei välttämättä mahdottoman hieno ajatus...

        7A nokkia pyörii jonkin verran, mutta hetken joutune etsiskelemään. Hinta on ostajan ja myyjän välinen asia :)

        Onko kukaan AAN:n omistaja vesikiertoista välijäähdytystä suunnitellut?

        Comment


        • #5
          porkkis:
          Meinaatko pelkästään ilma veteen cooleria vai jotain muuta. Esim. ensin ilma veteen cooleri ja perään ilma ilmaan cooleri.

          Comment


          • #6
            7A pakonokassa samat asteluvut kuin AAN-nokassa, mutta nostoa n. 2 mm enemmän.

            Toinen mielenkiintoinen nokkavaihtoehto on NM-koneen pakonokka. Tuo aukeaa 7 astetta myöhemmin, kesto suurinpiirtein sama ja nostoa 1 mm enemmän kuin AAN-nokassa. NM koneen nokkaa saa vissiin kuitenkin etsiä pitkään.

            Comment


              #7
              Meinaan ilma/vesi/ilma. Tietysti. Eli oma kierto ja vesikenno nokalle, paljon helpompi sijoittaa.

              Markus, NM-nokkia varmaan suomesta löytyy myös. Onhan niitä tuotu suomeenkin niitä NM-koneisia. Ajoituksiin jos lähtee niin saman tien sitten säädettävät pyörät "joka paikkaan".

              Comment


              • #8
                Löytyykös noista nokka-akseleista jossain helposti lisätietoa. Asteista ja nostoista jne. Onko kellään paikallaan tuota NM:n nokkaa, miten on vaikuttanut toimintaan? NM:n nokkaa olisi tarjolla, nyt kiinnostaisi miten tuo toimii.
                Ajoitus on varmaankin sen verran tarkkaa puuhaa, jotta tarvitsee myös säädettävät nokkapyörät. Mistä niitä kannattaisi kysellä?

                Comment


                • #9
                  Muistaakseni noita nokka-akselin speksejä löytyy "vanhan Audifinnsin" file-osiosta tai sitten Krümmer-listan fileistä. Molemmat listat löytyy tuolta:

                  http://groups.yahoo.com/

                  Tässä kuitenkin NM-nokkien speksit:

                  NM:
                  Audi coupe 20V 2.0L NM-moottori
                  IN open TDC OT after 0 °
                  IN close BDC UT after 32 °
                  EX open before BDC UT 35 °
                  EX close before TDC OT 3 °
                  EX max hub 9.6mm

                  Porkkis: En tiennytkään että NM:ää on myyty Suomessa, jotenkin kuvittelin että se olisi todella harvinainen mylly.

                  Comment


                  • #10
                    7A pakonokkakassa on nostoa 10.15mm ja asteita 219 (mulla on se jossain ylhäällä ja muistaakseni se oli noin) omassa kun on 7A nokat ja heittokellolla mitattu.Jossain oon nähnyt toisenlaistakin tietoa,joten mittasin nuo nokat varmuuden vuoksi.

                    Sinuna en lähtisi nokkia muuttamaan.Vakio nokat eivät ole ongelma 400hv tehoille ei edes 500hv.Moni sprinttimies ajaa vakionokilla,koska ne heräävät aikaisemmin.

                    Mulla on taas 7A nokat,koska koneeni koko on 2.4litranen ja nokat miedoontuvat konekoon kasvaessa ja olenpa ne säätänyt vielä niin,että overlappi on pienempi kuin vakiossa (eli miedonsin niitä vakiosta).

                    Välijäähdytin,pakosarja/pakoputkisto on tärkeät,jotka kannattavat tehdä ensin.

                    Kytkimen valinnassa ei kannata kääntyä sintterikytkinten puoleen,tulee liian ikävä ajettava,niinkuin mulla nyt.Kannattaa laittaa hieman jäykempi asetelma ja race tai vakio levy.Ei rajumpia.Mulla oli täysin vakio S2 kytkinpaketti aikanaan ja ajoin sillä vartin 13.1/177km eli tehoina 350-370hv ja 500-600nm, ja ongelmat alko vasta kun koneen koko ja tehot/vääntö kasvoivat huimasti.Ja vielä silloinkin ajoin V8 vakio kytkimellä (759nm).

                    Ajettavuus on pääasia,eikä siitä kannata tinkiä,jos sulla on käyttöauto.

                    Comment


                      #11
                      Markus: mulla on ollu NM koneinen CQ. Oli enempi kierroskone, mutta puhallin olisi tehnyt sillekin hyvää. Auto on ilmeisesti pyörinyt Clubissa edelleenkin.

                      Comment

                      Working...
                      X