Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 -89 vaihteiston poskilaakerit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    100 -89 vaihteiston poskilaakerit

    Onnistuuko kotikonstein ns"poskilaakereiden" vaihto etuvetoiseen 2.2 -89 audiin? Koittaako itse vai viedäkkö pajalle? Tarviiko erikoistyökaluja ja jos tarvii niin mitä?

    [E]Muutin otsikon kuuvammaksi /Ja-Ka

  • #2
    Periaatteessa onnistuu. Poski on kiinni isohkoilla torxeilla eli sellasen ainakin tarvitsee. Öljyjen laskemiseen iso kuusiokolo. Hantinpuolen laakerikehä on hieman hankalampi irrottaa, mutta mm. kemppi auttaa (vetää sauman kehän sisälle, niin jo irtoaa). Ko. operaation vuoksi ei laatikkoa tarvitse ottaa pois autosta.

    Onko muuten varmaa, että poskilaakerit on menny? Binjonilaakeri lienee yleisempi vika.

    Comment


      #3
      Vaihdelaatikko

      No ei se ihan sata varmaa oo mut jos ne pitää sellasta kahisevaa ääntä kiihdyttäessä!!
      Ja ravistaa koria ei rattia! Kaikki muut mahdolliset osat uusittu pyöränlaakereita myöten!!sit
      jos vika ei ole laakereissa niin sit seuraava homma on vissiin vetoakselin vaihto!en enää keksi muuta!!

      Comment


      • #4
        Mahtaako olla mitään keinoa todeta purkamatta vaihteistoa kummasta on kyse, poskilaakereista vai pinjonilaakerista? Potilaana olisi 1.8S 80 etuveto viisivaihteisella laatikolla. Ääntä siihen malliin että alkaa loppu lähestyä... Korjausurakka helpottuisi jonkin verran jos selviäisi ilman laatikon irrotusta.

        Mites nämä Audin laatikot ja perät yleensä, molemmista löytyy aina useampia shimmilevyjä välysten hallintaan. Jos tehdään laakerinvaihtoremppaa, joutuuko samalla myös vaihtelemaan shimmilevyjä että välykset pysyvät oikeina vai selviääkö pelkällä laakerinvaihdolla ja vanhoilla shimmeillä?

        Comment


        • #5
          Omaan sataseen vaihdoin ensin poskilaakerit, kävin lenkillä ja tutun melun saattelemana palasin nosturille. Laatikko pöydälle, osiksi ja pinjonilaakeri oli sökö.

          Samoin purimme 80 audin laatikon poskilaakerien toivossa, mutta perän irroitettuamme pyöritimme vaihteistoa ja kahina sieltä kuului. Pinjonilaakeri oli siinäkin sökö.

          Nuo shimmailut, perän laakereissa en ole törmännyt sellaiseen tarpeeseen, mutta pääakselin kanssa kyllä. Laitoimme 80:een uudet laakerit, akselit paikoilleen ja laatikon rungon pultit kiinni - pääakseli hirtti. Laatikon perässä olevaan pääakselin laakerikehän takana on alumiinilevy, jossa 8mm kierre. Se tulee pitkällä kierrotankoulosvetäjällä sieltä ulos. Laakerikehän ja alumiinipalan välissä on shimmilevy. Meillä ei levyjä ollut, joten hiomme alumiinista hieman pois. Levyjä on muistaakseni vajaa kymmentä sorttia puolesta millista puoleen toista tms. Alumiinistä taisimme hioa muutaman kympin pois.

          No ei se ihan sata varmaa oo mut jos ne pitää sellasta kahisevaa ääntä kiihdyttäessä!!
          Ja ravistaa koria ei rattia!
          Uskoisin, että tässä on kyseessä kaksi eri vikaa. Itsellä ravistaa vetarit, kun sopivasti rykäseen kiihdyttämään. Mutta tuo kahina kuullostaa laakerilta, pinjoni on veikkaukseni.

          Laakerit on muuten todella kalliita. Poskilaakerit ~150e ja pääakselin laakerit ~150e. Maahan tuo vain Audi. Jos mahdollista, ottaisin perä irti, katsoisin poskilaakerit ja pyörittäisin vaihteistoa ja sitten vasta lähtisin laakerikauppaan.

          Comment


          • #6
            Onko ihan varma että ääni että tulee laatikosta, pyöränlaakerit pitää yleensä vaihtaa pari-kolme kertaa siinä ajassa kun vaihteiston laakereita. Itselläni oli joskus alkuperäinen laatikko kiinni yli 500tkm eikä laatikolle tehty mitään, tosin nelivetoisessa. Pyöränlaakereita kyllä vaihdettiin useamman kerran ja niistä tulee juuri sitä kahisevaa ääntä minkä aiheuttajaa on toisinaan vaikea päätellä.

            Comment


              #7
              poskilaakeri

              Eli auto on 100 2.2E-89 etuveto!ja oireet on et auto/kori alkaa täriseen noin 80km/h jälkeen!koitin semmosta testiä et poistin renkaan ja jarrusatulan/levyn!auto hallitunkin (5000kg) varassa vänkärin eturenkaan osalta!kone käyntiin ja nelonen silmään sit vähä kaasua niin meinas tunkilta tipahtaa ku vatkas pelkkää napaa!ja joka jumalan kumi/pusla mitä keulaan menee niin on uus+iskarit ja jouset on uudet!mitä tehdä??? amalgaamiako lisää???

              Comment


              • #8
                Tulipa vaan mieleeni, että on onko paineasetelma tarkistettu? Jos on jousia poikki, ravistelee se varmasti. Tämä toki edellyttää, että ravistus on kierros- eikä nopeusreagoiva.

                Comment


                • #9
                  takaveto tojotassa samainen ravistus johtui pyöränlaakerista, vatkasi aika iloisesti ylös-alas ilman pyörääkin. Tosin ajossa ei ollut vielä muuta kuin kahina-ääni

                  Comment


                    #10
                    Ei se ravistus ole pyöränlaakereista kiinni ku ne on torstaina laitettu uudet!uus alatukivarsi/alapallo
                    ,uus raidetangonpää!kyllä se alkaa olla siel vaihteiston puolella/vetoakseli/nivelet!äsken kävin ajaan pitemmän lenkin ja se tuntuu et ravistus loppuu /vähenee kun vauhti nousee yli 140km/h ja välillä menee hienosti 120km/h mut välillä on semmonen tutina et altapois!

                    Comment


                    • #11
                      Kysytäänpä vielä: onko mahdollista erottaa äänen perusteella onko kyseessä poski- vai pinjonilaakeri? Omassani alkaa olla kohtuullinen volina, joka on puhtaasti nopeusriippuvainen. Vaihteet, tai se, että onko kytkin pohjassa vai ei, eivät vaikuta ääneen. Ääni sopisi kyllä siten pyöränlaakerillekin, mutta ne eivät tunnu olevan väljiä. Ja yhdessä pajassa olivat veikanneet poskilaakeria ja lisänneet päälle, että kestää vielä kauan kunhan kestää kuunnella. Näinkö on?

                      Comment


                      • #12
                        Oma laatikko taisi vonkua likemmäs 100tkm, että kyllä kestää kun jaksaa kuunnella. Poskilaakereiden ja pinjonin erottaminen lienee vaihteisto paikallaan lähes mahdotonta.

                        Comment


                          #13
                          Tuo ravistus loppui kun kokeilin kepillä jäätä ja vaihdoin tulpat!vanhat 10 000km ajetut Denson
                          kolmikärki !niin yks jätti näköjään sytyttämättä isommilla kierroksilla!mutta nyt vaan kahistellaan menemään!poskilaakerit(45e kpl) odottaa hyllyssä uutta inspiraatiota!

                          Comment


                          • #14
                            Tuli vaan tuossa mieleen että onkohan itsellä se pinjoni juttu sökö kun joku ujeltaa ja vain veto päällä ja on nopeus riippuvainen. poskilaakeri vaihdettiin ja ei ollut mitään apua.... vai onko itse perä kulunut???? ja maksaa varmaan miljoonan. laatikko on tyyppiä AKL

                            Comment


                            • #15
                              Pinjonilaakeria veikkaisin. Vaihtotyö on iso, koska pääakselilta on purettava kaikki rattaat pois laakerin edeltä.

                              Comment


                              • #16
                                no voi ..... no ei se auta ku laatikko taas pois ja tutkimaan... mikähän nuilla on suurinpiirtein hintana niin tietää tilistä varata :)

                                Comment


                                • #17
                                  Lainaus omasta viestistäni ylempää:
                                  Laakerit on muuten todella kalliita. Poskilaakerit ~150e ja pääakselin laakerit ~150e. Maahan tuo vain Audi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    no nuo poskilaakerit makso mulle vissiin vähän päälle 50?....

                                    Comment


                                      #19
                                      Oliskohan mullakin mennyt poskilaakerit tai pinjoni kun vinkuu aina välillä oli kytkin pohjassa tai ei. Ääntää isommin mitä lujempaa ajaa. Itse epäilin pyöränlaakeria mutta eipä se ääni hävinnyt vaikka sen vaihdoin. Eli ei äännä kuin välillä. Kummatkohan laakerit ois syynä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä se vaihteistoon juontaa, mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin ei veikkauksia voi tehdä purkamatta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aihe kiinnostaa, kun on oma laatikko työn alla

                                          Lainaus, Jarkko Kalsi:
                                          "Nuo shimmailut, perän laakereissa en ole törmännyt sellaiseen tarpeeseen, mutta pääakselin kanssa kyllä. Laitoimme 80:een uudet laakerit, akselit paikoilleen ja laatikon rungon pultit kiinni - pääakseli hirtti. Laatikon perässä olevaan pääakselin laakerikehän takana on alumiinilevy, jossa 8mm kierre. Se tulee pitkällä kierrotankoulosvetäjällä sieltä ulos. Laakerikehän ja alumiinipalan välissä on shimmilevy. Meillä ei levyjä ollut, joten hiomme alumiinista hieman pois. Levyjä on muistaakseni vajaa kymmentä sorttia puolesta millista puoleen toista tms. Alumiinistä taisimme hioa muutaman kympin pois."

                                          Miten sait tuon ulkokehän siististi pois, että pääsit shimmailemaan?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laatikon perässä olevaan pääakselin laakerikehän takana on alumiinilevy, jossa 8mm kierre. Se tulee pitkällä kierrotankoulosvetäjällä sieltä ulos.
                                            Siis pitkä kierretanko alumiinipalassa olevaan kierteeseen, rauta laatikon poikki, reikä keskelle ja mutterilla vetoa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mistä noita poskilaakereita löytää tohon about 50 hintaan? Olis stefan vaihto eessä, niin samalla vois vänkärin puolen laakerin vaihtaa kun siinä tuntus näppituntumalla olevan väljää vaikkei mitään ääntelekkään. Ja se vaihtohan ymmärtääkseni onnistuu laatikko paikallaan?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jkl:ssä löytyy Tam-Laakerista about tohon hintaan, hyllytavarana tai parin
                                                päivän toimituksella.

                                                Jos hätä ,löytyy myös multa hyllystä. Privaa vaan...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Täytyy maanantaina käydä tuol tamlaakerissa pyörähtään. Osaaks ne antaa sieltä oikeen laakerin kun pyytää coupe audin vaihdelaatikon poskilaakeria vai tarviiko tietää jotain numeroita yms?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Perä vasen: KLM501310+KLM501349

                                                    oikea: LM300849+LM300811

                                                    Jos projekti laajenee, pinion akselin laakerit:

                                                    etu:BT1B 332987

                                                    taka:568331

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kiitoksia tiedosta. Toistaseks taidan tyytyä vaan sen apparin puoleisen laakerin vaihtoon stefan vaihdon yhteydessä.
                                                      Olihan se niin ettei sen laakerin vaihto edellytä minkään tiivisteiden yms. hankintaa? Siis sen laipan stefan lisäksi?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X