Mikä voi normaalisti olla moottorin yksittäisen pisteen maksimisiirtymä vääntömomentin ollessa suurimmillaan? Tai kun esimerkiksi nostetaan kytkintä ykkönen silmässä käsijarrun ollessa päällä? Moottorin tukikumien kuntoisuudesta olisi siis kysymys (silmämääräisesti kunnossa). Seuraavassa on vähän aamulla otettua videokuvaa profiilin autosta. Tuosta jakohihnan suojakotelosta voi moottorin liikkeen parhaiten hahmottaa. Nousee pitkälle toista senttiä vedon alkaessa.
http://www.freewebs.com/wauzzz/
Oireena autossa on ajoittainen nykivään liikkeeseen joutuminen moottorijarrutuksen alkaessa. Pahin nykiminen syntyy yleensä Hervannasta Lukonmäelle päin käännyttäessä, kun tullaan se laskettelurinteen mäki alas. Nykimiseltä voi välttyä vain, jos riittävän aikaisin ja varovaisesti (noin 30km/h nopeudessa) saa kolmosen kytkettyä päälle. Jos tämä ei onnistu, liike yleensä voimistuu ja joudutaankin käyttämään levyjarruja.
Moottorijarrutuksen aiheuttamaan nykimistapahtumaan ei liity ääniä, mutta joskus ajossa moottorista kunnolla vääntöä otettaessa kuuluu lievä "kilk kilk kilk". Oireiden mahdollista yhteyttä toisiinsa en tiedä. Korkea kilkatus voisi kenties mahdollisesti teoriassa ehkäpä luultavasti johtua moottorin ja jonkin peltikappaleen kosketuksesta? Tai sitten moottori ihan nakuttaa. Kellään kokemusta vastaavasta?
http://www.freewebs.com/wauzzz/
Oireena autossa on ajoittainen nykivään liikkeeseen joutuminen moottorijarrutuksen alkaessa. Pahin nykiminen syntyy yleensä Hervannasta Lukonmäelle päin käännyttäessä, kun tullaan se laskettelurinteen mäki alas. Nykimiseltä voi välttyä vain, jos riittävän aikaisin ja varovaisesti (noin 30km/h nopeudessa) saa kolmosen kytkettyä päälle. Jos tämä ei onnistu, liike yleensä voimistuu ja joudutaankin käyttämään levyjarruja.
Moottorijarrutuksen aiheuttamaan nykimistapahtumaan ei liity ääniä, mutta joskus ajossa moottorista kunnolla vääntöä otettaessa kuuluu lievä "kilk kilk kilk". Oireiden mahdollista yhteyttä toisiinsa en tiedä. Korkea kilkatus voisi kenties mahdollisesti teoriassa ehkäpä luultavasti johtua moottorin ja jonkin peltikappaleen kosketuksesta? Tai sitten moottori ihan nakuttaa. Kellään kokemusta vastaavasta?
Comment