Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 -89 2.3 Quattro Tärinä ja vollotus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 -89 2.3 Quattro Tärinä ja vollotus.

    Terve vaan tällekkin foorumille

    ja heti alkuun pahoittelut,topiceja aiheesta tuntuu olevan jo jonkin verran mutta vaikka nyt aktivointia odotellessa olen kerennyt pari tuntia selata haun kanssa en ole huomannut vastaavaa tapausta.

    Eli tuli tuossa kevät talvesta vaihdettua mersu tommoseen audiin ja no sillon oli jo tiedossa että vähän laakeri remonttia pääsee tekemään kun kuskinpuolen takalaakeri jollotti.

    Homma hoidettiin varkauden amiskalla ja hyvin tuntu alku takkuilun jälkeen autolinjaa toista vuotta käyvillä menevän,samalla huomattiin että apparinpuolen laakerissakin väljää,ja eikun seuraavalla viikolla vein taas laittoon...äänet hävisi ja hyvin kulki...

    viikonpäästä kiihdytin rampilta valtatie 5;lle ja aloin kuulostelemaan että perkele tuttu jollotus mutta tällä kertaa edestä vaimeana,no eikun hoidetaan homma mutta ei vielä kiirettä...

    viikot kuluivat ja ääni koveni,auto kävi katsastuksessakin mutta katsuri ei huomannut vikaa vaan löyty alatukivarren puslia jotka oli paskana,no tilasin puslat ja samalla laakerin...

    puslien vaihto meni kotitallissa nätisti ei ongelmaa,kuitenkin ääni edestä oli viikkojen aikana koventunut ja alkoi jo häiritsemään ajossa selvästi kun kuulo menee jos stereoita pitää vielä kovemmalle kääntää.

    nyt viimeviikonloppuna otin hommaksi vaihtaa laakerin,purkusujui ihan hyvin kunnes oli ongelmia saada ulkokooli veks,onnistui kuitenkin paikallisen pajanpitäjän avustuksella,laakeri paikalleen homma ok,hermo meinasi vaan palaa kun pykinyttä murroksen suojakumia ajattelin vaihtaa,no ei onnistunut murroksen irroitus joten uudet öljyt kumin sisälle ja odottamaan uutta innostusta,kuitenkaan ääni ei hävinnyt edestä vaikka pyörä pyöriikin nyt nätimmin ja niin... miten ulompi murros muuten lähtee helevettihin,kaikki puhuu että helppo homma ja sen kun kolauttaa mutta 3 tuntia yritystä ilman tulosta...

    eilen emännä porukoille kun ajelin pikkukyän hiekka teitä alkoi autotäristämään yli 60km/h vauhdeissa ja ääni on entistä kovempi...

    nyt satuilun jälkeen kysynkin että olisiko kellään hyviä neuvoja missä vika,ulommaisessa murroksessa?? vetarin vaihdelaatikon puoleisessa "murroksessa" (onko oikea nimi,ei hajua) ?? vai etuperässä??

    onko jonkun edelllä mainituista hajoaminen ns tyyppivika näissä rakkineissa??

    eli siis lyhennettynä,kuskinpuolelta edestä vollotus/jollotus yli 40 km/h,vauhdin mukaan tiheentyvä tärinä/värinä yli 60km/h vauhdeissa,vasemmalle kaarrettaessa ääni ja tärinä häviää kunnes paino siirtyy takaisin. ei kuulu raksuntaa/ruksuntaa käännettäessä (ulomman murroksen hajoamisen tuntomerkki?).

    vastauksia ja pohdintoja,kysymyksiä ja faktoja toivon kehiin pikaisesti,enää ei pidempää matkaa uskalla autolla oikein ajella ja perjantai aamuksi olisi jo varattuna murroksien vaihto JOS sitä ennen ei todennäköisempää vian syytä löydy...

    ja sitten vielä ABS ongelma,eli laakeri remontin jälkeen on alkanut ABSin merkki valo palamaan aina about 3 minuutin ajon jälkeen ja hiekalla ei tarvitse edes kovasti jarruttaa kun alkaa rutina kuulumaan,vaikuttaako siltä että anturi paskana vai että johdot vaan poikki/liitokset ei hyvät??

    en ole vielä kerennyt itse tesmailla kun matkaa kotipajalle en uskalla tuon vollotuksen takia ajaa mutta jos johdot poikki niin syttyisikö valo heti??

    pistäkää lukkoon/poistakaa jos jossain valmis topic mitä en vain huomannut mutta kertokaa ihmeessä ensin linkki topiciin...

  • #2
    Vastaan saman kuin ffp:n puolellekkin eli vaihda se viimeinenkin laakeri.
    Kannattaa myös tarkastaa, että napapultit on varmasti tarpeeksi tiukassa.

    Abs anturi on jäänyt vaan liian etäs kehästä remontin yhteydessä.

    Comment


    • #3
      Keula ylös ja alle pyörittää renkaita ja kuuntelee.

      Mulla oli golfissa kooli halki laakerissa ja piti aika mielenkiintoisia ääniä sekä naputti selvästi kuskin vasempaan jalkaan leputustuella. Oli vaan oikean puolen laakeri.

      Comment


      • #4
        No huomis aamuna tosiaan menee pajalle ja vaihtaa kuskinpuolen sisemmäs vetonivelen,toivottavasti sillä häviää...pitää se apukuskin puolen laakerikin vaihtaa jossain vaiheessa,ääni vaan kyllä tosiaan kuulostaisi tulevan kuskinpuolelta että tosiaan apukuskinpuolelta kuunneltunakin ääni on jo paljon hiljaisempi...

        minun tuurilla vika on sitten kuitenkin ulommassa nivelessä,mutta saa nyt nähdä...

        ABS juttu on siitä vaan aika outo että eihän se anturi ole mihinkään liikkunut,se on kun paska junttilan tuvan seinässä,ei liiku sisään ei ulos.En sitten tiedä vaikuttiko että rapsuteltiin luonnollisesti paskat ja ruosteet välistä pois x)... miten tuon anturin olisi tarkoitus liikkua suuntaan tai toiseen??

        Comment


        • #5
          No ni nyt on vaihdettu sisempi vetonivel,ei vaikutusta,sama saatanan jurina ja tärinä jatkuu...nyt tuossa kuitenkin ajellessa huomasin että esim 100km/h suoraan ajettaessa suomen hyvä kuntoisilla asfaltti teillä tie heitot vaikuttavat jurinaan jonkin verran,eli ääni hiljenee välillä heitoissa...

          vasemmalle ei tarvitse kaartaa edes jyrkästi,perus kaistan vaihto kääntämisessäkin ääni häviää...

          Vetonivelen vaihtaja epäili että etuperä ois paskana kun hänen mielestään ääni tulee keskeltä,minä olen sitä mieltä että tulee edelleen vasemmasta etukulmasta.áutolla "ajettiin" renkaat ilmassa nosturilla ja tärinä esiintyi sillonkin.

          Huomasimme myös seikan joka saattaa olla ratkaiseva tekijä,riippuu nyt tästä adin 4 vetotekniikasta,eli auton ollessa vapaalla ja pyörät irti maasta vasenta eturengasta pyöritetään myötäpäivään kuuluuko oiken eturenkaan pyöriä vasta päivään kuten takana ja yleensä tasauspyörästön ollessa maisemissa???

          Comment


          • #6
            Varmistappa kardaanin nivelten ja etenkin tukilaakerin/kumin kunto. Jonkinmoiset vipatukset saa aikaan ainakin riekaleina oleva tukikumi.

            edit: Tosin jos kaartaessa ääni häviää kuten sanoit, niin ei luulis liittyvän kardaaniin.

            Comment


            • #7
              auton ollessa nosturilla käytiin läpi vetarit ja kardaani,siis nyittiin ja pyöriteltiin ja niin ei missään älyttömiä välyksiä,kardaanissa kyllä pyörrittäessä oli vähän välystä mutta ei mitään järkyttävää.

              ja no jossakin topicissa tais olla että kardaani tunnelin kyljestä vois huomata tärinänä jonkun välyksen mutta ei kardaanitunnelin kyljessä ainenkaan huomattavissa mitään värinää/tärinää...

              tehdään tähän nyt edittiä näin parin tunnun jälkeen...
              testasin joutessani talvikitkoja alle että onko kesä vanteista mennyt tasa painotukset ja tärinä hävisi,mutta vollotus melkein tuplaantui,no seuraavaksi jo ajattelin jättää toiselle päivälle tutkimisen mutta kuitenkin vähän auraus kulmia ajattelin kokeilla säätää entisen omistajan jäljiltä edes vähän kohalleen.eli renkaat harittivat,kuskinpuolen rengas suorassa niin apukuskin rengas oli oikeelle jonkin verran...

              ja kuinkas kävikään,vollotus ja tärinä katosivat suoraan ajettaessa ja vasemmalle käännettäessä,mutta vähänkin oikeelle kun kääntää niin alkaa jurina taas kuskinpuolelta edestä...eli eikös tämä nyt vaikuttaisi että ulompi vetonivel paskana??
              Viimeksi muokannut Mr_nice; 16.5.2008, 22:07.

              Comment


              • #8
                Vaihdoitko kuskinpuoleisen etupyörän laakerin?

                Comment


                • #9
                  Juu se laakeri on just vaihdettu.

                  auto kävi eilen pyöränkulmien säädössä,ei saanut asentaja säädettyä kun kuskin puolen raidetangonpää ihan jumissa mutta vaikuttaa siltä että pyörän kulmien säätö tosiaan vaikuttaa jyrinään.

                  itse kun säädin viikko sitten niin jyrinä ei alkanut niin herkästä lähdettäessä kaartamaan oikealle suoraan ajosta.

                  ja nyt kun ammatti mies laittoi kokonais aurauksen kohdalleen jne niin jyrinä alkaa heti jos renkaat kääntyy oikealle ja on semmosta "terävää" 60km/h vauhdissa.

                  60km/h vauhdissa kuulostaa että ääni tulisi jostain keskemmältä mutta vauhdin noustessa 80-120km/h jyrnä muuttuu ensinnäkin vähemmän teräväksi,lähinnä ihan kun renkasmelu tulisi runkoon.ja ääni kuuluu selvästi kuskinpuolen etukulmasta...

                  Comment


                  • #10
                    Homma ei ole edennyt yhtään,nyt on jo nelipyörä suuntauskin takana ja sama helkkarin jurina jatkuu,suuntauksen jälkeen rattia voivaan taas kääntää jopa vähän jyrkemmin enen jurinan alkua...

                    nyt olen vaan ikkunat auki ajaessa huomannut että joku kahnaa oikealle käännettäessä,jarruista se ei tule koska jarrut eivät kahnausta muuta,oikealle kääntäminen vaan poistaa jälleen koko äänen..

                    luulis vaan että ääni olisi muuttunut/postinut/vika olisi tullut selville kun kilometrejä on kuitenkin tullut varmaan päälle pari tonnia ja auto on saanut kenkää normaalisti,eli reilusti...

                    alkaa vaan tosiaan into menemään kun rahoo ei vasta valmistuneella oikein ole 11 litran keskikulutukselle+isolle läjälle vaihdettavia osia...

                    jos sais kaupaks niin vois siirtyä takasin "ensiautoon" Mazda 929,olis ainenkin tilaa ja kun niitä kapistuksia saa jo 700? yhtä hyvä kuntoisia ja melkein samoilla "herkuilla" mitä tuo aadi...

                    Comment


                    • #11
                      Voisko olla laatikon poskilaakeri? Mulla tuo ässä piti kans ulinaa oikealta, piti vaihtaa laakerit kahteen kertaan ennen kun hävisi. Ilmeisesti vag-varaosissa ollu joku tusina satsi laakereita. Tuntuuko jurina vaihdekepissä?

                      Comment


                      • #12
                        enpä ole testannut tarkemmin mutta mielestäni ei tunnu kepukassa mitään,tarkiestellaan huomenna...vika on kuitenkin mielestäni etuperässä tai jotain outoa on oikeassa etukulmassa,jurina alkoi laakerinvaihdon jälkeen,en tiedä oliko vikaa laakerissa vaihdon jälkeen alkoi kuitenkin täristämään/jurisemaan käänätessä,ennen vaihtoa kuului vaan tähän verrattuna vaimea jurina...

                        äänen ilmentymiseen siis tosiaan vaikuttaa pyörän kulma,eli kun ohjaus kulmat oli vituillaan ääni kuului suoraan ajettaessa ja oikealle kääntäessä (vasemmalle ei) nyt kun kulmia oli säädetty ääni kuuluu pelkästään oikealle käännettäessä,itse säätämällä ei tarvinnut kääntää kun ihan pikku liike ratista,korjaamon säätämänä saa nyt kääntää aika reippaasti mutta kuitenkin perus pitkissä kaarteissa jurisee koko matkan...

                        hommaan vaikuttaa vähän nopeus,eli hiljaa ajettaessa on mahdollista tuntea pieni jurina,yli 60km/h pintaan tuntuu ja kuuluu kovimmillaan ja 80-120km/h jurina on jo taajuudeltaan niin tiheää että ei lähinnä muuta kuin kuulu...

                        Comment


                        • #13
                          Tuo että ääni kuuluu kun kääntää viittailee kyllä pyöränlaakeriosastolle, sisänivel pitäisi olla liikkuva eli aksiaalisia voimia ei pitäisi tulla poskilaakerille.

                          Voimistuuko ääni kun kanttaa jyrkemmin?

                          Comment


                          • #14
                            Ostitko laakkoselta laakerin vai onko tarivike? Kuumeneeko pyörän napa pitemmällä ajolla?

                            Comment


                            • #15
                              ääni täältäkin pyöränlaakerille, ajatellaanpas että mistä se voi muusta johtua, jos kerta on riippuvainen auton liikkeisiin

                              - etuperä? ääni ei muutu kääntelun mukaan
                              - kardaani? no aika kaukaa hettua tämäkin
                              - ulompi vetonivel? no tämä voisi olla veikkaus nro 2 jos laakeri on 110% varmuudella todettu ehyeksi

                              EDIT: tarkemmin luin niin voisin kuitenkin kääntyä nro 2:sen suuntaan tai jopa kumpaankin.

                              nyt viimeviikonloppuna otin hommaksi vaihtaa laakerin,purkusujui ihan hyvin kunnes oli ongelmia saada ulkokooli veks,onnistui kuitenkin paikallisen pajanpitäjän avustuksella,laakeri paikalleen homma ok,hermo meinasi vaan palaa kun pykinyttä murroksen suojakumia ajattelin vaihtaa,no ei onnistunut murroksen irroitus joten uudet öljyt kumin sisälle ja odottamaan uutta innostusta,kuitenkaan ääni ei hävinnyt edestä vaikka pyörä pyöriikin nyt nätimmin ja niin... miten ulompi murros muuten lähtee helevettihin,kaikki puhuu että helppo homma ja sen kun kolauttaa mutta 3 tuntia yritystä ilman tulosta...
                              ettet ole rikkonut niveltäsi? siellä on sokkarengas (näkyy vetoakselissa ihan siinä murroksen/vetoakselin rajamailla kun otat ja raotat kumia ja käännät murikan ääriasentoon, vähän hankala selittää) tuo pitää otta pois ennenkuin murikka irtoaa akselista (TAI lukkorengas akselin päässä jolloin nivel lähtee lyömällä)
                              Viimeksi muokannut jvt1; 9.6.2008, 12:02.

                              Comment


                              • #16
                                Joo eli laakeri on tarvike liikkeestä,en muista nyt laakerin merkkiä...
                                ääni ei voimistu kääntäessä jyrkemmin...

                                keula ylös nostettuna pyörä ainenkin pyörii ihan hyvin,eikä jousesta kiinni pidettäessä tunnu jurinaa....napakaan ei lämpene ajossa...

                                sisempi vetonivel vaihdettu kun pari tuttua epäili koeajon jälkeen että vika siinä mutta eipä ollutkaan,samalla kun vaihto tehtiin pajalla niin korjaaja oli vähän tunnustellut ulompaakin niveltä eikä siinä ainenkaan ollut tuntunut mitään välyksiä/semmosia,tiedä sitten...

                                vaihdekeppiin ei välity jurina sen enempää mitä muuannekkaan autoon...

                                jollakin oli ilmeisesti ollut samanlaista vikaa 80 audin pyörän laakerin vaihdon jälkeen YV;tä lähetin mutta hiljasta on ollut...

                                että voihan se vika tosiaan laakerissakin olla mutta jotenkin epäilen että ois se jo tuolla ajolla vittuuntunut ja muuttanut ääntään kuten takapyörän laakerikin teki,ja edessä ennen laakerin vaihtoa...

                                Comment


                                  #17
                                  Uusi laakeri voi olla helposti viallinen. Nykyisin tulee shittiä enemmän hihnalta kuin aikoinaan.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X