Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 1.8T Bensa lopussa -viimeinen varoitus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 1.8T Bensa lopussa -viimeinen varoitus?

    Tämä on taas sellainen juttu, josta ei tiedä minne tämän laittaisi...

    Olen huomannut, useammin kuin yhden kerran, varsin merkillisen piirteen Audin käyttäytymisessä kun polttoaine alkaa olemaan lopuillaan. Lähes poikkeuksetta joka kerta kun polttoainemittarin viisari saavuttaa viimeisen punaisen viivan ajon aikana tapahtuu seuraavaa: meno hyytyy muutamaksi sekunniksi ihan kuin polttoaine loppuisi, mutta sitten kuitenkin moottori herää henkiin ja autolla voi vielä jatkaa ajamista vielä reilusti ilmiön jälkeen (olen ajanut yli 10 km).

    Onko kenelläkään hajua mistä on kysymys? Onko tuo vielä viimeinen konkreettinen varoitus, että tankkaa hyvä mies jo autosi. Ja tämä ilmiö tapahtuu todellakin säännönmukaisesti aina kun viisari saavuttaa viimeisen punaisen viivan.

    #2
    Mahtaisikohan sattumalta imaista tyhjää juuri silloin?

    Comment


    • #3
      Varsin tehokas tapa saada bensapumppu ennen aikaisesti päiviltään on antaa sen höriä ilmaa.

      Comment


        #4
        Ilmavaaran lisäksi pumppu kuumenee kun ympärillä ei ole polttoainetta joten ainakaan radalle ei kannata mennä höyryillä ajeleen (edes vartille painonsäästömielessä)

        Comment


          #5
          Miten pumppu rasittuu sen enempää ajotavasta riippuen? Radalla tai parkissa tyhjäkäynnillä, täysillä se pyörii aina. Ja en usko kuumeneeko se nyt ratkaisevasti ilman ympärillä olevaan bensaa muutenkaan. Onhan noita pumppuja toki olemassa tankin ulkopuolellakin. Lisäksi 20l 80 litran tankissa jättää bensapumpun jo osittain ympäriltä kuivaksi ja muutenkin virtaahan viileää bensaa pumpun lävitse niin kauan, kun bensaa riittää.

          Tyhjänä pyöriessään on kovilla, sillä bensa toimii "voiteena" ja ilman vastusta pumppu ottaa aivan liikaa kierroksia.

          Comment


            #6
            Miten pumppu rasittuu sen enempää ajotavasta riippuen?
            Luta pohjassa ajellessa g-voimat ovat suurempia, ja ilman haukkaamisen vaara on siksi selvästi suurempi.

            Comment


            • #7
              Jos nyt ruvetaan hiusta halkomaan niin suuremmalla moottorin kuormituksella (mitä suurempi imusarjan absoluuttinen paine) myös polttoainepumpun kuormitus kasvaa. Jäähdytyksen kannalta ei hirveästi ole väliä onko ympärillä bensaa vai ei, perus ruiskumpumppujen rakenne on sellainen että niiden sähkömoottori on täynnä bensaa.

              Comment


              • #8
                Vähän OT, mutta ainakin minun ohjekirjassani mainitaan jotenkin: " Tankkia ei saa ajaa tyhjäksi/ moottoriöljyä ei saa laittaa liikaa", koska katalysaattori voi vahingoittua?

                Comment


                  #9
                  Eikö pumppu tee painetta paineensäädintä vasten jatkuvasti yli tarpeen ja pumppaa ylimääräiset takaisin tankkiin? Silloin kulutuksen kasvu ei mielestäni tunnu pumpun rasituksessa juurikaan, kunhan vain pumpun kapasiteetti ei ylity.

                  Katalysaattorin vaurioituminen liittyy öljyn ylitäyttöön. Liika öljy voi valskata yli palotilaan ja katalysaattoriin.

                  Comment


                  • #10
                    Tarkennus ohjekirjastani: Katilla(-lla) varustetun auton polttonestesäiliötä ei ei pidä koskaan päästää aivan tyhjäksi. Jos moottori saa polttonestettä epäsäännöllisesti, voi aiheutua sytytyshäiriöitä ja palamatonta polttonestettä voi päästä pakoputkistoon. Silloin on katalysaattori vaarassa vauriotua.

                    Tämä ohjekirjassa tummennetulla tekstilla!

                    Comment


                      #11
                      No joo, kyllä noinkin.

                      Comment


                      • #12
                        Viime talvena avokki ajoi tankkinsa tyhjäksi -00 passatista. Silloin kävi mielessä tuo katin rikkoutuminen, mutta luultavasti pysyi ehjänä. Sitä ei kyllä ole taidettu katsastaa sen jälkeen, joten seuraavassa katsastuksessa lopullinen totuus selviää...

                        Comment


                        • #13
                          Näinköhän tuo katti ihan helposti hajoaa? Mulla V8 kävi 7:llä pytyllä piiitkiä aikoja (yli 500km), kun moottorinohjaus kössähti. Putkessa paukkui, mutta hyvin kulki moottorin lievää ravistusta lukuunottamatta... ja katit pelaa yhä.

                          Comment


                            #14
                            Juu ja ei. Hyvällä tuurilla kestää ihan normaalisti, todella huonolla poksahtaa heti. Normituurilla osuu tuohon väliin. Varoitukset on yleensä vedetty pahimman tuurin mukaan.

                            Comment

                            Working...
                            X