Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassa vauhtipyörästä yksimassainen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kaksoismassa vauhtipyörästä yksimassainen?

    Mitä pitää ottaa huomioon em. asiaa tehtäessä? Minulla on RS4 vauhtipyörä jota ajattelin keventää ja tehdä kiinteän.

    -Kuinka paljon tuota pystyy keventämään ja kuinka paljon kannattaa?
    -Miten nuo värinät ym, onko se suuri haitta? Monethan kyllä vaihtavat kevyempiä vauhtipyöriä ja ne ovat kiinteitä.
    -Miten tuollaisen tasapainotus? Osat ensin erikseen ja sitten yhdessä, vai kaikki samassa limpussa?

    Ultimate kevennys olisi heittää takaosa roskiin, ja ottaa siitä vain pulssi- ja hammaskehä ja liittää ne tuohon etummaiseen osaan. Mahtaisiko siitä tulla liian kevyt? Kestääkö tuollainen? Periaatteessa pitäisi kestää, koska kaikki vääntöhän menee tuon etuosan kautta, eikä starttivoimat niin kovia ole.

    Täällä kuvia tuosta minun vauhtipyörästä, kuvat ehkä vähän selventävät asiaa. (viimeisimpiä kuvia ei ole koska kamera jäi taas kotiin...)

    Täällä on kerrottu tuosta kaksoismassavauhtipyörästä.

    Täällä on selostettu tavallisen ja kaksimassaisen eroja äänen kannalta.

    #2
    Mä olen juuri vaihtamassa meidän kilpurista ( BMW 318 is ) kaksoismassa vauhtipyörän pois ja tilalle tulee M3:n pallo kevennettynä ja kytkin tulee myös M:stä. Kytkimen kestävyyden takia tuohon urakkaan juuri ryhdyttiin, is:ään ei saa enää esim Sachs:sin sporttia, ennen sai. No, nyt jos kytkimen saa kestämään, vika siirtyy voimalinjassa taaksepäin, seuraavaksi paukkuu laatikko tai kardaanin nivelet.

    Ei ole helppoa, mutta onneksi ei ole hirveän vaikeatakaan;-))

    Comment


      #3
      Nostetaas vähän ylös. Ensi tiistaina pitäisi taas jotain tehdä ja tietoa tarvis kovasti.

      Eli tärkeimpänä varmaan on että kuinka nuo värinät haittaa voimansiirtoa ja kampuraa?

      Kai joku muukin on tämän asian kanssa paininut?

      Comment


        #4
        itse tyydyin rs4 vauhtipyörään juuri sen ongelmattomuuden takia. jukka voi olla tosta eri mieltä ; ), mutta olen muualta lukenut että s4:ssa toi on kestänyt aika hyvin.

        itse en rupeis tota vauhtipyörää keventään kun siitä ei ole mitään infoa mistään saatavilla. Tulee mieleen vaan spec II ongelmat. noistahan hajos tosi paljon juuri vauhtipyörä fyysisesti.

        Comment


          #5
          Jaa on hajonnut vai? Minkälaisia vauhtipyöriä ne on ollut? Vakioita, joita on kevennetty?

          Katselin tässä noita ECS-Tuningin kuvia, ja siellä on aikalailla samannäköinen kuin vakio, jos siitä otetaan se takaosa pois ja siirretään hammaskehä ym. etuosaan. Ja sehän on yksimassainen. Tuo ECS:n limppu näyttäisi painavan n.5.5 kg, eli kai siihen pitäisi pyrkiä. Ja tuokin on "takaa ontto", eli pitäisiköhän vaan heittää se takaosa pois ja siirtää hammaskehä etuosaan...? Silloin se näyttäisi aikalailla samalta. Vääntöhän menee sen etuosan kautta muutenkin, joten kestoon sen ei pitäisi vaikuttaa? Muutenhan sitä ei tarvitsisi sorvata mistään. Tajusiko kukaan mitä tarkoitan...? ;)

          Otan tiistaina noita kuvia lisää niin ymmärtää paremmin jos ei ole nähnyt tuota purettuna.


          Comment


            #6
            specin paketissa oli alumiininen kiinteä vauhtipyörä joka ei kestänyt.

            sulla on nyt niin paljon palikoita jotka ei ole 100% varmoja että todennäköisyys koneen uudelleenpoistoon kasvaa kokoajan. sehän on tietysti pelin henki ja suola, mutta pitillä reissuilla alkais itseä pikkasen jännittämään.

            Mulla meinäs käydä ohrasesti jäärataajon kanssa kun apuhihna irtos seuraavana päivänä, mutta onneksi 5km kotoa. Sain autolla vielä haettua uuden hihnankin kun akku on uusi.

            Mulle oli myyty hertsikassa väärä hihna viime keväänä kun tein jakopään rempan ja vaihdoin kaiken mahdollisen. oikea on 2 cm lyhyempi joten kiristäjä on ollut jo maksimissaan sillä väärällä hihnalla ja nyt se sitten pompsahti pois ja söi samalla hieman viskon roottoria.

            Audi center antoi tietenkin uuden hihnan ja roottorin ja auton kahdeksi päiväksi, mutta on toi puskurin repiminen kyllä perseestä.

            Comment


              #7
              sulla on nyt niin paljon palikoita jotka ei ole 100% varmoja että todennäköisyys koneen uudelleenpoistoon kasvaa kokoajan. sehän on tietysti pelin henki ja suola, mutta pitillä reissuilla alkais itseä pikkasen jännittämään.
              Joo, niinhän se on. Siksi kyselenkin kovasti etukäteen ettei tarvis niin paljoa jännittää. Sitten jos hajoo, niin otetaan kone pois, helppoa ;) Hajottaako se vauhtipyörän rikkoontuminen yleensä myös laatikon kuoret tai jotain?

              Minullakin auto jotenkin haisi (kärysi) omituiselta jääradan jälkeen, mikä lie vesipesu sen aiheuttanut?

              Comment


              • #8
                Juu, en voi väittää että RS4:sen vakio olisi ihan ongelmaton ollut ;)

                kaikki voikin taas fiilistellä legendaarista videopätkää: http://www.olio.fi/downloads/olio_clutch.mpg

                Comment


                • #9
                  Katselin tässä noita ECS-Tuningin kuvia, ja siellä on aikalailla samannäköinen kuin vakio, jos siitä otetaan se takaosa pois ja siirretään hammaskehä ym. etuosaan. Ja sehän on yksimassainen. Tuo ECS:n limppu näyttäisi painavan n.5.5 kg, eli kai siihen pitäisi pyrkiä. Ja tuokin on "takaa ontto", eli pitäisiköhän vaan heittää se takaosa pois ja siirtää hammaskehä etuosaan...? Silloin se näyttäisi aikalailla samalta. Vääntöhän menee sen etuosan kautta muutenkin, joten kestoon sen ei pitäisi vaikuttaa? Muutenhan sitä ei tarvitsisi sorvata mistään. Tajusiko kukaan mitä tarkoitan...? ;)
                  Ei kaksimassaisesta kyllä saa yksimassaista muuten kuin vaihtamalla.
                  Se kytkinpinta-osa on "irti" kampiakselista (kiertyy selvästi) ja se takaosa, jossa on hammaskehä pultataan kiinni akseliin.
                  Onko tossa kuvan pyörässä hammaskehä (+anturikehä) otettu jostain vakiopyörästä?
                  Tuo ei ainakaan näyttäisi siltä, että hajoaisi, vaikka on alumiinia. (kiinnityspinta Riittävän paksu)

                  Comment


                  • #10
                    tämmösen voi tehdä ja kevenee noin 14kg --> 8kg



                    ohje sanoo kuvista näin, mutta ei pelaa:
                    Lisää kuva: [*********** img]http://image_url[/img *********] (alt+p)

                    tai osta ebaystä valmis vauhtipyörä-kykä-paketti. TS-tuning.net myy.

                    Comment


                      #11
                      ohje sanoo kuvista näin, mutta ei pelaa:
                      Lisää kuva: [*********** img]http://image_url[/img *********] (alt+p)
                      Yahoo-group sivuilla olevat kuvat näkyvät vain jos on ko. sivulle kirjautuneena.

                      Comment


                      • #12
                        Oliskohan tämä toi 14 -->8kg kuva?

                        Comment


                        • #13
                          - on se vieläkin painava, mutta ei enää niin perskeleen painava. Samaa luokkaa kuin 3B pyörä joka on jo vallan hyvä vakionakin. AAN, ABY ja ADU ja RS4 yms on ihan älyttömän painavia ja notkuvia vakiona.

                          Comment


                            #14
                            Ei kaksimassaisesta kyllä saa yksimassaista muuten kuin vaihtamalla.
                            Se kytkinpinta-osa on "irti" kampiakselista (kiertyy selvästi) ja se takaosa, jossa on hammaskehä pultataan kiinni akseliin.
                            Kyllä siitä saa kun tekee. Tiedän kyllä minkälainen se vauhtipyörä on kun olen sen purkanut osiin. Tarkoitus onkin ehkä heittää se takaosa mäkeen ja hitsata se kytkinpintaosa kiinteäksi siihen laakeriin. Tai sitten otan sieltä välistä pois ne jousisysteemit ja hitsaan ne yhteen. Tuossa aiemmin sitä jo selitin...

                            Se pelkkä etuosa painaa noin 5 kg, luultavasti siirrän sen hammaskehän siihen kiinni ja kokeilen mitä tuli tehtyä ;) Kuvia täytyy ottaa että joku muukin tajuaa jos ei tiedä tuon vauhtipyörän rakennetta. Pitäisi vaan keksiä miten se hammaskehä olisi paras kiinnittää kun siitä pulssikehästä hitsaamalla ei tule vahvin. Toisaalta ei sitä kautta kovia voimia menekään, ainoastaan startin voimat.

                            Comment


                            • #15
                              Se pelkkä etuosa painaa noin 5 kg, luultavasti siirrän sen hammaskehän siihen kiinni ja kokeilen mitä tuli tehtyä ;) Kuvia täytyy ottaa että joku muukin tajuaa jos ei tiedä tuon vauhtipyörän rakennetta. Pitäisi vaan keksiä miten se hammaskehä olisi paras kiinnittää kun siitä pulssikehästä hitsaamalla ei tule vahvin. Toisaalta ei sitä kautta kovia voimia menekään, ainoastaan startin voimat.
                              Nojoo, kyllä mä vauhtipyörän tajuan, mutta en vaan tajunnu sitä, että joku menisi hitsaamaan sitä;)
                              Ja siihen hammaskehään vaikuttaa ainakin semmoinen keskipakoisvoima.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä noita on kuulemma hitsailtu yhteen ennenkin, sen takia kun lisääntynyt vääntö viritetyssä koneessa pistää vauhtipyörän "jurisemaan" Ja ne on kuulemma hitsattu juuri tuosta pulssikehästä kiinni toisiinsa.

                                Sama keskipakoisvoimahan vaikuttaa aina siihen hammaskehään oli se kiinni missä vaan.

                                Huomenna menen tekemään jotakin (tuhoja? ;) tuolle hässäkälle ja katsotaan mitä saan aikaiseksi.

                                Comment


                                  #17
                                  Noniin, nyt kävin sitten taas pajalla. Sain osat irti toisistaan ja kaksoismassaosat irti sisuksista. Kaikki osat painaa erikseen 4 kg (etulevy, takalevy ja kaksoismassasysteemin osat) Eli nyt vauhtipyörä painaa 8kg (alkuperäinen 12kg) Vähän vielä tekisi mieli keventää, mutta silloin pitäisi purkaa tuo takalevy ja ottaa siitä irti se hammas- ja pulssikehä. Silloin painoksi tulisi ehkä jotain 5.5-6 kg Mutta kannattaako se? Mietityttää että kuinka paljon tuo pulssikehä kestää starttivoimia? Sehän on aika ohut (ehkä 4mm.) ja täynnä reikiä. Sehän voisi mennä startista ihan kieroon jos ei kestäkään.

                                  Täällä on kuvia asian selvennykseksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muutama kommentti projektiisi. Mikäli alkuperäinen vauhtipyöräpaketti on suunniteltu alhaiselle tyhjäkäynnille ja kevennät reippaasti kokonaismassaa, niin tyhjäkäyntiä on hyvä silloin nostaa.

                                    5 cyl 20v koneella noin 7kg lienee katukäyttöön sopiva alaraja. Tämä subjektiivisena mielipiteenä. Keveämpiäkin tiedän tehdyn. Itse nostin tyhjäkäyntiä noin ~ (720-->870) , niin tuli mukavampi käyttää kevyemmällä v.-pyörällä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo, olen kyllä tuota miettinyt. Tyhjäkäyntiä saa vissiin nostettua VAG-COMilla? Mistähän sieltä...?

                                      Taidan tehdä niin että ohennan vielä tuota takalevyä vähän, ja pistän limput yhteen. Eipähän tarvitse pelätä että se hammaskehä vääntyy kieroon.

                                      Comment


                                        #20
                                        muistaakseni: engine --> adapation --> ensimmäinen solu ja arvoa 128 suurentamalla. ei vaadi mitään logineja. en tosin ole varma kun en pääse nyt tarkastamaan, mut ei sieltä juuri muuta pääse muuttamaan kuin tuota tyhjäkäyntiä ilman login koodeja.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kertooko joku miksi kevennätte vauhtipyörää?

                                          Comment


                                          • #22
                                            ABY:n on PAINAVA ja olen testannut, että 3B painoinen on parempi (herkempi). Siksi vaihto. En menisi alle 7:n kilon katuautossa. On siinä huonojakin puolia.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ahaa,jos tämä syy,

                                              ABY:n on PAINAVA ja olen testannut, että 3B painoinen on parempi (herkempi). Siksi vaihto
                                              Luulin että juuri tuohon n.5kg pyritään, mutta silti painavampi tuo aina alavääntöä lisää,ja herkkyys on vain tyhjäkäynti kaasutuksessa,tai myös vapareissa yläkierroksilla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Huomatkaa että paino ei ole kaiken a ja o. Lukiofysiikan lukeneet tietää, mistä puhun eli hitausmomenttiin vaikuttaa se kuinka keskellä/ulkona "painopiste" on. 5kg vahvasti ulkopainoinen voi vastata 10kg vahvasti sisäpainoista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei tarvi lukioo eikä skrakaa,vaan sitä kuuluisaa maalaisjärkee.....

                                                  Lukiofysiikan lukeneet tietää, mistä puhun eli hitausmomenttiin vaikuttaa se kuinka keskellä/ulkona "painopiste" on. 5kg vahvasti ulkopainoinen voi vastata 10kg vahvasti sisäpainoista

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vauhtipyörän paino ei varsinaisesti tuo lisää vääntömomenttia alakierroksille. Se vain tuntuu siltä, kun painava limppu lisää moottorin hitausmomenttia eli sitä käytännön sitkeyttä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Aivan! Ja sitten kun pääsee liikkeelle, moottori ottaa kierroksia helpommin koko "skaalalla". Miksi se muka turboautoissa ei päde? Ei se vauhtipyörä tiedä missä koneessa se on kiinni. Ihan samaa haetaan myös kevyilla vanteilla, inertiavoima on pienempi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei kun se tuo nimenomaan alavääntöä,koska rasitus on suurempi,vähän sama asia kuin kokeilkaa lähteä kiihdyttämään 2. vaihteella esim 2000rpm ja samoin 5, vaihteella ja seuratkaa ahtopainetta.5. vaihteen vääntö on suurempi alarpm,koska kuorma on suurempi (huono esim. mutta siitä saa osviittaa)

                                                        Ja turbot on tehty erityisesti vääntämään!Missä vaparissa (alle 2.5 litraisissa) on vääntöä yli 400nm alle 2500rpm?

                                                        Nämä on jousittamatonta massaa:

                                                        "Ihan samaa haetaan myös kevyilla vanteilla, inertiavoima on pienempi."

                                                        ja aivan eri asia....

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mutta auto kiihtyy nopeammin kevyemmällä vauhtipyörällä, olipa ahdot tai alaväännöt mitä tahansa. Ethän kiihdyttäessä jarrua paina, että saisit alavääntöä -vaikka se ahdon nostattaminen sitä toisikin. Nopeuttahan sitä haetaan. Toisaalta auto hidastuukin nopeammin, koska liike-energiaa ei ole varastossa yhtä paljon. Vauhti ei tule ilmaiseksi, vaan moottorin mukavuus heikkenee, ei ne tuplamassapyörät siellä huvin vuoksi ole.

                                                          Ja kyllä vanteet on siinä samalla voimanvälitysakselilla, eli sinänsä tekevät samaa, hitautta niissäkin on. Ne toki auttavat sitten jousitukseenkin, jos ovat kevyet.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            hieman raskaampaa vauhtipyörää 5 kiloisesta tarvitsee esim silloin kun matelee vaikka parkkihallissa ja AC on päällä ja kompura välillä päällä ja pois. Liian kevyellä vauhtipyörällä kone kyykkaa liian helposti. Tuolla ABY:n original vauhtipyörällä ei edes huomaa kun 3B:ssä sen taas huomaa heti. Samoin jos ajaa rs2 softalla jonka tyhjäkäynti on 700+ niin kevyellä vauhtipyörällä AC päällä ei käy kunnon tyhjää ollenkaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X