Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyn lämpötila

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öljyn lämpötila

    Audeissa tuttu ongelma jäähdytysnesteen lämpötilamittarin kontaktihäiriöt vaivaavat omaakin yksilöä. Näin ilmojen lämmetessä olen pitkää matkaa ajaessa huomannut öljylämpötilaviisarin siirtyvän motarinopeuksissa 130 asteen mittalukeman ykkösen vasemmalle puolelle (voiko sen vaikeemmin sanoa, mutta kun tarkempaa lämpötilaa ei tiedossa). Normaalisti öljynlämpö pysyy hieman alempana.

    Mikä on terveen moottorin maksimi öljynlämmöt ennen kuin kannattaa alkaa huolestumaan?

    Mitä olette mieltä siitä, onko mahdollisten lämpöongelmien ennakoimiseksi järkevämpää maksaa reilu 40 euroa jäähdytinnesteen kontaktihäiriön poistamiseksi vai onko ihan turhaa hommaa? Automatiikassahan on sitten ilmeisesti lämpötilan ja nesteen loppumisen merkkivalo?

  • #2
    Ei liity Audiin eikä bensakoneeseen mitenkään:

    Golfissa korkein lukema tähän mennessä 106 astetta, 140 km/h mittarinopeudella, ulkolämpö noin 15.

    Comment


    • #3
      Kyllä tuo öljynlämpö hieman korkealta minusta kuulostaa, varsinkin noissa olosuhteissa. Itse olen audissa öljynlämmöt saanut 130 nurkkiin vain radalla tai vaunua vetämällä.
      Öljynjäähdyttimen kierron termostaatti jumissa?

      Comment


      • #4
        Hemmetti mulla tuskin edes liikkuu viisari normaali ajossa. Jos ajelen hieman kovempaa tai ulkona on lämmin voi nousta 60 asteen kohdalle ja joskus jopa korkeammalle, mutta normaalisti hyvä kun mittari liikahtaa. Pitäsköhän olettaa, että jossai on vikaa?

        Sama myös vedenlämpöjen kanssa, kesällä näyttäisi toimivan niin että menee yli 90 ja 100 astetta, mutta näin vielä viileinä aamuina pysyy tiukasti siellä alle 75 asteessa.

        Comment


        • #5
          Kaimalle toteisin et termarivika, jos ei lämpö nouse.

          Mulla nousee nyt (termarin vaihdon jälkeen) öljynlämpö samaan tahtiin veden lämmön kanssa molempien päätyen siihen 90:een asteeseen.

          Ennen termarin vaihtoa veden lämpö nousi vaihtelevasti jonnekki 60-80 ja öljyn hyvä jos 60:n yli...

          Comment


            #6
            Niin siis yritin jotenkin viestittää että eihän se herrajumala sinne 130 asteille menekään, mutta kun mittarissa on muistaakseni 80 ja 130 pelkkää valkoista taustaa niin siinä on hieman vaikea määritellä mikä on tarkka lämpötila. Jos tuota mittaria vilkaisee ulkomuistista niin hahmottaisin sen asettuvan siihen 100-105 astee tietämille.

            Comment


            • #7
              Saattaapi vedenlämmön alhaiset lukema johtua ihan lämpömittarin mekaanisesta jumituksesta. Mulla jämähti tänään töistä tullessa mittari vähän alle 80 asteeseen ja nuosi vaan vähän siitä. Ekaksi luulin termaria syypääksi, mutta kun moottoritieajo ja pysähtelyt ruuhkassa eivät heilauttaneet, arvasin että muussa on vika. Auton kun sammutin niin mittari jäi samaan asentoon ja palasi alas vain kojelautaa naputtaessa.

              Comment


              • #8
                Coupessa vedenlämmöt pyörii oikeissa lukemissa, maantiellä 90C ja lämpimällä säällä keskustassa liikennevaloissa seisoessa 95-100C, mutta öljynlämmöt eivät normaaliajossa juurikaan nouse 65C ylemmäs. Jääkös alakanttiin?

                Manuaali ei öljynlämpömittarista totea kuin että kovaa kuormitettaessa saa neula nousta oikeaan laitaankin hetkellisesti, mutta vasemmasta laidasta ei mitään muuta kuin kehoitetaan välttämään kovia kierroksia kunnes lämmöt ovat nousseet.

                Comment


                  #9
                  Samaa vikaa kuin Villellä... Mistä tulikin mieleen, että paljonko on Coupen öljynlämpömittarin 60°C jälkeen tulevan viivan lämpötilalukemat [kuva]? Viisari ei nimittäin kuvan lukemia korkeammalle nouse edes hellepäivinä.
                  Epäilen anturivikaa, mutta onko muitakin mahdollisuuksia? Ja oliko NG-koneen öljynlämpöanturin sijainti lohkon edessä, siinä kampiakselin hihnapyörän oikealla (apukuskin) puolella?

                  Comment


                  • #10
                    Ottamatta kantaa suuremmin teidän öljynlämpöihin, niin optimi lämpö melkein öljylle kuin öljylle on 105-110 astetta. Paras voitelu, ja vesi höyrystyy pois öljyn seasta.

                    Comment


                    • #11
                      Niki
                      Muistaakseni asteikko menee näin: 60, 100, 130,140,150,160,170. Eli se 60 & 130asteen välissä oleva viiva tarkoittaa 100astetta. Mulla pysyy normaaliajossa lämmöt juurikin tuon 100 asteen kohdalla ja vedet noin 90 asteessa.

                      Comment


                        #12
                        Tykin kanssa samaa mieltä. oma käy normaaliajossa 100C molemmin puolin ja jos ei kävis niin vaihtaisin mahdollisesti korkeempaan termariin. toi veden höyrystyminen on tärkeetä voitelun kannalta. Ekoissa oljyjäähdytin kiteissä B5 S4:kkuun oli termari liian alhainen ja ainakin yhdeltä kaverita epäiltiin nostajat menneen tuon piikkiin?

                        Mutta mikäs on näillä nyky synteettisillä se korkeiden lämpöjen kesto pilaantumatta? Jotenkin takaraivossa on luku 150C vaikka en ole asiaa tutkinutkaan. Laitoin omaani vaihteenvuoksi mobil 5w50 kun pelkääjänpuolella on pikku vuoto ja motoparkissa öljylämmöt ei käyneet 125C:tä korkeammalla, tosin ei mulla tehojakaan ollut vian takia (0.5bar). Muistan hyvin kun autobaanaa tulin ostopäivänä 2003 ja oli n 30C lämminta ja matkanopeus (tippa klunssinpäässä) yli 200 niin silloinkin lämmöt olivat vain 125C. silloin autossa oli esson 5W40 öljyt.

                        Comment


                        • #13
                          Noista Coupen pikkumittareista on moni muistuttanut niiden olevan suuntaa antavia, mikä kummasti antaa mielenrauhaa:) Muuten aiheesta: kävin heittämässä 8500km kesälomareissun kotterolla Keski- ja Itä-Euroopassa, ja kyllä ne öljyn lämmöt "oikeissa olosuhteissa" eli Saksan autobahnilla lämä tiskissä ja Nürburgringillä lähelle sitä 130 astetta nousee, muulloin pysyy siinä välissä olevalla viivalla, kuten kai kuuluukin. Kun ei täällä Suomessa oikein pääse Ajamaan, niin alkoi tuo aikanaan mietityttämään... ;)

                          Sivuhuomautuksena voisi todeta, että sopii vanhaa Audia (15 vuotta ikää, reissussa tuli 200tkm täyteen) pitää melko luotettavana ja taloudellisena pelinä: ainut "vika" matkalla oli reistaamaan alkanut manuaalinen ikkunannostin; öljyä ei Suomessa ole tarvinnut vaihtovälin aikana lisätä yhtään - autobahnilla, radalla ja kovissa helteissä ajaminen aiheutti "jopa" 0,6l lisäämistarpeen... ja bensan suhteen menee melko hajulla:)

                          Comment


                            #14
                            Ihan utelias kysymys, jos vaikka joskus tulisi moinenkin ongelma eteen..
                            Missähän tuo öljynjäähdyttimen kierron termari sijaitsee 3b ympäristössä? Onko kenties työläs vaihtaa, ja osana minkä hintaluokan osa?

                            Comment


                            • #15
                              NJo: Siellä se lämpötila anturi on.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla ei oikein öljylämpö mittari toimi. Missä anturi sijaitsee s4 -93 koneessa?

                                Comment


                                • #17
                                  Öljypumpussa koneen "keulassa", sojottaa alaspäin ja omaa ruuviliitoksen johdolle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toimiiko samanlailla kun vedenlämpötila-anturi? Kun laittaa maihin niin mittari menee tappiin? tietää onko mittari vai anturi sökö.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X