Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Teknisiä murheita (A4 1.8 vm.98)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Teknisiä murheita (A4 1.8 vm.98)

    Kaverin puolesta ajattelin kirjautua ja kysäistä parista ongelmasta koskien tuota Audia. Kyseessä siis vapari 1.8i.
    Korkea kulutus ja oudosti käyttäytyvä ryyppy saivat lukemaan vikakoodit, vaikkei mitään vikavaloa missään palanutkaan. Tulokset olivat seuraavanlaiset:
    1. Ilmamäärämittari
    2. Evap ja jokin aktiivihiili -järjestelmän vika
    3. Moottorin lämpötila-anturi
    sekä
    4. Matala jännite
    5. Vuoto keskuslukituksen alipainejärjestelmässä sekä maa(?) vika


    1. tilattiin uusi/käytetty imm, sillä luulisi tämän ratkeavan, mutta kuinka herkkiä nuo ovat hajoamaan? Autolla ajettu 190tkm ja vika vaivannut ainakin pari vuotta
    2. ??? Tuntuu olevan lähes mahdoton hankkia käytettynä, purkaamoilla ei-oota. Onkohan kalliskin osa uutena, tarvikkeena ei ilmeisesti saa? Mikähän tämän hajoamisen voi aiheuttaa?
    3. Tuo onkin jo hankittu tarvikkeena, huomenna vaihto edessä. Liekö tuon takia moottorin lämmöt talvisin n.70-80 astetta.
    4. Vaikuttaakohan tuohon autossa olevat melko järeät popit ja konkka takaluukussa?
    5. Mistäköhän nuo yleensä vuotavat? Toimii suht' hienosti, hieman hidas omaan makuuni

    Vikojen olemassa oloa on ollut hieman vaikea havaita kun mikään vikavalo ei ole palanut. Eikös tuossa kuuluisi palaa sen pari kolme sekunttia diagnostiikkavalo virtojen kytkemisen jälkeen? Ohjekirjassa mainittiin näin, mutta mitään valoa siinä kohtaa mittaristossa ei pala. Villi veikkaus että edellinen omistaja on valon napannut irti ja laittanut auton kiertoon.

    Ja vielä viimeinen kysymys: Miten ylhäältä tuon kytkimen tulisi ottaa? Nyt se ottaa todella ylhäältä, n. sentin päässä. Kytkin ei luista tms. mutta hieman eksoottinen ajaa kun kytkin ottaa niin pirun ylhäältä, kuulemma ominaisuus.

    Kiitos vastauksista jo etukäteen
    edit. auto on tosiaan 1.8i 20v ja koneen tyyppi taitaa olla ADR, imm merkiltään Hitachi.
    edit 2. kun tuon imm:n on vaihtanut, onko tuohon jotain konstia millä saa auton opettelemaan uuden, toimivan mittarin?

    #2
    Kun niitä vikakoodeja lukee, niin kannattaa ottaa se tarkka kuvaus ylös, koska samassa laitteessa voi olla monenlaista vikaa.

    Tuohon Evap järjestelmään kuuluu monenlaista osaa, joten vaikea kuvitella, että tarttee mennä ostamaan kaupasta koko Evap järjestelmää. Nuo vikakoodit voi johtua jopa imuvuodosta tai jonkun magneettiventtiilin johto on poikki.

    Matala jännite saattaa johtua pelkästään jostain talvikäynnistyksestä, kun on jännitteet käyneet alhaalla. Taas kerran tarkka vikakoodi kertoisi enemmän.

    Audeissa on aika ylhäältä ottava kytkin, joten siitä ei kannata huolestua.

    Uudelleen oppimiseen muistaakseni riittää akun irti ottaminen. Täältä foorumilta kun hakee hakusanalla "sopeuttaminen", niin pitäisi löytyä juttua.

    Comment


      #3
      Tuohon ekaa paatosteluun pientä tarkennusta:
      -EVAP -venttiiliä herjasi erikseen
      -Aktiivihiilisuodattimesta tuli yksi herja
      -Matalan käyttöjännitteen antoi heti tyhjäyksen jälkeen seuraavalla startilla, luulen että nuo popit vie sen verran tehoa että jännite notkahtaa alas

      Comment


      • #4
        Maffihan voi aiheuttaa korkeaa kulutusta jos ajatellaan että auton kulku sen kuoleentumisen myötä alkaa puutumaan, niin tulee poljettuakin enemmän :) Varmaan jo 190tkm kilometrin jälkeen saattaa alkaa puutumaan...

        Mutta...oikeastaan pakko heittää tähän yhteyteen, kun itselle hiljattain sattui...tuli vikalistalle herjat maffista, lambdasta ja bensahöyryjen kierrätyksen magneettiventtiilistä. Oli pirulainen vain sulake palanut...kulku oli olematon...mutta kyseessä oli turbovehje ja näin ei suoraan rinnastettavissa, mutta jotain yhtäläistä tuossa vikalistassa ;)

        Comment


          #5
          Juu, samaa mieltä, että kannattaa myös miettiä, että onko noilla vikaa antavilla toimilaitteilla jokin yhteinen tekijä. Just esim sulake tai yhteinen ilmakanava tms.

          Comment

          Working...
          X