Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öjyvuoto A6:ssa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öjyvuoto A6:ssa?

    Tervehdys,

    Sain kuulla eilen ikäviä uutisia Audia huollossa käyttäessäni. Auto vuotaa öljyä jostakin moottorin ja vaihdelaatikon välistä. Luultavasti vuoto tulee moottorin stefasta, mutta irroittamatta osia sitä on mahdoton varmistaa. Vuoto on sellaista suuruusluokkaa, että se on syytä korjata. No onneksi ostin autoni liikkeestä noin kuukausi sitten eli sen saa (pitäisi saada) takuuseen.

    Onko raadilla kokemuksia asiasta? Auto siis on A6 2.7 quattro automaatilla vm.2000. Ajettu sillä on nyt 99200.

  • #2
    Sama juttu TDI:ssä

    Öljynvaihdon yhteydessä tsekkasin koneen ja vaihteiston alapuolelta ja huomasin, että moottorin takaosa ja kytkinkopan alaosa olivat lievästi kostuneet öljyvuodon merkiksi.

    Arvelen, että vuoto tulisi koneen kampiaksielin stefasta. Vuoto ei näytä vielä pahalta, koska tippoja ei vielä näy, mutta ei varmasti korjaudu itsekseen. Kun vuoto pahenee, on kytkin tietenkin vaarassa. Autolla ajettu 270 tkm.

    Kysynkin siis kokeneemmilta, millainen homma on ko. stefan vaihto..??

    - mitä pitää huomioda, kun vaihteisto irroitetaan..??
    - vaihdevivusto..??
    - entä kytkimen sylinteri ja putkisto..??
    - kytkilevyt kannattaa vaihtaa samalla..!!!
    - miten vauhtipyörä irtoaa, entä sen takaisinasennus..??
    - entä itse stefa..??
    - mitä muuta..?? stefoja/tiivisteitä vaihteistossa..??

    Comment


      #3
      Tämä tulee nyt audi 100 tuntemuksen pohjalta.

      Vetarien irroitus saattaa vaatia alapallon avauksen. Typ44 ja C4 eivät vaadi, mutta C5 muistaakseni vaatii. Vetarit ovat kiinni zxn-pulteilla (ei 6 vaan 12-kolo), joten hyvä avain on tarpeen. Harmi, etten muista kokoa. Vetarien napapultit ovat venyvät, joten ne pitää vaihtaa (C5:ssä myös tiiviste).

      Vaihdevivustoon on helppo raapaista merkit ennen irroitusta ja helppo kohdistaa asennettaessa. Kytkinsylinteri on helposti irroitettavissa vaihteistosta ja siirrettävissä sivuun. Kytkinlevy ja painelaakeri kannattaa vaihtaa. Ehkä on helpointa ostaa kytkinsarja, jossa myös asetelma. Vauhtipyörässä on 8-12 pulttia, kohdistus pulttien epäsymmerisellä asettelulla. Pultit on venyvät ja vaihdettava.

      Itse varautuisin myös vaihteiston kytkinakselin stefaan sekä vauhtipyörän kytkinakselin neulalaakeriin. Jos vielä haluaa ennakoida muita huoltoja, niin vaihteensiirtimen stefan vois vaihtaa laatikosta ja kenties myös vetareiden stefat. Vaihteiston öljyjen vaihtokaan ei ole hölmömpi idea.

      Niin ja se vaihteisto EI ole kevyt. Etenkin takaisin asennettaessa kytkinakselin kohdistaminen pistää miehen hikoilemaan.

      Comment

      Working...
      X