Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7 ja käyntihäriö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7 ja käyntihäriö

    Ongelmaa pukkaa, ensin ajattelin ettei tänne viitsisi taas kirottaa, mutta ehkä näistä lukuisista ongelmien selvittelyistä joku auttaa myöhemmin muita.

    Nykyinen ongelma siis:
    Vaihdoin hajonneen ahtimen v.loppuna, auto kukkui hienosti, ajelin 5km ja lainasin broidille usean pyynnön jälkeen. (varoitin kenkimästä :))
    Noh, nyt auto käy vain osalla sylindereistä ja arvailuja on vain oikeastaan jakopään hyppäämisestä pykälällä.
    Ei kalkata, käy ehkä kolmella-neljällä, tyhjäkäynti sama, ahtoi 0,5 paikallaan, ei siellä ainakaan vikaa jos joku jo luuli.

    Bensa oli todella vähissä, mutta tankkaus ei auttanut, kävi mielessä suodattimen tukkeutuminen mutta meidän gurumme Mikko epäili sen osuutta lainkaan.

    Kone sai siis lainauksen aikana useasti tohvelia punarajaan asti ja varmaan siellä pidettiinkin pyörityksien aikana, mutta vika ei ilmeisesti alkanut silloin vaan "rauhallisen" ajon jälkeen.

    Taustatietoa lisää: auto on porissa, ei ollut läppäri mukana ja olen nyt espoossa, vasta kahden viikon kuluttua pääsen takaisin tutkimaan.
    Odotankin siis niitä kokemuksen omaavien arvailuja, ja tottakai mutua niin saadaan pakka sekaisin.
    Viimeksi muokannut Janek; 6.5.2008, 19:46.

    #2
    Mä arvaan sytkävikaa. "Lue vikakoodit" on ensimmäinen kommentti, jonka saat muilta. Sitten tarkasta bensanpaineet ja se jako.Sitten olis vielä iso ahtovuoto esim letkun repeämä yms. Myös huhotusletkujen/putkien on oltava ehjät Maffi vehkeissä. Suutintukos?

    Comment


    • #3
      Joo, "lue vikakoodit" on se ensimmäinen yleensä, ja se onkin se mikä pitää ensimmäisenä tehdä. Harmittaa vietävästi kun en muistanut konetta ottaa mukaan silloin kun nyt pitää pähkäillä pari viikkoa tietämättä oikeastaan mitään.
      Mulla oli joskus ISO ahtovuoto eikä se vähentänyt toimivia sylintereitä, teki siitä vain lusmun vaparin ilman ahtoja, lisäksi laitoin tällä kertaa kunnon klemmarit sinne estääkseni tulevat moiset.
      Maffi ei ollut ja oli käytössä, ei johdu siitä eli huohotuksen voisi olettaa olevan kunnossa, eikä sekään ole vähentänyt sylintereitä, mutta se sytkähomma, bensanpaineet ja jako on mahdollisia. Jos se se jako on niin onpahan kuitenkin hyvä tuuri sinällään ollut ettei ole sitten mennyt kuin yhden hampaan.

      Onko kenelläkään kokemusta/ kuultua kokemusta hampaan verran siirtymisestä ja sen vaikutuksista moottorin toimintaan, onko tuollainen sen jälkeen?
      Ja vaikka jostain muusta moottorista.

      Comment


        #4
        Sytkävahvari?
        Olis hauska tietää miten ahtaa paikallaan 0.5 baria... saatika kolmella pytyllä :)

        Comment


        • #5
          Miten niin?
          Kyllä ahtomittarin viisari nousee nollaviiteen kun kaasua painaa. ?

          Siis häh oikeasti, en mä mitään palturia puhu, siispä nyt kiinnostaakin miksi se on ihmeellistä.

          Comment


            #6
            Ahdot ei yleensä nouse helposti mihinkään paikallaan poljettuna. Kuinka kauheasti ja pitkään annat kaasua että saat 0.5 baria? Minä en raaski niin paljoa polkea vapaalla että niin saisi tapahtumaan. Eikä niiden puute tai esiintyminen vaikuta sylintereiden toimintaan tuolla tavalla.

            Sitä sytkää minäkin epäilen ekaks. Katso ne liittimet niistä vahvareista että on kunnolla kiinni.

            Sano veljelles että korjaa auton kun kerran särkikin...

            Comment


            • #7
              Eikö vai, on mulla noussut aiemminkin ahdot paikallaan polkiessa, enkä minä raaski polkea sitä rajottimelle koskaan. Hetkellisesti se vain nousee ja laskee samoin tein, ja p.s., ehkä se oli 0,35 tai 0,42 bar tai vaikka jotain siltä väliltä, mutta kyllä vähintään lähelle nollaviittä. Mikäköhän mun autossa on erikoista että niin tapahtuu jos ei yleensä niin tapahdu? Perin kummallinen juttu sanoisi watson.

              Lupashan se veli sen korjata, mutta en voi jättää kultaani kenellekkään muulle kahdestaan enää.

              Comment


              • #8
                Sytkävahvaria kyllä epäilisin jos vaan 3:lla käy. Onkos sulla siinä alkuperäinen ilmanputsarikotelo vai joku viriviri?

                Comment


                • #9
                  Siinä on alivirisuodatin ko ei ole tullut ostetuksi vakiota suodatinkoteloa, meinaatko jotain sytkävahvarin kiinnityksestä?

                  Comment


                  • #10
                    Sitä vaan meinasin että kun se alkuperäinen putsarikotelohan on suunniteltu niin että jäähdyttää niitä sytkävahvareita. Ja jos nyt ollu vaan vahvarit siellä jossain ilman jäähdytystä niin saattanut siksi hajota. (siis jos nyt ylipäätään on siinä se vika tässä sun tapauksessa)

                    On tullut vaan sellasia tapauksia vastaan, että kun on laitettu kartiofiltteriä yms. niin sytkävahvarit on hajonnu. Niille kun ei ole ollut enää mitään jäähdytystä, vaan tyyliin roikkunut siellä piuhojen päässä.

                    Comment


                      #11
                      Toiset vahvarit on kestänyt moitteetta roikkuen piuhojen päässä. Toisaalta onhan siihen syy, miksi niihin on laitettu se jähhdytys rivotus.

                      Mullakaan ei ahdot värähdäkkään paineen puolelle ilman kuormaa, enkä ole koskaan saanut muitakaan turbo vehkeitä ahtamaan ilman kuormaa. Ehkä Jannen vehje on vaan niin yliviritteinen. =) Mulla on muuten ylimääräinen putsarikotelo.

                      Otappa videota siitä pelistä kun seuraavalla kerralla käyt , niin voidaan tulkita käykö se kolmella vai kahdeksalla. =) Yhden hampaan pielessä oleva hihna ei tee mielestäni vajaata syntereillä käyntiä vaan tekee siitä tehottoman. VAG comilla pitäs myös nähdä nokka-akseleiden asentotunnistimien vikailmo tuolloin. Tarkasta myös kaikki vitaalit anturit ja liitännät eli nokka-akseleiden asento ja kampiakselin asentotunnistin. + muut sähkö viat.

                      Myös ne turbojen öljynkierron putket on syytä putsata, koska salama ei iske kahdesti samaan paikkaan ,ainakaan samalle puolelle.. Paluupuolen putki on kuulema tukkeutuvaa mallia.

                      Comment


                      • #12
                        Joo se "roikkuu" siinä bensalinjan vieressä.

                        Mahtaako ahtomittarin letkun sijoituksella olla merkitystä kun se tosiaan nousee se ahto paikallaankin, ja kuten sanoin, vain hetkeksi.
                        Ja sitten mulla ei ole paipasseja kun en ole saanut aikaiseksi hommata uusia.
                        Otan videon todisteeksi paineen noususta :)
                        Taidan pitää vapaapäivän ja lähden käymään siellä tänään jos se vika selviäisi.

                        EDIT:
                        Nyt olen katsonut vag-comilla, ei vikakoodeja jotka selittäisi tämän, sytkävahvari oli ilmeisesti kunnossa, otin vuorotellen piuhat irti ja kummassakin se huononsi käyntiä, riittävä tarkistus?
                        Kaikki piuhat muutenkin vaikutti olevan kiinni kuten pitää.
                        Sitten otin keulan irti ja nyt olisi nokkapyörät näkyvissä, kysyn siis että miten tarkistan jaon kun en ikinä ole mitään jakopäähän tehnyt.?

                        EDIT:
                        mcpeten ohjeilla katsoin eikä jako ole pielessä.
                        Kertokaapa vielä miten niiden sytkävahvareiden kunto kuuluu tarkistaa.
                        Ja unohdinpa kuvata videon ennen purkua siitä ahtojutusta, mutta onko kenelläkään oikeasti syytä epäillä sanaani siitä? Se nousi jopa 0.6:een tänään kokeillessa.. :? Hassulta se minustakin nyt ajatellen tuntuu. Enkä huomannut katsoa vag-infoa siitä, vain mittarin mukaan.
                        Ja nyt nokka takaisin espoota.
                        Viimeksi muokannut Janek; 24.4.2008, 19:51. Perustelu: Yhdistetty

                        Comment


                          #13
                          En minä sitä epäile etteikö ahtaisi, on vaan hieman outoa että niin tekee. Herkkä peli ilmeisesti ;) Jos ahtopainemittarin letku on kytketty kaasuläpän eteen niin periaatteessa ahtomittari voisi jotain näyttää kun sulla ei ole niitä by-passeja. Eikä se varmaankaan ole tähän vikaan syyllinen.

                          Käykö se esim 3000 kierroksella myös vajailla sylintereillä?

                          Comment


                          • #14
                            Käy ihan yli 5000:kin, mutta kuten olettaa voi, ei kovin hyvin.
                            Enkä ole edes 100 varma onko se vain todella huonoa käyntiä vai puuttuuko sylintereitä oikeasti, se vain kuulostaa vahvasti siltä muttei näiden kanssa voi olla enää varma mistään.
                            Tulppia en ehtinyt avata nähdäkseni sitä kun oli kovin rajoitettu aika käytettävissä.
                            Kokeillaan jos se veli viitsisi ne avata.

                            Comment


                              #15
                              Sytkävahvareissa on sisällä useampi transistori eli ei kokonaan tapaa pimetä vaan ainoastaan yksi kanava. Testaus varmasti ehjällä.

                              Comment


                              • #16
                                Kokeile vaikka ottaa yksi kerrallaan suuttimen liitin irti, näin pystyy aika helpolla toteamaan onko ko. pytty pimeänä.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuohon ahtojen nousuun ilman kuormaa: kokeilin tänään onko se mahdollista ja kyllä se on. Oma mittari värähti 0.4 bari ylipainetta. Tämä siis tapahtuu vasta 4000 jälkeen ja silloin jo helläsin. Ilmeiseti kun nokat kääntyy räyhä asentoon niin ahdinkin alkaa hyrrää lujaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Sytkävahvarin voi myös testata jos siihen saa syötettyä pikkasen jännitettä esim patterista.

                                    http://forums.audiworld.com/a4/msgs/1594531.phtml

                                    Comment


                                      #19
                                      onko löytynyt vikaa, ittellä sama ongelma ettei käy kaikilla, vaikka hieman eri kone 2.4.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eipä vielä ole veli "ehtinyt" tutkia joten ehkä viikonloppuna kun pääsen sinne.

                                        Comment


                                          #21
                                          Olisko puola mykkä? Kokeile nyppiä yksikerrllaan liitin puolasta irti. Juttelin Karalalla eilen , että puolia noista on menny paljon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Puolavika on käynyt mielessä, jos tässä tohtisi toivoa että vika olisi siinä, harmittavaa etsiä vikoja kun mahdollisuuksia on liian monta.
                                            Kenelläkään arviota sen hinnasta että osaa varautua?

                                            Comment


                                              #23
                                              Taitaa 30-40 olla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No eipä ole paljon, odotin jo jotain useamman sadan hintaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  jos nyt vika löytys, mitä luulen ja toivon, niin vika on toisessa lambda-anturissa.
                                                  modiag ohjelmalla sain anturitiedot näkyviin ja tohon lambdaan kohdistus se vika.
                                                  ja puolan hinta, jos on sama kun omassa, niin marmoritiskillä ~350€ ja tarvike aavistuksen halvempi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei taida olla samankaltainen kuin sulla kun tuossahan on suorasytkä(?)

                                                    Joo hyvä jos löysit vian, mulla molemmat lambdat näytti omasta mielestäni oikeita lukemia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Uutta tietoa:
                                                      Veli sai nyt vihdoin irrotettua tulpat ja ilmeni tällaista:
                                                      1. ok, 2. musta, 3. ok, 4. musta+puolan varsi juuresta halki(tuleeko oireita?)
                                                      5. musta, 6. musta ja kärki lytyssä tai ehkä sulanut jotenkin josta syystä lytistynyt, ei osannut kuvailla paremmin.
                                                      Eli herättää vain kysymyksiä lisää, mikä ja miten näin?

                                                      Yhden arvion voísi esittää, olisiko yksi sylinteri (4 tai 6) voinut mennä pimeäksi ja kun sitä on käytetty on se saanut liikaa polttoainetta ja muutkin tummunut, tai voiko sytkä mennä pahemmaksi tai jotain tällaista?Kylläkin kun viimeksi sitä käytin ja vagilla yritin saada tolkkua se sammui kaksi kertaa kun alkoi käydä niin huonosti, eikä aikonut lähteä enää käyntiin uudestaan vaan kun starttasi ääni oli uliseva. Ota tästä sitten selvää......
                                                      Harmi kun ei tullut opiskeltua automekaanikoksi..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tulee oireita jos sytkä osissa on yksikin halkeama, hapettuma yms. Lytyssä oleva kärki /sulanut tulppakaan ei varmaan ihan hulluna kipinöi. =)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt on vaihdettu puola ja tulppa, ei toimi silti kunnolla.
                                                          Käy nyt kaikilla mutta todella huonosti, mutta tuntuu siltä kuin ei kävisi kaikilla, silti käy.
                                                          Ja kuulostaa matalilla kierroksilla v8 dieseliltä.
                                                          Kävin ajaas ja sellanen ero tulee neljän tonnin jälkeen että meinaa niskatuki pettää alta kun lähtee, eli yli neljässä tonnissa käynti kuulostaa oikealta ja menee hyvin.
                                                          Joten, voiko nokan kuluneisuus olla syy ja kun nokan ajoitus muuttuu niin parantaako se silti käynnin noin?
                                                          Odottelen tässä että kone viilenee joten hyvä jos vastaus tulee ennen.

                                                          Ja jos nokissa vikaa, pitikö 2.8 nokkia laittaessa tehdä jotain muutoksia vai meneekö bolt-on?

                                                          edit: Luin jonkun kommentin että 2.8:n nokat laittaessa pitäisi uusia ohjelmaa ja vaikka mitä, onko noin?
                                                          Viimeksi muokannut Janek; 10.5.2008, 14:24.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lyttyyn menny tulppa viittaa lähinnä siihen että sylinteris olis jtn ylimäärästä pyäriny ja jääny männän ja tulpan väliin.. Onkos puristuspainemittauksia tehty?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X