Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti sökönä ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Automaatti sökönä ?

    Osaisko joku arvailla vikaa ? Auto a4 1.9tdi avant -98, autom. (4-vaiht.)

    Oire:

    Olin tulossa pesumatkalta, nopeus n. 60-70km/h (3vaihde päällä). Yhtä äkkiä nakkas kakkosen päälle (kierrokset n. 3500). Kiihdytin noin 80:iin, jonka jälk. vaihtoi kolmosen (ei pehmyt vaihto). Tavallisesti tämä kolmoselle vaihto on tapahtunut huomattavasti matalammilla kierroksilla.

    Ajattelin sitten lähteä testaamaan, meneekö nelonen päälle, ja eihän se mennyt ainakaan 120 nopeudessa. Kierrokset oli jo lähellä neljää tonnia.

    Laatikon luonne muuttui siis yhden pesureissun aikana.

    #2
    Jonnekin liittimeen mennyt hieman vettä? Ei välttämättä kannata heti lähteä purkamaan vaan antaa kuivata rauhassa, jos vaikka tokenisi.

    Comment


    • #3
      Tuskin laatikkoon sisälle vettä pääsee mutta monitoimikytkin tai sen liitin/johdot vois olla sellainen mikä kannattaa ensin katsoa.

      Edit: Sekuntipeliä jasson kanssa ;) Tosiaan pelkästään kuivattaminenkin voi auttaa.

      Comment


      • #4
        Näkeekö teknisistä tiedoista (tarra käyttöönotto/huoltokirjassa) laatikon tyyppiä ? Autossa siis 4-vaiht. loota.

        Mistä uusi laatikko ?

        Comment


        • #5
          Minulla teki eilen omituiset nykäykset kolme kertaa. Ajelin 3:lla ja kolme kertaa nykäisi todella pahasti lootan vaihtaessa 3:lle kaupunkiajossa.

          Säikähdin, jotta olisiko öljyt vähissä yms. Vikatilaa ei tullut mittaritaulun näyttöön.

          Tänään kaikki toimi normaalisti. Kosteus?

          Mikäs se on se "Pirun" luku (666), mutta 3x3 voidaan laittaa uudeksi:9
          Viimeksi muokannut Jorma Niemi; 3.4.2008, 15:55.

          Comment


          • #6
            Kyllä näkee. Minulla on CDU.

            Älä vielä harkitse lootan vaihtoa. Tarkasta öljyn määrä/väri. Jos mustaa niin vikaa.

            Epäilen, että vika on helposti korjattavissa. Esim liittimeen on pääsyt kosteutta yms?

            Comment


            • #7
              Ei siihen tosiaan uutta laatikkoa kannata alkaa miettimään.

              Sähkövika siellä varmaankin on ja sen korjaus on jokseenkin halvempaa kuin uusi laatikko, yleensä ottaen koko laatikon korjaus on halvempaa kuin laatikon uusiminen.

              Comment


              • #8
                Soitin Nätkinille Poriin, sanoi että uskoo olevan kolmosen pakan vialla. Hänen näkökulmastaan tietysti helppo näin todeta, kun elää siitä. Toisaalta hän ehdotti "kevyttä" remonttia, jossa vaihdetaan kolmosen pakka, jokin peltimäntä ja jokin tiiviste hintaan 1000?. Siihen vielä päälle irrotus ja asennus, niin ei paljon lämmitä. Siis vähintään jokin 1500? pintapuolisesta remontista.

                Comment


                • #9
                  Olis voinu melkeen lyödä vetoa sähköviasta kun tuli sen pesun jälkeen.

                  Vaikka Nätkin sanookin olevan kevyt remontti, niin ei se nyt kovin pintapuolinen enää ole kuitenkaan.
                  Ja onhan tostakin vielä matkaa uuden laatikon hintaan.

                  Comment


                  • #10
                    Itselläni on menyt 1800e laatikon vian etsimiseen. Osia vaihdetaan minkä keretään ja vika senkuin säilyy. alkuviikosta aika ram- autolle, josko se siitä sit joskus oppii vaihtamaan ilman 2-3 vaihteen luistamista...

                    Kannattaa ottaa laatikko itse/jonkin kaverin pois, säästää huomattavasti ja samassa (ehkä) nopeuttaa ajallisesti projektia.

                    Comment


                    • #11
                      No kyllähän se varmaan vähän halvemmaksi tulee, jos ottaa laatikon itse pois.

                      Tosin Antti korjaa noita niin paljon, että ei siinä kauaa yhden laatikon irroittamiseen mene. Kuulemma vetoakselien poisto on se aikaa vievin homma siinä.

                      Lisäksi jää mahdollisuus koeajaa pois.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin tänään nosturilla ja katselin liittimet laatikosta. Kosketinpinnat virheetömät.

                        Lähdin toivottomana ajelemaan ja muutosta laatikon toimintaan en havainnut.

                        Ajattelin että samahan tuo on antaa vähän laatikolle haipakkaa ja lähdin ajelemaan kohti Turkua. Noin 5 km jälk. 4-vaihde meni yllättäen päälle. Hidastin ja kiihdyttelin uudelleen ja uudelleen.

                        Noin 20 km ajelun jälkeen laatikko toimii taas niinkuin ennenkin. Mikä lienee vaivannut, mutta toivotaan että kestäisi edes kesään.

                        Comment


                        • #13
                          Ettei vaan kuitenkin olis ollu sitä kosteutta, yleensä mekaanisilla ongelmilla ei ole tapana korjaantua itsekseen.

                          Comment


                            #14
                            Jep, paitsi jumitukset ja pienet tukokset.

                            Sama juttu on pitkään seisoneiden autojen kanssa. Kovaa ajoa vain aluksi, jos ongelmia ilmenee. Sillä ovat usein parantuneet. Hätäinen tekee turhaa työtä, kun heti lähtee purkamaan.

                            Toki arvostelukyky mukaan. Esim. nakuttava pata ei korjaannu kovalla ajolla, päinvastoin :)

                            Comment


                              #15
                              Aiheuttaa harmaita hiuksia, kun näitä juttuja lukee...
                              Nimimerkillä tippiä harkkitsemassa.

                              Mutta toivotaan että laatikko pysyy kunnossa!

                              Comment


                              • #16
                                Satavuotta vanha treadi ja hieman OT mutta pitää päästä kommentoimaan! :)

                                Toki arvostelukyky mukaan. Esim. nakuttava pata ei korjaannu kovalla ajolla, päinvastoin :)
                                Ei aina näinkään, tuttavalla on 90- luvun alulta Mitsubishi V6-moottorilla, ja moottorista kantautui kipeän kuulosta naputusta (venttiilinnostin naputteli) ja hän kysymään Mitsun liikkeestä neuvoa, että mitäs tälle nyt pitäis tehdä.

                                Liikkeen neuvo oli: "Mee illalla myöhään tuonne valtatielle, ja kun varmistut ettei kukaan (poliisit) ole lähettyvillä, anna niin paljon monoa moottorille kuin uskallat. Sitten kun tuntuu ettei enää uskalla niin anna vielä pikkuisen lisää. Sillä se korjaantuu". Ja näin myös kävi, nakutus loppui sen illan jälkeen kokonaan ja auto toimi moitteettomasti. :)

                                Comment


                                  #17
                                  Rouwan edellinen diesel-Passatti, jossa oli juuri tuo 4-v loota meni liikkeeseen vaihdossa. Sitten joku onnellinen oli saanut lootan hajalle koeajoreissulla. Käsittäkseni tuossa mallissa menee vedet ja öljyt lämmönvaihtimessa sekaisin. Voi siinä muutakin tyyppivikaa olla. Taitaa olla Aisinin tekemä loota. Ei kovin kestävä.

                                  Merkkarilla maksanut noin 5000 tehdasuusiloota. Olisi varmaan voinut halvemmallakin korjata, mutta näin siellä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Moro!

                                    En viitsinut aloittaa uutta aihetta kun tämmöinenki oli vielä.

                                    Elikkä, ostin pari kuukautta sitten 96 (B5) vuoden A4 1.8 automaatin. Automaattilaatikko kelkkuilee nyt pahasti.
                                    Kiihdytyksessä luistaa(kierrokset nousee ensin ja sitten nopeus pikku hiljaa), pintakaasulla nykii n. 2000 kierroksen nopeudessa. Tänään kun keskustasta päin tulin niin auto meinasi sammua liikennevaloihin, en tiädä liittyykö automaattilaatikon toimintaan, mutta näin päättelisin.
                                    Öljyjä ei edellisen omistajan mukaan ole vaihdettu puoleen toista vuoteen, soitin AD huoltoon ja olisin käyttänyt sitä öljynvaihdossa mutta sieltä arveltiin katsomatta että ei enää taida auttaa.
                                    Onko kellään ollut vastaavanlaista ongelmaa?? Pelkään totuutta, en haluaisin millään alkaa vaihtammaan uutta laatikkoa näillä hinnoilla.

                                    Jos pitää vaihtaa koko laatikko niin mistä saisi "halvalla" käytettyä?

                                    Auttakaa te viisaammat.
                                    Viimeksi muokannut 8866; 12.7.2009, 18:46. Perustelu: Allekirjoitukset pois.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Halvalla käytettyä on kyllä valitettavasti noiden AG4 askien kohdalla = kohta rikki tai valmiiksi rikki.

                                      Vaikea noista on mennä arpomaan mikä siellä olis vikana, turbiini vissiin yleisin näissä.
                                      Vikakoodia on ihan varmasti jättänyt.

                                      Korjauttaminen jollain gurulla tai vaihtolaatikko, josta ensimmäinen vaihtoehto tulee sen 50% halvemmaksi kuin vaihtolaatikko.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X