Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin tukikumeista Audi 80 ABK -92

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin tukikumeista Audi 80 ABK -92

    Mikä voi normaalisti olla moottorin yksittäisen pisteen maksimisiirtymä vääntömomentin ollessa suurimmillaan? Tai kun esimerkiksi nostetaan kytkintä ykkönen silmässä käsijarrun ollessa päällä? Moottorin tukikumien kuntoisuudesta olisi siis kysymys (silmämääräisesti kunnossa). Seuraavassa on vähän aamulla otettua videokuvaa profiilin autosta. Tuosta jakohihnan suojakotelosta voi moottorin liikkeen parhaiten hahmottaa. Nousee pitkälle toista senttiä vedon alkaessa.

    http://www.freewebs.com/wauzzz/

    Oireena autossa on ajoittainen nykivään liikkeeseen joutuminen moottorijarrutuksen alkaessa. Pahin nykiminen syntyy yleensä Hervannasta Lukonmäelle päin käännyttäessä, kun tullaan se laskettelurinteen mäki alas. Nykimiseltä voi välttyä vain, jos riittävän aikaisin ja varovaisesti (noin 30km/h nopeudessa) saa kolmosen kytkettyä päälle. Jos tämä ei onnistu, liike yleensä voimistuu ja joudutaankin käyttämään levyjarruja.

    Moottorijarrutuksen aiheuttamaan nykimistapahtumaan ei liity ääniä, mutta joskus ajossa moottorista kunnolla vääntöä otettaessa kuuluu lievä "kilk kilk kilk". Oireiden mahdollista yhteyttä toisiinsa en tiedä. Korkea kilkatus voisi kenties mahdollisesti teoriassa ehkäpä luultavasti johtua moottorin ja jonkin peltikappaleen kosketuksesta? Tai sitten moottori ihan nakuttaa. Kellään kokemusta vastaavasta?
    Viimeksi muokannut ossi86; 4.5.2008, 12:20.

  • #2
    Ei tuo mun mielestä kyllä vielä paljoa liiku. Ettei vaan johtus väljästä voimansiirrosta tuo nykiminen.

    Comment


    • #3
      Eturengas pyörähtää ilmaan nostettuna noin 6 astetta edestakaisin. Ihan normaali välys kuulemma. Käytiin ottamassa ajon aikana vähän Live Dataa audista ja syy nykimiseen löytyi. En tosin vielä tiedä miten sen saa korjattua. Ongelmana on, että auto ei aina huomaa olevansa moottorijarrutuksessa, jolloin se jatkaa bensan syöttämistä joutokäynnin mukaisella arvolla (Injection On Time 1,5ms).

      Näissä tilanteissa oli aina havaittavissa nykimistä. Joissakin moottorijarrutuksissa taas polttoaineensyöttö meni asianmukaisesti nollille, eikä nykimistä esiintynyt. Kuvaajassa on havaittavissa yksi tällainen "onnistunut" moottorijarrutus, jolloin vaaleansininen ruiskutuksen kestoajan kuvaaja menee nollille. Yksi ruutu kuvaajassa vastaa noin 3,7sekuntia.

      Viimeksi muokannut ossi86; 5.5.2008, 15:17.

      Comment

      Working...
      X