Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronicin korjaajia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tänne vaan tilanteen kehittymisestä. Itseäkin kiinnostaa kun pitäisi viedä auto remppaan ja sama kytkinoperaatio 6 -> 7 olisi itselläkin ja jos tuon hintainen remppa ei menoa korjaa niin järki lähtee.

    Tuntuu, että oma ravistaa sen verta kevyelläkin pintakaasulla, että pelottaa onko vika sittenkään kytkimessä (manuaalilla saa polkea rajustikin ilman nykäisyjä, kunhan on vähänkin vauhtia). Ja miksi ihmeessä tuolla renkaiden kulmalla on merkitystä, ei kai sen auton niin paljoa ole raskaampi lähteä renkaat ääriasennossa, että alkaa rynkyttämään...

    Omani on tuotu Saksasta ja eipä mennyt Audin tehtaalle tehty pyyntö läpi, että tulisivat kustannuksissa vastaan. Toisille on jäänyt maksettavaksi 40tkm enemmänkin ajetusta vain työt. On se kumma, että näin vaan homma vaihtelee...
    Viimeksi muokannut Eclipse; 21.5.2008, 20:18.

    Comment


    • #32
      ...kele

      OK, Täältä hieman lisätietoa. Nyt on purettu koko laatikko, ja itse kytkin (6-pakkainen) on ihan ok....mutta. Aivan finitto on variaattorin ketju, ja voiman ulostulopuolen variaattorilautaset, jotka on kuluneet urille. Ketjusta on tapit kuluneet ja vääntyilleet, siis juuri ne joiden kautta voima siirty lautasiin. Tästäpä se tärinä taisi johtua.

      Nyt odottelen sitten huolestuneena Laakkoselta tietoa, että saako noita lautasia ylipäätään varaosina. Ketjua pitäisi saada. Vai meneeköhän vaihtolaatikon tilaamiseksi...

      Jos jollain on tietoa, niin uskaltaakohan tuohon tilata eri vaihteistotunnuksella olevaa laatikkoa, joka kuitenkin on samanmoiseen koneeseen tarkoitettu? Saksassa olisi parikin n.2500-3000 hintaista takuulatikkoa. Ainoastaan vaihteiston kolmikirjaiminen tunnus on erilainen. Luulisi että ero on vain ohjaimen softassa? Mekaanisesti varmaan aikalailla samanmoinen?

      Comment


      • #33
        OK, Täältä hieman lisätietoa. Nyt on purettu koko laatikko, ja itse kytkin (6-pakkainen) on ihan ok....mutta. Aivan finitto on variaattorin ketju, ja voiman ulostulopuolen variaattorilautaset, jotka on kuluneet urille. Ketjusta on tapit kuluneet ja vääntyilleet, siis juuri ne joiden kautta voima siirty lautasiin. Tästäpä se tärinä taisi johtua.
        Tämä on kai juuri se mitä "tietolähteeni" on tarkoittanut "pannan" kulumisella ja variaattorin kulumisella.

        En vain jaksanut enää väitellä vastaan, jossain vaiheessahan jonkun on kerrottava konkreettista tietoakin asiasta.

        Comment


        • #34
          Jop jop. Näin sitten kävi että tilaukseen lähti:

          - Kytkimen korjauskitti (uudet lamellit+välilevyt) n.75 euroa
          - Variaattorin ketju n. 280 euroa
          - Ketjun ohjurit
          - Vaihteiston sisään tuleva öljynsuodatin
          - Vaihteiston ulkopuolelle tuleva lauhduttimen öljyputki+suodatin n.380 euroa
          - Vaihteiston kytkinakselin laakeri
          - Paljon tiivisteitä
          - Jotain antureita

          Tämän lisäksi uusitaan myös vauhtipyörä (n.500 euroa), jota ei kuulemma näillä kilometreillä kannata jättää uusimatta kun laatikko on irti. Ja varsinkin kun remontin syy on jytinä kiihdytettäessä. Osille kertyy hintaa kaikkine alennuksineen vajaat 2000 euroa. Variaattorilautasissa on pieniä uramaisia rokelmia (sökön ketjun aiheuttamia), jotka on tarkoitus tasoittaa/työstää sileäksi. Niiden osalta saatavuutta on ainoastaan toisen lautasparin osalta. Eli kytkinakselia

          TÄÄLTÄ voi käydä ihmettelemässä kuvia ja selventämässä itselleen, että miksi öljyn mukana tulee metallihileitä.

          Oletko "Juhi" kuullut vielä uusia uutisia autosi tilasta?

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
            Oletko "Juhi" kuullut vielä uusia uutisia autosi tilasta?
            Eipä ole mitn. kuulunut...
            Viimeksi muokannut Juhi; 22.5.2008, 19:12. Perustelu: typo

            Comment


            • #36
              Kun olette noita kytkinpakkoja vaihdelleet 6 -> 7 levyiseksi, tuleeko siinä koko paketti uusi? Jos tulee ja jollakin olisi jäänyt vanha talteen, niin voisin olla kiinnostunut siitä. Muuta ehjää siinä ei tarvitse olla kuin veto- ja öljypumpun ratas ja vetoakseli.

              Comment


              • #37
                Kiitoksia hyvistä kuvista. Päivittelen itsekin oman tilannetta kun asia alkaa selviämään. Toivon mukaan selviäisi vain kytkinrempalla...

                Ps. En aikaisemmin tarkoittanut, etteikö pannassa voisi olla vikaa vaan ainoastaan sitä, ettei kytkinremppa vaikuta pannan pitoon (kuten muistan vanhemmassa ketjussa sanottaneen). Tai sitten on mennyt kytkinlevyt melko hassuun paikkaan.

                Comment


                • #38
                  Näin juuri minäkin olen kuullut, että kytkimen päivittäminen 6-pakkaisesta 7-pakkaiseen ei tuo kun hetkellisen avun.
                  Mikäli kyse on siis tuosta ketjun ja variaattorin kulumisesta.

                  Comment


                  • #39
                    Minkähän verran lisätyötä kytkinrempan yhteydessä tulee jos tuon pannan kunto tarkistetaan? Ei viitsisi rempata kytkintä ja sormet ristissä toivoa, että se auttaa. Jos lisäkustannukset ei ole mahdottomia kun laatikko on pöydällä niin tutkisi samalla pannan ja vaihtaisi jos näyttää ikävältä...

                    Comment


                    • #40
                      Eikös sen kunnon saa tarkastettua sillä samalla avauksella.

                      Comment


                      • #41
                        Moi, mulla on sama vika, 2,5TDI 2002, Oli Espoon Audicenterissä, vaihtpoivat öljyt ja kun se ei auttanut ehdottivat laatikon vaihtoa, 6000 töineen tarpeineen. Mulla on se 6 lammellinen kytkin ja ajettu nyt 162000km. Päätin ajaa niin kauan kun kestää. Öljynvaihdon jälkeen on ollut pientä ravistelua liikkeelle lähdössä, jos lähtee rauhallisesti ei ravista. Mutta tuntuu vähän luistavan. Muutoin ajo onnistuu ihan ok. Nyt olen ajanut jo 5000km. Odottelen mielenkiinnolla tuleeko autosi tuolla rempalla kuntoon. Toivottavasti. Saatan sitten teettää saman rempan ittelleni, ei se varmaan parane tuossa ajaessa.
                        p.s. viime lokakuussa kun havaitsin vian, ei automaatti-Mike suostunut tekemään Mitään Multitronikkiin.

                        Comment


                        • #42
                          Nyt kun Suomen Laista löytyy ryhmäkanne, voisi kuluttaja-asiamies olla myös tapauksesta kiinnostunut. Vaihteisto-ongelma kun tuntuu riivaavan niin monia multitronicin ostajia ja tuskin kukaan voi pitää kohtuullisena, että jopa alta 100tkm ajetun auton vaihteisto pitäisi rempata kuluttajan piikkiin. Kyllä premium auton lootan pitää kestää. Alkaa merkin imago rappeutua kun Fiat tarjoaa pikkuritsoihinkin 5v takuuta, mutta Audi ei saman ikäisestä autosta korjaa tyyppivikaa...

                          Comment


                          • #43
                            Taitaisi tuolle "kanteelle" sitten sopia yleensäkin automaaginen loota, sillä näyttää nuo po. pajat olevan vallan ylikuormitettuja ja merkeistä ja malleista riippumatta näyttää samaa "tyyppivikaa", eli särki, olevan kilsoista riippumatta.
                            Mutta eikun fiiu tai lada pihaan niin pääsee noista murheista, niitä saa vähän ajettuja jo muutaman noilla remonttihinnoilla...

                            Comment


                            • #44
                              Tekniikasta

                              Viikonloppuna tuli tutkittua tuota laatikkoa ja selvennettyä itselle perinpohjin sen toiminta.

                              Sen verran selvennän, että tämä paljon parjattu kytkin on ko. laatikossa ainoastaan liikkeellelähtöä varten: Eli kun auto on esim. liikennevaloissa töröttäessä (jarrulla) paikallaan, ohjaa hydrauliikkayksikkö erillistä mäntää siten, että pakka on ns. vapautettuna. Kun nostat jalan jarrulta, ohjaa hydrauliikka ko. männän avulla pakan tiukaksi ja meno alkaa. Mikäli pakka on hyväsä kunnossa, alkaa meno pehmeästi. Siitä eteenpäin menosta vastaa variaattori (hydrauliikkayksikön ohjaamana). Pakkoja on itse asiassa kaksi. Yksi kytkimen päällä ja toinen kytkimen sisällä. Päällä oleva on pakkilamellipakka, ja sisällä oleva eteenpäin-pakka. Ja tämä sisällä oleva ei ole näkyvillä, vaan vaatii kytkimen purkamista. Eli jos tärinäongelmia on muutenkin kiihdytettäessä kuin liikkeellelähdössä, on miltei varmuudella vikaa muuallakin kuin kytkimessä. Eli sen oeln nyt oppinut, että tämä kytkinongelma on saanut selvästikin aivan liikaa palstatilaa, vaikka monissa se on ollut yksi ongelma, jonka korjaamalla on saatu tuloksia aikaan.

                              Tässä minun tapauksessani ainakin vanha pakka oli silminnähden hyvässä kunnossa, eikä olisi vaatinut uusimista. Se nyt kuitenkin samalla uusitaan, koska olisi hölmöyttä jättää se tässä vaiheessa uusimatta. Hintaa uudelle 7-lamellin pakalle välilevyineen jäi 60 euroa+uudelleen ohjelmointi. Autollahan ei saa periaatteessa ajaa metriäkään, ennenkuin uusi 7-lamellinen laatikko on sopeutettu ja päivitetty muuttuneelle kytkimelle. Selvästi lopussa oli kuitenkin variaattorin ketju, joka oli kulunut teräväreunaiseksi, ja pitopinnaltaan epätasaiseksi. Variaattorilautaset olivat loppujen lopuksi ihan hyvässä kunnossa. Niihin oli vain tarttunut/sulanut ketjusta irronnutta skröböä, joka tuntui sormella. Laitettiin akseli sorviin, jossa lautasista hiottiin koneistushiomapaperilla skröböt pois. Lähtivät helposti. -> nyt lautaset kiiltävät kuin uudet. Kaikki metallihile, jota laatikossa on sisällä, on selvästikin lähtöisin ketjusta.

                              Otin runsaasti uusia kuvia laatikosta, jotka linkittelen tänne tämän viikon aikana, jahka ehdin.

                              Se on kuitenkin selvää, että jos lautaset ovat kunnossa, on uuden 6000 euron vaihtolaatikon tilauttaminen ja asiakkaalla maksattaminen selvää rahan tuhlausta. Jos ohjainyksikkö ja hydrauliikkayksikkö on kunnossa, ei laatikon ehjääminen osien puolesta ole mitenkään poskettoman kallista. Lautasten hintakaan ei ole ongelma, mutta se että tuloakselin puolesia lautasia ei saa varaosana mistään. Tämän tiedon sain henkilökohtaisesti puhelimitse perjantaina Hampurin suurimman Audi-huollon työnjohtajalta.

                              Comment


                              • #45
                                Kuvat ainakin minua kiinnostavat kovasti, eli niitä odotellessa. Kiitos myös tarkemmasta selonteosta.

                                Vaikka kytkintä käytettäisiinkin vain liikkeellelähdössä, voisiko kuitenkin olla, että raskaammilla välityksillä kytkin luistaisi? Toki luistaminen voi tapahtua ketjun ja variaattorilautasten päässäkin, mutta eikö periaatteessa tämä yhtälailla voisi olla ongelma kytkimessä (vai onko 6-levyinen kytkin jo "riittävän" vahva)? Itse epäilen kytkintä omassa tapauksessa, koska D:llä kun vääntöä alkaa löytyä tapahtuu nykimistä, mutta reiluissakin kiihdytyksissä manuaalilla ei nykimistä tapahdu, jos vain käyttää suurempia kierroksia. Eihän tämä tietty eliminoi missään nimessä variaattoria, mutta...

                                Ps. Pende. Heitin vain ajatuksen ilmoille. Automaatteja toki lahoaa joka merkiltä, mutta aika monen tahon suusta olen kuullut, että Multitronic olisi pahamaineisimpia vaihteistoja... Ja se, että premium-laatuisen auton laatikolta edellyttää edes 100tkm kestävyyttä ei vielä tarkoita, että pitäisi siirtyä tuulipukuautoihin. Lisäksi voi verrata Audin korjaus/vastuuhalukkuutta vaikkapa Toyotan jälkimarkkinointiin...

                                Comment


                                • #46
                                  Emmeköhän liene nyt hieman yksinkertaistamassa po. vaihteiston murheita, sillä eihän herra paratkoon kaikilla liene kyseessä juuri tämänlaatuinen ongelma. Vaikka itselläni ei olekaan käytännön kokemusta kuin ajamisesta parilla po. vaihteistolla, olen hieman seurannut noita murheita ja pääasialliset murheet näyttää olleen kytkimen kanssa joka alkuun on ollut ilmeisen alamittainen kovempaan skabaan.
                                  Eiköhän se voiman siirto liikkeellelähdön jälkeenkin liene sen kytkimen varassa, eikä siirtoa lukita muuten mekaanisesti ja jos kytkin sitten luistaa syystä tai kolmannesta se on pian finito, kuten myös liikkeelle lähdettäessä, jos sen "pehmeän" lähdön aikana jo annetaan hanaa niin lienee mahdollista että "tapahtuu" epämiellyttäviä asioita...
                                  Liekö tässä nyt kyse "maailman nopeimman kansan" ongelmasta, vai mistä, sillä tuntuisi oudolta jos valmistaja tuputtaisi niitä vaihteistoja vielä uusiinkin autoihin ja siten tahraisi merkin maineen, jos ne 100% olisivat särki pääsääntöisesti jo takuuaikana...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Liekö tässä nyt kyse "maailman nopeimman kansan" ongelmasta, vai mistä, sillä tuntuisi oudolta jos valmistaja tuputtaisi niitä vaihteistoja vielä uusiinkin autoihin ja siten tahraisi merkin maineen, jos ne 100% olisivat särki pääsääntöisesti jo takuuaikana...
                                    Tämän vuoksi valmistaja onkin lisännyt uudempiin multeihin erillisen "S" asennon, jota kuulemma pitäisi käyttää kaupunkiajossa. Kone käy hieman suuremmilla kierroksilla, eikä vaihteistoon välity niin suurta momenttia, joka on kuulemma pitkän päälle laatikon surma. Tämän kuulin myös Hampurista Audi-huollosta. Liekö sitte ostajia opastetaan käyttämään laatikkoa noin? Epäilen. Ainakin tuossa meikäläisen vanhemmassa "FSL" -lootassa varvimittari pysyttelee koko ajan alle 1700 kierroksen normaalilla perusajolla.

                                    Noh, laatikko on jokatapauksessa läjässä ja perjantaina on aika Laakkoselle sopeutukseen ja softan päivitykseen. Sitä ennen ei moottori pyörähdä kierrostakaan.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Juhi Näytä viesti
                                      No nyt on vaihdettu kytkinpakka 6-levyisestä 7-levyiseen... juu ja ei ollu suurempia apuja ravistamienn ei lakannu vaikakin saatto kuulemma hieman pienentyä... auto edelleen levällään Laakkosella ja suuttimet(?) ovat nyt työn alla ja tutkittavana tai niin se Laakkosen-setä eilen ainaki puhelimes seposti... ...noh, tonkikoon nyt huolella, jotta kaikki viat löytyy.
                                      Dodii...
                                      tänään oli ollu mun kiesi työnalla ja suuttimet oli vaihdettu uusiin (vanhat oli kyl hieman kulunut mut ei niis kuitenkaan mitään ollu = ei tuu mulle laskua vaik olivat vaihtaneet, JES) , mut ei auttanu.
                                      ...noh, molemmat vetarit menee kuulemma vaihtoon. Molemmissa vetareissa oli ollut "aksiaalista heittoa (?)" tai jotain säteittäisheittoa (?) (no enivei) ja laakereissa (?) oli vikaa. ...jotakin se Laakkosen-setä höpötti jostain kuularadoistakin mut ei menny mulle jakeluun ku just päiväunilla olin ollu.
                                      Tärinänä murheiden pitäs olla si ohi.
                                      Perjantaiksi tulee osat ja perjantaina iltapäivällä pitäs olla auto taas ajos... kai.
                                      Viimeksi muokannut Juhi; 28.5.2008, 15:52. Perustelu: typo

                                      Comment


                                      • #49
                                        Perjantaiksi tulee osat ja perjantaina iltapäivällä pitäs olla auto taas ajos... kai.
                                        Nonniin. Perjantaina sitten selviää monella rintamalla moni asia. Meikäläisen kiessi napsahtaa Laakkosen testeriin perjantaina klo.14:00 seitsemän lamellin ohjelmointia varten. Nyt tuntuu, että jos jomman kumman auto ei pääse vaivoistaan, niin sitten tämä ko. mallisarja on täysin kirottu versio.

                                        Toivon todella puolestasi että vetarien vaihto auttaa, mutta kovasti jaksan sitä epäillä. Omassa autossani laitettiin uusiksi myös vauhtipyörä ja sen vaimenninelementti, jota itse olen alkanut päivä päivältä epäilemään koko sopan syyksi. Kuten jo saatoin aiemmin mainita, niin tämä Hollantilainen vaihteistopaja, joka myy näitä takuukunnostettuja multeja ympäri eurooppaa, kieltäytyy antamasta takuuta laatikoilleen ellei samalla uusita vauhtipyörää ja vaimenninelementtiä (tulevat yhdessä paketissa samalla osanumerolla). Kävin vain miettimään, että jokin kokemukseen perustuva syy heillä täytyy olla tähän menettelyyn?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Onko kukaan kehannu vaan ajaa ja kattoo kuinka käy? Mimä teen toistaiseksi odotellessani niin.
                                          On todella hienoa että tällä palstalla on aktiivisia harrastajia jotka etsivät ja jakavat tietoa näin hyvin!
                                          Olen itte seurannu näitä keskusteluja Viime vuoden lokakuusta, kun toin oman Audini Saksasta. Mm audifoorum englannissa yksi nainen joka oli lakimies, ihmetteli kuinka hänen 40000km ajetun auton Multitronic laatikon korjaus ei mennyt kokonaan takuuseen, Ja Sanoi että jonkun pitäisi laittaa ryhmäkanne, sillä kyseessä on selvä suunnitteluvirhe! Laite ei kestä kohtuullisesti odotettavissa olevaa käyttöaikaa.

                                          Jos kiinnostuneita on, niin lähden kyllä mukaan!
                                          Auton minulle saksassa myynyt liike (KATOMOBILE 24GMBH) vastasi minun valitukseeni "se aon Audilla tiedossa oleva ongelma, heidän se tulee hyvittää, ei meidän... Hvityksen saaminen on nyt Saksan päässä EU-kuluttajavalituksena, mutta etenee hitaammin kuin kilpikonna...

                                          Comment


                                          • #51
                                            Moro, Akseli uteliaisuus kalvaa mieltä... Mitä tapahtui perjantaina? Tuliko pirssi kuntoon?
                                            Olen kovasti kiinnostunut tuosta vaimenninelementistä. Paljonko se maksoi? Ja voiko sen vaihtaa itte?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Mulle kävi perjantaina niin että Laakkosen-setä sieltä soitteli ettei osat ole löytäneet saksasta suomeen, prkle. ....Ei auttanu ku sarattaa puhelimeen kun nimenomaan auton piti saada kyseisenä vkloppuna ajoon ku on kova tarve. No, sovimme sit et saan Laakkosen piikkin vuokra-auton käyttööni Avikselta. Hainpa sieltä sit uuden A3 ajoon, jolla piti ajella maanantaihin asti et saan oman autoni ajoon.

                                              ...no tulipa maanatai... Laakkosen-setä se sieltä soitteli et toinen vetari on tullut mut toinen on jossain vielä matkalla (on vissiin saksan-setät lähettäny molemmat vetarit omina paketteinaan?) et ajele sillä vuokra-autolla nyt niin kauan ku o tarvis...

                                              ..tänään tiistaina tuli sit puhelu et auto on noudettavissa ja nyt täysin kunnossa. Kävimpä sen sit noutamassa. 40km tuli sillä jo ajeltua eikäpä yhtään enää jyryyttäny/täryyttäny eli ongelma olis korjattu... niin ja hintaan 150e onneksi on Finntakuu :)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tietoa...

                                                ...Ja täällä kävi niin, että jytinät ja tärinät katosivat paikaltaan kiihdytettäessä, mutta vauhdista kiihdytettäessä D-asennossa on havaittavissa (jos osaa tarkkailla) aivan aavistuksenomainen jytinä. Jos ei tiedä, niin ei edes huomaa. Koska Juhin auto korjaantui vetareilla, on syytä itsekin miettiä, että saattoiko vika korjaantua sillä, etä vetarit olivat irti?

                                                Nyt kiinnostaapi, että ovatko vetoakselit molemmilla puolella identtiset? Ennenkuin lähtee tilaamaan kalliita vetareita, kannattaisi ottaa vanhat irti, voidella ne kunnolla, ja vaihtaa puolelta toiselle. Tällä keinolla nimittäin on saatu yllättävän moni E39-mallinen 500-sarjan BMW kulkemaan tasaisesti (myös allekirjoittaneen entinen E39). Jos sinulla Juhi on tallessa vetareiden osanumerot, laittaisitko tänne informaatiota että ovatko identtiset?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
                                                  Jos sinulla Juhi on tallessa vetareiden osanumerot, laittaisitko tänne informaatiota että ovatko identtiset?
                                                  Ei oo tiedossa vetareiden osanumeroita, Laakkosen-setät kun ne kerta vaihtoivat...
                                                  Viimeksi muokannut Juhi; 5.6.2008, 14:17. Perustelu: typo

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Minkäslainen operaatio tuo vetareiden vaihto ja diagnosointi on? Itseäkin on alkanut hieman nuo epäilyttämään kun jonkinsortin kolinaa saa aikaiseksi kun mukulakivityksellä ajaa hiljaa ja kääntelee rattia äärilaidasta toiseen. Muutaman kerran kun on parkkiruudusta lähtenyt ratti ääriasennossa niin on tuntenut selkeän kolahduksen. Ilmeisesti reilun tunnin operaatio huollossa...

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ongelmat jatkuvat

                                                      Kaipa se on pakko alkaa etsimään vikaa muualta kuin laatikosta. Kyllähän tuo edelleenkin jyristää kuten ennen laatikkoremppaa. Ainoastaan liikkeellelähtötäristys poistui remontin myötä.

                                                      Jos nyt Juhi jaksat, niin kuvailepa vielä millaista se jyristäminen autossasi oli? Tasakaasulla sitä ei siis esiintynyt, mutta aina veto päällä esiintyi? Näinkö? Tässä minun autossani kun jyristäminen tuntuu perstuntumalta niin petollisen paljon vaihdelaatikkoperäiseltä. Tein kuitenkin eilen testin: manuaalipykälillä ajettaessa, n.60km/h vauhdista kiihdytettäessä jyrinä oli täsmälleen samantaajuista ja samanlaista jokaisella vaihteella - olipa sitten pykälässä mikä tahansa vaihteista 3-6. ja tärinä on luonteeltaan jotain jyristämisen ja ravistamisen välimaastosta. Ja edelleenkin on aavistuksen parempi kylmänä lähdettäessä.

                                                      Pakko näitä on vielä kysellä ennenkuin lähtee tilailemaan uusia vetoakseleita. Onko kukaan muu kuullut tätä ennen, että B6-koppaiseen audiin olisi tarvinnut näiden ongelmien vuoksi vaihdella vetareita?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Oireiden perusteella tuntuis sisimmäisiltä vetoniveliltä.

                                                        Mulla oli Golfista karannut sisäpäistä rasvat, kun syystä tai toisesta oli ulommaiset pannat lähteny lentämään.
                                                        Se jyristeli, tai oikeastaan ravisteli kiihdytyksissä ja eritoten kun autolla oli ajettu vähän enemmän. Eli ne lämpes vissiin aika paljon ja ravistelu koveni.

                                                        Vetoakselit käytettiin irti ja tuupattiin uudet rasvat. Automaatissahan ei voi sisäniveliä vaihtaa, vaan pitää ostaa kokonaan uudet akselit.

                                                        Niissä oli jo hieman "kiinnileikkaamisen" jälkiä mutta rasvauksen jälkeen tuli melko lailla huomaamaton.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
                                                          Kaipa se on pakko alkaa etsimään vikaa muualta kuin laatikosta. Kyllähän tuo edelleenkin jyristää kuten ennen laatikkoremppaa. Ainoastaan liikkeellelähtötäristys poistui remontin myötä.

                                                          Jos nyt Juhi jaksat, niin kuvailepa vielä millaista se jyristäminen autossasi oli? Tasakaasulla sitä ei siis esiintynyt, mutta aina veto päällä esiintyi? Näinkö? Tässä minun autossani kun jyristäminen tuntuu perstuntumalta niin petollisen paljon vaihdelaatikkoperäiseltä. Tein kuitenkin eilen testin: manuaalipykälillä ajettaessa, n.60km/h vauhdista kiihdytettäessä jyrinä oli täsmälleen samantaajuista ja samanlaista jokaisella vaihteella - olipa sitten pykälässä mikä tahansa vaihteista 3-6. ja tärinä on luonteeltaan jotain jyristämisen ja ravistamisen välimaastosta. Ja edelleenkin on aavistuksen parempi kylmänä lähdettäessä.

                                                          Pakko näitä on vielä kysellä ennenkuin lähtee tilailemaan uusia vetoakseleita. Onko kukaan muu kuullut tätä ennen, että B6-koppaiseen audiin olisi tarvinnut näiden ongelmien vuoksi vaihdella vetareita?
                                                          Noh... se tärinä on/oli luonteeltaan jotain jyristämisen ja ravistamisen välimaastosta niin kuin itsekkin sen ilmaisit.
                                                          Mullahan tuo ilmeni aina kiihdetettäessä, eli ei tasakaasulla...

                                                          Nyt kun tullut kohta viikon ajeltua tuolla koslallani niin kiidytettäessä ei esiinny enään mitään ravistamisia, mutta jos nopeus kasvaa yli 120kmh niin alkaa tasakaasulla (ja vaikka tuuppaa vaihteen N:lle kyseisistä nopeuksista) pienoinen ravistus mitä ei ennen remppaa esiintynyt.
                                                          Tarkotus olis tuossa illalla ottaa viel pyörät irti ja putsata paikat, josko tuo ravistaminen johtuis nyt pyöristä ? prkle...

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Nonnii, kun menin tämän threadin aloittamaan, niin laitanpahan ainakin omalta osaltani myös pisteen sille:

                                                            Juhin tapauksen, ja myös omien havaintojen perusteella kohdennettiin täälläkin toiminta vetoakseleihin. Elikäs: Vetarit irti --> uudet mömmöt sisä- ja ulkoniveliin --> lopuksi akseleiden vaihto puolelta toiselle. Ja hokkuspokkus - kaikki ravistukset ja jyrinät ovat tipotiessään! Ei sitten minkäänlaista jyrinää eikä ravistusta enää havaittavissa. Ja kulkee & kiihtyy eleettömästi kuin uutena konsanaan!

                                                            Tämän opin seurauksena voi moni multikroonikko säästää tuhansia euroja. Eli jos kiihdytysjyrinöiden ja ravistuksien syyksi epäilee vaihteistoa, niin aloittakaa aina tutkimukset vetoakseleista. Minä maksoin nyt nämä oppirahat... Noh, toisaalta nyt on rempattu vaihteisto... Tässäkin tapauksessa vetarien sisäpäät ei käsillä muljutellessa tuntuneet yhtään jumittavalta, mutta niin vain vaihto puolelta toiselle auttoi. Ja olisihan tämä pitänyt alunperinkin ymmärtää, koska pakilla kiihdyttäessä ei ollut havaittavissa minkäänlaista jyrinää. Ja nythän tilanne vetareiden osalta vastaa juuri pakilla ajoa ennen puolelta toiselle vaihtoa - piste.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Jep, ei jyryytä enään. Tuli Finntakuulta lasku-erittely (koko rempasta, kytkin ja vetarit) minkä he olivat Laakkoselle maksaneet. (huh huh, onneks ei tarttenu ite maksaa...)

                                                              Eli, mullehan vaihdettiin molemmat vetarit ja ne ovat ainakin laskun mukaan olleet samanlaisia. 8E0407451HX , hinta 315e/kpl

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X