Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronicin korjaajia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronicin korjaajia?

    Tyypillinen tapaus: Audi A4 2,5V6TDi vm.2002. Ajettu 240tkm. Multronic ravistaa lämpimällä koneella liikkeelle lähtiessä. Kylmänä ei sitä tee.

    Kahlasin läpi Multitronic-viestiketjut, ja sain käsityksen että todennäköisin vika on kytkinpakka. Kiinnostaisi jo henkisen valmistautumisen vuoksi selvittää kustannukset, ja että missä moinen kannattaisi teetättää? Powermatic ei kuulemma suostu avaamaan ko. laatikkoa, vaan lähettävät ne suoraan Hollantiin korjattavaksi. Onko mitään merkkiliikkeen ulkopuolista pajaa, jossa tämä remppa onnistuisi?

    Tai olisiko omatoimisessa vaihtotyössä suuria karikoita? Mitä pelkät osat kustantavat, jos uusisi tilalle 7-levyisen pakan? Kiinnostaisi todella sellaisten kommentit, joilla on omaa kokemusta ko. laatikon kanssa remppaamisesta tai remppauttamisesta. ...Niin tai voiko vian aiheuttaja olla jokin muu tekijä?

  • #2
    en tierä korjaako noita mut naapuri se on ainaki !

    http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=32776

    Comment


    • #3
      Mikä noista?

      Tuosta linkisä löytyy aika monta tekijää.. Onko joku noista, joka osaa ehjätä Multroniceja?

      Comment


      • #4
        Ainakin tuo Suomusjärven kaveri, Antti Röyhkiö.

        Comment


        • #5
          ...Niin, olisin todella kiitollinen jos joku Multinsa korjannut haluaisi kertoa, että mitä vaihdettiin ja mitä osat kustansivat? Vaihteisto on tyypiltään A6M.

          Tuossa kun luettiin vikakoodeja, niin löytyi sellainen kuin:
          1375="Venttiilit, moottorin kiinnitys, lahtö ei kytkeydy"

          Mitähän tuo tarkoittaa? Voisikohan olla kiihdytystärinän aiheuttaja? Eli koko auto jurisee, tärisee ja vapisee aina kiihdytyksessä. Lähtipä paikaltaan tai vauhdista. Tasakaasulla ajettaessa menee tasaisesti. Kylmänä on hieman parempi. Vai onko suosiolla uskottava että vaihteistosta tulee? Onko kukaan kuullut, että moottorin tuennoissa olisi ollut B6-malleissa ongelmia?

          Comment


          • #6
            Olisko tuossa sitten siinä sähköosassa vikaa.
            Tais sillä joku nimikin olla, mutta haulla siitä löytyy kyllä asiaa.

            Comment


            • #7
              Ei löytynyt haulla mitään. Tarkoitatko sähkö-osalla jotain vaihteistoon liittyvää vai moottorin kannaketyynyyn liittyvää?

              Comment


              • #8
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...04&postcount=2

                Comment


                • #9
                  Ultimaten puolelta löytyi laatikkotaikuri nimeltä Siekkinen

                  http://www.suomenyritykset.fi/Konehu...inen/11034373/

                  joka ilmeisesti kannattaa myös tarkistaa.

                  Comment


                  • #10
                    Jop. Eli alustanumeron perusteella selvisi, että tässä masiinassa on jo valmiiksi 7-lamellinen kytkinpakka. Joten syy ravistukseen on ilmeisesti laatikossa oleva väärä öljy tai sitten tuo moottorin kumityyny, josta tulee myös vikakoodi. Nimittäin taannoin autoon oli eräs osaamaton paja vaihtanut laatikkoon tavalliset ATF-öljyt!!! Sen jälkeen ravistus oli hiljalleen alkanut, joten öljyt pudotettin pois, ja tilalle pruutattiin oikeaa öljyä. Oli parantunut merkittävästi, mutta silti laatikossa on edelleen tavallista öljyä paljon.

                    Nyt sitten pitäisi saada vaihdettua huuhtelumenetelmällä kaikki öljyt. Onnistuuko tämä operaatio muualla kuin merkkiliikkeessä? Jos onnistuu, antakaa ihmeessä vinkkejä mihin suunnistaisin PK-seudulla? Powermaticilla on kuukauden jonot ja Audi-Centerin hinta Multitronicin täydelliselle öljynvaihdolle on 700 euroa!!! Öljyt 300 euroa ja työt 400 euroa. Tuntuu että tuolla hinnalla joku rikastuu liian paljon.

                    Jos öljynvaihto ei auta, niin sitten lamellipakan vaihtoon. Hyvä vinkki oli tämä RAM-auton Antti Röyhkiö. Soitin hänelle, ja kytkinpakka vaihdettuna n. 1300 euroa.

                    Comment


                    • #11
                      Jos vaan sopii sun omiin aikatauluihin, niin soitat Antille ja varaat ajan öljynvaihtoon.
                      Sovitte niin, että tekee sen odottaessa.

                      Tulee taas halvemmaksi.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
                        Jos öljynvaihto ei auta, niin sitten lamellipakan vaihtoon. Hyvä vinkki oli tämä RAM-auton Antti Röyhkiö. Soitin hänelle, ja kytkinpakka vaihdettuna n. 1300 euroa.
                        Itse pyysin kustannusarvion Salon Traktoautosta 6-levyisestä 7-levyiseen vaihtoon ja se oli samaa luokkaa. Huoltomies siis koeajoi auton ja totesi, että kytkin remppaan... Ehkä tuosta voisi vielä käydä vikakoodit luettamassa. Omassa on siis samaista ravistelua lähinnä liikkeelle lähdettäessä ja etenkin jos auto on kuormattu.

                        Jos öljynvaihto on tuota luokkaa niin ei tuollaista summaa uskalla maksaa siinä toivossa, että ehkä vika korjaantuisi. Omassa on lootan öljyt vaihdettu muutama tuhat km sitten (120tkm huolto) ja pientä nykimistä on esiintynyt. En tosin tiedä onko tällä mitään tekemistä öljyjen kanssa, koska remppa tehtiin liikkeessä juuri ennen kuin ostin auton.

                        Ps. Onko tuosta jotain hallaa kun autolla nyt ajaa (maantieajoa ilman nykimistä)

                        Comment


                        • #13
                          Ongelmana noissa multin osien hankinnassa on se, että niille ei liene juuri toimittajia ja hinnat on mitä on sitä myötä.

                          Vanhempiin askeihin saa sitten alkuperäisosia halvalla, mm. ZF askeihin ZF:n osia joista osanumerot on hiottu pois.

                          Comment


                          • #14
                            Jepulis, taidan varata ajan Röyhkiölle. Hoituupahan samalla keissi loppuun saakka, jos öljyn vaihto ei satukaan korjaamaan vikaa. Pitäisi vain nyt osata unohtaa stressi tuon moottorin kannakkeen suhteen... Vai onko joku kuullut, että B6-Audeihin olisi pitänyt uusia jytistelyn vuoksi kumityynyjä, tai korjailla niitä ohjaavia sähköjärjestelmiä?

                            Tässä tapauksessa täristäminen ei rajoitu pelkästään liikkeellelähtöön, vaan myös vauhdista kiihdyttämiseen. Ja jopa jyrkempään ylämäkeen vedätettäessä täristää. Ainoastaan kylmällä pannulla lähdetäessä käyttäytyy hieman siivommin ennen lämpenemistä. Ja auton käyttäminen "manuaaliasennossa" vähentää hieman ravistamista.

                            Comment


                            • #15
                              Jop

                              Ny vielä vaihdatin öljyt kertaalleen tuohon Laakkosella. Muuttui manuaaliasennossa ripauksen paremmaksi, mutta D-asennossa huonommaksi. Kiihdyttämään kun lähtee (D-asennossa), reagoi auto vaarallisella viiveellä kaasun painallukseen. Vehje ei edes reagoi kaasun painamiseen, ellei polkaise pedalia pohjaan. Menee pari sekuntia aivan kuin kaasupolkimen asentoanturi olisi viallinen, ja sitten auto tavallaan hyökkää. Tunne on hetken aikaa, kuin yrittäisit pienellä bensavaparilla ohitusta 6-vaihteella. Manuaaliasennossa tuota viivettä ei kiihdytyksessä ole, ainoastaan se jytinä. Auto siis kulkee ja kiihtyy manuaalikäytöllä aivan normaalinoloisesti, joten moottorista tuo ei voi johtua.

                              Nyt pitäisi vain saada vinkkejä, että onko järkevää vaihtaa pelkkä kytkinpakka, vai voiko vika olla venttiiliyksikössä? Eli jos vain joku oikeasti tuntee tätä aparaattia, niin antakaa vinkkejä? Ja se, miksi manuaaliasennot toimivat paremmin? Mikä sen selittää?

                              Kertokaa myös samalla, että miten toimivan Multin kuuluu käyttäytyä valoissa seistessä? Kuuluuko auton lähteä terhakkaasti pelkästään vapauttamalla jarru?

                              Comment


                                #16
                                Silloin kun multi toimii "oikein" sen olemassaoloa ei edes huomaa. Kun autoa pidetään paikallaan jarrulla vaihdevalitsimen olessa D -asennossa, liikkeellelähdössä ei tunnu kuin pieni nykäisy ja tasainen kiihtyvyys. Mitään ylimääräisiä nykimisiä, ravisteluita tai viiveitä ei tunnu.
                                Multin ohjelma on ns. oppivaa sorttia mikä tarkoittaa sitä, että laatikko sopeuttaa toimintansa ajotapaan. Jos ajellaan ja kiihdytellään hyvin maltillisesti, laatikko on hyvinkin laiskanoloinen, mutta hoitaa hommansa tyylillä. Jos taas ajotapa on agressiivinen, laatikko muuttaa käytäytymistään agressiivista ajotapaa vastaavaksi ja laatikon luonne muuttuu "terävämmäksi".
                                Kun ajellaan D:llä niin toki laatikossa on pienehkö reagointiviive kun kaasu painetaan yhtäkkiä pohjaan, esim. ohitustilanteessa. Tämän lisäksi D-asento ei tarjoa maksimaalista suorituskykyä, vaan jos haluaa ripeää liikettä, on silloin syytä käytellä laatikkoa käsivalinnalla. Mutta nämä piirteet ovat multin ominaisuuksia, ei vikoja.

                                Comment


                                • #17
                                  OK, tuo muuten selvensi sen miksi auto muuttui laiskanoloiseksi tullessaan öljynvaihdosta Laakkosella. Varmaan nollasivat sopeutuksen, ja lootan opetus lähtee nyt alusta? Voisiko olla näin?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
                                    Jepulis, taidan varata ajan Röyhkiölle. Hoituupahan samalla keissi loppuun saakka, jos öljyn vaihto ei satukaan korjaamaan vikaa. Pitäisi vain nyt osata unohtaa stressi tuon moottorin kannakkeen suhteen... Vai onko joku kuullut, että B6-Audeihin olisi pitänyt uusia jytistelyn vuoksi kumityynyjä, tai korjailla niitä ohjaavia sähköjärjestelmiä?

                                    Tässä tapauksessa täristäminen ei rajoitu pelkästään liikkeellelähtöön, vaan myös vauhdista kiihdyttämiseen. Ja jopa jyrkempään ylämäkeen vedätettäessä täristää. Ainoastaan kylmällä pannulla lähdetäessä käyttäytyy hieman siivommin ennen lämpenemistä. Ja auton käyttäminen "manuaaliasennossa" vähentää hieman ravistamista.
                                    Täysin "sama vika Rahikaisella".
                                    Mulla on Audi menossa Laakkoselle vaihdelaatikko remppaan ensviikon lopulla. ...jyrinä oli mullakin syynä että autoa Laakkosella käytin näytillä. Automaattilaatikkoon vaihdettiin myös öljyt ja vanhan öljyn mukana tuli metallilastuja. Laakkosen-setien alustava diagnoosi et vaihdelaatikon tuloakselin vaihdolla (~1800e) voi selvitä tai sitten vaihtolaatikko (~6000e) mut onneksi mulla on Finntakuu joka kattaa tuon vaihdelaatikko jutskankin. ..kerrankin o lisätakuusta oikeen hyötyä.
                                    Viimeksi muokannut Juhi; 10.5.2008, 21:47. Perustelu: lisäyksiä

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ja samasta koneestakin näyttää olevan kyse tapauksessasi. Kun selviää, mikä on vialla, pystytkö postaamaan samantien tänne syyn. Onko jyrinä sulla sekä paikaltaan että vauhdista kiihdytettäessä? Meneekö tasakaasulla jotakuinkin jyrisemättä, ja toimiiko kylmällä koneella hetken aikaa siistimmin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kertokaa myös samalla, että miten toimivan Multin kuuluu käyttäytyä valoissa seistessä? Kuuluuko auton lähteä terhakkaasti pelkästään vapauttamalla jarru?
                                        Valoissa seistessä ei kuulu tapahtua muuta kuin lievähkö moottorin rasitus on "aistittavissa", eli pieni veto on päällä ja jarru pitää paikallaan.
                                        Kun sitten jarrupedali nostetaan ja pitäisi lähteä liikkeelle, ei tapahdu juurikaan mitään ennen kuin kaasua annetaan hieman, tai paljon jos halutaan ryntäillä.
                                        Mitä tulee siihen kaasun pohjaan painamiseen, on jokaisen havaittavissa että siellä ns. pohja-asennossa on erityinen kick down kytkin oikein fyysisesti ja silloin tapahtuu aivan samaa olipa se valitsin missä asennossa tahansa eli polle potkii tehokkaimmalla alueella nopeuteen suhteutettuna ja väittäisin ettei sillä käsivalinnalla pärjää kiihtyvyydessä automatiikalle. Voihan se tuntua jotenkin hienommalta jos saa moottorin ulvomaan äänekkäämmin käsivalinnalla mutta, se harhaa on...
                                        Ainoa missä näen mielekkääksi käyttää käsivalintaa on jossain parkkihallin luiskaa laskiessa ei tarvitse jarrutella kun tökkää ykköselle niin moottorin jarrutus yleensä riittää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
                                          Ja samasta koneestakin näyttää olevan kyse tapauksessasi. Kun selviää, mikä on vialla, pystytkö postaamaan samantien tänne syyn. Onko jyrinä sulla sekä paikaltaan että vauhdista kiihdytettäessä? Meneekö tasakaasulla jotakuinkin jyrisemättä, ja toimiiko kylmällä koneella hetken aikaa siistimmin?
                                          Aina kiihdyttäessä esiintyy jyrinää. Mitä enemmän kuormaa/ joutuu moottoria enemmän kuormittamaan niin sitä enemmän jyrinää.
                                          Paikallaan ei huomaa sen kummempia jyrinöitä ja tasakaasulla menee kutakuinkin jyrisemättä. Kylmällä jä lämpösellä koneella myöskin kutakuinkin samanlainen ajonautinto, tai siis ei ainakaan minun persuksiini tunnu eroa.
                                          Viimeksi muokannut Juhi; 10.5.2008, 21:48. Perustelu: typo

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vähän eroaa kokemukset. Omassa autossa ei veto ole päällä valoissa, vaan kun jarrun nostaa niin menee hetki ("sekunti"), että veto kytkeytyy ja auto lähtee liikkeelle. Tämän huomaa siitä, että jos nopeasti nostaa jarrun ja painaa kaasua reilummin auto hyökkää todella terävästi kun kierrokset ehtivät nousta ja sitten vaihteisto ottaa kiinni. Kierrokset kun nousee tuonne 1500 tienoille alkaa vääntöäkin olla se 250-300nm joten nykäisy on melkoinen.

                                            Vedon kytkeytymättömyyden huomaa selvästi jyrkemmässä mäessä, jossa auto ehtii vieriä taaksepäin nostaessa jarrun ennen kuin veto nappaa kiinni ja auto alkaa pysyä paikoillaan. Pakilla sama juttu.

                                            Omassa kärryssä vaihteisto tuntuu käyvän kylmänä vähän siistimmin. En tiedä onko tässä kyse vaihteistonohjauksesta, että loota päästetään vähemmällä kylmänä, mutta lämpimänä kytkin nykii ikävästi tuolla 20-40kmh alueella. Jos autossa on reilusti kuormaa niin ilmiö pahenee selvästi kun kytkin on pahemmassa rasituksessa.

                                            Tämä multitronic on aiheena muutenkin hankala kun juttua kuulee niin monenlaista siitä, missä voi olla vikaa ja missä ei. Kaikkea pannan kiillottumisesta ja siitä, miten kytkinremppa antaa pannalle lisää pintaa jotta loota taas toimii. Noista kuvista voi jokainen arvioida mitä tekemistä ketjulla ja kytkimellä on toistensa kanssa. Varmoja faktoja tuntuu olevan vähän.

                                            Ps. Kyllä se D-vaihtoehto on selkeästi nopeampi kuin manuaali. Laatikko pitää kokoajan vetosuhteen optimaalisena kiihtyvyydelle. Manuaali vain "tuntuu" nopeammalta kun moottori huutaa ja vaihdot tuntee. Todellisuus on toinen. Tässä lienee myös syy siihen, miksi manuaalilla kytkin ei luista niin helposti. D:llä vaihteisto hyödyntää maksimaalisesti vääntöä kun taas manuaalilla kierroksia käyttää helposti enemmän eikä kytkin ole kokoajan vääntöpiikin armoilla.
                                            Viimeksi muokannut Eclipse; 11.5.2008, 13:19.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kaikkea pannan kiillottumisesta ja siitä, miten kytkinremppa antaa pannalle lisää pintaa jotta loota taas toimii.
                                              Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on tämä "panta" josta monesti puhutaan Multin yhteydessä? Onko se nimenomaan kytkimen lamellipakka?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse ymmärrän, että pannalla tarkoitetaan tätä metalliketjua (link-plate chain), joka siis pyörii näiden kahden "rullan" välissä, joilla vaikutetaan välityssuhteeseen muuttamalla ketjun kiertämän kehän kokoa. Edellisessä viestissäni olevan linkin alta löytyy hyviä kuvia.

                                                Itse olen ymmärtänyt, että lähes poikkeuksetta multitronic viat ovat olleet kytkimessä, joka ei kestä vääntöä, jonka vaihteisto välittää. Jos vika korjaantuu kytkinrempalla niin en ymmärrä mitä tekemistä sillä voisi olla tämän metalliketjun kanssa. Vakiokytkin kai vanhemmissa on mitoitettu 310nm väännölle kun taas uudemman multitronicin pitäisi kestää 400nm.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Multi

                                                  ...Ja olen ymmärtänyt, että voima välittyy nimenomaan tuon ketjun päässä, tai reunoissa olevien tappien kautta. Tapithan ovat ne, jotka ovat kontaktissa lautasiin. Ja kun perjantaina kävin ihmettelemässä Automaatti-Miken korjaamolla (Juvanmalmilla) purettua Multitronicia, kävi selvästi ilmi että variaattorin osalta vikaantuva kohde on pikemminkin ketjulautasten pinta, joka näyttää kuluvan ajossa. Ja voi mennä jopa ruvelle. Tällöin on homman nimi uusi laatikko, koska noita lautasia ei kuulemma saa varaosana. Tosin jos lautaset on pilalla, tulee oireet myös peruutusvaihteella, koska ketju pyörii aina samaan suuntaan. Otin muutaman kuvankin, jotka voin linkittää tänne jahka ehdin. Alla olevassa linkissä on hyvin selitetty aparaatin toiminta:

                                                  http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?...article=100246

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tiedoksi multitronicin sopeutus

                                                    RossTechin ohjeistama toimenpide ei auta kärvähtänyttä kytkintä, mutta useammin kuin 60tkm välein tehtynä ryömintäkäytös paranee merkittävästi.
                                                    Toimessa ei tarvita vagcomia kuin öljyn lämpötilan varmentamiseen.
                                                    http://wiki.ross-tech.com/index.php/...1J/Multitronic)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nimimerkin Lensues Linkki korjattuna

                                                      Miten muuten tuo kytkimen oireilu, kun itse huomaan, että kiihdyttäessä vaikka ei tuntisi nykäyksiä niin saattaa kuulla kevyttä "kolinaa". Ääntä on vaikea luonnehtia, mutta niinkuin jokin nivel esim olisi väljä ja pitäisi pientä kalkatusta. Vieläkö tämä on kytkimen oireilua? Itse olen huomannut, että reippaita nykäyksiä on tuntunut etenkin kun kääntää renkaat ääriasentoon ja lähtee parkista liikkeelle nopeammin. Tällöin tapahtuu toisinaan isojakin nykäisyjä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        remppa

                                                        Mitenkäs kävi "Juhin" multirempassa? Joko Laakkonen teki remontin ja korjaantuiko vika?

                                                        Mitenkäs nämä sisääntuloakselin lamellit sijoittuvat. Tässä paketissahan pitäisi olla kaksi kytkintä: Eteenpäin ja taaksepäin menoa varten omansa. Onko nämä kytkimen päällä ensimmäisenä olevat lamellit pakkia vai forwardia varten?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Akseli Näytä viesti
                                                          Mitenkäs kävi "Juhin" multirempassa? Joko Laakkonen teki remontin ja korjaantuiko vika?

                                                          Mitenkäs nämä sisääntuloakselin lamellit sijoittuvat. Tässä paketissahan pitäisi olla kaksi kytkintä: Eteenpäin ja taaksepäin menoa varten omansa. Onko nämä kytkimen päällä ensimmäisenä olevat lamellit pakkia vai forwardia varten?
                                                          No nyt on vaihdettu kytkinpakka 6-levyisestä 7-levyiseen... juu ja ei ollu suurempia apuja ravistamienn ei lakannu vaikakin saatto kuulemma hieman pienentyä... auto edelleen levällään Laakkosella ja suuttimet(?) ovat nyt työn alla ja tutkittavana tai niin se Laakkosen-setä eilen ainaki puhelimes seposti... ...noh, tonkikoon nyt huolella, jotta kaikki viat löytyy.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pitelehän Juhi ajantasalla mitä tapahtuu. On Nimittäin omakin laatikko parhaillaan irtipois ja purettavana. Jos saavat autosi jollain mulla tavoin ojennukseen, niin pistä vaikka privalla tulemaan, tai sitten tänne...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X