Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tärinää kiihdytettäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tärinää kiihdytettäessä

    Kulkupelinä A6 2.8 avant quattro -98 142kW. Pulmana on takapäästä tuleva tärinä kiihdytettäessä. Käytin saman pulman tiimoilta merkkiliikkeessä testipenkissä autoa, jossa ne ajeli sitä puoli päivää rullilla ja tulivat siihen diagnoosiin, että rengas ei ole pyöreä. No, viime syksynä hommasin sitten uudet renkaat ja alumiinit (17" 225/45) ja vika on täsmälleen sama. Talvirenkaillakin täristää, mutta ei niin pahasti, koska profilli on korkeampi (16" 205/55).

    Ongelma ilmenee pahiten varovaisessa kiihdytyksessä ja tärinän taajuus ei noudata moottorin kierroksia vaan renkaan pyörimisnopeutta. Kun kytkinpolkimen polkaisee pohjaan kesken ravistavan kiihdytyksen, täristys loppuu siihen paikkaan. Joten ei renkaissa mitään vikaa kaiken järjen mukaan ainakaan pitäisi olla.

    Liekö perä sökönä vai mahdollisesti vetoakselit?

    Kiitos etukäteen jo kaikille tietäjille.

    Ongelmasta tietysti pääsee eroon kun panee koko vehkeen vaihtoon... Q5 se pitää saada...

    #2
    Väljä sisäpään murros voi aiheuttaa tärinöitä kiihdytyksissä.

    Comment


      #3
      Mulla täsmälleen sama ongelma: renkaat+vanteet tarkastettu, takaiskarit vaihdettu, vasen takavetoakseli myös, kaikki takapään puslat ja nivelet läpikäyty huolella. Pahempi tärinä kesärenkailla 235/45/17, kuin talvirenkailla 215/55/16. Pahempi tärinä jos/kun takapää on kevyt ts. esim. ajan yksin ja bensatankki aivan tyhjänä. Ei tunnu ratissa, ei jarrutuksissa, tms "perinteisesti". Täristää 60-105km/h nopeuksissa, sitten helpottaa jos nopeutta nostaa (ja Audin urheilualustani tietty vain pahentaa asiaa), ei mitään väliä vaikka heittää vaihteelta vapaalle (= D:ltä vapaalle),tai vaihtaa pienemmälle ko. tärinä-nopeus-alueella, tärinä jatkuu samanlaisena. Autolla ajettu vain 125tkm.
      Mitä tarkoitinkaan "väljällä sisäpään murroksella" (kardaanin loppupää kenties?).
      Hyvät ehdotukset tervetulleita.

      Comment


        #4
        Perustekniikkaa nelivedosta siis: jokainen pyörä vetää, joten jokaisella pyörällä on murros kertaa kaksi eli joka pyörältä löytyy ulompi ja sisempi vetoakselin murros... suomennettuna vakionopeusnivel...(kuulostaa hölmöltä) ulompi nivel on siis se joka on renkaan lähettyvillä ja sisempi se jolla vetarit liittyy perään/etuperään. kardaanin nivelet ovat asia erikseen, jotka siis kardaanin yhteydessä audeissa siirtävät voiman edestä taakse.(etuperä on lähes järjestään samassa yhteydessä vaihdelaatikon kanssa(( paikka josta etuvetoakselit lähtevät kohti pyöriä)).

        Comment


          #5
          Perustekniikassa jokainen pyörä ei vedä. Saman aikaisesti nelikossa voi olla vain kaksi voimaa välittävää rengasta, joista luonnollisesti toinen vetää ja toinen työntää. =) Okei no oli vähän knoppi.

          Mulla omassa väljä etupään pyöränlaakeri aiheutti 90 km/h nopeudessa ravistusta ratissa. Rengassarjoja kokeiltiin kolmea, enenkuin vahingossa huomasin pienen välyksen laakerissa. Samalla oli ongelmana pienessä nopeudessa ABS:n kevyt rutina. Aivan siis selitettävissä väljällä laakerilla. Miksi ei takanakin voisi oireilla samallalailla.

          Comment


            #6
            Lainaan aihetta.

            Mulla täristää tuo ässä, kun lähdetään liikkeelle ripeästi. Tästä syystä ilmeisesti kardaani tai putkistokin kilisee kiihdyttäessä kolmoselle asti. Tässähän on kaksoismassavauhtipyörä, eli onko se samanlainen ongelmapesä kuin uudemmissa audeissa? Ja mikä sitä sitten ravistaa? En tunne rakenetta...

            Comment


            • #7
              Itellä alko myös perä tärisemään tosi pahoin, jos kiihdyttää täys kaasulla 1-3 vaihteet. Ja tää vika tuli kun vaihdoin väliaikasesti eteen 215/40/17 renkaat ja taakse jäi vanhat 215/45/17( joo tiedän torsen ei tykkää!) Eli onko vika tuossa vai joutuuko avaamaan perän?
              Ei kenelläkää löytyis epäilystä?
              Viimeksi muokannut Taalasmaa; 10.7.2008, 09:40.

              Comment


                #8
                Selviskö Markuksen tärinä? Omani alkoi taas tärisemään voimakkaasti lähes joka vaihteella kun täydet väännöt pelissä. Tämä alkoi viime kesänä kun pari kuukautta ajelin erikoko renkailla, mutta hävisi talven ajaksi. Nyt taas täristää, vaikka edessä ja takana identtiset kumit.

                Comment


                  #9
                  Jäykemmät rengasrungot kesällä, parantunut voimansiirtokyky, enempi kääntöä koneessa. Eli resonanssi löytyy helposti varsinkin, jos vanhemmat puslat voimansiirto/ konepaketissa. Tuplamassavauhtis sopivasti ikääntyessä lisää extraa tuohon jurinaan.

                  Comment


                    #10
                    Vauhtipyörää epäilen itse. Voimansiirron/moottorin puslat suht uusia.

                    Comment


                      #11
                      Mulla lopussa oleva vauhtis tekee nykiväksi menon joutokäynnillä. Muuten on puslat uusittu kyllä. Vauhtis ei tosin jurista vedätyksessä.

                      Comment


                        #12
                        Vanhaan aiheeseen palatakseni. Oma B5 2.8V6q:ssa on myös tullut ja vähitellen pahentunut tärinä kiihdyttäessä. Huomioitavaa, että oikealle kaartaessa ja kiidyttäessä tärisee, mutta vasemmalle kaartaessa ei. Välillä tärisee suoraan kiihdyttäessä ja välillä ei. Täytyy nuo sisemmät nivelet tarkastaa, mutta voisiko tulla kardaanista tai muualta? Takakelkan isommat runkopuslat ovat melko loppu, joten teoriassa kaartaessa kelkkahan voi vähän kääntyä hieman sivuun ja näin ollen voisi voimistaa tärinää..

                        Comment


                          #13


                          Tähän vielä raportoiden, kun pari viikkoa sitten tuli korjailtua. Takakelkan vakaajatangon runkopuslat ja vakaajatangon linkit / koiranluut oli melko väljät ja ne vaihtamalla ravistus parani vähän, mutta ei kokonaan. Kuskin puoleinen takavetarin sisänivelessä oli pieni aksiaalisuuntainen välys ja seuraavana päivänä kun nivelen vaihtoi, loppu tutina kokonaan.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 23.8.2019, 09:28. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                          Comment

                          Working...
                          X