Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötköjen tehoerot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötköjen tehoerot

    Onko 10-tappisten uskollisilla käyttäjillä tietoa, mistä tuo MC- ja KG-koneiden 17 hevosvoiman tehoero tulee?

    KG:ssä tehoa on 182 hv, kun taas MC:ssä 165 hv, vaikka on uudempi.

    Mulla ainakin oli KG:lla varustetun vehkeen alkuperäisessä pakoputkistossa katalysaattori, vaikka auto on vuosimallia 1985.
    Luulis katin olevan sit uudemmassakin, mutta oisko vaikkapa nokka sitten loivempi? Arvailua...

    MC:ssä (2226 cm3) on suurempi iskutilavuuskin KG:n 2144 cm3:een verrattuna!!

    #2
    Taitaa johtua katista. Tuon ikäluokan konetyyppejä on mielestäni saatavilla sekä katilla, että ilman. MC on kyllä yllättävän laiska pata 0,8bar ahdetuksi.

    Comment


      #3
      KG:ssä (182 hv) ahdot on vakiona 0,4. Tämän faktan olen testannut kahdesta yksilöstä.


      Eli jos MC:n (165 hv) on vakioahdot 0,8 niin katti taitaa jarruttaa tehoa melkoisesti?!?!?!


      Muita teorioita tehoeroihin...?
      Viimeksi muokannut unlame; 4.4.2008, 23:35.

      Comment


        #4
        Eihän se kyllä noin paljon vaikuta. Jotain muuta eroa niissä on. Puristukset ainakin taitaa olla erilaiset.

        Noista varmasti selviää lisää:
        KG vs. MC

        Comment


          #5
          Okeeeei.... linkkien tietojen mukaan MC-lötkö kiihtyy nopeemmin 0-100 vaikka tehoa ja vääntöä on vähemmän ku KG:ssa. :-)

          Comment


            #6
            Eivät mitään tarkkuustaulukoita nuo varmasti.

            Comment


              #7
              MC:ssä 0.4 boostia kans, lainaus SJMautotechnik sivulta:

              The 89-90 200TQ and the 89-91 200T with the dual knock sensor MC engines with higher compression (8:4 to 1) that use the MAC14 ECU do have a boost control map with slightly lower boost settings when compared to earlier MC single knock sensor engine (7:8 to 1) with the MAC11 ECU.

              Here are the following values used in the MAC14:
              RPM 2000 2975 4000 5000 5325 5575 6000 6375
              Boost map value 1.36 1.38 1.37 1.375 1.39 1.39 1.38 1.37

              The MAC11 uses these values:
              RPM 1000 2000 3000 4000 5000 5500 6000 6375
              Boost map value 1.04 1.35 1.4 1.4 1.4 1.42 1.4 1.4

              Comment


                #8
                Hyvin ahtaa jo tyhjäkäynnillä, 1.04 bar @ 1000 RPM. :-D

                Eivaa, tossahan on ilmiselvästi otettu ilmakehän paine huomioon...

                Comment


                • #9
                  Tuokin boost map value mc:ssä oikeasti eri, saavuttaa max ahdot paljon aiemmin
                  omassani ainakin.
                  Viimeksi muokannut maake81; 5.4.2008, 17:57. Perustelu: ajatus katko;)

                  Comment


                    #10
                    Vois kuvitella, että tehon lasku KG:stä MC:hen johtuis tiukentuneista päästömääräyksistä.
                    Käytännössä nokka loivempi ja/tai uudempaa teknologiaa oleva katti, joka jarruttaa tehoa reilummin. :)

                    Edelleen muita teorioita?

                    Comment


                      #11
                      Puristukset tuovat tehoeroa (sama ahtopaine), samoin 95 vs. 98 bensa.

                      [e] lisäksi niissä on muuten eri ahdin.

                      Tässä vähän dataa:

                      Comment


                        #12
                        OK, kiitti, tossahan se näkyy! Nokissa on eri asteluvut. Luulen että se vaikuttaa enemmän kuin ahtimien ero.

                        Kylläpä helpotti. :-)

                        Comment


                          #13
                          Mikäli joku haluaa sen 17 lisähevosta, nurkista löytys 238 tkm ajettu KG:n nokka.

                          Edellyttäen että sen saa MC:hen paikalleen ilman vasaraa.
                          Viimeksi muokannut unlame; 5.4.2008, 21:56. Perustelu: Vasarajuttu...

                          Comment


                          • #14
                            KG on kovilla nostimilla, joten nokat ei käy ristiin.
                            Myös olettaisin KG:ssa olevan korkeampi ahtopaine. MC koneeseen vaihdoin KG:n hukkiksen jousen + ruuvaamattoman kannen ja sillä ahtaa teollisuusmittarin mukaan ilman vastapaineohjausta 0.5bar.
                            Molemmissa on K26, jos puhe MC1:stä. MC2 K24:lla.
                            MC katilla, KG:ssä ei edes lambdasäätöä, joten ei kuuluisi olla kattiakaan.

                            Comment


                            • #15
                              Lötköjen moottoreista

                              Miten 2.0-2.3-litraset moottorit eroavat toisistaan?
                              Ovatko samaan lohkoon tehtyjä?
                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 6.4.2008, 14:01. Perustelu: Laitoin tähän jatkoksi.

                              Comment


                                #16
                                Iskunpituudessa on 9mm ero. Lohkoista en nyt muista. Etka kertoisi.

                                Comment


                                • #17
                                  Oikeastaan tarvisin sitä tietoa, että voiko 2.3 koneen sisukset vaihtaa 2-litraseen lohkoon?

                                  Osaako kukaan sanoa suoralta kädeltä, että sopiiko dieseli volvon (D24) vaihdelaatikko audin 5-sylinterisen bensamoottorin perään?
                                  Viimeksi muokannut tuomascc; 6.4.2008, 20:54.

                                  Comment


                                    #18
                                    Voi vaihtaa ja uskoisin että tuo askikin sopii. Muistikuva kyllä vähän hatara tuosta ja sekin perustuu kutosdieselin silmämääräiseen tarkasteluun parin vuoden takaa. Toivottavasti joku tietää/muistaa paremmin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Herätellään vanhaa keskustelua. Vanhassa lötkössäni on 1b moottori ja sille ohjain MAC-12 ja "uudessa" lötkössäni on mc-2 motti ja MAC-14 ohjain. Ovatko ne vaihtokelpoisia suoraan vaikka mc-2 on varustettu kahdella nakutus-anturilla? Entä olisiko vaihdosta hyötyä? tavoitteena tietenkin lisäteho.

                                      Comment


                                        #20
                                        MC2:sessa on enemmän sähköistä säätöä ohjauspaineelle kuin 1B:ssä, joten ei käy jo senkään puoleen ristiin edes antureineen. Pitäisi vaihtaa määräjakaja. Suuttimet on varmaan aika samat.

                                        Jos MC2:sen puristukset on samat kuin 1B:ssä, niin sitten varmaan onnistuu, jos vaihdat kaiken muun kuin rautapuolen. Mutta mitä järkeä moisessa ylipäätänsä olisi?

                                        1B:n katillinen/2-nakun versio on 2B. En ole ihan perillä mitä eroa MC2:sen ja 2B:n välillä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos vakiopakosarja&koojetti on tarkotus pitää käytössä taitaa ainoa järkevä viritys olla ahtopaineiden paineiden nosto ohjaamalla hukkaportin kalvon päälle vastapainetta. Tarkotus oli joskus erään motronic velhon kanssa tutkia onko mac-11 hitatchille mahdollista tehdä jotain taikoja mutta jäi kuitenkin tutkimatta.

                                          Comment


                                            #22
                                            Hitacheille on käsittääkseni pyörinyt joskus muinoin qlcc:n enemmän tai vähemmän privaatilla keskustelupalstalla koodin purkua ja uudelleen mappausta. Ne kun jostain saisi käsiin, niin ei tarvitse kikkailla moottorin kestolle/käynnille epämääräisillä cut-off-rajan huijauksilla.

                                            Tosin aika suuri syy tuon kaiken katoamiseen on varmasti se, että paljon järkevämpää ja suht helppoakin on lyödä mieluummin suoraan nykyaikainen sähköruisku jetin tilalle. Nykyään kun moisia on saatavillakin sieltä sun täältä.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X